Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
chelle_dora schreef:oliebol, te vlug gelezen
Wil je pony wel de 'basis'? Welke kunsten lukken wel, zijn er meer kunsten waar er moeite bij is?
Mij is uitgelegd dat met de spagaat leren je dit het makkelijkste met een balk kon aanleren, maar kan het mis hebben. Misschien is dat een handig hulpmiddel?
Citaat:Voordat je met vrijheidsdressuur aan de gang gaat, is het belangrijk dat je begint met de basisoefeningen. Hierbij kun je denken aan het meelopen, meedraven, halt houden, teruglopen, iets aanraken (targetten) en andere kleinere oefeningen. Hiermee verduidelijk je de verhoudingen tussen jou en je paard. Respect, begrip, plezier en vooral geduld zijn de trefwoorden bij vrijheidsdressuur.
chelle_dora schreef:met de basis bedoel ik dit:Citaat:Voordat je met vrijheidsdressuur aan de gang gaat, is het belangrijk dat je begint met de basisoefeningen. Hierbij kun je denken aan het meelopen, meedraven, halt houden, teruglopen, iets aanraken (targetten) en andere kleinere oefeningen. Hiermee verduidelijk je de verhoudingen tussen jou en je paard. Respect, begrip, plezier en vooral geduld zijn de trefwoorden bij vrijheidsdressuur.
van: http://nalanta.nl/index.php?p=2
Uitgebreidere uitleg: http://nalanta.nl/index.php?p=21
Een hindernis gebruiken als hulpmiddel voor de spagaat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling, ik denk niet dat dit ook heel gemakkelijk is voor het dier..
Je kan ook VisibreTeam op bokt benaderen, ze heeft veel ervaring met vrijheidsdressuur en heeft ook een boek erover
Maflinger_S schreef:@ Odilekk, Flikweert gaat dit topic volgen om de info die jij krijgt ook toe te passen, niet andersom.
Als je nog niet heel lang bezig bent met vrijheidsdressuur kan je je afvragen als iets niet zo lekker gaat:
- snapt mijn pony het wel? Leg jij wel duidelijk uit wat je bedoelt?
- kan mijn pony het wel? Is je pony lichamelijk wel in staat om te doen wat je vraagt?
Als het antwoord op 1 van die twee vragen nee is, dan is het of handig om les te nemen of je pony la te laten kijken.
VisibreTeam schreef:Het makkelijkste is om de spagaat met een balkje aan te leren.
Dit dmv 'trial and error'.
Je zet je paard met de voorbenen over de balk en beloont voor daar netjes parkeren. Daarna ga je dmv bijvoorbeeld een beloning + lichte druk op het halster je paard vragen zijn voorbenen naar voren te verzetten. De achterbenen moeten achter de balk blijven.
Bij elk stapje met de voorbenen mag je in het begin belonen. Dus: vragen, stapje, belonen, vragen, stapje, belonen. Dit blijven herhalen tot je paard iets wijder staat. LET OP: zorg ervoor dat je je paard niet te wijd gaat vragen, een stapje of 5/6 is allang voldoende vaak
Komt je paard met het achterbeen over de balk heen: even rustig corrigeren door achterwaarts te zetten. In het begin blijft dit veel jo-jo'en, maar wanneer je rustig achterwaarts blijft corrigeren zodat de achterbenen achter de balk blijven gaat het kwartje vanzelf vallen
Spagaat is een oefening waarvoor je gewoon veel geduld moet hebben.
Zoals enkele bokkers hier al hebben gezegd, ik heb er ook een boek over geschreven waar het allemaal een stuk uitgebreider en duidelijker word uitgelegd inclusief fotomateriaal: http://www.vrijheidsdressuurboek.nl