Paard hard in de mond na longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissDream

Paard hard in de mond na longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:50

Hallo bokkers,

Ik longeer mijn paard sinds een tijdje ongeveer 1x in de week met een pessoa, paard reageert er goed op, gaat lekker ontspannen over de rug lopen en gebruikt het achterbeen goed.
De pessoa maak ik vast aan het longeerstukje ipv het bit omdat ik vind dat het anders teveel in de mond schuurt.

Maar.... De dag na het longeren als ik ga rijden is mijn paard heel hard in de mond terwijl dat normaal gesproken nooit zo is, na 2 of 3 keer gereden te hebben heeft het paard er geen last meer van.

Ik vermoed dat het echt door het longeren met pessoa komt maar weet niet hoe ik dit op kan lossen, de pessoa zit niet te strak, zelfs redelijk losjes, kaptoom misschien? Maar geeft dit niet te veel druk op de neus?

Alle tips of veranderingen hoor ik graag!

eilleen333

Re: Paard hard in de mond na longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:52

Ik ben zelf meer van fan bv een bandage om de achterhand en die aan de longeersingel maken. Dan heb je de problemen van druk in de mond niet

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:55

ben ook fan van de bandage. Maar ALS je overgaat op de kaptoom, zoek er dan 1 zonder ketting.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:55

maar waar zit het longeer stukje dan aan vast

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:01

eilleen333 schreef:
Ik ben zelf meer van fan bv een bandage om de achterhand en die aan de longeersingel maken. Dan heb je de problemen van druk in de mond niet

Bedankt voor de tip, maar ik vind juist dus fijn aan de pessoa dat mijn paard lang en laag en goed over de rug gaat lopen, achterhand is op zich goed, treed goed onder.

PaulinBijoux schreef:
ben ook fan van de bandage. Maar ALS je overgaat op de kaptoom, zoek er dan 1 zonder ketting.

Bedankt, hoe bedoel je met ketting? Heb nog nooit een kaptoom van dichtbij gezien :(

koetjeboe schreef:
maar waar zit het longeer stukje dan aan vast

Ja aan het bit dus, maar heb het idee dat het dan wat minder zaagt in de mond.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:07

Ik vind de academische kaptoom (met ketting dus) juist veel meer afdoen, dan zo'n kaptoom waar de ringen van scharnieren en geen ketting in de neusriem zit.
Longeren met een kaptoom lijkt imo dan weer niets af te doen. Dan zou ik starten met lengtebuiging-ondertreden-voorwaartsneerwaarts aan de hand. Als je op 10m van je paard staat kan je geen enkele hulp geven buiten gas geven of afremmen (op stem)
Een bandage om de achterhand of een pessoateugel geeft ook weer de hele tijd een hulp voor de achterhand, ook als het goed is. Als iets goed is bij rechtrichten-grondwerk blijf je van het paard af. Moet er iets veranderen gebeurt dat met een zo klein mogelijk tikje van je vinger of zweepje. Zo klein mogelijk om de hulpen te verkleinen bij een paard dat ze eerst heel groot kreeg (denk maar aan: ik moet mijn paard vooruit schoppen bv) Of om de hulpen zo klein mogelijk te houden.
Een bandage oid blijft maar over de hakken van het paard fladderen. Elke keer is dat voor het paard: hulp-hulp-hulp-hulp.....

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:11

Bedankt, rechtrichten is het probleem ook niet, paard reageert goed op stemhulpen maar ik zoek een oplossing waardoor het paard wel ontspannen lang en laag gaat lopen zonder in de mond te schuren.

Maar is het met een kaptoom niet dat je veel druk op de neus krijgt?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

Een kaptoom heeft in de neusriem een ketting zitten over het algemeen. Deze ketting zorgt ervoor dat als je iets vastmaakt en een kant op stuurt, het paard de druk over de hele neus getrokken krijgt waardoor het extra inwerkt. Zeker niet slecht voor een paard wat het gewend is maar zeker niet fijn om mee te beginnen.

Als je het longeerstukje alsnog aan het bit vastmaakt voorkom je het zagen wel maar zorg je ervoor dat het paard bij iedere stap aan 2 kanten word getrokken. Snap heel goed dat je paard de dagen erna minder fijn loopt. Zou het longeerstukje er tussenuit laten en de touwen iets losser doen, werkt waarschijnlijk beter.

