Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keeth

Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:28

Okeei, een betere titel wist ik niet :')

Ik loop nu op een echt supergezellige stal. Daar staat sinds een korte tijd een 1,5 jarige Friese hengst , Bentley. Hij is ontzettend lief, groot voor zijn leeftijd, maar qua gedrag is hij ook absoluut niet meer zo puppy.

Tegelijk met Bentley is er nog een 1,5 jarige Fries merrie meegekomen. Diegene die haar doet, heeft er na 2 weken al een hoofdstel aangedaan. Gaat geregeld wandelen met haar, en gooit haar geregeld los in de bak ( binnenbak). Af en toe laat ze haar ook al wel eens vrijspringen, dat heeft ze nu 2 x gedaan. Ze wordt ook al gelongeerd, dit ook best geregeld.

Met Bentley doe ik nu eigenlijk alleen lekker poetsen. Elke dag wel losgooien in de bak, zodat hij zijn energie kwijt kan en even kan rennen. Ik heb hem nu in de 1,5 maand dat hij bij ons op stal staat. 3 x gelongeerd. Denk dan aan een longeerlijn aan zijn halster klikken, rustig warmstappen, klein stukje draf en klaar. Dit zijn dan rondes dat ik met hem meeloop door de bak ( geen normale bak, iets kleiner)
Ik wandel af en toe een klein stukje over het terrein, of rond om het asiel waar wij vlak bij zitten. Hij is ontzettend braaf, maar houd wel zijn streken natuurlijk.
Ik heb laatst een hindernisje in de bak gezet, waarbij de balk op het allerlaagste gaatje zat. Heb hem er zelf niet overheen gehaald, maar is er zelf wel een aantal keer over geweest. Ik ben eergister een klein rondje gaan wandelen met hem, samen met nog 2 andere paarden, en hij deed alles heel lief, ookal dramt hij nog een beetje.

Maar nu mijn vraag.
Wat kan een paard van 1,5 jaar hendelen ? Wat mag hij allemaal al doen? Hoelang mag hij het doen?

Ik heb ruim ervaring met jonge paarden, maar heb er nog nooit zo 1 gehad die zo energiek was. Meestal stonden de veulens bij opfok, of kreeg ik te maken met een paard rond de leeftijd dat ze al wat meer mochten.

Overigens weet ik waar bij Bentley de grens zit. Ik merk het ontzettend goed als hij iets niet fijn vind. Ik zal ook nooit of te nimmer over zijn grens heen gaan, of iets doen wat hij absoluut nog niet mag. Zijn welzijn gaat voorop.

Ik hoef overigens geen commentaar op het feit dat ook jonge paarden gewoon bij ons op stal staan en niet in een opfok. Het is zoals het is hier bij ons op stal. Reactie's dat je beter je jonge paard in een opfok kan zetten, kan je dan ook achterwegen laten, omdat dat niet gaat veranderen bij ons. Zelfs al zou ik dat zelf wel of niet willen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:31

Gewoon op de wei zetten.ruimte genoeg om die Energie te uiten. Leren ze van elkaar, gaar het btutale er ook sneller af. Verders niets meer doen dan verzorgen en kleine stukjes wandelen.

Wat vind de eigenaar?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 29-12-13 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:32

Castreren, zo snel mogelijk. Gaan zijn opspelende hormonen ook niet in de weg zitten. Verder is het niet verkeerd om grondwerk met hem te gaan doen. Hoofdstel hoeft niet maar leren wijken voor druk wel degelijk.
En hou in je achterhoofd dat bij een 1,5 jarige hengst de hormonen op kunnen gaan spelen. Castreren haalt dat weg. En vervolgend grondwerk doen om respect te verkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:32

Ik denk dat je te veel wil. Paard is nog zo jong. Longeren zou ik nog zeker een jaar mee wachten, hoofdstel ook. Dat komt allemaal wel, eerst maar eens groot worden.

Hoeveel komt hij buiten? Met soort/leeftijdsgenoten?
Ik ben erg van jonge paarden lekker op wei
gooien en dan wel regelmatig even in de hand (kwartiertje is genoeg met die korte spanningsboog), stukje wandelen. De rest komt later wel, eerst maar even paard zijn en groeien, wat niet perse opfok hoeft te zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:34

Heeft hij helemaal geen contact met andere paarden? Hoelang komt hij uit zijn hok elke dag?

Dat is wat een jong dier nodig heeft, contact met andere jonge paarden en de ruimte om te spelen en te rennen samen.

Keeth

Re: Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:40

Hij wordt niet gecastreerd, daar hij aankomende lente/zomer waarschijnlijk gaat dekken.
Hij kan niet op de weide's, die zijn veel te drassig en nat.

