Galopperen in roundpen gaat goed, aan longe is het trekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Galopperen in roundpen gaat goed, aan longe is het trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:58

Mijn haf, inmiddels bijna 11 jaar heb ik eigenlijk nooit goed doorgereden.
Buiten zitten alle knoppen erop, maar met longeren en in de bak rijden is het nog veel balans zoeken.
Inmiddels heb ik mijn eigen bakangst overwonnen en hebben we sinds kort les, maar nu komt de galop ook steeds meer naar voren en daar lopen we tegen wat problemen aan.

In de roundpennen gaat het galopperen op zowel commando en lichaamstaal goed, maar in de bak aan de longe is het trekken en hangen geblazen.
Helaas hebben we nu even niet meer de mogelijkheid om in de roundpen te trainen anders had ik hem daar kunnen trainen met de longeerlijn.
Stap en draf gaan redelijk, ook wel wat trekkerig, maar galop is bijna not done zonder al teveel bombarie.

Wie heeft er tips?

Jenny_S

Re: Galopperen in roundpen gaat goed, aan longe is het trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:01

je paard mist zijn balans en plakt dus aan de roundpen

ik zou toch echt voorlopig de roundpen niet gebruiken tenzij hij weer gehoorzaam is en zijn balans terug heeft.
longeer altijd met hoofdstel in en trek handschoenen aan dan heb je meer grip,desnoods wat bijzets er aan.
je kan ook de bak kleiner maken door lint te spannen als dat kan natuurlijk dan heeft hij ook niet al te veel ruimte om te rennen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:02

Je paard hangt dus heel veel aan de omheining en die mis je dus in de bak?

Longeer je weleens met dubbele longe? Dan kan je je paard beter begrenzen.

Wat gaat er met rijden in galop precies moeilijk? Gaat hij hard? Valt hij er steeds uit? Lukt een volte niet?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:03

Onze tinker kon eerst alleen galloperen in een longeerkraal omdat hij steun zocht aan de wanden,
Wij zijn toen gaan longeren en in een hoek van de bak (aan de kanten waar geen wand is 2 balkjes neer leggen waardoor je eigenlijk een soort klein vierkant krijgt), dit heeft bij ons goed geholpen.
Toen dit goed ging zijn wij in het midden van de bak gaan staan met 4 balkjes als "wand" en deze met 2 balken per week weg halen
(dus na 2 weken geen balken meer)
evt dubbele lijnen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:05

Meer de achterhand eruit sturen (zweephulpen naar de binnenheup) en evt de longe via het bit naar de singel aan de binnenhand om buiging op volte te genereren?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:08

eilleen333 schreef:
Meer de achterhand eruit sturen (zweephulpen naar de binnenheup) en evt de longe via het bit naar de singel aan de binnenhand om buiging op volte te genereren?

Ik denk dat dit averechts werkt. Het paard mist balans en mist steun van een bakrand. Als je dan 'probeert' te sturen door de longe naar de singel te doen aan de binnenhand, dan zal het paard alleen maar meer over zijn buitenschouder weglopen. Ik zou juist eerder buitenstelling aannemen (of gewoon rechtgesteld).

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:32

Mijn paar heeft exact hetzelfde!
In stap en draf loopt hij perfect aan de longe, maar in galop word ik door de piste gesleurd :(
Volg even! Die truc van de balkjes lijkt mij wel goed! *\o/*

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:44

Dubbelen lijnen idd maar weer eens proberen!
Gelukkig word ik niet door de piste gesleurd zoals jij EvaEmir :Y) , maar hij is niet bepaalt licht op de hand.

Jenny_S, gehoorzaam is hij wel, hij probeert echt zijn best te doen, maar hij is duidelijk op zoek naar balans.
Loopt erg makkelijk over zijn buiten schouder weg of gaat met een beetje pech diagonaal over de volte.

Met of zonder bit maakt trouwens niet veel uit, met bit zelf het idee dat hij zwaarder op de hand is dan enkel met halster.

Van de week heb ik een elastische bandage om zijn achterhand geplaatst (vrij laag, net boven hak) met enige druk om zijn linkerachterbeen wat meer bij elkaar te houden als we rechtsom op de volte gaan, dit had effect op zijn schaatsende beweging.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:17

Dan zou ik zeker die roundpen niet meer gebruiken en kleine stukjes aan galopperen en weer draf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:35

Helaas kan de roundpen ook even niet meer gebruikt worden, tenzij we aan watertherapie willen doen :)
Maar had willen proberen om aan de longe in de roundpen te willen beginnen en zo uit te breiden naar bak en de tip van RoosTinker vond ik wel erg goed.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:15

Het is waarschijnlijk zo dat je paard probeert onder de buiging uit te komen En zo het binnenachterbeen niet draagt En het paard over de buitenschouder wegvalt Doordat je dan aan de binnenkant trekt kan het paard alleen maar nog meer over de buitenkant weg

Zet het paard licht bij met wat contra stelling (hoofd licht naar buiten) zodat het paard minder over de buitenschouder weg kan en het achterbeen weer onder de massa komt Blijf niet hangen aan de longeerlijn maar geef korte duidelijke ophoudingen

Begin met korte stukjes galop veel draf galop overgangen om het binnen achterbeen sterker te maken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:26

Dat is wel een idee dresjoepie, maar gaat de binnenschouder dan niet teveel naar voor als ik contra bijzet?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:33

Heb je een instructeur die je kan helpen met dit?
Zowel in rijden als in longeren.
Het is wel jammer dat je nu niet de longeercirkel kan, mijn tip zou zijn om er voor te zorgen dat hij eerst in de longeercirkel sterker wordt, en je daarin zijn gedram zoveel mogelijk kan corrigeren.
Dubbele longe kan IMO wel helpen om hem sterker in zijn lijf(gezond sterker dan he :P )te maken, maar niet om het drammen ansicht tegen te gaan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:34

dit valt heel erg mee wanneer je licht contra stelt Het paard zal uit gewoonte nog proberen de schouder naar buiten te duwen Waardoor het paard dus eigenlijk in evenwicht komt !!! Om een probleem op te lossen moet je vaak het tegenovergestelde doen

Met een balkje heeft het paard nog steeds aanleuning en het gaat er juist om dat het paard leert de schouder niet naar buiten te duwen Waardoor het binnenachterbeen niets meer te doen heeft

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:37

Of het paard het in het begin lastig zal vinden jazeker hij moet natuurlijk andere spieren gaan aanspannen Maar zonder opbouw geen spieren om het kunnen dragen ( zeg niet dat het paard elke dag hard moet werken he rustig opbouwen uiteraard)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:48

zap schreef:
eilleen333 schreef:

Ik denk dat dit averechts werkt. Het paard mist balans en mist steun van een bakrand. Als je dan 'probeert' te sturen door de longe naar de singel te doen aan de binnenhand, dan zal het paard alleen maar meer over zijn buitenschouder weglopen. Ik zou juist eerder buitenstelling aannemen (of gewoon rechtgesteld).

Het sturen doe je meer vanuit de achterhand. Die stuur je naar buiten en daardoor komt de voorhand naar binnen. Richt je energie dan ook op de achterhand.
Tot nu toe heeft dit bij mij altijd gewerkt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 07:59

Inmiddels al weer in de roundpen gelongeerd, met longeerlijn zodat hij net op de binnenvolte komt en niet aan de rand kan kleven.
Dit heeft goed gewerkt! En meneer loopt nu iets makkelijker zijn voltes in de bak.
We keep on going!