Wil niet in de spagaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odilekk

Wil niet in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:01

Mijn pony wil echt niet in de spagaat :( Ze verzet haar achterbenen ook steeds. Ik beloon dan niet maar ze blijft het stug volhouden... weet iemand hoe je haar de spagaat aan kan leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:03

oliebol, te vlug gelezen :+

Wil je pony wel de 'basis'? Welke kunsten lukken wel, zijn er meer kunsten waar er moeite bij is?
Mij is uitgelegd dat met de spagaat leren je dit het makkelijkste met een balk kon aanleren, maar kan het mis hebben. Misschien is dat een handig hulpmiddel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Re: Wil niet in de spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:04

Die topic zijn van 2 verschillende bokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:07

x_Quinta_x schreef:
Die topic zijn van 2 verschillende bokkers.

Zie het net ja, ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik, dus heb m'n post even aangepast :')

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:14

chelle_dora schreef:
oliebol, te vlug gelezen :+

Wil je pony wel de 'basis'? Welke kunsten lukken wel, zijn er meer kunsten waar er moeite bij is?
Mij is uitgelegd dat met de spagaat leren je dit het makkelijkste met een balk kon aanleren, maar kan het mis hebben. Misschien is dat een handig hulpmiddel?

Wat bedoel je met de 'basis'? ze kan wel de jambette, rondje draaien en fleem maar bij de jambette zet ze haar beentje steeds weer terug 'op de plek waar het vandaan komt' laat maar zeggen... Ik heb nog niet echt veel andere truckjes geprobeerd dus ik weet niet waar ze echt moeite mee heeft, ze wil in elk geval niet goed op het blok (nog maar 2x geprobeerd hoor!) ik heb het al een keer met balkje geprobeerd maar dan stapt ze er gewoon overheen, misschien kan ik wel een wat hogere hindernis maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:16

met de basis bedoel ik dit:
Citaat:
Voordat je met vrijheidsdressuur aan de gang gaat, is het belangrijk dat je begint met de basisoefeningen. Hierbij kun je denken aan het meelopen, meedraven, halt houden, teruglopen, iets aanraken (targetten) en andere kleinere oefeningen. Hiermee verduidelijk je de verhoudingen tussen jou en je paard. Respect, begrip, plezier en vooral geduld zijn de trefwoorden bij vrijheidsdressuur.

van: http://nalanta.nl/index.php?p=2

Uitgebreidere uitleg: http://nalanta.nl/index.php?p=21

Een hindernis gebruiken als hulpmiddel voor de spagaat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling, ik denk niet dat dit ook heel gemakkelijk is voor het dier..
Je kan ook VisibreTeam op bokt benaderen, ze heeft veel ervaring met vrijheidsdressuur en heeft ook een boek erover :)

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:20

Odilekk: dat heb ik ook met m'n shet
Dus volg even

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:22

Gebruik je een balkje? Spagaat kan wel even duren voor ze het door hebben. Mijn pony had het vrij snel door, maar er zijn andere paarden waar het wel even bij kan duren ;)

Elke keer als je pony zn achterbenen over het balkje zet, zet je ze gewoon terug. Het is erg belangrijk om juist te belonen. Elke pas die je pony met zn voorbenen naar voren zet, moet je belonen (als de achterbenen blijven staan uiteraard).

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:29

Gebruik geen balkje

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:43

Nou, een balkje is toch zeker handig in het begin. Je pony moet snappen dat hij niet over het balkje mag met zijn achterbenen. Als het goed gaat met balkje, kan je het eens zonder proberen ;)

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:43

chelle_dora schreef:
met de basis bedoel ik dit:
Citaat:
Voordat je met vrijheidsdressuur aan de gang gaat, is het belangrijk dat je begint met de basisoefeningen. Hierbij kun je denken aan het meelopen, meedraven, halt houden, teruglopen, iets aanraken (targetten) en andere kleinere oefeningen. Hiermee verduidelijk je de verhoudingen tussen jou en je paard. Respect, begrip, plezier en vooral geduld zijn de trefwoorden bij vrijheidsdressuur.

van: http://nalanta.nl/index.php?p=2

Uitgebreidere uitleg: http://nalanta.nl/index.php?p=21

Een hindernis gebruiken als hulpmiddel voor de spagaat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling, ik denk niet dat dit ook heel gemakkelijk is voor het dier..
Je kan ook VisibreTeam op bokt benaderen, ze heeft veel ervaring met vrijheidsdressuur en heeft ook een boek erover :)

okee! dankje! de basis kan ze al wel :)

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:45

flikweert schreef:
Odilekk: dat heb ik ook met m'n shet
Dus volg even

hoe moet je volgen?? *schaam schaam*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:54

@ Odilekk, Flikweert gaat dit topic volgen om de info die jij krijgt ook toe te passen, niet andersom.

