longeren, de manier van vastmaken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyLuna

longeren, de manier van vastmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 11:59

Hallo mensen,

Zelf longeer ik mijn paard het liefst lang en laag.
Hier voor heb ik een poosje terug een longeerhulp gekocht.

http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... +EPPLEJECK

Mijn paard reageert er super op.
Lang en laag
Ontspannen rug
Beter gebruik van voorbenen.

Nu had ik alleen een probleem,
Mijn paard heeft een gevoelige mond.
Daardoor longeerde ik haar altijd door het bid en de neus riem.
Krijg van haar weinig/geen spanning.
Dus de longeerlijn is altijd los.

Nu ze nog mooier met haar hoofdje omlaag gaat sleepte de longeerlijn over de grond.
Hierdoor zou ze er veel makkelijker op kunnen gaan staan.
Dat vind ik dood eng!

Daarom bedacht ik dit.

Halster onder het hoofdstel.
(zo als je met jonge paarden vaak begint)

Dan de longeerlijn vastklikken aan de bovenste ring.

http://www.freebits.nl/images/5412014_0 ... _52_39.jpg

Zo heeft mijn paard geen exstra druk in de mond, en is de longeerlijn hoger van de grond.
Dus veel minder kans dat ze er op staat.

Wat vinden jullie hier van?
Zien jullie nadelen die ik niet ze?

Mizora

Re: longeren, de manier van vastmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:18

Ik raad het af, als het paard toch een keer schrikt of naar buiten wil, kan je helemaal niks sturen. Ik zou dan eerder gaan voor een kaptoom, een weense (dus zonder ijzer in de neusriem) als het zo'n gevoelig paard betreft. Maar hier kan je niets.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:27

Als je longeerd in de bak, waarom niet? Dan kunnen ze nergens heen. Is het niet mogelijk om los te longeren?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:36

Longeer je in een cirkel of in de bak?
In principe gebruik je de longeerlijn om onder andere stelling naar binnen te kunnen houden, daarom moet hij ook verbinding maken.
Maar als je hem toch al los laat hangen, dan ken je hem er net zo goed afhalen toch (mits in longeercirkel)?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:42

Ik zou ook inderdaad voor een kaptoompje gaan, en dan het touw gewoon op de middelste ring bovenop haar neus. Dat scheelt toch weer een beetje qua hoogte ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 13:00

Los longeren doe ik ook. Gewoon in de bak, en gaat ze braaf rondjes om me heen.
Alleen vind het leuk om te rollen en vloft ze wel eens even neer rollen staat weer op en gaat braaf verder.

Heel ontspannen dus. Alleen wel met haar hoofdje Jha hoger dan dat ik wil.

Daarom longeer ik soms met hulp.
Alleen vind zelf eng omdat los te doen.

Bang dat ze dan ook gaat rollen, lijkt me niet handig.

Katoom heb ik geprobeerd, ze heeft niet alleen een gevoelige mond maar ook neus.
(als je haar sperriem al ietsje te laat vast maakt gaatbze niezen en stopt ze bijna niet meer xD )

Door de Katoom die ringen die wel bewegen en longeerlijn aan de neus ging ze zich ergeren en niezen..

Voor weinig controle is inderdaad wat te zeggen, daarom heb ik ook een beetje men twijfels.
Voor nu reageert ze nog heel braaf.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:15

Hmmm... nee als ze los loopt zou ik inderdaad niet die hulpteugel gebruiken, dat kan alleen maar misgaan. Een gevoelige mond is inderdaad iets wat alleen maar fijn is om te behouden, maar je zult toch iets moeten bedenken om haar wat meer te kunnen 'controleren'. Dan zal ze toch moeten wennen aan iets op of om haar neus. Het lastige van het halster is dat je geen ophouding omhoog kan geven als ze haar hoofd te laag brengt. Lang en laag is mooi, maar ze moet niet te laag komen natuurlijk. Met een kaptoom kun je, doordat het touw bovenop de neus zit, een ophouding omhoog geven tijdens het longeren. En zeker als ze haar lijf op die manier wat beter gebruikt zul je later ook wat meer lengtebuiging in haar lijf willen krijgen tijdens het longeren, en dan zul je toch een verbinding met het hoofdje moeten hebben om haar daarin te begeleiden.

