Zichzelf meteen al een 'showteam' noemen, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paarddopette

Zichzelf meteen al een 'showteam' noemen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:21

Beste bokkers,

hier zullen de meningen verdeeld over zijn, en dat mag natuurlijk ook :j

Maar ik zie het steeds vaker: meiden die een facebook pagina, twitter account e.d. aanmaken over vrijheidsdressuur en wat hun paard allemaal wel al ''kent''. Heel leuk natuurlijk allemaal, maar er worden ook vaak slechte ''tips'' gegeven. Die personen gaan het zo uitvoeren bij hun paard en hier kunnen mogelijk slechte gevolgen van komen. Sommige noemen zichzelf zelfs een (show)team, terwijl hun paard vaak maar een aantal kunstjes kent, en zonder enige weet over de gevolgen die er kunnen plaats vinden... Ook zie ik voorbij komen: mijn paard kent dit, en dit, terwijl het nog niet voldoende is uitgewerkt naar een goede oefening.

Uiteraard zeg ik niet dat je geen pagina mag maken, maar denk er wél bij na wat je erop zet, en blijf gewoon bij een leuke pagina over jou en je paard :9

Ik zie dit steeds vaker voorbij komen en ben daarom benieuwd naar jullie meningen! Wel netjes blijven :j

Anoniem

Re: Zichzelf meteen al een 'showteam' noemen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:22

Ach... Die komen zichzelf wel tegen. Wat wil je bereiken met dit topic?

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:27

Bizzybijtje schreef:
Ach... Die komen zichzelf wel tegen. Wat wil je bereiken met dit topic?

Zoals hierboven aangegeven: Ik wil weten wat jullie hiervan vinden, en een onderwerp ter sprake brengen. Wil er verder niks mee bereiken.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:02

Samen met een stalgenootje ben ik van plan om demo's te geven en op een manege te informeren over VD en grondwerk. Ondanks dat onze paarden volgens andere misschien dan niet zoveel kunstjes weten kunnen we al veel aangeven wat wel en niet kan. Ik heb me in de meeste kunstjes al verdiept en ken de basisbegrippen. Toch noem ik ons liever geen 'showteam' maar gewoon een team samen met onze paarden. Aangezien we ook een team zijn: we werken samen. Zelf hebben we ook een les gehad van Nalanta en werken dan ook volgens hun richtlijnen.

Een 'showteam' starten terwijl je paard net fleem kent vind ik ook onzin, het is 1 kunstjes en niet gelijk een show. Maar zodra iemand er op de juiste manier moeite in steekt met enkele kunsten -ik herhaal moeite en meerdere kunsten- zou ik het wel een 'showteam' noemen. Zeker als diegene ook optreed en het op de 'juiste' manier gebeurd. Maar wat is nou de 'juiste' manier? Ik vind dat nog altijd de manier waarop er geen ongelukken gebeuren zolang duidelijk commando's MET zweep of carrotstick of wat er ook gebruikt zolang het maar geen hand en enkel stem is.

Toch is het een mening en denk ik, ach laat die (penny) meisjes toch. Weinig mensen zullen ze serieus nemen, want om serieus genomen te worden moet je toch aardig wat in je mars hebben.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:07

tegenwoordig heeft inderdaad ongeveer heel twitter een showteam. en ik vind het zelf een beetje uit de hand lopen, sowieso weet de helft al niet eens waar ze mee bezig zijn geloof ik

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:09

xSencibel schreef:
tegenwoordig heeft inderdaad ongeveer heel twitter een showteam. en ik vind het zelf een beetje uit de hand lopen, sowieso weet de helft al niet eens waar ze mee bezig zijn geloof ik

Die komen dan ook niet ver :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:09

eens.
maar zo vind ik de ruiter showteams ook maar wat :') nog niet eens een normale b proef waardig of het huppelt al rond als tinker / fries/shet/vuilnisbakken showteam

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:11

unihorses schreef:
eens.
maar zo vind ik de ruiter showteams ook maar wat :') nog niet eens een normale b proef waardig of het huppelt al rond als tinker / fries/shet/vuilnisbakken showteam

dus tinkers shets en friezen kunnen geen dressuur?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:23

ElsRoosje schreef:
unihorses schreef:
eens.

dus tinkers shets en friezen kunnen geen dressuur?

