Starten na blessure met fris paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannahtjen

Starten na blessure met fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:35

Hey

Sinds kort voor nieuwjaar staat mijn paard stil wegens een peesblessure (aanhechting interosseus).
Met stil bedoel ik 'niet werken'. Ze staat in een stal met een klein uitloopje zodat ze niet kan rennen, omdat dit nu nog uit den boze is. We wandelen elke dag 30 a 40 min, op advies van de DA, meestal op de stapband, en soms aan de hand (ze mag enkel gecontroleerd bewegen).

Begin april mogen we de draad weer oppakken en rustig aan stukjes draven.
Eerste week: 15 min stap - 2 min draf - 15 min stap
Tweede week: 10 min stap - 2 min draf - 10 min stap - 2 min draf - 10 min stap
En zo rustig verder opbouwen

Ik vroeg me af hoe ik dit het beste aanpak.
Enerzijds denk ik om met dubbele longe te starten, anderzijds om aan de hand te laten draven. Beide opties zullen moeilijk genoeg zijn omdat ze redelijk fris is, ik vrees dat ze eventjes zal willen losbarsten. Daarom kruip ik er liever ook niet direct op aangezien ze een bommetje zal zijn, en als ik val zijn we nog verder van huis...

Hoe hebben jullie het werk hervat na een blessure? Zonder dat ze uit hun dak gaan?

Stal met beperkte uitloop:
http://i1175.photobucket.com/albums/r63 ... c9d06b.jpg
Op de stapband:
https://www.facebook.com/photo.php?v=19 ... 2620803889

Groetjes

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:42

herkenbaar probleem. Ik heb het met die van mij aan de hand geprobeerd maar was geen succes.
Mijn paard is echt een enorm heethoofd en daar was ook niet meer mee te wandelen. Hij is uiteindelijk aan de dubbel weer opgebouwd. Maar daar is hij in het begin ook een paar keer flink van kiet gegaan. Maar bij hem kon het op een gegeven moment niet anders, na een paar dagen werd hij gelukkig rustiger en was daarna fijn te werken.

Sheeltje2

Re: Starten na blessure met fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:42

die van mij is net weer jaar onder het zadel heeft twee jaar blessure gehad ik ging er gelijk op zo heb ik de touwtjes in handen zegmaar:) longeren ging ze uit der plaat niet handig ( heb ook geen controlle) ik ging er op en tja inderdaad fris maar erop had ik het beter onder controlle:):) nu eindelijk weer top pony heel veel succes ben benieuwd hoe het gegaan is:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:49

Als eerste vraag ik me af, hoeveel krachtvoer krijgt ze. Zou dat eerst gaan minderen of zelfs helemaal weg laten.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:00

ik deed minder kreeg net aan twee handjes hihi nu weer hele schep dat hangt ervan hoe je paard erop regaeert:)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:04

Mijn paard heeft ruim een half jaar op boxrust gestaan, met alleen twee keer daags stappen aan de hand. Ik zit er nu weer sinds drie weekjes op. Eigenlijk ben ik er zonder twijfels weer opgestapt en hij is verrassend braaf. Ben ook al weer heel rustig aan het draven, wat ik volgens mij spannender vond als mijn paard. Ik moet wel zeggen dat ik gedurende het half jaar rust zo zijn voer heb aangepast dat hij alleen voldoende vitamine en mineralen binnenkreeg zonder dat hij er gek van kon worden.

Als je erop zit heb je nu eenmaal meer te vertellen, je hebt twee handen en twee benen om hem in bedwang te houden. Aan de hand heb je alleen een touwtje en kan hij alle kanten heen vliegen en zich totaal uitleven, net als aan de longe.

Die stapband is wel erg handig, ik heb aardig wat schoenzolen versleten met de kilometers die ik met mijn paard maakte.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:07

Ik vind die 30 min stappen best veel al of ben ik daar de enigste in die daar zo over denkt? meestal toch echt stalrust misschien inderdaad stukje paddock. Inderdaad zo min mogelijk krachtvoer. Ik zou dr ook opgaan dan heb je de meeste controle misschien met iemand ernaast.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:09

Ik heb samen met de dierenarts besloten mijn paardje de eerste paar keer een beetje te verdoven(muisjes)
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 20-02-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:13

Ah, dat was ik idd in het openingsbericht vergeten vermelden.
Ze krijgt onbeperkt droog hooi (via slowfeeder in de stal).
4 liter geweekte bietenpulp (droog ongeveer 1/3 van een schep), omdat ze anders snel invalt.
En fibermix, ongeveer de hoeveelheid die in een yoghurtpotje van 125g past, om een kruidensupplementje te kunnen bijgeven voor de spieren en pezen.

