Paard wil 'voetje' niet uitbereiden naar de jambette.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Paard wil 'voetje' niet uitbereiden naar de jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 08:33

Ik loop een beetje vast met vrijheidsdressuur met mijn paard. Hij kent namelijk het voetje al ( bij het bovenbeen aanraken met zweep of hand en hij tilt zijn voetje netjes op, nog wel redelijk hoog ook.) Nu ben ik al een aantal weken bezig dat ik deze wil uitberijden naar de jambette, dus het enigste wat ie dan nog moet doen is zijn voet strekken. Alleen dit snap hij niet, ik heb al een paar keer geprobeerd om zijn been een beetje in de richting van waar zijn voet hoort te zitten, en ook langer aan blijven raken bij het bovenbeen helpt niet, dan blijft hij gewoon staan met een voetje opgetild..
Kan iemand mij uitleggen hoe het mij wel kan lukken zijn voet te laten strekken? En hoe hebben jullie het jullie paard geleerd?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:37

Ik lees mee, mijn paard doet precies hetzelfde.

Daniquebyoux

Re: Paard wil 'voetje' niet uitbereiden naar de jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:44

Elke milimeter dat ie hoger beweegt of het voet uberhaupt beweegt belonen. Het vergt veel geduld maar het geduld zal beloond worden.
Het is dus echt een kwestie van optijd belonen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:56

Ik ben het nu ook aan het leren bij mijn paard. Voetje kende hij al op commando door gewoon het hoeven uit te krabben uit te breiden dat hij zelf zijn voetjes omhoog deed en zo hield.
Maar ik wil hem echt leren dat voetje iets anders is dan jambette. Niet dat de hoefsmid daar ineens een trap krijgt. Bij voetje sta ik altijd naar zijn kont gericht, bij been naar zijn hoofd. Voetje raak ik ligt zijn bovenbeen aan zodat hij weet welke voet. Bij been duw ik achter zijn oksel. De eerste keren moest ik ook echt wel duwen in zijn oksel om beweging te krijgen, als ik nu nog maar lichtjes aan de haren kom in zijn oksel en het commando geef stampt hij al met zijn been. Nu kan hij dus om commando vooruit stampen en moeten we het dus nog enkel uitbreiden naar het zo hoog te houden. Hoe langer ik mijn hand aan zijn oksel hou, hoe langer hij ook probeert zijn been daar te houden. Ik help hem ook door mijn eigen been naar voren te doen.

Voetje en jambette is voor mij iets totaal anders, bij voetje plooien ze het been naar achter en bij jambette het been naar voor. Mijn paard is snel in dingen aanleren, maar ook in dingen verwarren. Daarom dat ik dus echt een duidelijk onderscheid wil hebben en jambette niet wil aanleren vanuit voetje.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:59

Ga hem de 'touch' leren. Leer je paard dat hij bijvoorbeeld zijn voet op een blok moet zeggen en gebruik het commando touch, zet het blok steeds verder weg waardoor hij wel moet strekken. Door het op een andere manier te benaderen zal hij het wellicht wel snappen.

En denk ook zo he.. als een paard iets niet begrijpt is er iets mis met jouw communicatie en is het dus belangrijk nog duidelijker te zijn naar je paard en desnoods op een andere manier. Als ik iemand aanspreek en die kijkt verbaasd ga ik over in het engels 'do you speak Englisch?' en als ik dan wel respons krijg kan de communicatie pas beginnen, begrijp je wat ik bedoel?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:46

Het doorleren is eigenlijk vrij makkelijk: kijk naar jouw timing van het belonen en jouw vraag.

Vraag je: 'voetje' en ben je daar tevreden mee en beloon je? Dan zal je paard bij 'voetje' gewoon zijn voet optillen en het daar houden.

De makkelijkste methode om het te gaan uitbreiden naar de jambette is om eerst te gaan kijken naar je huidige commando. Kun je vanuit dat commando makkelijk door naar het uitslaan van het been?

Er word hier in de oksel duwen genoemd, maar zelf raad ik dat altijd af, je zet het dan namelijk op een hand commando waardoor je paard bij veel aanrakingen al kan gaan koppelen naar de jambette en dus met benen gaat gooien. Dus zorg dat je het ten eerste op een 'veilig' en 'handig' commando gaat plaatsen.

