Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Als longeren domweg rondjes lopen wordt, en dan een half uur lang, is het dodelijk saai.
Ga je je paard uitdagen om mee te denken, regelmatig van hand en van tempo verandert, kan longeren heel interessant worden. Om regelmatig van hand te veranderen zou je je paard los moeten longeren. Of een kaptoom of touwhalster gebruiken waar je niet iedere keer hoeft om te clippen.
Zwerte schreef:Hoe zwaar iets mentaal voor een paard is, hangt heel erg af van het karakter van het dier. Sowieso kunnen ze niet vooruit denken, ze leven in het hier en nu en denken niet over wat er straks zal gaan gebeuren. Of ze het als saai of uitdagend zullen ervaren, hangt af van de interne behoeftes van het paard op dat moment. Heeft het dier vooral behoefte aan lopen, dan zal 'saai' rondjes lopen heel fijn kunnen zijn. Heeft het dier behoefte aan verandering, aan uitdaging, dan zal hij zich kapot vervelen als je geen uitdaging geeft.
Mijn paarden zijn echte tegenpolen hierin. Mijn inmiddels gepensioneerde fjord heb ik nooit blij kunnen maken met longeren of rijden in een bak. Verveelde zich altijd rot, hoeveel oefeningen ik hem ook gaf. Lekker door het bos waar van alles te beleven valt vond hij veel leuker. Dressuuroefeningen gingen dan ook beter, omdat hij dan wel bereid was braaf te luisteren. In de bak was hij vaak niet te genieten en bleef het een strijd. Kortom, voor hem was longeren an sich al een vervelend iets en daarmee mentaal zwaar voor hem. Mijn andere paard is dus totaaaaal anders. Hij heeft zoveel behoefte aan veiligheid en sleur, dat elke dag hetzelfde rondje voor hem juist heel prettig is. Saai longeren is voor hem dus juist niet mentaal zwaar. Hij trekt het juist totaal niet als je continu iets anders van hem vraagt, dan slaat zn hoofd echt op tilt.