Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:18

Beste bokkers,

Ik ga vanaf volgende maand een hele leuke haflinger verzorgen, het is de bedoeling dat ik recreatief met haar ga rijden maar naast het rijden wil ik samen met de eigenaresse ook grondwerk met haar gaan doen. Van het voorjaar komt ze weer samen met haar 2 kinderen te staan en we zouden dit ook graag op deze 2 over willen brengen. Nu hebben wij beide geen ervaring met grondwerk, ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen van bokkers die ermee bezig zijn.

Dus hoe kunnen wij het beste beginnen?

Ik sta open voor alle tips! :)

caboclo

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:20

vooral niet omkopen met lekkers..

voorderest volg ik ook even

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:21

Verdiep je eens in het programma van Parelli. Er staan legio topics over op Bokt, en fimpjes op Youtube. En zorg ervoor dat jullie allebei op een lijn zitten.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:22

caboclo schreef:
vooral niet omkopen met lekkers..

voorderest volg ik ook even

Dit willen wij inderdaad ook niet, daar waren wij het al meteen over eens! :o

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:22

Cassidy schreef:
Verdiep je eens in het programma van Parelli. Er staan legio topics over op Bokt, en fimpjes op Youtube. En zorg ervoor dat jullie allebei op een lijn zitten.

Dat begrijp ik, maar er komt zoveel voorbij, dus ben echt opzoek naar tips hoe ik het beste kan beginnen. ;)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:24

Ik volg even :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:27

PrimaDonna_ schreef:
Cassidy schreef:

Dat begrijp ik, maar er komt zoveel voorbij, dus ben echt opzoek naar tips hoe ik het beste kan beginnen. ;)

Koop een goed zitten touwhalster, een leadrope van 12 voet en een grondwerkstokje.

Als je dat eenmaal hebt ga je beginnen met desensibiliseren van het paard. Dat heet bij Parelli "Friendly Game".

Eerst met handen overal aanraken, en kom je een "oh no" plek tegen waar het paard duidelijk aangeeft dat hij daar niet aangeraakt wil worden, ga je terug naar de plek waar hij het wel fijn vindt. En weer terug naar de plek waar je weerstand kreeg.

Gaandeweg moet je hem overal aan kunnen raken.

Vervolgens doe je hetzelfde met de leadrope. Over het paard heengooien, ook om de benen. Paard mag hier ook niet van schrikken. Schrikt hij wel, vooral doorgaan tot hij blijft staan, met zijn ogen knippert en zijn lippen likt. Dan pas stoppen.

Lukt het met de leadrope, dan doe je het met het stokje en de string.

Als dat allemaal goed gaat, heb je de friendly game doorlopen. Tijdens het trainen ga je altijd weer naar de friendly game terug.

Grondwerk heeft alles te maken met goede timing. Weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je kunt stoppen. Stop je op het verkeerde moment, dan sensibiliseer je je paard. Je wilt hem dus desensibiliseren voor bepaalde dingen, maar gevoelig houden voor je aanwijzingen. Daarom is het ook heel belangrijk dat je let op je eigen lichaamshouding en lichaamspositie.

Hoe de oefeningen eruit kunnen zien zie je hier:

http://www.youtube.com/watch?v=5yWB6v0fxF4

Vanaf 2.17 zie je de friendly game. Paard weet hoe het werkt, ik kan ook nog wat filmpjes laten zien van een paard die het niet weet en tijdens de training het allemaal gaat snappen. Dat is meer representatief voor wat je met je nieuwe verzorgpaard gaat tegenkomen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-02-14 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:29

@Cassidy: Bedankt voor de filmpjes, ga ze straks eens rustig bekijken. Mijn Engels is wel slecht dus word goed luisteren haha.
Dankje voor je tip! Ga er eens wat mee doen! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:33

Parelli heeft ook een boek geschreven. Er is een Youtube kanaal en er is Nederlandstalige begeleiding. Want vanuit een boek of van DVD iets leren is een leuke start, maar je zult je ook moeten laten controleren. Dat kan door het opsturen van filmpjes, door les te nemen of een clinic te bezoeken.

Wat voorbeelden van cursisten

http://www.youtube.com/watch?v=6kqQ9Z0zswc
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-02-14 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:34

Een clinic volgen oid dat kan misschien in de toekomst maar we willen eerste zelf gewoon beginnen, maar bedankt.!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:35

Goede tips!

