Lang gelijnd paard met strakke bovenlijn longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lang gelijnd paard met strakke bovenlijn longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:01

Ik zou graag wat advies willen.
Ons paard is vrij lang gelijnd en heeft een strakke boven lijn.

Om jullie een beeld te geven van zijn exterieur plaats ik een foto die een beetje het beeld geeft van hoe lang hij is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik longeer met enkele longe omdat ik dit goed onder de knie heb, dubbele longe is een drama aangezien ik dan in de knoei kom met mijn zweep en de lijnen.
Ik hou het dus bij longeren met enkele longe.
Paard is inmiddels 6 jaar oud, is met 4 jaar oud beleerd onder het zadel waarna hij vervolgens tot zijn 5 even rustig aan mocht doen als alleen veel gestapt onder het zadel en aan de hand.
Met 5 jaar bij gereden door een bijrijdster zo'n drie keer in de week.

Nu is hij lang en heeft hij een strakke bovenlijn waardoor hij het moeilijk vind om goed onder te treden met zijn achterhand.
Hij trekt wat naar buiten op de linkerhand en daar kun je ook zien dat hij kracht en balans mist.
Op de linkerhand springt hij ook over kruist aan in galop en alleen al daarom galopperen we niet onder het zadel in de rijbak maar alleen recht uit op buitenrit.
Rechtsom gaat alles wat gemakkelijker af maar ook daar heeft hij wel wat moeite.

Maar nu ben ik dus benieuwd hoe ik hem het beste kan longeren.
Ik gebruik momenteel een bandage en die knoop ik achter zijn kont langs en dan zet ik hem lang en laag bij (tussen zijn voorbenen), hij kan zijn hoofd nog net er uitsteken.
Maar nu vraag ik mij af of dit wel de juiste manier van bijzetten is?.
Ik heb het idee dat hij daar door nog meer gaat duiken en zijn achterhand nog minder kan onderzetten.
Ik probeer veel overgangen te maken van stap naar draf en uiteindelijk zie ik ook wel zijn rug spieren bewegen maar het onder treden blijft een lastig iets.
Ik probeer hem zo actief mogelijk voorwaarts te houden maar hij is van natura niet de vlugste :D .
Verder geef ik hem zo veel mogelijk de ruimte aan de voor kant om de "Go"naar voren te behouden.
Ik spoor aan met de zweep richting zijn achterhand zodat ik zijn achterhand meer naar buiten kan drijven waardoor hij zijn binnen achterbeen meer aan kan zetten tot dragen.

Ik heb helaas geen fotomateriaal of film materiaal van het longeren.
Misschien dat ik mijn zus eens kan vragen of ze wil filmen.

Doe ik het op deze manier correct of zijn er nog aanvullende of zelfs corrigerende adviezen?

Bullebeest

Re: Lang gelijnd paard met strakke bovenlijn longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:12

Als ik lees hoe je hem nu bijzet, is een gewone pessoabijzet dan niet handiger? Dan zijn voor en achter meer met elkaar in verbinding en voelt hij dat als ie zijn bovenlijn los gaat laten dat er ontspanning komt in de verbinding van voor en achter. Ook als hij weer omhoog komt of van het achterbeen af gaat lopen wordt ie gecorrigeerd. Zelf wissel ik de pessoa af met de bijzettouw die over de schoft tussen de voorbenen door naar het bit loopt. Bij beiden methodes opletten dat ie wel met impuls blijft lopen zodat ie niet in een houding gaat lopen

Ikzelf vind deze 2 methodes erg fijn bij mijn paard die het ook lastig vind de bovenlijn los te laten en daarbij voldoende onder te treden. Dit gaat overigens wel steeds beter. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:18

Ik heb geen pessoateugel vandaar dat ik het op deze manier doe.
Verder vraag ik mij af of het gebruik van een pessoa niet teveel onrust verzorgd in de mond.
Hoe is jou ervaring daarin Martine?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:32

Ik ben zelf zeer positief over de pessoa. Zodra het paard gaat nageven komt er ontspanning in de mond (beloning) waardoor het rustig blijft in de mond. Ik heb ook eerst met bandage achterlangs gelogeerd, puur om te zien hoe de reactie is op iets achterlangs. Dit ging goed daarna gelijk overgestapt op de pessoa daar dat toch meer resultaat geeft. Zoals altijd paard wel lekker voorwaarts houden om in een houding te lopen voorkomen. Als je paard dit goed doet, kun je ook balkjes erbij gaan gebruiken.