Het is sinds nieuwjaar dat we mochten opbouwen met stappen en na 3 maand mochten we een tot een uur gaan. Nu zitten we aan anderhalve maand, en qua duur van stappen ook in de helft ongeveer.

Als we aan de hand stappen, kan ze inderdaad soms kuren hebben. Maar overlaatst kwam ik op internet de concord leader tegen, en ik moet zeggen dat we dankzij dit rustig aan de hand kunnen stappen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:30

Callass :Ik stapte twee keer daags 40 minuten, voordat ik er weer op mocht gaan zitten. Verder mocht hij absoluut niet in de stapmolen of paddock, vanwege de ernst van de blessure. Nu rij ik s'ochtends en stap ik s'avonds dan nog een half uur aan de hand.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik wel even een iets scherper bitje erin heb. Als hij schrikt of besluit gekke dingen te doen dan heb ik iets meer te melden

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:36

Met een paard dat aan het herstellen is van een peesblessure zou ik niet gaan longeren. Voltes zijn veel te belastend in het begin, zoveel mogelijk rechtuit op een niet te zware bodem.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:43

het stappen en draven gaat meestal nog wel, maar de eerste keer galopperen is meestal een feest (voor het paard vooral)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:52

Van mijn dierenarts moest ik wel even longeren op het harde bij de kliniek, maar ik weet nog hoe eng ik dat vond. Vooral omdat je niet meteen kan ingrijpen, omdat er een paar meter touw tussen zit. Dus dat zou niet mijn keus zijn. Rechtuit is ook vaak beter voor geblesseerde paarden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:24

sammie18 schreef:
Van mijn dierenarts moest ik wel even longeren op het harde bij de kliniek, maar ik weet nog hoe eng ik dat vond. Vooral omdat je niet meteen kan ingrijpen, omdat er een paar meter touw tussen zit. Dus dat zou niet mijn keus zijn. Rechtuit is ook vaak beter voor geblesseerde paarden.

Maar dat is waarschijnlijk geweest om te kijken of ie kreupel liep op het harde om een diagnose te stellen. Niet als trainingsopbouw.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:09

Ik lees een paar dat je aan de longe niks te verstellen hebt en onder het zadel wel, ben het daar niet mee eens. Aan een enkele lijn heb je niks, maar met dubbele longe heb je naar mijn idee net zoveel controle als met erop. Het voordeel van de dubbele is dat je er ook niet af kan kletteren. Je moet alleen wel een beetje handigheid hebben met die lijnen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:32

Oji: dat dat is om te zien of hij goed liep dat snap ik, ik bedoel meer dat ik longeren met een fris paard met een 'zwakke' plek toch niet echt een geslaagd idee vind.

Knuffeldier: Ik denk dat dat misschien wel een beetje waar is, maar de gemiddelde persoon die ik ken die zegt handig te zijn met dubbele longe moet je geen fris paard in de handen geven. Daarnaast heeft een geblesseerd paard volgens mij vaak baat bij lange lijnen, niet aan dat gedraai op een volte.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:04

Sorry een beetje verkeerd gelezen dacht dat hij nog maar net op rust stond.

Dubbele longe is inderdaad wel een goeie maar daar moet je wel echt mee kunnen werken. Ik kan dat echt niet. Het is inderdaad wel belangrijk op goede bodem en rechtuit geen korte draaien van de longe en voltes

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:12

ik zou zeggen pak de fiets, verrassend vaak zijn de meest frisse paarden heel braaf naast de fiets... heb ook veel gefietst met mijn super kijkerige merrie... dan kan je rechtuit, en stap en draf combineren, en je loopt op het harde..
longeren zou ik zo snel niet aan beginnen tijdens het opbouwen..

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:39

He, ik ben nu ook een paard wat lang op rust heeft gestaan aan het opbouwen. Wat voor mij echt heel goed werkt is hem met bijzet-longeerding wandelen. Ik weet de naam niet zo goed, maar het is dus gewoon een longeer singel met bijzetteugels eraan. Ik wandel dus ook met bit en dan aan de binnenste ring een halstertouw.

Ik heb eerst lang aan het halster of het hoofdstel gestapt, maar hij kwam dan zo flink omhoog (voor en achter) dat ik het niet meer wilde. Met de bijzetteugel (die vrij los zit en ook aan beide kanten even lang is) kan hij niet zijn hoofd omhoog doen om te stijgeren (en bokken gaat ook lastiger). EN wat echt heel erg belangrijk is: Meestal gaat een paard je duwen als je er naast loopt. Dus dan lopen ze harder dan jij en duwen je dan naar binnen. Is echt heel erg vervelend. Maar je hebt door die bijzetteugel een soort buitenteugel en die houdt je paard recht.
Mijn paard was lekker relaxt met de longeersingel en ik kon er zo ook makkelijk en relaxt mee stappen.