Volgende is geen antwoord op je vraag: het verzamelende effect wat je krijgt met een pessoa kan je ook krijgen door je paard met kaptoom te longeren en erg vooruit te laten lopen. Zorg dat de moter altijd aanstaat en het liefste zelfs iets te hard loopt. Als je paard net iets harder dat de arbeidsgang loop gaat het vanzelf iets verzamelen. Als je dit vaak herhaald met stelling oefeningen (bijvoorbeeld via grondwerk van paardenbegrijpen.nl) gaat je paard verzamelen én gaat je paard verzamelen als rust zien. Dus je paard gaat dan onder het zadel automatisch meer verzamelen omdat dat rust betekend. Met de pessoa ben je toch vooral bezig met het werken en kan het zelfs langer duren voordat je onder het zadel kan verzamelen. Het enige is wel dat je op de manier zonder pessoa niet meteen resultaat ziet, maar dit pas na enkele sessies ziet. Maar dit was je vraag niet dus eigenlijk kon je dit hele stuk overslaan :+

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:15

of hij gaat beginnen stuwen en op zijn kop lopen door hem over het tempo te jagen.
Ik heb met grondwerk rechtrichten mijn paard leren verzamelen door een ophouding omhoog te maken en een tikje op zijn kruis te geven. Zodat mijn paard weet dat hij moet zakken in zijn achterhand en weet dat hij niet zo 'in' de voorbenen moet gaan hangen.
Ben geen voorstander van de trainingstip die jij gaf, maar het zou kunnen dat die bij jouw paard wel hielp. Dat kan ik van hier uit niet weten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:17

Met de pessoateugel kun je mooie dingen bereiken maar ook foutjes maken.
Wat bij jou het probleem zou kunnen zijn is dat je paard niet voorwaarts genoeg is en teveel op de voorhand loopt omdat de teugels te lang zijn.
Ik zou ook het tussenstukje van het bit afhalen en er goed op letten dat je paard voorwaarts is, liever te voorwaarts dan onvoldoende impuls. Dan zet je de achterhand goed aan het werk en kan hij van voor wat omhoog komen. Ook tijdens het longeren kun je tempowisselingen maken. Als je dat op de goede manier doet, zou je juist profijt moeten hebben van het longeerwerk en moet je paard er fijner op gaan lopen, ook onder het zadel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:19

x_Quinta_x schreef:
of hij gaat beginnen stuwen en op zijn kop lopen door hem over het tempo te jagen.
Ik heb met grondwerk rechtrichten mijn paard leren verzamelen door een ophouding omhoog te maken en een tikje op zijn kruis te geven. Zodat mijn paard weet dat hij moet zakken in zijn achterhand en weet dat hij niet zo 'in' de voorbenen moet gaan hangen.
Ben geen voorstander van de trainingstip die jij gaf, maar het zou kunnen dat die bij jouw paard wel hielp. Dat kan ik van hier uit niet weten

Ik loop niet zozeer te jagen, sorry als ik het verkeerd heb verwoord, maar laat haar altijd net een fractie harder lopen. Een snelheid tussen arbeidsstap en middenstap bijvoorbeeld. Wat bedoel je precies met het tikje "op zijn kruis" (zie nu hele gekke dingen voor me :+ )

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:23

Een kaptoom werkt alleen in wanneer jij een hulp geeft. Dat is anders bij een bit waar bv hulpteugels aan hangen bij het longeren. Die haken durven nogal eens heel en weer te zwaaien als het paard nageeft. Dat is bij een kaptoom dus niet.
Ik denk dat je paard toch nog niet genoeg rechtgericht is. Als hij al in het bit gaat hangen, dat is eigenlijk niet normaal.
Ik heb mijn eigen paard zien veranderen van type duikboot (en hij was ook echt bergafwaarts gebouwd) 100kilo op de teugels, sporen met wieletje, noem maar op naar een heel fijn buigbaar, verzamelbaar paard. Ik ben er wel een maand of 7 hard mee bezig geweest. Ik heb er heel wat stappen voor achteruit moeten doen, maar het heeft zo hard geloond!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:24

PaulinBijoux schreef:
Als je het longeerstukje alsnog aan het bit vastmaakt voorkom je het zagen wel maar zorg je ervoor dat het paard bij iedere stap aan 2 kanten word getrokken. Snap heel goed dat je paard de dagen erna minder fijn loopt. Zou het longeerstukje er tussenuit laten en de touwen iets losser doen, werkt waarschijnlijk beter.

