Halster mak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

indyvoortman

Halster mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 14:37

Hoi,

Ik heb 2 verzorg shets met mijn vriendin. Alleen willen wij ze halster mak maken hoe moet dat?
Merrie : Rooz is bruin
Hengst : Snarf is wit is .

Daniquebyoux

Re: Halster mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:53

De kleuren van het paard zullen ons geen informatie geven waarmee we kunnen helpen. Hoe oud ze zijn bijvoorbeeld wel.

Maar doe ze gewoon een halster om? Als ze het gek vinden gewoon laten wennen

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:22

oke( de kleuren is voor dat je een beetje weet hoe ze er uit zien)

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:22

rooz is 4 jaar

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:33

Inderdaad gewoon een halster om doen en zien hoe ze er op reageren. De meeste paarden wennen er vrij snel aan en zullen er weinig moeite mee hebben. Gewoon uit proberen en dan merk je het vanzelf

JustDemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:41

laat ze er gewoon is naar kijken enzo, en dan gewoon snel om hun hoofd heen schuiven en vastmaken. Uiteindelijk wennen ze er aan en weten ze niet beter.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:42

gewoon laten snuffelen en halster om doen.

Rlovemikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:28

Ik zou in je een hand iets lekkers leggen en daarover het neusstuk van je halster doen. Zo is het wanneer de shet naar het lekkers grijpt meteen het neusstuk van het halster om heeft. Snel de rest vast maken en weer belonen. Tijdje omlaten om te wennen. /3

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:01

Ik denk dat het 'snel' omdoen nogal aanvallerig kan overkomen. Gewoon langzaam omdoen. Gaat ze tegenstribbelen dan staak je de beweging en hou je het halster waar je het had maar praat je eventjes tegen haar. Word ze irritant? Vertel der dan te nokken. Is ze wat rustiger, dan zet je gewoon door. Maar als je snel te werk gaat kan het soms agressief overkomen.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:56

Niet te snel omdoen! laat ze er eerst eens aan snuffelen en aai ze ermee over het hele lichaam zodat ze merken dat het halster niks bedreigends is. Daarna doe je het rustig over de neus, en als ze dat eng vinden neem je een stapje terug. Vinden ze het niet eng? Dan doe je het zo goed als aan. Máár je maakt het niet vast. Dan ga je een stukje met ze lopen terwijl je het halster goed vast hebt, maar niet om hun hoofd hebt vastgemaakt. Gaat dit goed? Dan maak je het halster vast en laat je ze er 5 minuutjes mee staan. En dat breid je iedere dag uit met een aantal minuten. Mar doe het nooit in een keer om als ze het nog nooit hebben aangehad. Het is toch een raar ding dat ze opeens om krijgen. En al helemaal niet 'snel' om doen, dat kan over komen als een aanval en agressie en daar krijg je grote problemen mee na een tijdje. Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:01

Idd, niet te snel doen, doe het rustig en vertrouwd, ze moeten er immers niet bang voor worden!

Ik vraag me alleen wel af, als je dergelijke dingen op bokt moet vragen en niet zelf weet, wat je dan met 'verzorgshetten' doet?

Ook lees ik hier dat het een merrie en hengst betreft, en in een ander topic van jou lees ik dat deze 2 pony's samen staan? Of igg met z'n 2en in 1 stal?
Ik weet niet of je ooit van de bloemetjes en de bijtjes hebt gehoord, maar merrie + hengst = gróoooooote kans op een veulen.
Moet je niet willen lijkt mij...... of is dat juist de bedoeling?

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:14

nou ze is in april uitgeltelt en ze kunnen goed met elkaar om er zijn geen problemen meer in de stal.
alleen nu wil die wel een halster om maar het lopen wat nu?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:30

indyvoortman schreef:
nou ze is in april uitgeltelt en ze kunnen goed met elkaar om er zijn geen problemen meer in de stal.

Halstertouw eraan en wandelen dan maar, moet niet al te moeilijk zijn,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:32

indyvoortman schreef:

Dus merrie is drachtig van de hengst waarmee ze samen staat?

Vooral nog meer shetten vermeerderen voor in de worst +:)+
Sneu overigens voor merrie én hengst; een hengst blijft z'n instinct en hormonen houden om zich voort te willen én kunnen planten. En merrie zal dat niet toelaten, want die wordt niet meer hengstig.

dat er nu 'geen problemen meer in de stal zijn' (die waren er dus eerder wel blijkbaar?) zal dan slechts van tijdelijke aard zijn.
Of zijn jullie van plan merrie en hengst altijd bij elkaar te laten staan? :? Dan laat je de hengst toch ruinen........

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:01

Handig hoor!

Maar als je het halster eenmaal aan hebt dan kan je er gewoon een halstertouw aan vast maken en gaan wandelen met ze. Het halstermak maken is het moeilijkste gedeelte. om ze daarna te laten lopen is makkelijk :)

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:48

JoyCiej007 schreef:
indyvoortman schreef:

Dus merrie is drachtig van de hengst waarmee ze samen staat?

Vooral nog meer shetten vermeerderen voor in de worst +:)+
Sneu overigens voor merrie én hengst; een hengst blijft z'n instinct en hormonen houden om zich voort te willen én kunnen planten. En merrie zal dat niet toelaten, want die wordt niet meer hengstig.

dat er nu 'geen problemen meer in de stal zijn' (die waren er dus eerder wel blijkbaar?) zal dan slechts van tijdelijke aard zijn.
Of zijn jullie van plan merrie en hengst altijd bij elkaar te laten staan? :? Dan laat je de hengst toch ruinen........

nee ze doet ook al ze niet drachtig is dan doet ze het ook gewoon *D

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:55

ooit kan die hengst zijn slag slaan. Ik zou hem laten helpen of ze gewoon apart zetten. Het is in ieder geval niet handig om ze samen te laten staan. Erg onverstandig om ze samen te laten staan als het gewoon een hengst blijft..

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:46

die hengst kun je goed vertrouwen en is heel erg mak dat komt omdat hij niet zo jong meer is dat zou hij ook nooit doen, de merrie wil al een klein stukje lopen! jeey

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:33

Het gaat er meer om, dat zolang de merrie en hengst bij elkaar lopen, je een grote kans hebt dat de merrie vaker gedekt gaat worden, nadat ze het veulentje gehad heeft. En dan heb je het jaar erna weer een veulen.
Maarja, fijn dat het lopen al een beetje lukt +:)+

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:15

we hebben veel geoefend en het is ons gelukt hij loopt zonder enige moeite .
En snarf vind het helemaal niet erg ze vinden het samen geweldigg!!! ben heel erg trots op ze toppers het zijn ook zulke doorzetters

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:35

sorry dat ik een beetje sarcastisch ben. Maar hoezo zijn je pony's toppers en doorzetters als jij de gene bent die ze halstermak gemaakt heeft? Als t doorzetters waren renden ze nu nog zonder halster door de wei

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:00

rapunzelx schreef:
gewoon laten snuffelen en halster om doen.

zo zou ik het ook doen

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:05

YESSS!!! *D
het is gelukt ze is super mak met het halster we hebben al stukken uit de bak geweest een uit de wei geweest het ging allemaal toppie super bedankt voor jullie hulp :# :)) :*

JGrijpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:33

Goedzo! De aanhouder wint!

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:27

JGrijpstra schreef:
Goedzo! De aanhouder wint!

Hahahaha *D