wat te doen met een jaarling shetje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantaleddie

wat te doen met een jaarling shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:41

hee,

ik en mijn zus willen graag wat meer doen met ons shetje het is een jaarling en hij moet meer beweging krijgen en beter gaan luisteren. ik had gelezen dat longeren word afgeraden, maar wat dan wel? ik wil sws aan gaan leren dat hij mooi draaft dus met balkjes oefenen want we willen gaan mennen met hem, wie weet nog meer oefeningen?

AfricanLady

Re: wat te doen met een jaarling shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:43

je kan hem kunstjes leren :D

EnzoF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:44

Ik zou ook wel willen weten wat ik met mijn shetje kan doen van 2.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:44

Een jaarling shetje gewoon kleuter laten zijn en op de wei met z'n vriendjes laten spelen en ravotten !
Als hij 3 jaar is, is er nog tijd genoeg om ermee te beginnen :j
Te vroeg beginnen is nooit goed en kan meer kwaad dan goed doen...een baby laat je toch ook geen boek lezen ? :D

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:46

Jouw shetje is net zo oud als mijn hengstje, nog geen jaar oud, pas 9 maanden. Dat is dus nog een baby dus! Je kunt hem poetsen, voetjes leren geven, vast leren staan...maar verder nog niks mee doen!!! Een baby/peuter gaat immers ook nog niet naar school.
Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 03-02-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:46

een paar x met hem wandelen lijkt me al voldoende! een jaarling hoeft zich niet in het zweet te werken hoor! kunstjes leren is leuk, maar denk er wel aan dat als je bijv. iets in de vorm vn de jambette wil doen dat hij niet gaat slaan met zn beentjes want dat willen die jonkies nog weleens doen!

succes! :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:47

AfricanLady schreef:

we zitten niet echt te wachten op een circus pony hahaha. maar ik bedoel met wat meer bewegen.

pandora2 : er moet toch wel iets zijn om ook een betere band op te bouwen? lopen wil zelfs niet want hij wil niet weg bij mijn andere pony en 2 tegelijk wil niet echt bij mij en hun

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:47

Lekker wandelen en misschien schriktraining?
Of Hem lekker laten vrijspringen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:48

Niets, jaarlingen zijn nog baby's/kleuters.

Jaarlingen (en tweejarigen) horen lekker op wei, af en toe eens eruit 10/15 minuutjes; even poetsen, voetjes geven, stukje wandelen, en weer terug.

Pas vanaf 2,5 jaar kan je rustig aan beginnen met vrijheidsdressuur en longeren. (heel rustig aan).
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 03-02-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

In je profiel staat dat hij van april is, dat is nog lang geen jaar!

MarlindeRooz

Je kan wandelen, longeren, balkjes draven etc zou ik pas doen met 2,5.
Beweging krijgt hij genoeg door met zijn vriendjes te spelen!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:49

Eeeeh, lekker in de wei laten staan en volgend jaar eens beginnen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:49

Niets. Lekker op de wei laten!
Paarden van een jaar staan meestal nog 2 jaar in de opfok, lekker opgroeien

love_toska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:50

Je kunt 'tikkertje' spelen :D Dat doe ik ook vaak met mijn verzorgshetje, die is dan wel 16, maar gewoon lekker speels bezig zijn, daar houden kleutertjes meestal wel van

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:51

Lekker wandelen en grondwerk doen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:53

chantaleddie schreef:
pandora2 : er moet toch wel iets zijn om ook een betere band op te bouwen? lopen wil zelfs niet want hij wil niet weg bij mijn andere pony en 2 tegelijk wil niet echt bij mij en hun

Nee, hij heeft nu een band nodig met soortgenoten...zoals baby's en kleuters dat hebben met hun mama/papa. Zoals hier al meermaals aangehaald, gewoon lekker op de wei laten genieten van zijn jonge leventje ! De rest komt later.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:54

EskeGirl schreef:
Niets, jaarlingen zijn nog baby's/kleuters.

Jaarlingen (en tweejarigen) horen lekker op wei, af en toe eens eruit 10/15 minuutjes; even poetsen, voetjes geven, stukje wandelen, en weer terug.