Het voet op blok en touch zetten kan een mogelijke methode zijn, maar bedenk dat je daarna wel weer de jambette moet gaan loskoppelen van het blok om het op commando te zetten en het blok dus in het begin rondzwaaiende benen kan gaan opleveren.

Zelf werk ik vanuit het zweepcommando waarbij ik schuin voor sta en 'pas' als stem commando heb. Het paard mag ALLEEN de voet optillen als IK HET BEEN AANRAAK met de zweep. Dit bouw ik er in zodat een paard leert dat zonder zweep aanraking het niet de bedoeling is dat benen alle kanten op vliegen.

Van daaruit ga ik 'doorvragen' dus inplaats van voetje op laten tillen, tik ik zachtjes nog iets door tot het paard zelf dus ook iets meer geeft. En daar komt je belang van timing van pas. Zodra het been iets naar voren gaat, al gaat de knie maar een fractie omhoog, meteen clicken en belonen. Dat is wat je wil, die kleine stapjes progressie.

Verwacht geen been dat in 1 keer naar voren gaat (gebeurt wel heel vaak merk ik overigens) maar kijk naar elk klein stapje. Gaat de knie inmiddels soepel mee naar voren? Vraag dan weer dat stukje door, blijf de vraag net iets meer stellen tot jouw paard net iets meer geeft.

Op ten duur gaat je paard écht wel zoeken naar die bevestigende click voor beloning dus zal hij gaan meedenken en mee proberen. En daar draait vrijheidsdressuur om: een paard dat gevraagd word mee te denken en het juiste gedrag aan te gaan bieden :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:19

VivaByoux schreef:
Elke milimeter dat ie hoger beweegt of het voet uberhaupt beweegt belonen. Het vergt veel geduld maar het geduld zal beloond worden.

Die manier heb ik al bijna een maand lang geprobeerd. Echter zit het probleem niét in het optillen maar in het strekken. Hij tilt zijn been enorm hoog op, hoger kan niet maar hij snapt niet dat hij hem naar voren moet strekken.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:22

Aartje schreef:
Ga hem de 'touch' leren. Leer je paard dat hij bijvoorbeeld zijn voet op een blok moet zeggen en gebruik het commando touch, zet het blok steeds verder weg waardoor hij wel moet strekken. Door het op een andere manier te benaderen zal hij het wellicht wel snappen.

En denk ook zo he.. als een paard iets niet begrijpt is er iets mis met jouw communicatie en is het dus belangrijk nog duidelijker te zijn naar je paard en desnoods op een andere manier. Als ik iemand aanspreek en die kijkt verbaasd ga ik over in het engels 'do you speak Englisch?' en als ik dan wel respons krijg kan de communicatie pas beginnen, begrijp je wat ik bedoel?

Touch kent hij al, alleen hij wil niet touchen met zijn benen. Deze manier had ik dus ook al geprobeerd.. Al zo veel van been naar voren tillen en dit, maar hij lijkt het nog steeds niet te begrijpen.. En hij begrijpt mij inderdaad niet met dit stukje, maar ik heb al zó enorm veel geprobeerd, en op zo veel manieren. Met de andere vd truuckjes heb ik nooit problemen gehad, daar had hij het zo door. Het is enkel alleen nu bij de jambette aanleren..

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:31

VisibreTeam schreef:
Het doorleren is eigenlijk vrij makkelijk: kijk naar jouw timing van het belonen en jouw vraag.

Vraag je: 'voetje' en ben je daar tevreden mee en beloon je? Dan zal je paard bij 'voetje' gewoon zijn voet optillen en het daar houden.

De makkelijkste methode om het te gaan uitbreiden naar de jambette is om eerst te gaan kijken naar je huidige commando. Kun je vanuit dat commando makkelijk door naar het uitslaan van het been?

Er word hier in de oksel duwen genoemd, maar zelf raad ik dat altijd af, je zet het dan namelijk op een hand commando waardoor je paard bij veel aanrakingen al kan gaan koppelen naar de jambette en dus met benen gaat gooien. Dus zorg dat je het ten eerste op een 'veilig' en 'handig' commando gaat plaatsen.

