Welke trucjes? En welke doe jij met je pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekenola

Welke trucjes? En welke doe jij met je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 17:46

Hoi bokkers /3

Ik wil mijn verzorgshetjes trucjes leren 8-) , maar ik weet niet welke en niet hoe?? :?
Iemand ideeën? :)* En wat doen jullie met jullie shetlandertjes? :#
liekenola B-)

AnnieLover44

Re: Welke trucjes? En welke doe jij met je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:51

Volgen, komen, blijven staan , apporteren. Kan er nog wel veel meer noemen. Maar als het niet lukt of je wil meer trucjes Pb het maar.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:17

Beginnen met grondwerk, Nalanta.nl heeft veel informatie

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 09:59

AnnieLover44 schreef:
Volgen, komen, blijven staan , apporteren. Kan er nog wel veel meer noemen. Maar als het niet lukt of je wil meer trucjes Pb het maar.

Oké, ik zal het proberen

Citaat:
beginnen met grondwerk. Natala.nl heeft veel informatie

Ik zal eens op die site kijken, staat er ook op hoe je de trucjes moet leren?

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 10:02

O, die site bestaat niet meer. Heb net gekeken.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:14

Nee omdat er een nieuwe is! :P
Zou je even moeten googlen op nalanta

fem123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:15

Ik heb precies de zelfde vraag ! Ik heb sinds kort een verzorgpaardje en wil hem graag vrijheidsdresuur leren,, maar weet alleen niet met welk kunstje ik moet beginnen?? Maar ik heb wel een hele goede site waar je precies kan lezen hoe je het kunstje moet aan leren ! http://nalanta.nl/index.php?p=2

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:18

Google is je vriend, zoek gewoon op zijn genoeg websites waar je wat van kan leren.
Begin inderdaad met het grondwerk! Op commando stilstaan, stoppen, ect.

Ook uitvinden wat je shet het leuks vind, sommige paarden vinden met de benen werken het leuks terwijl de ander leuk vind om iets met zijn mond te doen... Dit motiveert je shet om het te leren ;)
Geduld is ook een van de belangrijke dingen, niet boos worden wanneer hij iets niet binnen 1 dag doet, sommige dingen kunnen wel dagen, weken of zelfs maanden overheen gaan!!
Alle kleine dingen wat hij probeert te doen BELONEN!

Dat zijn de dingen wat ik je mee kan geven...
Voor de rest kan je een paard altijd van alles leren, niks is onmogelijk maar doe het op de juiste manier!
In ieder geval veel succes en plezier :D

ammixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:39

eerst de basis truckjes leren en niet meteen het grote werk willen :)

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:18

Die site is wel handig ja, ben al begonnen met wat basis dingetjes

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:22

Ik vind eg buigen altijd wel leuk en dingen oprapen ofzoiets! Steigeren zou ik nooit aanleren.. Dat kan wel gevaarlijk worden

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:23

Heb je wel toestemming van de eigenaar dan?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:25

Zonder toestemming zou ik het inderdaad niet doen

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:27

als het niet je eigen pony is zou ik sowieso eerst overleggen met de echte eigenaar!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:28

Kun je me even een pb sturen?
Ik heb zelf een shet op mijn werk een shetlanderhengstje ook allerlei kunstjes geleerd.

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 10:33

rapunzelx schreef:
Heb je wel toestemming van de eigenaar dan?

Ja, ik mag alles met ze doen en ze alles leren. alleen niet rijden

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:15

Toch even goed overleggen met de eigenaar :) VD kan namelijk best risico's met zich meebrengen voor zowel mens als paard als de eigenaar niet weet hoe en wat en bijvoorbeeld allerlei rare oefeningen krijgt als hij iets met zijn pony wil doen :)

Verder, beginnen bij het begin!
Dus de basis: stilstaan, voor je opzij, achteruit etc: http://www.visibreteam.nl/de-basis/

Ik raad je aan om je eens te verdiepen in hoe je wil gaan trainen, met clicker, met beloning, stemcommando's, zweepcommando's, handcommando's.....
(Zelf raad ik aan om altijd te werken met zweep, duidelijker voor je paard, veiliger voor jou :) En click of iig bridge: kun je heel precies en makkelijk het juiste moment markeren)
Lees meer over voerbeloning en clickertraining: http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Een goede oefening voor jezelf om het principe: vraag = reactie = beloning onder de knie te krijgen is het targetten. Het aanraken van een object op commando. Hiermee leer je je paard ook het principe dat wanneer jij iets vraagt en je paard reageert dat hij een beloning (of signaal voor beloning) krijgt. Dat maakt heel je training een stuk makkelijker. Ook leer jij jezelf als trainer snel te reageren en correct te belonen.
http://www.visibreteam.nl/targetten/

En natuurlijk een lijst met oefeningen!
http://www.visibreteam.nl/mogelijke-oefeningen/

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:44

VisibreTeam schreef:
Toch even goed overleggen met de eigenaar :) VD kan namelijk best risico's met zich meebrengen voor zowel mens als paard als de eigenaar niet weet hoe en wat en bijvoorbeeld allerlei rare oefeningen krijgt als hij iets met zijn pony wil doen :)

Verder, beginnen bij het begin!
Dus de basis: stilstaan, voor je opzij, achteruit etc: http://www.visibreteam.nl/de-basis/