Pas vanaf 2,5 jaar kan je rustig aan beginnen met vrijheidsdressuur en longeren. (heel rustig aan).

dat bedoel ik ook! maar ik dacht gewoon leuke dingetjes om met hem te doen. we maken al wandelingetjes met soms stukjes drukke weg en dat gaat hem al goed af, hij is niet bang voor grote auto's of trekkers. dus niet gelijk hem allemaal dingen aanleren zoals kunstjes daar vind ik hem wat te jong voor.

schriktraining lijkt me wel leuk om te doen en is ook best leerzaam met zeilen enzo!

tikkertje spelen is een hele goede!!
bedankt voor de tips!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:57

Schriktraining is inderdaad ook goed! Bereid hem goed voor op de toekomst. Jammer dat ze maar een concentratieboog van een kwartier hebben.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:58

EskeGirl schreef:
Schriktraining is inderdaad ook goed! Bereid hem goed voor op de toekomst. Jammer dat ze maar een concentratieboog van een kwartier hebben.

langer hoeft van mij ook niet.

net een goed idee binnengekregen! namelijk : schriktraining samen met zijn maatje! voor allebij goed en is leuker

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:04

Bimmerd schreef:
Lekker wandelen en misschien schriktraining?
Of Hem lekker laten vrijspringen

Een veulen laten springen???? Is 1jaar niet een beetje jong om ermee te springen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:11

chantaleddie schreef:
AfricanLady schreef:

we zitten niet echt te wachten op een circus pony hahaha. maar ik bedoel met wat meer bewegen.

Menpony moet 200% verkeersmak zijn. Veel wandelen dus, maar op deze leeftijd wil je dat niet te lang doen ivm concentratievermogen. Alleen op pad zal hij ook echt moeten leren, maar dat kan in het begin inderdaad lastig zijn. Met vriendje op pad maakt wat langer wandelen makkelijker (want minder mentaal belastend) en je kan ook een stukje alleen op pad makkelijker maken door hem voorop te laten lopen dat helpt met zelfvertrouwen en dus ook meer alleen/als eerste durven.

Voordat hij voor de kar kan ben je 2 en liever 3 jaar verder, tijd zat om dit te oefenen, maar hoe eerder je begint hoe beter. Dit soort dingen vallen onder de basisopvoeding die voor allerlei zaken als mennen, rijden en zelfs longeren komen. Bedenk ook dat niet alleen een stuk wandelen, maar ook dingen kunnen doen onderweg : ontspannen! stilstaan tot de baas besluit om over te steken, voetjes geven (ook linker voet vanaf de rechterkant) aan beide kanten te leiden zijn, gewoon stilstaan omdat de baas even aan je wil prutsen, enz.

Pas als hij echt 200% braaf is aan de hand kan je beginnen met trainen op zaken als hoe hij "mooi" moet lopen. En daarvoor kan je het beste beginnen met lange stukken naast de fiets (of als handpaard) in draf om hem zijn eigen drafritme te laten vinden. In een bak met elke zoveel meter een wending lukt dat niet. Pas als pony drafritme heeft en dus de eigen basisbeweging kan vasthouden en zelf kan terugvinden kan je (als dat dan nog nodig is) gaan bijschaven of meer expressie trainen door bv longeren. Tegen die tijd is pony ook een jaar of 3 en is beperkt longeren minder belastend.

Zelf ben ik geen fan van longeren als training voor ander werk. Bij het mennen rij je ook niet constant voltes. Train je pony in het soort beweging en zoveel mogelijk in de omgeving die je van hem wil later.

Qua kunstjes leren : hoe meer een pony leert hoe meer die kan leren. Echter is de begin leeftijd voor dat soort werk 2,5 EN een goede basisopvoeding. Eerst manieren, dan kan je veilig samen plezier maken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:13

Een jonkie inderdaad met vriendjes op de wei zetten, of met een vriendje los in de bak.
Voor het 'sociaal met mensen gedeelte': voetjes geven, stukje wandelen en daar stoppen.

Grondwerk is gelijk al mentaal intensief, laat zo'n jong ding eerst fatsoenlijk paardentaal leren voor je met 'rare mensentaal' van alles gaat vragen.

Vrij springen is veel te heftig voor de botten en pezen van zo'n jonkie! Tuurlijk zullen ze in de wei wel eens een gekke sprong maken, maar springen is écht niet gezond...

Longeren is ook nog niet goed, teveel belasting weer :)

Laat m eerst maar eens opgroeien :)
Vanaf een jaar of 2 rustig aan oppakken met misschien wat grondwerk en de kleinste VD oefeningen (voerweigeren, targetten en kleine hoofdkunstjes)

en pas ná een jaar of drie fysiek (en mentaal) zwaardere dingen :)

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:16

ik heb een shetje van 1,5 jaar. het enige wat ik met haar doe is lekker veel knuffelen borstelen en wandelen wat ze erg leuk vind. vd kan je ook doen. ik ben daar ook aan begonnen met haar. :) voor de rest mag ze gewoon lekker kleuter zijn met dr vriendjes :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:27

chantaleddie schreef:
AfricanLady schreef:

het verbeterd je band en ik bedoel meer van vrijheidsdressuur :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:30

Een band opbouwen komt trouwens met tijd, daar zijn geen speciale oefeningen voor ;)