Ik ben in het bezit van een 6 jarige arabier.
mijn vraag gaat over het longeren.
Ik heb hem nu bijna een jaar. Hij heeft nooit problemen gehad met longeren, liep braaf zijn rondje en had er ook duidelijk plezier in. Het is een paard dat graag voor je ( moet ik wel zeggen mij, hij accepteert niet iedereen.) aan het werk gaat.
ik had ivbm een knie operatie waardoor ik voor een tijdje niks met hem kon doen kwa rijden en longeren een verzorgster genomen, Zodat hij wel gewoon aan zijn beweging kwam en ik ook mn rust even kon pakken.
Hij is erg op mij gericht en heeft het hiervoor niet goed gehad waardoor zijn vertrouwen in de mens niet heel hoog lag. Op de een of andere manier heeft hij mij vanaf het eerste moment al geaccepteerd.
Ik koos hem niet, hij koos mij. Inmiddels kunnen we niet meer zonder elkaar

Bij mijn verzorgster was dit ook duidelijk te merken, hij probeerde d'r heel erg uit, gooide haar van z'n rug af etc. Terwijl die bij mij eigenlijk nooit een stap verkeerd heeft gezet.
Mijn verzorgster was toen dit allemaal al gebeurt was een keer gaan longeren. Waarbij hij volgens haar op haar af kwam gerend alleen maar galoppeerde niet luisterde een haar probeerde aan te vallen.
Dit leek mij niks voor mijn paard, zo ken ik hem echt niet. Zij is hierna ook gestopt.
Na revalidatie etc. ben ik het longeren zelf weer op gaan pakken.
Tot mijn grote verbazing kwam meneer op mij afgestierd, goed, kan een keer gebeuren..
Maar hij begon ook zijn kont te draaien en liep in z'n achteruit op me af, aan heel z'n lichaamstaal kon ik zien dat hij ook wou trappen. ik heb hem eerst op zn donder gegeven helaas hielp dit niet.
ik heb hem een rondje normaal laten lopen en ben daarna gestopt. Zodat hij het op 't laatst wel goed deed.
Ik heb hem hierna een tijd niet meer gelongeerd.
Vandaag ben ik het rustig aan weer eens gaan proberen.
Ik ben gewoon met hem in de bak gaan staan en heb gewacht tot hij zelf ging lopen. (enige aansporing tot lopen of wegkrijgen bij mij lokte de achteruitloop-trap reactie al uit vandaar deze aanpak.)
uiteindelijk begon hij te lopen en heeft tot 4 keer toe een half rondje gelopen waarna hij op een rustige manier weer naar mij terug gelopen kwam. ik heb hem beloond want hij deed wat ik van hem vroeg. (Rustige subtiele aanpak is aanbevolen bij meneer.)
Echter was hij het hierna weer zat of wat er dan ook in dat hoofdje omgaat, ik begrijp hem eigenlijk met bijna alles, maar hier weet ik me even geen raad mee.
En kwam hij weer naar me toe gedraafd, maakt zich groot, draait zich om en loopt weer in z'n achteruit naar me toe. Ook deze keer wou hij trappen..
Ik weet wel zeker dat er toen bij de verzorgster iets verkeerd moet zijn gegaan, dit verzint hij niet zomaar. het is veder een eerlijk paard en heb nooit dit soort problemen met hem gehad..
Ik heb helaas nooit te horen geregen wat er nou precies fout is gegaan ook na meerdere malen vragen niet. ik weet alleen dat hij niet helemaal luisterde, zij m heeft aangepakt (met longeerzweep) en sinds dien komt die dus op je af..
Aangezien hij het hiervoor niet heel goed heeft gehad zou het zo kunnen zijn dat dit het een en ander omhoog heeft gehaald?
Maar hij komt ook op me af zoals hij ook bij andere paarden doet.. hij rent eropaf, maakt zich groot, draait op en geeft een trap. het ik ben de baas verhaal.
Wanneer hij dit doet kan ik hem ook niet op zijn donder geven omdat ik dan zeker weten een trap krijg.
Wie heeft er tips, ideeën etc? help!
Ik ken mijn paard zo echt niet.. normaal kan die niet een stap zonder me zetten als ik er ben ik ben ik vrijwillig verplicht om binnen een straal van 2 meter bij 'm te zijn ander blijft die naar me hinniken enzo