Hoe bevestig je longeerlijnen aan longeersingel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElisaAppie6

Hoe bevestig je longeerlijnen aan longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:45

Hallo,

speciaal voor mijn pony een longeersingel geregeld. De vraag is of het past. zelf vindt ik de kussens hard die erbij zitten dus doe ik er een dekje onder. Alleen de vraag is hoe bevestig je
delongeerlijnen? Watis het doel bij jou? hoe kun je je paard leren stelling of aan de teugel?

Misschien heeft iemand een filmje, dat zou helemaal fantastisch zijn, m.v.g ElisaAppie6

claudiadvx

Re: Hoe bevestig je longeerlijnen aan longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:47

hoe wil je de longeerlijnen gebruiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:49

Er is een DVD te krijgen van Lammert Haanstra, die is heel leerzaam, het aanschaffen waard.

Ik verbind mijn longeerteugels niet aan de singel, maar aan het bit. En dan kan ik de longeerlijn door een van de ringen, of als ik met twee lijnen werk, ieder door een van de ringen halen. Wil ik bijzetten doe ik dat met een bijzetteugel of een touwtje, van bit naar ring van de singel.

Er zijn ook mogelijkheden om de clip van de longeerlijn aan de singel vast te maken, dan de longeerlijn door de ring en van daaruit naar je hand, maar dat zijn gevorderde oefeningen en dat zou ik alleen maar doen in een afgesloten longeerkraal en als je met twee lijnen werkt. En met een paard dat de basis kent.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:50

zegmaar een achterlangs en een voor. Ik wil mijn paardje ook graag aan de teugel leren of stelling.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:51

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:52

dubbele longeerlijn dus? ik denk dat google je al heel veel kan helpen haha

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:52

Oke. Zijn er nog leuke oefeningentjes voor paard en ruiter? voor aan de longeersingel. maak je de longeertouwtjes apart vast van het longeertouw

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:54

ik stuur je een pb met foto hoe ik bijzettouwtjes bevestigd heb aan enkele longe:) eerst even een foto zoeken hoor haha.

je hebt best veel oefeningen:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:54

Afbeelding

Met touwtjes bijgezet paard.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:55

Bedankt!! Wat zijn die oefeningen??

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:55

Waar heb je die touwtjes gekocht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:57

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:01

ik heb touwtjes tussen de benen door:) overgens heb ik gewoon touwtjes van de action. schuren ook niet en een stuk goekoper!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:02

ik zou als ik jou was een paar longeerlessen nemen en dan aan die instructrice vragen je verschillende hulpmiddelen te laten zien, hoe je ze moet bevestigen, waarom je welk hulpmiddel gebruikt, welke het beste bij jouw paardje past, hoe je ze moet afstellen (welke lengte) enz.
En je gelijk de basis van longeren met dubbele lijnen te leren

Waarschijnlijk wil de instructrice als je het aan diegene vraagt zelf de hulpmiddelen wel meenemen om uit te proberen zodat je ze niet gelijk hoeft aan te schaffen.

Hij/zij kan je dan gelijk laten zien/aanleren hoe je je paard stelling laat nemen, wanneer hij begint te ontspannen en hoe dat er uitziet, wanneer hij dus nageeflijk loopt, aan de teugel leert je paard niet van longeren nl, dat is een gevolg van actief, ontspannen en nageeflijk lopen, met touwtjes en hulpmiddelen kun je hem wel in de juiste houding 'zetten' maar ontspannen kun je niet afdwingen.
Kans is dat je dan juist de verkeerde spiergroepen traint en dat moet je niet willen.

Wat wil jij bereiken met longeren?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:02

ElisaAppie6 schreef:
Oke. Zijn er nog leuke oefeningentjes voor paard en ruiter? voor aan de longeersingel. maak je de longeertouwtjes apart vast van het longeertouw

vraag hier alsjeblieft goede hulp bij.
het is prima dat je je paard wilt longeren hoor, maar aan de teugel trekken in een longeersingel, of onder de man aan de teugel krijgen is een heel verschil,
waneer je het op de juiste manier doet met de juiste begeleiding kan je het je met het rijden juist wel veel helpen.

onthoud wel, ontspanning in de rug is ten aller tijden heel belangrijk, ander gaat je paard toch sneller tegen de hand in verzet, en dit zal ook met longeren gebeuren. die dvd die door Cassidy aan geraden wordt is zeker heel leerzaam en de moeite waard om te kijken. :j

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:04

ik volg even! ik wil er ook graag ervaring mee

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:05

ik heb mezelf trouwens al aangemeld voor een cursus over longeren etc. en ik ga de dvd zeker kopen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:07

De DVD heet: Longeren met Lammert Haanstra. Op de pagina die ik hierboven heb aangegeven staan er nog andere, maar die ken ik niet.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:08

longeren met lammert haanstra heeft ook een boek. misscien kan je die lenen bij de bieb?

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:04

ik ga zeker hulp vragen voordat ik er mee aan de bak ga. Wil wel zelfmgraag een longeersingelmaanschaffen, heeel erg bedankt,