Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
eilleen333 schreef:Ik ben zelf meer van fan bv een bandage om de achterhand en die aan de longeersingel maken. Dan heb je de problemen van druk in de mond niet
PaulinBijoux schreef:ben ook fan van de bandage. Maar ALS je overgaat op de kaptoom, zoek er dan 1 zonder ketting.
koetjeboe schreef:maar waar zit het longeer stukje dan aan vast
x_Quinta_x schreef:of hij gaat beginnen stuwen en op zijn kop lopen door hem over het tempo te jagen.
Ik heb met grondwerk rechtrichten mijn paard leren verzamelen door een ophouding omhoog te maken en een tikje op zijn kruis te geven. Zodat mijn paard weet dat hij moet zakken in zijn achterhand en weet dat hij niet zo 'in' de voorbenen moet gaan hangen.
Ben geen voorstander van de trainingstip die jij gaf, maar het zou kunnen dat die bij jouw paard wel hielp. Dat kan ik van hier uit niet weten
PaulinBijoux schreef:Als je het longeerstukje alsnog aan het bit vastmaakt voorkom je het zagen wel maar zorg je ervoor dat het paard bij iedere stap aan 2 kanten word getrokken. Snap heel goed dat je paard de dagen erna minder fijn loopt. Zou het longeerstukje er tussenuit laten en de touwen iets losser doen, werkt waarschijnlijk beter.
PaulinBijoux schreef:Een kaptoom heeft in de neusriem een ketting zitten over het algemeen. Deze ketting zorgt ervoor dat als je iets vastmaakt en een kant op stuurt, het paard de druk over de hele neus getrokken krijgt waardoor het extra inwerkt. Zeker niet slecht voor een paard wat het gewend is maar zeker niet fijn om mee te beginnen.
Als je het longeerstukje alsnog aan het bit vastmaakt voorkom je het zagen wel maar zorg je ervoor dat het paard bij iedere stap aan 2 kanten word getrokken. Snap heel goed dat je paard de dagen erna minder fijn loopt. Zou het longeerstukje er tussenuit laten en de touwen iets losser doen, werkt waarschijnlijk beter.
Volgende is geen antwoord op je vraag: het verzamelende effect wat je krijgt met een pessoa kan je ook krijgen door je paard met kaptoom te longeren en erg vooruit te laten lopen. Zorg dat de moter altijd aanstaat en het liefste zelfs iets te hard loopt. Als je paard net iets harder dat de arbeidsgang loop gaat het vanzelf iets verzamelen. Als je dit vaak herhaald met stelling oefeningen (bijvoorbeeld via grondwerk van paardenbegrijpen.nl) gaat je paard verzamelen én gaat je paard verzamelen als rust zien. Dus je paard gaat dan onder het zadel automatisch meer verzamelen omdat dat rust betekend. Met de pessoa ben je toch vooral bezig met het werken en kan het zelfs langer duren voordat je onder het zadel kan verzamelen. Het enige is wel dat je op de manier zonder pessoa niet meteen resultaat ziet, maar dit pas na enkele sessies ziet. Maar dit was je vraag niet dus eigenlijk kon je dit hele stuk overslaan
Storm schreef:Met de pessoateugel kun je mooie dingen bereiken maar ook foutjes maken.
Wat bij jou het probleem zou kunnen zijn is dat je paard niet voorwaarts genoeg is en teveel op de voorhand loopt omdat de teugels te lang zijn.
Ik zou ook het tussenstukje van het bit afhalen en er goed op letten dat je paard voorwaarts is, liever te voorwaarts dan onvoldoende impuls. Dan zet je de achterhand goed aan het werk en kan hij van voor wat omhoog komen. Ook tijdens het longeren kun je tempowisselingen maken. Als je dat op de goede manier doet, zou je juist profijt moeten hebben van het longeerwerk en moet je paard er fijner op gaan lopen, ook onder het zadel.
aikon schreef:Door de passoa gewoon aan het bit te bevestigen zorgen de bilpartij er voor dat ze licht druk in de mond voelen en afbuigen. (stimuleert rug gebruik) Dit gaat verloren bij het gebruik van een bit/longeerstuk.
Heb je een foto van hoe je de passoa om hebt bij je paard? Dan is er misschien beter voor ons te zien waar je tegen aan loopt. Zo word het moeilijk.
Zo'n band als van apple jack stimuleert het rug/achterhand gebruik haast niet. Dat is toch wat je wilt TS?
Jotoma schreef:aikon schreef:Door de passoa gewoon aan het bit te bevestigen zorgen de bilpartij er voor dat ze licht druk in de mond voelen en afbuigen. (stimuleert rug gebruik) Dit gaat verloren bij het gebruik van een bit/longeerstuk.
Heb je een foto van hoe je de passoa om hebt bij je paard? Dan is er misschien beter voor ons te zien waar je tegen aan loopt. Zo word het moeilijk.
Zo'n band als van apple jack stimuleert het rug/achterhand gebruik haast niet. Dat is toch wat je wilt TS?
Mijn paard loopt er juist ontzettend goed op en gebruikt de rug juist goed. Ze moeten alleen wel voorwaarts zijn, anders heeft het geen zin voor de rug en achterhand. Maar dat is met alles zo.
En die stimulanse bedoel je het touwtje achter de billen langs? Die heb je tijdens het rijden toch ook niet?