Ik heb dus een verzorgpaardje Vicky genaamd van 19jaar oud.
Vicky is een paar jaar geleden binnen gebracht in The Old Horses Lodge (asiel voor oude en mishandelde paarden) omdat ze heel erg mishandeld werd. Geen eten , niet naar de hoefsmid gegaan, geen dierenarts , etc.. gevolg : hoeven helemaal omhoog gekruld(resultaat: kronische hoefbevangenheid) , mager &geen vertrouwen meer in de mensen!
Maar ik heb vrij snel haar vertrouwen terug gevonden , naar mij luistert ze echt&ze vertrouwd mij helemaal tegenover andere mensen vertrouwd ze helemaal niet.
Sommige mensen vragen dan van : 'Hoe doe je het toch?' awel gewoon tijd geven,stap voor stap meer dingen proberen,je komt er uiteindelijk wel!
De laatste 2à3 maand ben ik begonnen met wat vrijheidsdressuur, namelijk beentje opheffen(kon ze tot een tijd geleden niet want ze schopte enzo bij de hoefsmid moest ze zelfs onder volledige verdoving) , kusje geven , rondje draaien(door te wijzen met mijn vinger naar haar achterwerk)
Maar ik zou willen over gaan op iets moeilijkere oefeningen.
Maar mijn vraag is :
Kan ik dat bv doen met een clicker of op commando of met men stem?
want ik zou het liefst willen vermijden om een zweep te gebruiken om dat ze in het verleden geslagen werd met de zweep en daar dus slechte herinneringen aan heeft.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Bo!