Precies.. het tussenstukje er tussenuit laten, en dan eens kijken of je verschil merkt.. ;)

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:21

PaulinBijoux schreef:
Een kaptoom heeft in de neusriem een ketting zitten over het algemeen. Deze ketting zorgt ervoor dat als je iets vastmaakt en een kant op stuurt, het paard de druk over de hele neus getrokken krijgt waardoor het extra inwerkt. Zeker niet slecht voor een paard wat het gewend is maar zeker niet fijn om mee te beginnen.

Volgende is geen antwoord op je vraag: het verzamelende effect wat je krijgt met een pessoa kan je ook krijgen door je paard met kaptoom te longeren en erg vooruit te laten lopen. Zorg dat de moter altijd aanstaat en het liefste zelfs iets te hard loopt. Als je paard net iets harder dat de arbeidsgang loop gaat het vanzelf iets verzamelen. Als je dit vaak herhaald met stelling oefeningen (bijvoorbeeld via grondwerk van paardenbegrijpen.nl) gaat je paard verzamelen én gaat je paard verzamelen als rust zien. Dus je paard gaat dan onder het zadel automatisch meer verzamelen omdat dat rust betekend. Met de pessoa ben je toch vooral bezig met het werken en kan het zelfs langer duren voordat je onder het zadel kan verzamelen. Het enige is wel dat je op de manier zonder pessoa niet meteen resultaat ziet, maar dit pas na enkele sessies ziet. Maar dit was je vraag niet dus eigenlijk kon je dit hele stuk overslaan :+

Ik moest toch wel even stiekem een beetje lachen om je reactie, dat laatste zinnetje _O-

Maar goed, bedankt voor je reactie, verzamelen is het probleem zo zeer niet, wel dat het paard snel de rug verkeerd wil gebruiken, paard heeft een redelijk weke rug dus wil vooral dat trainen.

Ik heb eerder ook zonder longeerstukje getraind maar als ik de pessoa nog losser doe heeft die geen nut meer. Zit al redelijk los...

Storm schreef:
Met de pessoateugel kun je mooie dingen bereiken maar ook foutjes maken.
Wat bij jou het probleem zou kunnen zijn is dat je paard niet voorwaarts genoeg is en teveel op de voorhand loopt omdat de teugels te lang zijn.
Ik zou ook het tussenstukje van het bit afhalen en er goed op letten dat je paard voorwaarts is, liever te voorwaarts dan onvoldoende impuls. Dan zet je de achterhand goed aan het werk en kan hij van voor wat omhoog komen. Ook tijdens het longeren kun je tempowisselingen maken. Als je dat op de goede manier doet, zou je juist profijt moeten hebben van het longeerwerk en moet je paard er fijner op gaan lopen, ook onder het zadel.

Paard is goed op de achterhand en is ook mee recht gericht, voorwaarts is hij zeker wel genoeg, tempo wisselingen gebeuren altijd tijdens het longeren, ook pak ik regelmatig balkjes lopen mee.

Wederom iedereen bedankt voor de reacties.

Om even terug te komen op het bitstukje, in het begin deed ik dit altijd zonder bitstukje maar dit maakt geen verschil in de mond helaas.

Paard houd er niet van om gesjort in de mond te worden en dat is nu net het probleem, pessoa doet dat wel, tijdens het rijden hoef ik maar de kleinste hulpen te geven normaal gesproken maar nu dus na het longeren met de pessoa niet meer.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:25

Misschien tijd om na te denken over jouw doel van training met de pessoa. Hij geeft precies meer ongemak dan dat je er gemak van ondervind. Ik zou hem weglaten.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:41

Ja daar heb je een punt, vandaar ook dit topic.
Ik sta open voor alternatieven maar weet het momenteel niet goed wat ik eraan zou moeten veranderen.