Draven hebben we overigens langzaam met bijzet op de volte aan de longe gedaan. Daar heeft hij eerst een paar keer wel de frisheid eruit gebokt en nu zit ik erop. Veel stappen met lange teugel en hier en daar een drafje.

Heel veel succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:51

Met de concord aan de hand draven? Dan kan je hem goed in de gaten houden en je hebt controle.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:00

Is het niet mogelijk de eerste paar keer te laten draven op de loopband? Dan kun je heel gecontroleerd de snelheid doseren en gelijk ingrijpen wanneer het dreigt te escaleren.
Of is dit een type loopband dat die stand niet heeft of niet aan kan?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:03

Heel weinig krachtvoer, goed instappen (eventueel ernaast) en dan draven. Gelijk aan het werk zetten en als het goed is is hij best snel moe van het draven omdat de conditie ook weg is...
Als je denkt dat hij echt uit zn dak gaat kan je hem nog wat kalmeringsvoer geven of eventueel wat sterkers bij de dierenarts.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:20

AlphaDaemon schreef:
He, ik ben nu ook een paard wat lang op rust heeft gestaan aan het opbouwen. Wat voor mij echt heel goed werkt is hem met bijzet-longeerding wandelen. Ik weet de naam niet zo goed, maar het is dus gewoon een longeer singel met bijzetteugels eraan. Ik wandel dus ook met bit en dan aan de binnenste ring een halstertouw.

Ik heb eerst lang aan het halster of het hoofdstel gestapt, maar hij kwam dan zo flink omhoog (voor en achter) dat ik het niet meer wilde. Met de bijzetteugel (die vrij los zit en ook aan beide kanten even lang is) kan hij niet zijn hoofd omhoog doen om te stijgeren (en bokken gaat ook lastiger). !

dit advies vooral niet opvolgen, dat is echt levensgevaarlijk, wandelen over het harde met een paard aan bijzetteugels... 1x een paard achterover zien klappen met bijzetteugels, die overigens ook niet strak zaten.. dag dag paardje, nooit meer goed gekomen -O-

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:23

Keshia, ik heb niet gezegd dat ik op het harde stapte. Ik wandel in de bak. En ik heb niet gezien (erover heen gelezen) dat TS wel op het harde moet stappen.
Plus, dit is mijn persoonlijke ervaring en die is goed gegaan bij dit paard. Als elk advies eerst voor elk paard ter wereld geschikt zou moeten zijn, denk ik dat er op Bokt vrij weinig reacties zullen zijn.

Ik heb andere paarden ook moeten opbouwen en dat heb ik anders aangepakt. Die moesten namelijk op het harde (daar ben ik gewoon vanaf het begin op geklommen, omdat aan de hand niet ging).

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:35

Phoeh, zal moeilijk worden de keuze te maken wat het beste is.

Voor longeren ben ik, vooral in het begin toch, geen voorstander van. En cirkel is toch best belastend genoeg voor een revaliderend paard.

Voordeel, denk ik, van de dubbele longe is dat je de ganse piste kan gebruiken. Dus de lange zijden meewandelen, en doordat je op enkele meters van je paard staat het ook veiliger is om geen hoeven te vangen moest ze toch eens knetter doen.
De DA heeft onze piste gezien, die vond hij goed genoeg dat ik daarin mag stappen/trainen.

AlphaDeamon: het aan de hand stappen verliep bij mij ook zo, tot op het punt idd dat het gevaarlijk wordt. Daarom heb ik de concord er aan gehangen, en gaat voor het ogenblijk ca va.

AnnemiekevM: ik kan inderdaad proberen om met de concord te draven. Ik zal mezelf wel wat moed moeten inpraten want voor het ogenblik heb ik een leeuw van een paard :):) Maar het is het proberen wel waard.

Toucha: De stapband heeft verschillend standen van 1 tot 6, voorlopig stapt ze op de stand 2,5. (hoe snel dit ongeveer is kan ik moeilijk inschatten, paardje stapt gewoon arbeidsstapje) als ik richting 3 ga is dit meer middenstap, maar vanaf dit moment begint ze zichzelf op te fokken. Ze heeft de buis die achter haar poep loopt reeds krom geslaan van te bokken ertegen :\ Op de band ben ik dus gedwongen om niet sneller dan die 2,5 te gaan.