Hoe is ie verder met rijden? Galop doe je niet in de bak daar hij nog kracht mist. Kun je mss ook draf balken/cavaletti in rechte lijn neerleggen. Eerst op ruime afstand en dit steeds iets verkorten per keer dat je het gaat doen. Laatst dit ook met Uly gedaan in galop weliswaar. Cavaletti lag krap en in verschillende hoogtes. Moest ie gesloten blijven in combinatie met de cavaletti. Vond ie erg lastig. Volgende dag merkte ik echt spierpijn. Wel een hele goede oefening. In draf ook daar ze gesloten moeten blijven en dus de bovenlijn los moeten laten en achter moeten ondertreden. Gaat het in draf goed kun je het daarna op galop afstand gaan leggen. waarschijnlijk gaat het galopperen dan ook beter omdat er kracht bij is gekomen. Deze oefening valt wel buiten het longeren, maar is natuurlijk ook zoals eerder gezegd aan de longe te doen. Ligt het wel op de volte ipv rechtuit.

Door het afvalprobleem van Uly is ook een stuk bespieding kwijt geraakt. Hij is weer aangekomen en ga nu ook Pavo Muscle Build bijgeven. In combinatie met de juiste training, ideaal. Geeft net even dat zetje extra zonder je paard te overvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:18

Cavaletties draven is wel een goede tip voor het longeren.

Met rijden in de rijbak zijn we vooral nog bezig om het allemaal positief te houden.
Hij vind het niet erg leuk omdat de bodem wat oneffen is doordat op sommige stukken het zand ruller is dan op andere plekken.
Hij vind het dan wel lastig om ook goed voorwaarts te blijven. Ik rijd dan niet langer dan 20 tot 30 minuten.
Ik ben bang dat cavalettie werk met rijden nog te zwaar gaat worden voor hem.

W.b.t de pessoa de beweging van de achterhand maakt de band achter de kont langs in beweging, is deze beweging niet storend op de lijn naar het bit?

En als hij erg naar buiten trekt moet ik dat dan tegen houden door hem weer naar binnen te vragen?
Of doe ik het al goed door hem dan extra met de zweep te drijven richting zijn achterhand zodat hij die naar buiten moet plaatsen en zijn voorhand wel naar binnen moet?
Dat naar buiten toe trekken vind ik vaak nog het lastige want de lijn staat wel steeds op spanning ondanks dat ik hem goed voorwaarts hou.

Hij is overigens wat introvert, oogt heel kalm en het lijkt of hij alles wel best vind maar aan zijn lichaam zie je dat hij dingen moeilijk vindt.
Als je door gaat pushen dan blokkeert hij en reageert niet meer op zweephulpen.

Best lastig :o

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:38

Meeste paarden die ik heb gezien vinden die verbinding niet vervelend. Je kunt de pessoa nl. ook ruim of krap instellen. Beginnen met ruim, dan is de inwerking ook het minst. Zodra je merkt dat het makkelijker wordt, kun je de pessoa wat inkorten. Nooit te kort maar dat spreekt voor zich. Zodra ze tot dragen toe komen, is er minimale inwerking van de pessoa en zal het dan helemaal niet meer in de weg zitten. Nogmaals ik heb nog nooit een paard er moeilijk mee zin doen.

Wat het naar buiten vallen betreft, heb je de mogelijkheid om een longeercirkel uit te zetten of een deel van een bakrand te benutten (hoek) Gewoon om het eerst makkelijk te maken. Uiteindelijk zal ie het volledig op eigen benen moeten doen, maar zolang dat niet gaat kijken hoe je hem kan helpen.