Het eerste wat je ziet (het oppakken) is het laatste wat je aanleert. Het apporteren is een oefening die uit verschillende delen bestaat. In grote lijnen heb je het voorwerp opnemen, vasthouden en afgeven. Ik werk zelf met clickertraining en voedselbeloningen.
Ik beloon eerst interesse in het voorwerp, dan targetten (aanraken) en daarna elke poging om erin te bijten, vast te houden, ... Loslaten is gemakkelijk, want als ik click en de beloning wil geven, moet die mond wel open.
Als dat allemaal goed gaat op aangeef hoogte, dan hou ik het voorwerp steeds lager totdat ik het op de grond kan leggen.
Ik heb zelf gebruik gemaakt van een jolly bal (met zo 'n handvat), maar die vond mijn paard iets te zwaar. Dan heb ik zo 'n hondenbal met touw genomen, dat kon ze beter vastnemen. Let er op dat het om te beginnen een voorwerp is wat het paard gemakkelijk aan kan nemen. Ben ook met een flexibele emmer verder gegaan en nu kan mijn paard een emmer met wortels in afgeven; [TVG] [VID] Geef mij die wortels eens?.