Ik wil absoluut niet te veel en te snel. Ik zelf vind juist ook dat hij lekker alles op zijn tijd moet doen, en laat hem ook echt wel zijn gangetje gaan.
Longeren is niet eigen keus. Eigenaren zeggen af en toe : joh laat hem eens een rondje lopen.

Hij krijgt genoeg contact met andere paarden, maar ze staan nu gewoon op stal. Als ik er ben, en het kan, zet ik hem los in de bak. Dan ga ik verder mijn eigen ding doen. Het is gewoon een nadeel dat we niet de enigste op stal zijn die de bak willen gebruiken.

Ik ben bijv. vorige week een klein stukje gaan wandelen ( rondje asiel is 5 minuten) en heb hem de dagen erna weer lekker rust gegeven.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:40

Longeren is helemaal niet goed voor zo'n jong dier; dat is enorm belastend voor de spieren.
Een rondje lopen is ook een gezellige wandeling. Daar gaat je paard tenminste niet stuk van.

Als je zelf zo haarfijn aanvoelt waar zij grens zit; respecteer die dan, houd het altijd leuk en gezellig en kijk naar je paard. Mijn twenter wil ook steeds heel enthousiast aan de slag, en als ik haar laat kiezen, zijn we van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig. Toch kies ik er voor om slechts korte periodes iets te doen, en liever verschillende korte momentjes op een dag, dan een sessie van een uur.

Ze heeft gewoon graag op zich 'aandacht', dus als vriendlief elke dag standaard de omheining checkt, wandelt ze gezellig mee, dat soort dingetjes.

Verder kan je eventueel de basis van het clickeren een beetje aanleren - MITS hij daartoe mentaal al in staat is. En houd het dan echt bij héél korte sessies.

Daarnaast kan je natuurlijk rustig een beetje wandelen of laten wennen aan 'enge voorwerpen'.

Maar onthoud vooral: jouw paard is mentaal en fysiek nog een peuter, en het kan best dat hij meer wil dan dat hij in werkelijkheid aankan. Houd ook rekening met dat hij niets lichamelijk belastend mag doen; eigenlijk hoort hij enkel en vooral te spelen. Onderschat ook het mentale facet niet; geef hem de tijd om aan alles te wennen en te verwerken.

Edit: ik sluit me ook wel bij Cassidy aan; het lijkt me echt allesbehalve optimaal om een jonge hengst afgesloten van andere paarden te houden. Wie brengt hem dan manieren bij?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:41

Dus hij komt niet op wei? Daar heb je je probleem van te veel energie. Jammer dat de eigenaren ervoor kiezen een jong paard zo te houden, maar daar kan jij niets aan doen :n.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:42

He hoofdstel wil ik zelf eigenlijk ook niet aandoen bij hem, maar het is meer dat diegene die met die andere 1,5 jarige merrie bezig is er ook al een hoofdstel in heeft geplant. Zelf vind ik het ook wel te vroeg, maar zij zegt dat ik dan meer controle heb over hem. Dat is daar ook wel degelijk zo. Hij is ontzettend druk, maarja daar geef ik m geen ongelijk in. Jong, hengst etc.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:46

Hij is toen hij kwam wel degelijk op de wei geweest, met nog een drachtige merrie. Niet mijn keuze maar oke. Nu zijn de weide's gewoon te drassig. Ook toen hij de weide op kon was hij hartstikke druk en had hij energie voor duizend. Dus dat hij niet naar de wei kan ligt het niet aan. Misschien wel een deel, maar zeker niet helemaal.

Ik ken inderdaad goed zijn grens. Ik zet in mijn OP ook duidelijk dat het longeren rustig warm stappen is en een kort rustig drafje. Daar loop ik helemaal met hem mee door de bak, zodat hij geen korte bochten maakt of wat dan ook. We hebben bijna een soort van longeerbak, maar dan iets groter. Als ik hem zelf loslaat in de bak, loopt hij dezelfde rondjes.

Edit:

Ik geef hem goed de tijd om dingen te verwerken. Als ik met hem bezig ben in de bak, is dat spelenderwijs maar nooit met de intentie : hij gaat aan het werk.
Het is niet zo dat de eigenaren het slecht of verkeerd doen, ofdat ze slecht zijn voor hun dieren. Zodra ze kunnen gaan de paarden op weide. Krijgen alles wat ze nodig hebben. En hebben zeker ook genoeg contact met elkaar.

