Blessure achterbeen, 6 weken rust, VD oefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Blessure achterbeen, 6 weken rust, VD oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:10

Ik heb altijd te weinig plek voor een topictitel, dus dan maar weer een kromme titel ;) .

Mijn paardje heeft een blessure aan haar achterbeen en moet 6 weken rust houden. Alleen wil ze altijd erg graag wat doen als ik kom. Natuurlijk ga ik haar wel lekker poetsen enzo, maar ze wordt vaak gewoon chagarijnig als ze niet geprikkeld wordt.
Dus dacht ik, dan kunnen we wel VD gaan doen?
Nu ben ik alleen vrij inspriratieloos als het aankomt op VD kunstjes. Het moet natuurlijk wel iets zijn waarbij ze haar achterhand eigenlijk niet gebruikt. En de voorbenen/ het hoofd zijn volgens mij best beperkt qua mogelijkheden.

- Ze kan al op het blok (maar die valt nu af ivm acherhand, ze gaat altijd half in levade als ze op het blok gaat, dus dat mag ze echt niet).
- Voetje geven kan ze ook een beetje, dus die kan ik verder uitwerken.
- Kusje geven kan ze ook.

Tsja, wat blijft er dan over?
- Ja knikken is grappig.
- Flemen (al moet ik even uitzoeken hoe ik dat aan leer, maar dat komt goed).
- Gapen

En verder vind ik tig miljoen oefeningen, maar ik vindt dat ze daar dan toch teveel heer achterhand mee moet gebruiken, en dat mag ze niet (denk aan buigen, compliment, steigeren etc).
Ik zat te denken aan voetje geven uitbreiden naar Spaanse pas, maar dan moet dat op zo'n manier dat ze haar achterhand niet meer gebruikt dan ze normaal in stap doet. Dus ik denk dat het verstandiger is om de Spaanse pas over te slaan, voor de zekerheid.

Wat voor dingen kan ik dan nog meer doen, om mijn paardje happy te houden de komende 6 weken?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:12

Rust is in mijn ogen niks doen, dus ook geen vd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:16

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt en ik heb het misschien ook niet goed uitgelegd. Of misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind.

Maar ze moet op rust, maar is dan echt niet te genieten, dat vind ik sneu, dus ik zoek iets waarmee ik haar wel bezig kan houden en op die manier vrolijk. De fysio zei dat VD wel kon, ook om haar ruglijn etc soepel te houden. Alleen moet ik haar linksachter ontzien omdat ze daar iets verrekt heeft.

mijn vraag is of het mogelijk is iets met VD te doen zonder dat de linksachter extra belast wordt. Als dat niet zo is, dan niet. Ik dacht alleen, dat als ze gewoon stilstaat, maar bv leert 'ja'-knikken, dat dat voor haar achterbeen niet uit zou maken?

Als ze niets doet, wordt ze echt chagarijnig en weet ik zeker dat ze over 6 weken aan de longeerlijn ontploft. Ze is dan echt beledigd en dat vind ik gewoon sneu. Ze wil altijd zo graag wat doen, en ik wil haar niet het idee geven dat ik haar in de steel laat (beetje vreemde verwoording, het is geen mens, maar hopelijk begrijpen jullie zo wat ik bedoel).

Het hoeft ook niet perse Vd te zijn, als ik haar mentaal maar kan prikkelen en zo bezig kan houden.

PocoGaucha

Re: Blessure achterbeen, 6 weken rust, VD oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:26

ja ik vind het slimmer om nu het een en ander met haar te doen inderdaad. heb alleen geen verstand van vrijheidsdressuur. mag/moet je ook met haar stappen? Want dan kan het geen kwaad hoor, ik zou niet weten waarom het kwaad zou moeten doen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:31

Ja knikken, nee schudden, targeteren, dingen vast houden.. Zijn toch alweer wat dingen ook sl is het niet veel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:57

Ze staat wel op een weilandje, juist om te voorkomen dat ze om haar achterhand draait. Op een krappe bocht linksom laat ze de klachten nu het best zien. Dus daarom op een weitje zodat ze de bochten groter kan maken.
Ze mag dus wel stappen, alleen niet te veel. Dus echt wandelen zit er nog even niet in helaas.