zeg ik dat? nee...
ik zeg dat de ruiters en paard nog niet eens normaal een b proef rond kunnen sturen ( hoeken afsnijden, neus in het dak etc etc etc... )
en dat ik het dan zie verschijnen als "showteam" (bruine paarden showteam :') )
je moet die laatste zin lezen trouwens het kan nog niet eens.... of het huppelt al rond als showteam, met willekeurig ras of benaming ervoor

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:34

ik kom het steeds vaker tegen inderdaad wat mij best wel stoort aan de ene kant. maar anderzijds heb ik ook iets van , laat ze lekker dromen :) zolang ze geen valse verwachtingen gaan geven doen ze niemand kwaad.

ik heb bewust voor de naam team sublime gekozen. ik geef zelf lessen en demo's en af en toe een 'showtje'op mijn kinderboerderij ( maar dan praat ik over leeftijds categorie van 0-12 jaar. die kinderen vinden het al geweldig als je paard op commando zijn been op tilt :=

shows geven doe ik dus gewoon weg niet en dat hoeft van mij niet :P veelste veel gedoe en je gaat veel verwachten.

demo's daarintegen met duidelijke uitleg etc doe ik weer wel want er is geen show gehalte

wat mij opvalt inderdaad is dat het vaak jonge meisjes zijn waarvan hun paard net kan flemen of op het blok kan staan en vervolgens advies gaan geven over iets wat ze zelf nog nooit een paard geleerd hebben.

ik doe nu ongeveer 10 jaar VD en ben er sinds 3 jaar terug echt voor gaan leren ( met oog op dier gedrag/trainingen etc ) wat dus ook een deel van mijn opleiding is.
vaak zie je trainings methodes voorbij komen van 12 jarige penny meisjes die nergens op slaan ><

unihorses schreef:
zeg ik dat? nee...
ik zeg dat de ruiters en paard nog niet eens normaal een b proef rond kunnen sturen ( hoeken afsnijden, neus in het dak etc etc etc... )
en dat ik het dan zie verschijnen als "showteam" (bruine paarden showteam :') )
je moet die laatste zin lezen trouwens het kan nog niet eens.... of het huppelt al rond als showteam, met willekeurig ras of benaming ervoor

begrijp ik nou goed dat je vind dat kruisingen of verschillende rassen bij elkaar geen show team kan zijn. of lees ik dit nu verkeerd. :')? dat ze niet fatsoenlijk B proef kunnen rijden . oke dat je daaraan stoort. maar jij stoort je ook aan vuilnisbak rassen ?

kan zijn dat ik je totaal verkeerd begrijp hoor :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:39

nee... maar als ik de exacte namen van showteams ga noemen kan ik misschien iemand beledigen, dus hou ik het op vuilnisbak ras/fries/shet/ draver/ verzin het... om het maar in het midden te houden op welke ik doel.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:42

unihorses schreef:
nee... maar als ik de exacte namen van showteams ga noemen kan ik misschien iemand beledigen, dus hou ik het op vuilnisbak ras/fries/shet/ draver/ verzin het... om het maar in het midden te houden op welke ik doel.

haha ik snap m niet meer :')

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:46

of bedoel je dat ze de naam van het ras in de showteam naam gebruiken ?

zoals "friezen showteam ...." draver showteam..... " etc ?

stuur anders een pb :') mischien dat ik hem dan snap

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:48

Of dan zie ik in bijna heel bokt z'n profiel staan 'ik hou van vrijhijdsdressuur' en dat terwijl hun paarden nog maar net een voet optillen als jullie begrijpen wat ik bedoel :)
Ik denk dat ik dat ook in mijn profiel heb staan maar ik ben dan ook actief en ik heb ondertussen 3 pony's waarmee ik actief VD doe en dan ook grotere kunsten zoals het ligeen of stijgeren ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:49

unihorses schreef:

Shetlanders en friesen zijn goede showpaarden hoor. Laatst nog een hele show geweest met friesen erin. Daarbij zijn shetlanders leergierige beestjes en dus geschikt voor VD. De opvatting klopt dus niet. Elk paard kan VD, zolang er motivatie is.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:50

Wat TS bedoelt is dat er groepen zijn die nog niet echt show waardig zijn vanwege gebrek aan niveau.

Maar zich wel showteam noemen.

