Mijn vorige topic ging over het rijden (ik kreeg hem niet van draf naar stap) maar ben inmiddels strenger en nu gaat dit goed.
Nu heb ik met longeren precies hetzelfde probleem! De eerste keer dacht ik dat het aan mij lag (verkeerde houding, geen goed contact via de lijn, te ver naar zijn hoofd gedraaid staan, etc etc.).
Ik ben er achter dat hij prima zonder zweep kan worden gelongeerd en alles valt met stemhulpen te doen.
Mocht dat net niet voldoende zijn houd ik voor draf mijn arm uitgestrekt op heuphoogte en voor galop in de lucht. Stap langs mijn lijf.
Wat ik doe vanuit drafpositie:
laag stemgebruik (ruuuuussstig = gaat hij heel langzaam draven, ook leuk maar niet wat ik wil)
hooooooo... ennnnnn hooooo.... ennnnn stapppppp.... stapppp..... enz enz enz. Lijn ietsje korter, klein trekje dat hij dit op het buitenbit voelt.
Dit lukt zo ongeveer de helft van de tijd. Maar dan valt hij meteen uit stap naar stilstand en wil hij naar me toelopen alsof we van hand gaan veranderen of zo. En als ik dan ook maar één temphulp geef of met mijn tong klik, schiet hij weer in draf en begint het weer opnieuw! Zelfs als ik me dan iets meer bijdraai dat ik meer richting hoofd sta dan richting singelhoogte, gebeurt dit ook. Hij wil gewoon niet stoppen maar ik weet zeker dat hij dit moet kunnen. Overigens is het paard nu 16 en heb ik hem pas twee weken dus ben ik nog een beetje aan het uitvogelen hoe dit alles moet..!
Ik sta goed rechtop met mijn schouders naar beneden en mijn heupen op ongeveer singelhoogte gericht. Hij loopt wel echt precies in de pizzapunt tussen longeerlijn en 'zweep'/ mijn arm aan die kant.
Heeft iemand suggesties? Misschien zie ik wel iets heel basaals over het hoofd. Ben wel aan de slag met dat boek van Lammert Haanstra, maar het lijkt wel alsof dit dus niet uit het boek moet