Ik wil dit eigenlijk ook gaan doen met mijn paard, gewoon als extra iets om te doen.

ik dacht er zelf over om er met mijn bijrijdster een les in te nemen of zo meteen goed van start te kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:36

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:37

KozieZ schreef:
Goede tips!

Ik wil dit eigenlijk ook gaan doen met mijn paard, gewoon als extra iets om te doen.

ik dacht er zelf over om er met mijn bijrijdster een les in te nemen of zo meteen goed van start te kunnen.

Waarschuwing! Parelli gaat je visie op paarden en rijden compleet veranderen. Het gaat iets met je doen, kan er dus niet extra bij, en als je ermee begint kun je nooit meer terug naar de manier hoe je voorheen met je paard omging. Het versterkt de band, en er gaat een wereld voor je open!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:40

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:41

Ik sluit me aan bij Cassidy, parelli is echt een goede manier om verder te gaan :)

Zelf gebruik ik het grondwerk (dus ook algemene omgang) echt a-la-parelli, maar heb ik er voor het rijden nooit iets mee gedaan (kon me niet vinden in een aantal basisvoorwaarden). Maar rijden komt pas veeeeel verder, en dan haal je al genoeg uit het grondwerk :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:45

Nou nou Cassidy, zo overdreven is het ook weer niet. Het is niet alsof je je dressuurzadel direct maar aan de wilgen moet hangen als je Parelli gaat doen... :) Natuurlijk verandert het hoe je naar paarden kijkt maar dat is niet uniek voor Parelli, dat is altijd wanneer je iets leert.

TS, pin jezelf niet vast op Parelli, er zijn een hoop "grondwerkers" die goeie dingen doen, oa Voest, Roberts en een hoop combinaties van stromingen. Kijk wat je paard het beste oppikt en wat jij leuk vindt.

Grondwerk is als pannekoeken: je kunt het op heel veel verschillende manieren maken, en je kunt het zo uitgebreid en gek maken als je zelf wilt, maar over het perfecte recept zullen we het nooit eens worden :Y)

Ik ben bijvoorbeeld geen fan van Parelli omdat ik me eraan erger hoe commercieel het is (dat je bepaalde attributen per se nodig hebt en nee, niet iets vergelijkbaars, alleen de dingen die je bij hen kunt kopen :o ) en met kreten als de "oh-no-plek" kan ik helemaal niks :=
Maar dat wil niet zeggen dat het hele Parelli onzin is, integendeel. Ze doen een hoop goeie dingen, maar een echte Parelli aanhanger zal ik nooit worden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:48

Let er wel op dat er een heleboel verschillende methodes zijn (Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts, Klaus F. Hempfling zijn een kleine greep uit de grote namen) en dat al deze methodes hun eventuele do's en don'ts hebben. Het gebeurt vaak dat je gaandeweg dingen oppikt uit de verschillende methoden en dat je zo je eigen ding creeert. Wist je dat er ook grondwerk lessen worden gegeven? Misschien handig om te starten met 2/3 lessen onder begeleiding tot je de smaak te pakken hebt en je weet op welke signalen van je paard je moet letten. Grondwerk ben ik helemaal voor, maar het kan tegen je werken als je je paard niet goed kan 'lezen', signalen misloopt uit onkunde en sommige dingen niet kan relativeren. Iemand die je kan observeren kan je leidraden geven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:49

Ik zeg ook niet dat je je dressuurzadel aan de wilgen moet hangen. Maar dingen zoals "paard klopje geven als beloning" heb ik na mijn kennismaking met Parelli nooit meer gedaan. Om maar een voorbeeld te noemen.

En waar ik me aan erger is de opmerking dat je Parelli "erbij" doet. Het gaat niet om de oefeningen, het gaat om wat je met de oefeningen bereikt. Als Parelli verwordt tot "dingetje doen" schiet het zijn doel voorbij.