Als je nog niet heel lang bezig bent met vrijheidsdressuur kan je je afvragen als iets niet zo lekker gaat:
- snapt mijn pony het wel? Leg jij wel duidelijk uit wat je bedoelt?
- kan mijn pony het wel? Is je pony lichamelijk wel in staat om te doen wat je vraagt?

Als het antwoord op 1 van die twee vragen nee is, dan is het of handig om les te nemen of je pony la te laten kijken.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 15:03

Maflinger_S schreef:
@ Odilekk, Flikweert gaat dit topic volgen om de info die jij krijgt ook toe te passen, niet andersom.

Als je nog niet heel lang bezig bent met vrijheidsdressuur kan je je afvragen als iets niet zo lekker gaat:
- snapt mijn pony het wel? Leg jij wel duidelijk uit wat je bedoelt?
- kan mijn pony het wel? Is je pony lichamelijk wel in staat om te doen wat je vraagt?

Als het antwoord op 1 van die twee vragen nee is, dan is het of handig om les te nemen of je pony la te laten kijken.

Dankjewel!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:18

PB VisirbreTeam op Bokt eens.
Laatst bijgewerkt door Leen op 13-03-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op off topic verwijderd

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:35

Het makkelijkste is om de spagaat met een balkje aan te leren.
Dit dmv 'trial and error'.

Je zet je paard met de voorbenen over de balk en beloont voor daar netjes parkeren. Daarna ga je dmv bijvoorbeeld een beloning + lichte druk op het halster je paard vragen zijn voorbenen naar voren te verzetten. De achterbenen moeten achter de balk blijven.

Bij elk stapje met de voorbenen mag je in het begin belonen. Dus: vragen, stapje, belonen, vragen, stapje, belonen. Dit blijven herhalen tot je paard iets wijder staat. LET OP: zorg ervoor dat je je paard niet te wijd gaat vragen, een stapje of 5/6 is allang voldoende vaak :j

Komt je paard met het achterbeen over de balk heen: even rustig corrigeren door achterwaarts te zetten. In het begin blijft dit veel jo-jo'en, maar wanneer je rustig achterwaarts blijft corrigeren zodat de achterbenen achter de balk blijven gaat het kwartje vanzelf vallen :)

Spagaat is een oefening waarvoor je gewoon veel geduld moet hebben.

Zoals enkele bokkers hier al hebben gezegd, ik heb er ook een boek over geschreven waar het allemaal een stuk uitgebreider en duidelijker word uitgelegd inclusief fotomateriaal: www.vrijheidsdressuurboek.nl

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 15:38

VisibreTeam schreef:
Het makkelijkste is om de spagaat met een balkje aan te leren.
Dit dmv 'trial and error'.

Je zet je paard met de voorbenen over de balk en beloont voor daar netjes parkeren. Daarna ga je dmv bijvoorbeeld een beloning + lichte druk op het halster je paard vragen zijn voorbenen naar voren te verzetten. De achterbenen moeten achter de balk blijven.

Bij elk stapje met de voorbenen mag je in het begin belonen. Dus: vragen, stapje, belonen, vragen, stapje, belonen. Dit blijven herhalen tot je paard iets wijder staat. LET OP: zorg ervoor dat je je paard niet te wijd gaat vragen, een stapje of 5/6 is allang voldoende vaak :j

Komt je paard met het achterbeen over de balk heen: even rustig corrigeren door achterwaarts te zetten. In het begin blijft dit veel jo-jo'en, maar wanneer je rustig achterwaarts blijft corrigeren zodat de achterbenen achter de balk blijven gaat het kwartje vanzelf vallen :)

Spagaat is een oefening waarvoor je gewoon veel geduld moet hebben.

Zoals enkele bokkers hier al hebben gezegd, ik heb er ook een boek over geschreven waar het allemaal een stuk uitgebreider en duidelijker word uitgelegd inclusief fotomateriaal: http://www.vrijheidsdressuurboek.nl

super! bedankt! ik ga het proberen!

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:10

Dank jullie wel! Het begin is er!