Correct me if i'm wrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:52

Shetten zijn vreselijk intelligent en zijn zeer makkelijk met beloning te motiveren
Ideaal lijkt mij voor VD en ze hebben nog een hoge aaibaarheidsfactor ook

Wie zich hoe noemt, waar maak je je druk om

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:52

Ik denk dat ze bedoelt dat mensen zich heel wat vinden als ze hun paard een B proef rondkomen zonder weg te schieten of op 2 benen te staan om het zo te noemen.
Ik denk dat het niet slaat op die haflinger,shet,fries etc.
(unihorses)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:53

ik ben me er zelf bewust van dat ik in mijn pf ook iets over vrijheidsdressuur heb staan maar ik noem me geen showteam en ik en mijn pony zijn niet een hoog niveau, maar ik ben gewoon blij met wat ze kan en dat ik daar zo fijn mee bezig kan omdat we er plezier in hebben :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:55

Ik doe graag mee met de discussie ;)

Ik heb wel eens nagedacht om voor de zorgboederij tegenover de stal iets te laten zien maar puur omdat die kindjes alles prachtig vinden en adisja die aandacht mooi vind en zo goed tegen drukte leert om te gaan. Maar echt shows geven nee

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:56

owkee zal het op de late avond nog 1 x proberen :+ anders probeer ik het morgen wel :')
stel er is het (ruiter) showteam dat heet new forest showteam
dan zie ik dit showteam op een manier de bak rond gaan waarvan ik denk beschamend.
maar als ik hier dan zeg het new forest showteam dat kan niet dan beledig ik die leden van dat team.
dus zeg ik -vul je eigen ras in- showteam. dit heeft dus niets te maken met wat het ras wel of niet kan, maar hoe het showteam de bakrond stuurt en daarmee hun ras "promoot" en dan ook daadwerkelijk bij evenementen zichzelf gaan opgeven om demo's te geven.
en al was dat een kruising giraffe showteam als die de sterren van de hemel rijden prima, maar is het echt slecht verdiend deze naar mijn mening de naam showteam niet. en dan al helemaal niet met het ras in de showteam naam.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:05

jadeken schreef:
Of dan zie ik in bijna heel bokt z'n profiel staan 'ik hou van vrijhijdsdressuur' en dat terwijl hun paarden nog maar net een voet optillen als jullie begrijpen wat ik bedoel :)
Ik denk dat ik dat ook in mijn profiel heb staan maar ik ben dan ook actief en ik heb ondertussen 3 pony's waarmee ik actief VD doe en dan ook grotere kunsten zoals het ligeen of stijgeren ;)

Maar voor het liggen en stijgeren heb je toch ook eerst de basis moeten doen? Grondwerken, volgen, halthouden of eigenlijk het respect voor elkaar hebben?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:07

Ik denk dan unihorses bedoelt dat een bij elkaar geraapt zooitje (bijv dus een fries, shet, draver, tinker maakt eigenlijk niet uit welke rassen) zichzelf een showteam noemen.
En dat het niet gaat om de rassen die zij noemt, iig zo komt het op mij over :j

Even ontopic, ja je ziet het steeds vaker,en ik irriteer me er mateloos aan! Zo van:" oh mijn pony kan een voetje optillen, en jou pony kan flemen, laten we er een showteam van maken!" En dan indd adviezen geven waarvan je denkt: " waar slaat dit in hemelsnaam op?! "

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:11

Unihorses: Volgens mij snap ik wel waar je het over hebt, maar het kwam in je eerste post heel vreemd over :P

Ik ben het met je eens TS, toevallig zag ik pas nog iemand op facebook voorbij komen die zich aanbood als VD instructrice maar op een paar foto's toch allesbehalve vriendelijk met haar paard om gaat. Ik hoop dat ik niet de enige ben die het niet serieus heeft opgevat maar voor hetzelfde geld gaat een wat minder ervaren liefhebber er op in.

Het risico dat iets verkeerd afloopt vind ik erg groot....dus ik zou zeggen: Hopelijk bereikt dit topic de ruiters die ook iets dergelijks in hun hoofd hebben en denken ze 2x na voor ze er echt aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:15

het gaat niet om het ras, dat bewijst bijv eva roemaat prima met haar haflinger en shetlander, ook al kan je paard wat trucjes, het gaat er ook om dat je bekendheid opbouwt etc. ik vind het ook vrij onzinnig al die showteams!