Het voet op blok en touch zetten kan een mogelijke methode zijn, maar bedenk dat je daarna wel weer de jambette moet gaan loskoppelen van het blok om het op commando te zetten en het blok dus in het begin rondzwaaiende benen kan gaan opleveren.

Zelf werk ik vanuit het zweepcommando waarbij ik schuin voor sta en 'pas' als stem commando heb. Het paard mag ALLEEN de voet optillen als IK HET BEEN AANRAAK met de zweep. Dit bouw ik er in zodat een paard leert dat zonder zweep aanraking het niet de bedoeling is dat benen alle kanten op vliegen.

Van daaruit ga ik 'doorvragen' dus inplaats van voetje op laten tillen, tik ik zachtjes nog iets door tot het paard zelf dus ook iets meer geeft. En daar komt je belang van timing van pas. Zodra het been iets naar voren gaat, al gaat de knie maar een fractie omhoog, meteen clicken en belonen. Dat is wat je wil, die kleine stapjes progressie.

Verwacht geen been dat in 1 keer naar voren gaat (gebeurt wel heel vaak merk ik overigens) maar kijk naar elk klein stapje. Gaat de knie inmiddels soepel mee naar voren? Vraag dan weer dat stukje door, blijf de vraag net iets meer stellen tot jouw paard net iets meer geeft.

Op ten duur gaat je paard écht wel zoeken naar die bevestigende click voor beloning dus zal hij gaan meedenken en mee proberen. En daar draait vrijheidsdressuur om: een paard dat gevraagd word mee te denken en het juiste gedrag aan te gaan bieden :)

Op die manier heb ik voetje ook aan geleerd, dit heb ik op het stemcommando 'voetje' in combinatie met het bovenbeen aanraken met de zweep gedaan. Deze manier beviel mij erg goed, maar nu met het uitbreiden ben ik ook met joun beschreven manier doorgegaan, helaas tilt hijn zijn voetje op, dat doet hij erg goed en hoog en al hou ik de zweep er een minuut lang tegen aan, hij blijft in de zelfde houding staan en beweegt zijn knie/voet niet meer naar voren. ( dit had ik wel gehoopt hoor, dat hij uit zich zelf door drift zijn voet naar voren zou slaan, zou het een stuk gemakkelijker maken.. ). En als hij hem al iets omhoog beweegt dan beloon ik hem natuurlijk meteen, ik ga er ook niet vanuit dat hij alles in een keer kent. Als hij het eenmaal snapt leert hij enorm snel, maar voordat het kwartje valt bij hem duurt het altijd wat langer. En dat vind ik ook helemaal geen probleem, heb zeeën van geduld, maar ik merk gewoon dat hij het niet snapt na al een behoorlijke periode uitproberen en oefenen met dit uitbreiden, dat ik zelf ook wel wat hopeloos word van hoe ik dit nou aan ga pakken zodat hij begrijpt wat ik van hem wil.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:39

Bij het tweede voetje heb ik hetzelfde probleem heb nu eindelijk iets gevonden wat voor haar lijkt te werken en dat is het commando geven en als ze alleen haar voet optilt zachtjes tegen het onderbeen duwen zodat ze iets naar voren gaat en op het moment dat ik voel dat ze zelf haar voet naar voren beweegt klikken. Ze begin hem nu al steeds vaker te strekken

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:44

Ik tikte altijd boven op de pees, onder de knie. Als reactie op dit irritant gevoel zette ze haar been naar voren (van mijn hand) weg. Dit beloonde ik goed, nu kan mijn paard de jambette goed.

Gewoon zoeken naar een plekje waar ze door naar vóór uitwijkt ipv naar boven.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:20

mariska_YeDo schreef:
VivaByoux schreef:

Die manier heb ik al bijna een maand lang geprobeerd. Echter zit het probleem niét in het optillen maar in het strekken. Hij tilt zijn been enorm hoog op, hoger kan niet maar hij snapt niet dat hij hem naar voren moet strekken.

Wiebelt hij hem dan nooit zachtjes heen en weer? Dat lijkt me onmogelijk maarja.