Straffen bij vrijheidsdressuur is niet goed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xHorselife

Straffen bij vrijheidsdressuur is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:36

Heyhoi!
Ik vertel hier mijn mening over het straffen bij VD,
Het straffen bij VD vind ik niet kunnen, sommige mensen zullen zijn pony een tik geven als ze bijvoorbeeld de jambette niet goed doet, dit vind ik ZO slecht! Onze ouders slaan ons toch ook niet als we nog niet kunnen praten bijvoorbeeld ? Een pony moet het leren, het is geen mens! Stel je voor hoe je pony zich zou voelen, een ander wezen dan dat je zelf bent probeerd je iets te leren, je snapt het niet, je doet het verkeerd, gevolg; je krijgt een mep. Je vetrouwen in mensen zal na een tijdje volledig wegvallen en dat zal bijzondere negatieve gevolgen kunnen hebben.
Laat jou mening achter in de reacties !
(verder ben ik niet tegen VD hoor! Ik doe het namelijk zelf ook! Is leuk om mee bezig te zijn en je krijgt er een sterkere band van! :j) xx

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:37

Straffen is wel goed, als het paard iets stouts doen (steigeren, trappen of een trucje als je er niet om vraagt). Het is alleen niet goed om te straffen als het paard het niet snapt, daar heb je gelijk! :)

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:39

Ik straf als ze er misbruik van maken, of als ze gaan stijgeren terwijl ze moeten liggen, maar dat isniet hard ofzo

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:41

maar als de pony het snoepje (de beloning) probeert te pakken inplaats van een kunstje te doen dan ben je de pony juist aan het leiden.. zo bouw je vertrouwen op ;) slaan als die het niet snapt is fout natuurlijk maar ik denk niet dat veel mensen het doen?
en als een pony bijv. de jambette niet goed doet en je weet dat hij meer kan, mag hij best een tik hebben van 'ja let eens even op, daar doen we het niet voor.!'
Laatst bijgewerkt door Zomer op 11-03-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:41

er is een verschil tussen straffen en straffen :)

Als een paard bij mij met zijn benen gaat gooien zonder dat ik het vraag, dan corrigeer ik door naar achter te zetten of het paard weg te sturen. Schopt een paard mij raak, dan corrigeer ik duidelijk, beetje boos en vaak met een tik.

Dat een paard het verkeerd doet maakt me niet uit! Vraag ik een jambette en krijg ik opeens het steigeren, ben ik daar blij mee, het paard denkt mee en ik kan dat weer op commando zetten. Vraag ik het knielen gaat mijn paard liggen, ben ik blij, ingang om het liggen aan te leren....

Steigert mijn paard zonder reden of commando, krijgt hij een snuk aan het touw. Steigert hij richting mij, krijgt hij een flinke correctie.

Mijn ouders gaven me vroeger gewoon een tik als ik iets deed wat niet door de beugel kon hoor :Y

xHorselife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:42

xSlvna schreef:
Straffen is wel goed, als het paard iets stouts doen (steigeren, trappen of een trucje als je er niet om vraagt). Het is alleen niet goed om te straffen als het paard het niet snapt, daar heb je gelijk! :)

Als ze trapt mag je wel straffen, maar als je pony bv op het verkeerde moment een oefening doet, vind ik dat je daarvoor niet mag straffen, alleen maar negeren x

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:42

xHorselife schreef:
xSlvna schreef:

Als ze trapt mag je wel straffen, maar als je pony bv op het verkeerde moment een oefening doet, vind ik dat je daarvoor niet mag straffen, alleen maar negeren x

Tenzij die oefening jou in gevaar brengt ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:43

xHorselife schreef:
xSlvna schreef:

juist wel, anders gaat hij/zij er misbruik van maken, bijv. op de manege waar ik paardenklas had kon de jambette, we waren bezig met freestyle, paardje dee jambette tegen me knie aan, paard kreeg van mij gewoon een tik met het halstertouw

20Femke02

Re: Straffen bij vrijheidsdressuur is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:45

Je moet ze zeker niet gaan slaan als ze iets niet goed doet
Maar negeren en opnieuw proberen is stukke beter

xHorselife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:47

flikweert schreef:
Je moet ze zeker niet gaan slaan als ze iets niet goed doet
Maar negeren en opnieuw proberen is stukke beter

Daar ben ik het helemaal mee eens! :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:47

Als mijn paard tegen me aan steigert omdat hij heet word van op het blok stappen verkoop ik m een mep hoor. Hij heeft niet te steigeren. Ik wil niet dat hij dat doet, ooit. Dus ja dan straf ik hem.
Als hij de jambette niet hoog 'genoeg' doet zal ik hem uiteraard niet straffen maar dan beloon ik het ook niet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:48

idd wel gewoon opnieuw proberen als iets niet lukt, mar als het paard iets op het verkeerde moment doet bijv. stijgeren bij het opzadelen ofzo wel straffen door een tikje te geven met het halstertouw ofzo
dan maakt paard er gewoon misbruik van

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:49

Die van mij is een echt snoepjes monster hij is zo op eten dat als hij zijn zin niet krijg hem gewoon pakt.
Ik ben nu bezig met voedsel weigeren en het gaat steeds beter, verder doen wij kleine kunstjes zoals flemen en nee schudden enz.
maar hij hoeft echt niet te proberen om het snoepje gewoon te pakken.
Dan krijgt hij wel een tik.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:50

Maar het gaat hier niet om of je paard tegen je trapt ofzo
Maar als je paard iets niet snapt en verkeerd doet

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:51

als t gewoon tijdens het oefenen gebeurt straf ik niet

xHorselife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:54

SuperAssie schreef:
Als mijn paard tegen me aan steigert omdat hij heet word van op het blok stappen verkoop ik m een mep hoor. Hij heeft niet te steigeren. Ik wil niet dat hij dat doet, ooit. Dus ja dan straf ik hem.
Als hij de jambette niet hoog 'genoeg' doet zal ik hem uiteraard niet straffen maar dan beloon ik het ook niet.

Ja klopt! Als je paard van het steigeren misbruikt maakt en jou ervan in gevaar brengt mag je hem of haar wel straffen, uiteraard ;)

ammixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:10

xHorselife: Ja klopt! Als je paard van het steigeren misbruikt maakt en jou ervan in gevaar brengt mag je hem of haar wel straffen, uiteraard ;) ja gelijk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:14

xHorselife schreef:
Ja klopt! Als je paard van het steigeren misbruikt maakt en jou ervan in gevaar brengt mag je hem of haar wel straffen, uiteraard ;)

Oh. Dus je mag wél straffen bij VD. Misschien je openingspost en -titel even aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:17

Straffen als je het paard hem iets aan het leren bent is het inderdaad niet goed.
Maar als hij zijn trucjes misbruikt mag er heus wel gestraft worden hoor!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:20

HorseLove28 schreef:
Straffen als je het paard hem iets aan het leren bent is het inderdaad niet goed.
Maar als hij zijn trucjes misbruikt mag er heus wel gestraft worden hoor!

Juist ja, dat hadden we al begrepen. Ik doelde er slechts op dat je geneuzel dus nogal voor de hand liggend is.
(Je weet wel , "captain obvious").