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:24

Mijn paard doet dit ook bij mij heeft het geholpen om de longeerlijn door een ring van de longeersingel te halen zo gaat de lijn van het bit naar de longeersingel en hoef je ook geen druk in het paard z'n mond te geven.

het is een soort tussenbrug om de lijn omhoog te houden paard heeft er bij mij geen last van ;)

Edit:
of bedoel je de longeerhulp? dat die te ver naar beneden komt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:27

Een halster vind ik niet geschikt om mee te logeren, schuift veel te veel. Ikzelf gebruik deze kaptoom van Cottage Craft. Blijft goed zitten, werkt vrij nauwkeurig in en is ook nog eens fijn zacht.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:32

ik gebruik graag een touwhalster onder het hoofdstel, wel eentje die redelijk aansluit.
Daarmee heb je meer invloed dan met een gewoon halster en je zit niet in de mond.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 13:37

Halster onder het hoofdstel schuift niet, gelukkig.
Maar een touwhalster is inderdaad een goed idee, alleen hoemaak je daar de longeerlijn het beste aanvast?

Door de longeerlijn aan het bid blijft de longeerlijn op een te lage plek zitten.

Hoofdje van haar komt voor ons op de goede plek uit. Wel vrij laag maar heb er met rijden veel profijt van.
Dus werkt wel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:42

Touwhalster is geen goed idee om echt mee te longeren. De longeerlijn hoort op contact te staan, en dat is eigenlijk niet de bedoeling met een touwhalster. Je stompt ze er mee af als je constant druk geeft, maar de druk nooit weg haalt. (denk aan de expliciete bolletjes aan de zijkant van een touwhalster) Het is eerder om tijdens het grondwerken op een grotere cirkel te laten lopen met het leidsel losjes.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 13:48

Probleem bij men paardje is dus dat er geen druk op de lijn is met longeren.
Daardoor gaat hij over de grond.

Hij moet dus hoger vast gemaakt worden.

.. of zorgen dat er druk komt...
Alleen heb ik dat vergeefs geprobeerd, dat wil ze gewoon niet.
Soms moeten we ook iets begrip hebben voor wat de paarden fijn vinden.. vandaar dat ik naar andere oplossingen zoek.

Ik ben blij met jullie reacties, thanx voor het mee denken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:49

Touwhalster is geen goed idee.

Wat je ook zou kunnen doen is m door de binnenste bitring halen, nog een keer er omheen en dan aan de buitenste. Of door de bitring, door de neusriem en dan weer terug aan de lijn haken. Of door de binnenste bitring, over het hoofd en dan aan de buitenste bitring.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:51

TS; Met een halster word dat moeilijk, en met een touwhalster nog moeilijker omdat je niet moet vergeten dat er maar één enkel bevestigingspunt is en dat is ook nog eens een stukje onder de kin. Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een kaptoom, maar het is uiteindelijk iets wat je zelf moet bepalen. Persoonlijk werk ik er graag mee omdat je van de mond af blijft. Er zijn genoeg kaptomen zonder ijzer, noch schakels op de neus, waaronder de mij waarvan de ringen in de neusriem verwerkt zitten. Als hij te veel stofzuigt dan moet je hem aan het werk zetten, activeren. Ontspannen tijdens het logeren is heel goed, maar het moet wel een training blijven, dus ook periodes van activiteit.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:52

ik maak de lijn gewoon vast aan de onderste lusjes (of één van de twee als het haakje te klein is)
Met longeren heb ik eigenlijk nooit constant contact, alleen met dubbele longe/lange lijnen. Een touwhalster is inderdaad niet gemaakt voor constant contact, dat ben ik met je eens.
Als ik iets stelling vraag en ze neemt die aan laat ik los en blijft ze zo lopen. als ze naar buiten kijkt vraag ik weer en laat ik los enz. Met bit eigenlijk hetzelfde, maar dit zal per persoon (en per paard natuurlijk) verschillen wat het beste werkt.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:54

Kun je de lijn dan niet wat korter doen. Zelf longeer ik meestal zonder lijn dus ik heb daar geen last van. Doet ze dat ook zonder longeerhulp? Als je veel overgangen doet gaat het misschien beter.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:21

Beste mensen bedankt voor jullie reacties!

