Tips voor wijken voor druk van het hoofd aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Darah

Tips voor wijken voor druk van het hoofd aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:33

Ik rij western, en hierin ben ik mijn paard sinds een paar weken aan het trainen.
Ik merkte alleen dat ze niet zo makkelijk haar hoofd wou buigen als ik daar om vroeg, ze wil altijd liever haar lichaam bewegen in plaats van haar hoofd. En voor western rijden is het ook belangrijk dat een paard wel zijn hoofd apart van zijn lichaam kan bewegen.
Gewoon stelling doet ze wel, maar meer niet. Dus ging ik daar mee aan de gang vanaf de grond met een touwhalster (daar rij ik ook vaak mee). Ik vroeg haar dan dus te wijken voor de druk van het halster, maar dan ging ze elke keer haar achterbenen bewegen in plaats van haar hoofd.
Als ik voor haar ga staan, en met mijn hand druk zet buigt ze haar hoofd wel, maar zodra ik bij de hals ga staan en/of het met het halster doe gaat ze lopen. Die enkele keren dat ze dat niet doet beloon ik haar uitgebreid, maar ze begrijpt het nog steeds niet.
Ik wil haar ook graag de one rein stop aanleren omdat ik ook met touwhalster veilig wil kunnen buitenrijden, en daarvoor moet ze haar hoofd goed buigen.
Ze is zowezo wat stijfjes naar links, maar niet genoeg dat dat echt uit zou moeten maken.
Dus ik hoop dat jullie nog wat tips hebben voor mij, behalve doorgaan en geduld hebben.

NikkivanOlst

Re: Tips voor wijken voor druk van het hoofd aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:21

Misschien via clickertraining werken? Bij de minste reactie op de druk gaan clickeren, de link tussen 'iets goed doen' en een beloning dmv clickertraining (waarmee je het juiste moment perfect kunt markeren) word vaak érg snel gemaakt :j

In de aanleerfase beloon je nog wel met voedsel, maar later kun je dat wegnemen, zodra het principe 'wijken voor de druk' duidelijk is voor je paard kun je dat gaan afbouwen en zal je paard blijven weten wat de juiste reactie is op het geven van druk :)

Artikel over de werking van het clicken als 'bridge'

http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:34

Weet je zeker dat er niet iets vast zit oid? Misschien als je gelegenheid hebt toch eens een ostheopaat naar laten kijken, onder het mom better safe then sorry. Wie weet heeft hij dan ook nog wel tips om te gaan gymnastiseren.

Als je op haar zit, en je houd een snoepje naar beneden, pakt ze het dan wel?

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:48

Gypsy schreef:
Weet je zeker dat er niet iets vast zit oid? Misschien als je gelegenheid hebt toch eens een ostheopaat naar laten kijken, onder het mom better safe then sorry. Wie weet heeft hij dan ook nog wel tips om te gaan gymnastiseren.

Als je op haar zit, en je houd een snoepje naar beneden, pakt ze het dan wel?

Dank je voor je reactie.
Ze heeft de neiging eerder tot last van haar rug, maar naar de zijkant is ze aardig soepel. Vaak wil ze aan mijn schoen snuffelen als we stilstaan bij het rijden ;) haha dus ze kan het wel.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:51

VisibreTeam schreef:
Misschien via clickertraining werken? Bij de minste reactie op de druk gaan clickeren, de link tussen 'iets goed doen' en een beloning dmv clickertraining (waarmee je het juiste moment perfect kunt markeren) word vaak érg snel gemaakt :j

In de aanleerfase beloon je nog wel met voedsel, maar later kun je dat wegnemen, zodra het principe 'wijken voor de druk' duidelijk is voor je paard kun je dat gaan afbouwen en zal je paard blijven weten wat de juiste reactie is op het geven van druk :)

Ik werk wel met voedsel in dit geval, maar niet met klikker want dat vind ik zo geautomatiseerd lijken of zo. Dus gebruikte ik liever dan gewoon een klik met mijn tong. Maar dat betekent voor haar het comando voorwaarts nu, dus dat wordt verwarrend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:56

Er zijn twee manieren om wijken voor druk op het hoofd aan te leren. Constante druk of pulserende druk in de vorm van energie.

Je zegt dat je western rijdt, dan wil je ook een western/natural horseman aanbevelen. Verdiep je eens in de grondwerkmethode van Clinton Anderson.

Hieronder een beoefenaar van deze methode. Daar staat ook achterwaarts op, en wijken voor druk op het hoofd.

Gebruik een touwhalster, een leadrope en een grondwerkstok. En deze oefeningen (dit zijn oefeningen op een paard die weet hoe het werkt)

http://www.youtube.com/watch?v=5yWB6v0fxF4

En daaronder een samenvatting hoe het werkt met een paard dat nog helemaal niets kan.

http://www.youtube.com/watch?v=0YWrC4erZ-o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:00

Interssante filmpjes cassidy, bedankt voor het delen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:18

Darah schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik werk wel met voedsel in dit geval, maar niet met klikker want dat vind ik zo geautomatiseerd lijken of zo. Dus gebruikte ik liever dan gewoon een klik met mijn tong. Maar dat betekent voor haar het comando voorwaarts nu, dus dat wordt verwarrend.

De click is niet het commando maar puur de 'bridge' naar 'nu krijg je wat lekkers' :)
Het is totaal niet geautomatiseerd voor je paard, maar juist een stukje duidelijkheid om het moment exact te markeren dat het goed is. Uiteraard werk je er gewoon met stem bij dus je blijft 'contact' maken met je paard :)