Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VivaByoux schreef:Elke milimeter dat ie hoger beweegt of het voet uberhaupt beweegt belonen. Het vergt veel geduld maar het geduld zal beloond worden.
Het is dus echt een kwestie van optijd belonen
Aartje schreef:Ga hem de 'touch' leren. Leer je paard dat hij bijvoorbeeld zijn voet op een blok moet zeggen en gebruik het commando touch, zet het blok steeds verder weg waardoor hij wel moet strekken. Door het op een andere manier te benaderen zal hij het wellicht wel snappen.
En denk ook zo he.. als een paard iets niet begrijpt is er iets mis met jouw communicatie en is het dus belangrijk nog duidelijker te zijn naar je paard en desnoods op een andere manier. Als ik iemand aanspreek en die kijkt verbaasd ga ik over in het engels 'do you speak Englisch?' en als ik dan wel respons krijg kan de communicatie pas beginnen, begrijp je wat ik bedoel?
VisibreTeam schreef:Het doorleren is eigenlijk vrij makkelijk: kijk naar jouw timing van het belonen en jouw vraag.
Vraag je: 'voetje' en ben je daar tevreden mee en beloon je? Dan zal je paard bij 'voetje' gewoon zijn voet optillen en het daar houden.
De makkelijkste methode om het te gaan uitbreiden naar de jambette is om eerst te gaan kijken naar je huidige commando. Kun je vanuit dat commando makkelijk door naar het uitslaan van het been?
Er word hier in de oksel duwen genoemd, maar zelf raad ik dat altijd af, je zet het dan namelijk op een hand commando waardoor je paard bij veel aanrakingen al kan gaan koppelen naar de jambette en dus met benen gaat gooien. Dus zorg dat je het ten eerste op een 'veilig' en 'handig' commando gaat plaatsen.
Het voet op blok en touch zetten kan een mogelijke methode zijn, maar bedenk dat je daarna wel weer de jambette moet gaan loskoppelen van het blok om het op commando te zetten en het blok dus in het begin rondzwaaiende benen kan gaan opleveren.
Zelf werk ik vanuit het zweepcommando waarbij ik schuin voor sta en 'pas' als stem commando heb. Het paard mag ALLEEN de voet optillen als IK HET BEEN AANRAAK met de zweep. Dit bouw ik er in zodat een paard leert dat zonder zweep aanraking het niet de bedoeling is dat benen alle kanten op vliegen.
Van daaruit ga ik 'doorvragen' dus inplaats van voetje op laten tillen, tik ik zachtjes nog iets door tot het paard zelf dus ook iets meer geeft. En daar komt je belang van timing van pas. Zodra het been iets naar voren gaat, al gaat de knie maar een fractie omhoog, meteen clicken en belonen. Dat is wat je wil, die kleine stapjes progressie.
Verwacht geen been dat in 1 keer naar voren gaat (gebeurt wel heel vaak merk ik overigens) maar kijk naar elk klein stapje. Gaat de knie inmiddels soepel mee naar voren? Vraag dan weer dat stukje door, blijf de vraag net iets meer stellen tot jouw paard net iets meer geeft.
Op ten duur gaat je paard écht wel zoeken naar die bevestigende click voor beloning dus zal hij gaan meedenken en mee proberen. En daar draait vrijheidsdressuur om: een paard dat gevraagd word mee te denken en het juiste gedrag aan te gaan bieden
mariska_YeDo schreef:VivaByoux schreef:Elke milimeter dat ie hoger beweegt of het voet uberhaupt beweegt belonen. Het vergt veel geduld maar het geduld zal beloond worden.
Het is dus echt een kwestie van optijd belonen
Die manier heb ik al bijna een maand lang geprobeerd. Echter zit het probleem niét in het optillen maar in het strekken. Hij tilt zijn been enorm hoog op, hoger kan niet maar hij snapt niet dat hij hem naar voren moet strekken.