Helaas wordt er volgens mij niet altijd begrepen wat ik bedoel.

Mijn doel.
Paard lang en laag ontspannen longeren.
Dit doordat ze onder het zadel intensief getraind wordt.
Longeerlijn is bij ons geen training maar ontspannen bewegen.

mijn probleem.
Longeerlijn hangt hier door dicht bij/ op de grond.
Kans dat ze er op gaat staan is groot.
Daarom de longeerlijn hoger vast maken dan aan het bit.

Benieuwd naar wat jullie van mijn idee vonden.
En of jullie zelfs goede beter ideeën hebben.

Xx dankjulliewel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:24

Dan denk ik: kaptoom is de enige optie. Kunt m moeilijk aan de oren knopen.
Edit: ik had inderdaad niet op jouw onderste link geklikt. Dat lijkt me dus totaal niet verantwoord. Op het moment dat ze een keer wegspuiten dan schieten ze totaal in paniek omdat ze druk krijgen daar waar ze het totaal niet gewend zijn.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:27

Een multi micklem bridle is misschien een oplossing? Dat kan je als kaptoom gebruiken door de ring op de neus. Maar tergelijk kan je ook een bit in doen om je longeerhulp aan vast te maken.
Zo moet je niet in haar mond komen. Is de longeerlijn ook iets hoger. Maar als er iets gebeurd heb je wel weer snel controle. Kostprijs is wel iets duur.
Ofwel gewoon los in de circel laten lopen. Wel beetje onhandig met wisselen van kant misschien.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:36

Hmmmm..

Ondanks men eigen ervaringen dus toch nog meer een keer het Katoom de kans geven.

Lees er hier veel die er blij mee zijn.

Jullie horen van me hoe het ging!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:38

@Iris82: zou het echt zo heftig zijn? Ik denk dat het wel meevalt, als ie wegspurt en er komt druk op de lijn, tsja, dan meer over het hele hoofd als voornamelijk op de neus. Als ik de TS goed begrijp wil ze alleen een lijn eraan voor het geval dat het paard wil gaan rollen en haar dat geen goed idee lijkt met bijzet. Kan ik me indenken, vind het wel een inventief alternatief.
Maar, als je al bang bent dat je paard in de longeerlijn stapt zou ik eerlijk gezegd me ook niet veilig voelen met zo'n longeerhulp eraan!
Het grote voordeel van een kaptoom is denk ik wel dat ie aan de voorkant van het hoofd vastzit ipv aan de zij/onderkant.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:42

Die van mij lopen met longeren ook vaak met de neus laag, maar ik heb de lijn gewoon altijd aan het bit of het halster vast zitten. Gewoon je hand wat hoger houden als ze eens stofzuigen. In al die jaren is er nog nooit eentje op de lijn gaan staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:59

Ik denk persoonlijk echt dat je het niet moet doen wittepit.
Ik vind het echt een onveilige manier van vastmaken. Daarnaast lees jij dat

Heb echt al tig paarden gelongeerd en het slepen van de longeerlijn over de grond is iets wat je zelf als longeerder op moet lossen door goed op je eigen houding en vaardigheden te letten en niet geknutseld op moet lossen door lijnen te knippen op plekken waar het niet de bedoeling is.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:03

@wittepit.
Ik denken datje behoorlijk goed mijn probleem/idee begrijpt
En zelf zie ik inderdaad ook nog geen probleem.

Vandaag het Katoom weer uitgeprobeerd,
Mijn paard vind dit toch echt niet prettig.
Gaat er op rennen schudde met het hoofd en niks van ontspanning dus.

@iris82
Wanneer ik mijn paard zonder bijzet teugels en dergelijke longeer, longeer ik los.
Ik heb dan dus ook geen verbinding.
Echt loopt mijn paard dan gecontroleerd rondjes om me heen en reageerd goed op mijn stem hulpen.

Echter wil ik soms dat ze langer en lager loopt.
Vandaag een longeer hulp en lijn.

Doordat ze met longeren normaal geen druk heeft wil ze die niet nemen met de lijn.
Heb je goede tips om te zorgen dat dat wel wil?