Paard is wel een stuk soepeleren en sterker in de rug wat mijn voornaamste doel was, maar ik wil dit graag bij blijven houden, en heb zelf een zwakke rug en benen waardoor ik het paard niet altijd goed over de rug kan rijden onder het zadel.
Word aan gewerkt en heb ook instructie maar dit is een probleem van mij, daarom is het longeren voor mij een uitkomst en ook voor de afwisseling.

Ik vraag mij af, is het een mogelijkheid om een soort pessoa te gebruiken zonder het achterste gedeelte bij de benen zeg maar? Het gesjor in de mond komt omdat het tuig bij de achterbenen zit natuurlijk dus bij elke pas heeft hij dit door.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:50

Mijn paard reageerde ook niet goed op een Pessoa. Inderdaad veel stugger. Nu longeer ik met een een touw wat over de rug loopt, tussen de benen door naar het bit. Ze kan dan eigenlijk niet vast pakken of iets, omdat er geen hou vast is. Paard van m'n vriendin ook, normaal moeilijk aan de Pessoa, loopt ook goed over de rug en ontspannen. Misschien ook iets voor jou. Ze zijn ook rond de 20euro. Proberen waard.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:52

Je bedoeld zo een longeerhulp?
Heb ik ook naar gekeken maar bevalt dus wel goed en minder stug in de mond?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:54

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:55

Door de passoa gewoon aan het bit te bevestigen zorgen de bilpartij er voor dat ze licht druk in de mond voelen en afbuigen. (stimuleert rug gebruik) Dit gaat verloren bij het gebruik van een bit/longeerstuk.

Heb je een foto van hoe je de passoa om hebt bij je paard? Dan is er misschien beter voor ons te zien waar je tegen aan loopt. Zo word het moeilijk.

Zo'n band als van apple jack stimuleert het rug/achterhand gebruik haast niet. Dat is toch wat je wilt TS?

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:57

Bedankt Femke, ga er eens naar kijken.

Alkon, heb geen foto, kan ik binnenkort wel eens maken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:02

Werken met stiek en bandage ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:19

aikon schreef:
Door de passoa gewoon aan het bit te bevestigen zorgen de bilpartij er voor dat ze licht druk in de mond voelen en afbuigen. (stimuleert rug gebruik) Dit gaat verloren bij het gebruik van een bit/longeerstuk.

Heb je een foto van hoe je de passoa om hebt bij je paard? Dan is er misschien beter voor ons te zien waar je tegen aan loopt. Zo word het moeilijk.

Zo'n band als van apple jack stimuleert het rug/achterhand gebruik haast niet. Dat is toch wat je wilt TS?

Mijn paard loopt er juist ontzettend goed op en gebruikt de rug juist goed. Ze moeten alleen wel voorwaarts zijn, anders heeft het geen zin voor de rug en achterhand. Maar dat is met alles zo.
En die stimulanse bedoel je het touwtje achter de billen langs? Die heb je tijdens het rijden toch ook niet? :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:22

Of gewoon met longeersingel en touwtjes longeren? Dat bevalt mij nog het beste, touwtje door de ring tussen de benen, naar het bit en dan naar de zijkant van de singel. Zo kan je paard nog wel opzij of lager en ronder, maar niet te hoog en de rug wegdrukken.

Edit, toevoeging
Dan met het longeren (na even loswerken) steeds de achterhand activeren door te wijzen of aanraken met de zweep, steeds kleine tempowisselingen laten maken
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 31-01-14 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:23

Jotoma schreef:
aikon schreef:

Mijn paard loopt er juist ontzettend goed op en gebruikt de rug juist goed. Ze moeten alleen wel voorwaarts zijn, anders heeft het geen zin voor de rug en achterhand. Maar dat is met alles zo.
En die stimulanse bedoel je het touwtje achter de billen langs? Die heb je tijdens het rijden toch ook niet? :)

Idd, bij mij nogal luie tinker werkt dit goed. Paard gebruikt haar rug vele malen beter. Ze had een slecht bespierde rug, nu veel beter, zei de masseur