Ik raad je aan om je eens te verdiepen in hoe je wil gaan trainen, met clicker, met beloning, stemcommando's, zweepcommando's, handcommando's.....
(Zelf raad ik aan om altijd te werken met zweep, duidelijker voor je paard, veiliger voor jou :) En click of iig bridge: kun je heel precies en makkelijk het juiste moment markeren)
Lees meer over voerbeloning en clickertraining: http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Een goede oefening voor jezelf om het principe: vraag = reactie = beloning onder de knie te krijgen is het targetten. Het aanraken van een object op commando. Hiermee leer je je paard ook het principe dat wanneer jij iets vraagt en je paard reageert dat hij een beloning (of signaal voor beloning) krijgt. Dat maakt heel je training een stuk makkelijker. Ook leer jij jezelf als trainer snel te reageren en correct te belonen.
http://www.visibreteam.nl/targetten/

En natuurlijk een lijst met oefeningen!
http://www.visibreteam.nl/mogelijke-oefeningen/

Ik heb net met de eigenaar overlegt en hij vond het een goed idee. Ik mag ze alleen niet leren steigeren, maar dat wou ik zelf al niet gaan doen.

heleenwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:19

mijn halfbloed merrie kan knielen :D als je een wortel door de voorbenen doet dan knielen ze vanzelf. Als ze het moeilijk vinden begin dan met een klein stukje en ga dan in stapjes, maar mijn paard is zo gek op wortels dat ze het in 1x deed +:)+ . Als ze je hand al kan volgen dan kan je het ook met je hand doen.
Wortels zijn trouwens wel de makkelijkste snoepjes om mee te beginnen

tweetyXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:20

Ik heb mijn pony onbewust kusjes geven aan geleerd als ik voor mijn pony sta en ik aai over de hals dan geeft tie mij een kusje op mijn wang :)

IlyaEnLady7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:19

Ik en mijn vriendin zijn sinds kort bezig met vrijheidsdressuur met onze verzorg pony Lady. Eerst hebben we geprobeerd om haar te laten buigen maar omdat ze het toch erg moeilijk vond om haar evenwicht te houden als we haar been op de grond wilden leggen, zijn we iets anders gaan proberen. Dus daarna zijn we gaan proberen om Lady op het blok te zetten en dit lukte veel beter dan we dachten. Eerst vond ze het blok wel wat eng en bleef ze er maar omheen lopen. Daarom hebben we eerst een paar keer haar been opgepakt en die op het blok gezet en na een paar keer zette ze zelf haar benen er op. We hebben haar nu geleerd dat als we met het zweepje heel zachtjes op het blok tikken ze er helemaal zelf op gaat staan. En op dezelfde wijze dat ze haar been optilt, ze vind alleen het van het blok afstappen nog wat lastig maar daar werken we aan. Zorg er wel voor dat als je je pony iets leert je hem echt uitbundig beloond met wat lekkers en even aaien als hij wat goeds heeft gedaan en dan gaat het zeker lukken!!!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:28

IlyaEnLady7zijn jullie wel eerst begonnen met de basis? dat is het belangrijkst!!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:54

IlyaEnLady7 schreef:
Ik en mijn vriendin zijn sinds kort bezig met vrijheidsdressuur met onze verzorg pony Lady. Eerst hebben we geprobeerd om haar te laten buigen maar omdat ze het toch erg moeilijk vond om haar evenwicht te houden als we haar been op de grond wilden leggen, zijn we iets anders gaan proberen. Dus daarna zijn we gaan proberen om Lady op het blok te zetten en dit lukte veel beter dan we dachten. Eerst vond ze het blok wel wat eng en bleef ze er maar omheen lopen. Daarom hebben we eerst een paar keer haar been opgepakt en die op het blok gezet en na een paar keer zette ze zelf haar benen er op. We hebben haar nu geleerd dat als we met het zweepje heel zachtjes op het blok tikken ze er helemaal zelf op gaat staan. En op dezelfde wijze dat ze haar been optilt, ze vind alleen het van het blok afstappen nog wat lastig maar daar werken we aan. Zorg er wel voor dat als je je pony iets leert je hem echt uitbundig beloond met wat lekkers en even aaien als hij wat goeds heeft gedaan en dan gaat het zeker lukken!!!

Als ik jullie zo begrijp, dan hebben jullie geen basis én zijn jullie direct begonnen met de wat grotere kunsten? Vind ik een nogal slecht plan.
Want weet je waarom je paard geen evenwicht hield bij het buigen? Ik namelijk wel: het was niet buigen maar een compliment. Daarbij heb je je paard niet eerst in een spagaat gezet en dan raak je al snel uit evenwicht.

Ga alsjeblieft eerst wat basis kennis opdoen van nalanta.nl want zo gaat het nog mis

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:51

flemen, kusje, stilstaan, volgen, voedsel weigeren, parkeren, nee schudden, achteruit en volgen. toen dat er allemaal goed in zat was ik afgelopen zomer begonnen met heeeeeel rustig aan de buiging te leren, en nu bijna een jaar later, doet ze het beter dan ooit! Oefenen baart kunst :# en iedereen die iets heeft bereikt mag erg trots zijn op zichzelf en op hun paardje xx /3

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:38

IlyaEnLady7 schreef:

Leuk, hebben jullie basis gedaan?

Enne, voor welke trucjes moet je welke trucjes eerst doen, zeg maar.
Bijvoorbeeld, bij het compliment eerst de spagaat.