Het is overigens ook het plaatje wat mensen zich ingeprent hebben denk ik.
Jonge paarden moet je laten staan en weinig tot niks mee doen. Ja en dan komen ze van het weiland af en heb je een paard waar je weinig mee kan. Dat is de mening van veel mensen bij ons op stal.
Alles wat ik doe et Bentley, doe ik rustig. En overigens komt het hier op bokt schrijven anders over, dan dat het in werkelijkheid gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Keeth op 29-12-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:46

Als je controle moet krijgen via een hoofdstel, dan gaat het echt niet de goede richting op. Dat niet altijd alles van een leien dakje loopt, en dat je al eens een flinke brul moet geven, snap ik helemaal; zo'n jong gespuis tast graag de grenzen af. Maar jij en het paard moeten gewoon een gezonde respectvolle en vriendelijke verstandhouding hebben.

Hoe lang zal het duren vooraleer hij (de pijn van) het bit gewend is, en zich sterker maakt? Hangt zijn eigenaar er dan een zwaarder bit in?

Bovendien ben ik het 100 procent met Eske eens: elk jong paard hoort enkel thuis op een weide/buiten. Daarom lijkt het alsof je een heel energiek werkwillig hengstje hebt.

Ik begrijp volkomen dat jij absoluut niets aan deze situatie kan doen, en hoop dat ik niet te bot/verwijtend overkom, want das echt mijn bedoeling niet!
Maar het hengstje komt toch echt als een gevangene over: opgesloten, zonder gewoon een speels jong paard te kunnen zijn, dat lekker gek doet met leeftijdsgenoten, én er wordt al een bit in gehangen voor de 'controle'. En als paard dan braaf is, 'mag' hij werken - en eigenlijk heeft hij dat geluk nog, want wat zouden ze doen als jij er niet bent?

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:56

Ik zelf heb genoeg controle over hem met gewoon een halster. En als hij wat drukker is gebruik ik gewoon de hengstenketting. En als ik het hoofdstel aan zou doen bij hem, wat nog niet gebeurt is, dan zou ik absoluut niet te lang dat hoofdstel aandoen. Maar hem er rustig aan laten wennen.

De eigenaren zijn echt wel goed voor hun paarden. Bentley is absoluut niet gevangen of opgesloten. Hij kan genoeg jong zijn. Hij 'mag' niet werken. Er wordt gewoon af en toe eens in de bak wat mee gedaan.

Het komt zoals ik eerder zei, op bokt ook anders over als dat het in werkelijkheid is. Ik ben zelf elke dag op stal. Ik ga naar hem toe en geef hem een knuffel, ben wat tegen hem aan het praten :') , poets hem, gooi hem los in de bak. In de tijd dat hij nu bij ons staat heb ik hem dan 3 x gelongeerd. Waarvan het meeste gewoon mee stappen rond de bak is, maar gewoon met de longeerlijn eraan.

Edit: Voor mijzelf heb ik eigenlijk totaal geen hoofdstel nodig. Hij is ontzettend lief, en luisterd naar mij erg goed, daarwij in een hele korte tijd een goede band hebben gekregen. Wat ik met hem kan, doet hij bij een ander niet.

Ik ben overigens rustig spelenderwijs bezig met grondwerk. Gewoon lopen in de bak, en stoppen wanneer ik stop, lopen wanneer ik loop, volgen etc. Gewoon de simpele basis dingetjes. Die pakt hij ontzettend goed op, hij heeft al meer respect voor mij dan welk ander jong paard bij ons op stal dan ook voor hun "verzorgers"
Laatst bijgewerkt door Keeth op 29-12-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:58

Als het niet je eigen paard is, vraag ik me af waarom je dit probleem op Bokt zet?

Je mag niets doen met dit paard. Ik ben van mening dat je wel degelijk iets MOET doen om het dier onder appel te houden, helemaal als hij hengst moet blijven. Ga desnoods grondwerk met hem doen om de verhoudingen recht te zetten.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:00

Cassidy schreef:
Als het niet je eigen paard is, vraag ik me af waarom je dit probleem op Bokt zet?

Je mag niets doen met dit paard. Ik ben van mening dat je wel degelijk iets MOET doen om het dier onder appel te houden, helemaal als hij hengst moet blijven. Ga desnoods grondwerk met hem doen om de verhoudingen recht te zetten.

Nou omdat ik de enigste ben eigenlijk die met hem bezig is. Ik mag hem beschouwen als eigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:01

Als je hem mag beschouwen als eigen, wat is de reden dat je eerder roept dat je niets mag doen met dit paard? Beetje grondwerk kan echt geen kwaad en helpt de verhoudingen recht te zetten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:04

Dan zal het inderdaad wel anders overkomen hoe je het eerst uittypte, dan hoe het echt is. Sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

Overigens ben ik niet van het principe 'naar de opfok ermee'. Met een jong paard 'aan de slag gaan' heeft zeker en vast veel voordelen - mits het paard het fysiek en mentaal prima vindt.

Misschien zijn de 7 games iets voor jullie?