Je aversie tegen de commercialiteit van Parelli is begrijpelijk, maar ik ken er nog meer die heel commercieel zijn en nog hogere prijzen vragen dan Parelli. Over het feit dat je de beste spullen geadviseerd krijgt kan ik alleen maar antwoorden dat dit is om de garantie te geven op de beste resultaten. Je gaat een arts ook geen plastische chirurgie zien toepassen met een slagersmes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:51

sylva schreef:
Let er wel op dat er een heleboel verschillende methodes zijn (Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts, Klaus F. Hempfling zijn een kleine greep uit de grote namen) en dat al deze methodes hun eventuele do's en don'ts hebben. Het gebeurt vaak dat je gaandeweg dingen oppikt uit de verschillende methoden en dat je zo je eigen ding creeert. Wist je dat er ook grondwerk lessen worden gegeven? Misschien handig om te starten met 2/3 lessen onder begeleiding tot je de smaak te pakken hebt en je weet op welke signalen van je paard je moet letten. Grondwerk ben ik helemaal voor, maar het kan tegen je werken als je je paard niet goed kan 'lezen', signalen misloopt uit onkunde en sommige dingen niet kan relativeren. Iemand die je kan observeren kan je leidraden geven :)

Oja, dit vooral. Niet eens omdat je dingen "fout kunt doen" maar omdat je anders misschien aan jezelf gaat twijfelen, niet weet wat te doen en het bijltje er uiteindelijk bij neergooit :Y)
Les nemen is niet eens 100% noodzakelijk, ken je niet iemand in je omgeving die grondwerk doet met zijn/haar paard? Het is makkelijker om het eea te leren met een paard dat grondwerk al kent, dan weet je hoe het "hoort" (al reageert geen paard exact hetzelfde, maar goed, je leert tenslotte ook niet rijden op een onbeleerd paard)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:54

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:55

Ik ga eens rustig zoeken en kijken waar wij ons het beste in kunnen vinden. Wil het grondwerken er gewoon naast doen voor wat afwisseling voor zowel paard en mijzelf. De manier van Emiel Voest vind ik ook erg fijn, heb hem 2x aan het werk gezien. Ken ook 2 meiden die er met hun paarden bij trainen en hoor altijd goede verhalen. Maar ook daar zitten dingen in waar ik het bijv. ook weer niet mee eens ben. Ik kijk gewoon rustig rond, dankje! :)

Magrathea schreef:
Nou nou Cassidy, zo overdreven is het ook weer niet. Het is niet alsof je je dressuurzadel direct maar aan de wilgen moet hangen als je Parelli gaat doen... :) Natuurlijk verandert het hoe je naar paarden kijkt maar dat is niet uniek voor Parelli, dat is altijd wanneer je iets leert.

TS, pin jezelf niet vast op Parelli, er zijn een hoop "grondwerkers" die goeie dingen doen, oa Voest, Roberts en een hoop combinaties van stromingen. Kijk wat je paard het beste oppikt en wat jij leuk vindt.

Grondwerk is als pannekoeken: je kunt het op heel veel verschillende manieren maken, en je kunt het zo uitgebreid en gek maken als je zelf wilt, maar over het perfecte recept zullen we het nooit eens worden :Y)

Ik ben bijvoorbeeld geen fan van Parelli omdat ik me eraan erger hoe commercieel het is (dat je bepaalde attributen per se nodig hebt en nee, niet iets vergelijkbaars, alleen de dingen die je bij hen kunt kopen :o ) en met kreten als de "oh-no-plek" kan ik helemaal niks :=
Maar dat wil niet zeggen dat het hele Parelli onzin is, integendeel. Ze doen een hoop goeie dingen, maar een echte Parelli aanhanger zal ik nooit worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:58

Heb je al eens met de paarden van die meiden die jij kent gewerkt? :) Is een goed idee, doen!
En er zijn zat plekken waar je een les kunt volgen met paarden van iemand anders. Ook een goed idee, doen! :)

Veel plezier in elk geval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:59

Emiel Voest gebruikt heel veel van Parelli, maar imo kun je er niet zo ver mee komen dan met Parelli. En over de verschillende methodes: Parelli is een smeltkroes van heel veel verschillende methodes. Verpakt in een jasje in de vorm van een stappenplan die garantie geeft op succes en waar je heel ver mee kunt komen, zelfs Olympisch mee kunt worden.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 18:04

@Magrathea: Nee dat niet, vriendinnetje van mij rijdt 1 van de pony's. Misschien kan ik als ik er meer ervaring mee heb een keer mee oefenen, maar dat is voor in de toekomst. Begrijp goed dat je het beter leert van een ervaren paard maar vind het op dit moment leuker en belangrijker om het met mijn toekomstige verzorgpaard te gaan doen en het dan ook over te kunnen brengen op mijn huidige verzorgpaard :)