Laatst heb ik gekeken hoe hij reageerde met opstappen. Hij is ingereden geweest, ik wilde kijken of de knopjes er nog opzaten en of hij nerveus zou reageren. Na een paar keer oefenen met opstappen stond hij mooi stil en keek verder niet op. Echter reageerde hij helemaal niet op been, zit of teugeldruk. Wanneer ik teugeldruk toepaste gooide hij zijn hoofd omhoog. Nu heb ik net wat filmpjes gekeken en daar werkte ze vooral met elastische teugeldruk, dus met korte stootjes. Nu lijkt me dat wel het proberen waard.
De knopjes zaten er in ieder geval niet meer erop, dus moest het wijken voor druk geoefend worden. Omdat het nogal een log paard is, is het moeilijk om er beweging in te krijgen. Hij geeft echt enorm veel tegendruk. Ik begin altijd eerst met de haren, dan met de huid, spieren en steeds dieper. Maar ik moet echt mijn hand erin steken, alle kracht erachter tot hij verschuift. Dat lijkt me niet echt fijn voor paardlief. Als hij wijkt is hij natuurlijk een enorm knap paard

Verder wijkt hij wel met zijn hoofd voor druk als ik de leadrope eraan heb. Het probleem is vooral dat hij zijn hoofd wel naar me toe wilt wenden, maar niet van me af. Als ik bijvoorbeeld links naast hem sta, en ik zet druk met zijn touwhalster op zijn rechterkaak, dan wend hij naar me toe. Als ik op zijn linkerkaak druk zet, gooit hij met zijn hoofd. Als ik andersom zou staan, zou hij het weer precies andersom doen. Als ik voor hem sta gaat het wel goed, maar dit moet ook gewoon lukken. Als ik de teugels dan aan het touwhalster bevestig en bijvoorbeeld op 30 cm van de bevestiging teugeldruk geef dan geeft hij na. Als ik echter teugeldruk geef op de plek waar ik de teugels normaal zou vasthebben gooit hij weer met zijn hoofd.
Wat is het beste om te doen als hij niet reageert op been? Gewoon blijven aanhouden, maar dan wordt hij ongevoeliger lijkt mij, wat juist niet mijn doel is.
Het algeheel probleem is dat hij gewoon enorm ongevoelig is. Andere paarden waar ik mee gewerkt heb, die waren veel gevoeliger. Nu lijkt het me allemaal een beetje het principe van: waar gaat het goed, van daaruit uitbreiden. Als alles op de grond lukt pas weer opstappen en zo'n licht mogelijke hulpen geven. Het lijkt me gewoon fijn om andere ervaringen te horen, of misschien tips te krijgen.
Alvast bedankt!