Iets vasthouden is inderdaad wel een goeie :) . En kan ook van pas komen. Bedacht me net dat ik haar ga proberen te leren mijn zweep van de grond op te pakken en aan te geven. Als ik hem dan ooit tijdens het rijden laat vallen hoef ik niet af te stijgen, haha :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:00

Toen Kim een ongeluk had gehad en op rust moest, (en daardoor een overdosis aan energie had :x) heb ik haar de 'hoofd-kunstjes' geleerd.
Flemen kon ze al, maar ik heb haar leren gapen, nee-schudden en targetten. :j
Ze had het alleen in 1 dag al door, maar daarna kun je het nog mooier/netter maken.
Ik merkte aan Kim wel dat het hielp tegen de verveling, misschien geen lichaamsbeweging, maar wel nieuwe dingen om te verwerken in haar koppie. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:09

Ja precies! Dat is ook precies de reden dat ik wat zoek voor haar om te doen. Ze moet gewoon bezig blijven, en als dat dan fysiek niet mag, dan maar mentaal. Alleen mag het niet ten koste gaan van haar herstel natuurlijk.
Vandaar dat ik hier om ideen en meningen vraag :) . Bedankt voor de tips allemaal!

Baal wel enorm, ben de komende 5 weken vrij van college. De eerste dag dat ik weer naar college mag, is precies de dag dat Mone's rustperiode erop zit en ze dus weer mag gaan opbouwen... Dat worden 5 heeeeeele lange weken :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:13

Herkenbaar, bij mijn merrie ben ik voor de mentale uitdaging ook begonnen met wat VD toen ze een blessure had. Ze werd namelijk echt strontchagerijnig van alleen maar stukjes wandelen (uiteraard was wandelen op advies DA) iedere dag, en verder geen echt 'werkje'. :D

Targetten is een hele handige, en eigenlijk wel de basis vind ik, net als voedsel weigeren. Daarnaast kan je van targetten (aanraken) weer opbouwen naar vastpakken, ermee zwaaien, objecten aangeven, etc. Leuk én handig :D

De voetjes optillen kan ze al een beetje, maar je kan het zo uitwerken dat ze ze allemaal stuk voor stuk kan optillen op een commando (dus gewoon omhoog optillen), én op een ander commando natuurlijk weer naar voren optillen of dus eigenlijk uitslaan.

Volgen in vrijheid, achteruit, vooruit, halthouden, los stil blijven staan terwijl jij wegloopt of om haar heen loopt. Naar je toe komen lopen op commando (bijv. als je fluit), ook handig bij het vangen :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:38

Targetten, pionnen omgooien, shaken, ja knikken, gapen, flemen, spullen oppakken, jambette en kleuren herkennen.

Vooral dat laatste kun je erg leuk uitbreiden!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:35

De basis van voerweigen + targetten voor je begint, targetten legt voor je paard namelijk het hele trainprincipe uit: jij lokt een actie uit, hij reageert en word beloont (actie+reactie=beloning) en daardoor leert je paard dus ook de logica van het werken met voerbeloning.

Voerweigeren is je eerste oefening: even duidelijk maken en bevestigen dat het eten van JOU is en niet van je paard, en dat JIJ dus degene bent die beslist of je paard het wel of niet krijgt.

Verder zou je alle hoofdkunstjes zeker wel kunnen doen:
nee schudden, ja knikken, flemen, tong uitsteken, gapen, mooi staan, hoofd laag, iets vasthouden, oppakken + aangeven, rits open maken, jas uittrekken, verven?, kleuren herkennen.

Ik zou de spaanse pas ook nog even laten, dat is namelijk een vrij pittige oefening wil je hem correct uitvoeren. (de voorbenen moeten een grote zwaai maken, en de achterbenen moeten snel en correct ondertreden om een goede vloeiende pas te krijgen)

Ook de jambette kan al een belasting zijn voor het achterbeen. Bij een goede jambette moet het paard namelijk zijn gewicht naar achter brengen zodat de schouder beter omhoog kan komen. De jambette is dus ook een oefening die echt van achter uit het paard moet komen om hem goed uit te voeren (en een goede basis voor spaanse pas te zijn)

voetjes geven kan denk ik ook zeker wel, zolang je niet teveel gewicht op 3 benen blijft verdelen :)