[VD] hoe nu verder? aanleren Spaanse pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

[VD] hoe nu verder? aanleren Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:11

Al een paar weken heeft mijn paard een blessure waardoor ik niet kan rijden.
Omdat ik hem toch aandacht wil geven ben ik aan de hand gaan trainen.
Ik wil al heel lang hem graag de Spaanse pas leren, maar normaal gesproken het geduld niet voor.
Nu kan ik niet rijden, dus weinig anders.

Ik ben begonnen met het aanleren van voet aan beide voorbenen, dit pakte die goed op, dus ben daarna verder gegaan met been.
Met voet tilt die netjes zijn voet op, maar deze ging die echt niet naar voren doen, en de hoefsmid zou er ook niet blij mee zijn dat als hij een voet vraag het been ineens naar voren vliegt :o

Met been doet die zijn been naar voren, en houd die hem ook hoog totdat ik zeg dat het voldoende is.
Dit gaat de ene dag iets beter dan de andere.
Ik heb gister een filmpje gemaakt, links gaat beter dan rechts, maar filmen, hulpen geven en paard vasthouden is toch best lastig kwam ik achter...
https://www.facebook.com/photo.php?v=544948518953154&ref=notif&notif_t=like

Maar nu komt het dat ik wil dat hij het dus ook lopend gaat doen.
Heb al geprobeerd hem te laten lopen, en dan om het been vragen en de aanwijzing te geven maar dit werkt niet :+
Hij geeft ook been als ik er op zit, dus zou evt ook vanuit daar verder kunnen, maar kan er niet te vaak en te lang op zitten door de blessure.

Wie heeft er tips, of evt andere oefeningen die ik kan doen.
De blessure heeft die aan zijn achterhand, dus kan daar nog niet te veel mee.

NikkivanOlst

Re: [VD] hoe nu verder? aanleren Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:30

Je commando zit daar handig :j

Maar, bedenk dat de spaanse pas wél een belasting is voor de achterhand, hij moet namelijk leren zijn achterhand goed en sterk onder te plaatsen wil je verder gaan met de spaanse pas.

Begin met de jambette te vragen, vraag je paard naar voren IN die jambette en let er goed op dat het achterbeen gelijk mee stapt in die beweging. Beloon hier dus voor het naar voren stappen in/na de jambette dus dat je paard leert voorwaarts te denken.

Stap 1 is dus 'jambette, stapje zetten'. Zit dat er lekker in dan kun je naar 'Jambette, achterbeen er bij, jambette, stapje zetten'. Dus 2 passen. Gaat dat goed dan kun je langere series gaan maken.

Het is dus belangrijk dat je eerst traint op VOORWAARTS. anders krijg je een spaanse pas die eindigt in een halve spagaat :))

(let er wel op, nogmaals, dat het een belasting is voor de achterhand, ik weet niet wat de blessure is, maar houd er rekening mee :j )

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 15:51

Bedankt voor je reactie, hier kan ik veel verder mee.
Spaanse pas gaat het dus nog niet worden.
Hij heeft een gescheurde spier in het linkerachterbeen nadat onderuit gegaan is.
Hij staat nu zn 6 weken al op rust mag wel lopen maar als die aangeeft niet meer te willen / kunnen moet ik stoppen en dit kan na 5 minuten al zijn.
Om die reden ook begonnen met de voorbenen.
En het paard vindt het wel erg leuk om te doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:54

HTM schreef:
Bedankt voor je reactie, hier kan ik veel verder mee.
Spaanse pas gaat het dus nog niet worden.
Hij heeft een gescheurde spier in het linkerachterbeen nadat onderuit gegaan is.
Hij staat nu zn 6 weken al op rust mag wel lopen maar als die aangeeft niet meer te willen / kunnen moet ik stoppen en dit kan na 5 minuten al zijn.
Om die reden ook begonnen met de voorbenen.
En het paard vindt het wel erg leuk om te doen.

Bedenk dat óók de jambette zelfs al belastend kan zijn dan: als je de jambette vraagt moet een paard zijn gewicht naar achter plaatsen om zijn been op te tillen, zijn rug en buik spieren aanspannen. Bij het gewicht naar achter verplaatsen komt dus ook gewicht op de achterhand. Maar nu zie ik dat jouw paard redelijk naar voren gaat hangen bij de jambette dus is in dit geval de belasting minimaal :)
(om het gevoel te vergelijken, hou eens 1 been recht voor je uit, dan voel je je spieren :j )

Misschien wat kleinere oefeningen met voor/hoofd? Flemen, nee schudden, kleuren herkennen, voorbenen kruisen, iets vasthouden etc :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:28

Hij mag wel iets doen met zijn achterhand, maar rijden is op dit moment nog te belastend.

Voorbeen kruisen ben ik mee bezig, ook ben ik hem aan het leren zakken (met de neus op de grond blijven wachten) en ben bezig met liggen.

Ik heb vandaag even foto's laten maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Hoe kan ik evt zorgen dat die minder naar voren gaat hangen zoals je aangeeft, dus dat die meer op het achterbeen blijft?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:07

Op de foto's lijkt je paard opzich best mooi al het gewicht te verdelen. Je zou eens kunnen om het gewicht eerst met wat druk op het halster naar achter te brengen voor je de jambette vraagt. Dus dat het meer van achteruit naar voren gaat komen :j

Voorbeeldje: Hoofd dus wat hoger en iets meer oprichting in het lijf (achterhand zou er nog iets onder mogen) waardoor het been echt vanuit de schouder gelift kan worden :)
Afbeelding

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 01:01

Oke, Bedankt voor de tips.
Ga er morgen gelijk wat mee doen.

Heb geen verstand van vd of zulk werk aan de hand, dus kan met deze tips echt veel.