Ons paard is vrij lang gelijnd en heeft een strakke boven lijn.
Om jullie een beeld te geven van zijn exterieur plaats ik een foto die een beetje het beeld geeft van hoe lang hij is.

Ik longeer met enkele longe omdat ik dit goed onder de knie heb, dubbele longe is een drama aangezien ik dan in de knoei kom met mijn zweep en de lijnen.
Ik hou het dus bij longeren met enkele longe.
Paard is inmiddels 6 jaar oud, is met 4 jaar oud beleerd onder het zadel waarna hij vervolgens tot zijn 5 even rustig aan mocht doen als alleen veel gestapt onder het zadel en aan de hand.
Met 5 jaar bij gereden door een bijrijdster zo'n drie keer in de week.
Nu is hij lang en heeft hij een strakke bovenlijn waardoor hij het moeilijk vind om goed onder te treden met zijn achterhand.
Hij trekt wat naar buiten op de linkerhand en daar kun je ook zien dat hij kracht en balans mist.
Op de linkerhand springt hij ook over kruist aan in galop en alleen al daarom galopperen we niet onder het zadel in de rijbak maar alleen recht uit op buitenrit.
Rechtsom gaat alles wat gemakkelijker af maar ook daar heeft hij wel wat moeite.
Maar nu ben ik dus benieuwd hoe ik hem het beste kan longeren.
Ik gebruik momenteel een bandage en die knoop ik achter zijn kont langs en dan zet ik hem lang en laag bij (tussen zijn voorbenen), hij kan zijn hoofd nog net er uitsteken.
Maar nu vraag ik mij af of dit wel de juiste manier van bijzetten is?.
Ik heb het idee dat hij daar door nog meer gaat duiken en zijn achterhand nog minder kan onderzetten.
Ik probeer veel overgangen te maken van stap naar draf en uiteindelijk zie ik ook wel zijn rug spieren bewegen maar het onder treden blijft een lastig iets.
Ik probeer hem zo actief mogelijk voorwaarts te houden maar hij is van natura niet de vlugste

Verder geef ik hem zo veel mogelijk de ruimte aan de voor kant om de "Go"naar voren te behouden.
Ik spoor aan met de zweep richting zijn achterhand zodat ik zijn achterhand meer naar buiten kan drijven waardoor hij zijn binnen achterbeen meer aan kan zetten tot dragen.
Ik heb helaas geen fotomateriaal of film materiaal van het longeren.
Misschien dat ik mijn zus eens kan vragen of ze wil filmen.
Doe ik het op deze manier correct of zijn er nog aanvullende of zelfs corrigerende adviezen?