Bijgezet longeren maarrrr.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Bijgezet longeren maarrrr.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:59

Ok, ik heb een vraagje. Mijn ijslandse ruin longeer ik graag en ik doe ook graag grondwerk met hem.
Nu moet hij wat meer bespiering op zijn rug en de juf heeft gezegd dat hij laag en rond moet lopen...dus echt over zijn rug.

Maarrrrr.....ik loop tegen problemen aan. Als ik hem longeer met de longeerhulp (dus via de rug tussen de voorbenen door naar het bit), dan gaat hij stofzuigeren en hangen die touwtjes bijna op de grond zodat hij er elke keer bijna instapt. Als ik een kortere longeerhulp neem...moet hij bijna in de rollkur worden getrokken als ik de touwen niet over de grond wil laten slepen.

Dan longeer ik met longeersingel en touwtjes, hij geeft dan wel na, maar niet over de rug...dus hij knikt netjes in bij de kaak en that's it.

Kan iemand zijn/haar licht hierover schijnen en tips aandragen?
Ik heb geen foto's van het longeren met longeerhulp maar ik denk dat de beschrijving de lading aardig dekt. Hij loopt dan dus niet laag en rond, maar gewoon alleen laag

Hier een foto van los longeren (dan zakt hij vaak wel netjes, maar vaak genoeg ook niet) en van bijgezet:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dems75 op 15-03-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Re: Bijgezet longeren maarrrr.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:00

Wat een knapperd!
Ik heb echt totaaaaal geen ervaring, maar lees wel mee :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:03

nog een plaatje van los longeren, waarbij hij dus niet netjes zakt en rond en laag loopt, maar dus juist hoog...

Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:03

enneh...dank je wel Yasmijntje

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:03

ik zou proberen de bijzet wat lager vast te maken. als ik met touwtjes longeer gaat ie tussen de voorbenen naar het bit en dan aan de laagste ring. zet ik hem hoger dan gaat die van mij ook zo lopen.

nu zie ik dat je geen lagere ringen heb, maar dan zou je hem eventueel bij de singel vast kunnen maken. :)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:07

Probeer eens om de touwtjes bij de singel vast te maken. Je dwingt hem nu onbewust om zijn rug weg te drukken. Doe je de touwtjes lager bevestigen zal die veel makkelijk over de rug lopen :)

Edit; melisje was me voor :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:08

aha....dat kan ik natuurlijk ook proberen ja....aan de singel bevestigen! alleen ben ik bang dat ik dan met hetzelfde probleem zit als met de longeerhulp...dat hij dus gaat stofzuigen ipv rond en laag. En dat die touwtjes dan ook weer over de grond slepen

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:11

touwtjes hangen minder snel over de grond doordat hij onderaan de singel vast zit...heb je dat touw over de rug dan hangt het los bij zijn benen dus gaat het wel eerder hangen.

probeer het maar eens, denk dat het heel erg meevalt :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:12

Wat je ook kunt doen is de touwtjes beginnen zoals je het nu hebt, maar dan niet aan het bit bevestigen, maar door het bit heen halen en dan zo laag mogelijk aan de zijkant van de singel vastmaken.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:13

Het beste voor je pony is te longeren met een dubbele longe of aan de lange lijnen.

Ik zie dat je een longeersingel hebt dus gewoon de 2 longes door de ringen aan de singel en bevestigen links en rechts aan het bit.
Als je pony het nog niet gewoon is kan je er in het begin beter gewoon naast lopen. en dan stilaan verder van hem weg.
De volgende stap is om hem gewoon te maken om de longeersingel om de achterhand te halen. In het begin moeten ze even wennen maar eens jij en je pony het gewend zijn is het echt leuk om te doen.

De mogelijkheden zijn zoveel groter. Je kan van hand veranderen slangenvoltes, zijgangen, neerwaarts voorwaarts, ... zonder dat je pony gestoord wordt door een ruiter op zijn rug.

Ik longeer mijn paarden altijd aan de dubbele longe. Zeker als ze een nieuwe oefenening aanleren doen we dat altijd eerst aan de lange lijnen. Ik vind het zelfs leuker dan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:14

Heb je dit al eens geprobeerd? Zo longeer ik altijd en soms doe ik dan het onderste touwtje tussen de benen, Ligt er aan of ze mee wil werken.

Voor de mijne werkt het heel goed, Als ze te diep zakt geef ik een ophouding met mijn lijn.

Afbeelding

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:14

knoop een halstertouw om z'n hals, longeerhulp gewoon vast maken alleen nu als hij via de voorbenen naar het bit gaat door het halstertouw halen. zo kan hij nooit te los hangen zodat hij erin stapt.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:17

Ik vrees dat bijzetten met touwtjes en andere hulpmiddelen enkel een averechts effect gaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:23

Lizzii schreef:
Ik vrees dat bijzetten met touwtjes en andere hulpmiddelen enkel een averechts effect gaan hebben.

Als je het goed doet niet, Wel vind ik dat wanneer je bijzet je ook een longeerlijn en zweep moet gebruiken. Dan kun je iig nog sturing geven aan het paard.