Veel succes nog :)

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:08

Ik heb nergens gezegd dat ik niks mag doen met hem.

Overigens ook niet dat ik er een hoofdstel in wil planten. Er staat misschien erg onduidelijk, maar wel ene ANDER stukje bij over het andere paard van 1,5 jaar die tegelijk met Bentley is gekomen. Ik doe met dat paard niks, maar diegene die haar wel doet heeft haar al een hoofdstel ingedaan, laat haar vrijspringen, longeert haar en gaat geregeld wandelen.

Edit : Daarom vroeg ik wat een jong paard allemaal mag doen. De meeste bij ons p stal zeggen dat het allemaal geen kwaad kan. Terwijl ik zelf ben opgevoed met : een jong paard moet je jong late nwezen, maar kan je wel spelenderwijs wat mee doen,

@Bhriseis, dan moet ik het maar goed neerzetten hoor :') Maar had het een beetje snel uitgetypt, dus sorry als het onduidelijk was.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:19

KailyxMur schreef:
Ik ben overigens rustig spelenderwijs bezig met grondwerk. Gewoon lopen in de bak, en stoppen wanneer ik stop, lopen wanneer ik loop, volgen etc. Gewoon de simpele basis dingetjes. Die pakt hij ontzettend goed op, hij heeft al meer respect voor mij dan welk ander jong paard bij ons op stal dan ook voor hun "verzorgers"

Dit vind ik heel goed van je! +:)+ Hou het gewoon simpel en leuk, niet te veel en te vaak dingen van hem vragen maar gewoon de basis dingetjes, lekker wandelen en en band opbouwen, daar heeft zo'n jonkie echt al genoeg aan. Hoofdstel en longeren zou ik nog mee wachten, gooi hem dan nog liever los zonder poespas :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:22

Persoonlijk ben ik wel van het 'jong paard hoort in de groep, hoort veel ruimte te hebben, hoort geen werk te doen en alleen de basis aan opvoeding te krijgen in de eerste drie jaar'. Dit kan je natuurlijk invullen op verschillende manieren. Ben ook totaal niet tegen het wandelen en daarmee grenzen aangeven, zeker bij een hengst van 1,5 geeft dat voordelen wanneer hij uiteindelijk drie jaar is.
Maar ben absoluut tegen het longeren. Dit is altijd belastend omdat het paard én na moet denken (jonge paarden hebben korte concentratieboog) en moeten werken terwijl hun pezen en botten daar nog lang niet klaar voor zijn.
Daarnaast vraag ik mij af hoe vaak dit paard met een ander paard los staat? Kan hij wel sociaal contact maken met andere paarden? En dan niet door een tralies, maar echt los samen rennen, kriebelen, spelen? Dit is essentieel voor een gelukkig paard, en helemaal voor een gelukkig jong paard.

Al met al, zou ik als ik jou was gaan kijken hoe je dit paard meer vrijheid kan geven (maar let op jouw grenzen want het blijft een hengst), meer sociaal contact en vooral, meer beweging.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:24

Ik ga mee met "inscharen en niet of zo min mogelijk naar omkijken."
Maar als dat niet kan, by all means ga grondwerk doen, de grenzen vastleggen. Zet het dier vast of een keer op de trailer, laat hem wijken voor druk.
Hou daarbij in de gaten dat het nog om een jonkie gaat dus sessies van 10 minuten zijn voldoende.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:25

Iloontjeehh schreef:
KailyxMur schreef:

Dit vind ik heel goed van je! +:)+ Hou het gewoon simpel en leuk, niet te veel en te vaak dingen van hem vragen maar gewoon de basis dingetjes, lekker wandelen en en band opbouwen, daar heeft zo'n jonkie echt al genoeg aan. Hoofdstel en longeren zou ik nog mee wachten, gooi hem dan nog liever los zonder poespas :)

Dat is nou precies hetgeen wat ik ook probeer te vertellen wat IKZELF doe :')

Het longeren, de eigenaren willen hem zien lopen een paar rondjes. Maar wij hebben een ontzettend ronde bak, dus of ik hem nou aan een lijntje vastklik en helemaal meeloop, of dat hij zelf die rondjes loop. Niemand op stal ziet daar het foute van in.

Het hoofdstel, ik heb nergens gezegd dat ik die aan wil doen. Ik hou er sowieso niet van. Ik ben zelf namelijk heel erg van Natural horsemanship, VHD en zonder tuig de bak door zegmaar :') En als ik het hoofdstel aan zou doen, zou ik het zonder bit doen. Of het bit er wel in, maar een halster eroverheen zodat ik niks aan het bit hoef te doen ;)

Ik gooi hem ook iedere dag lekker los in de bak. Kan hij lekker rennen en gek doen. Zodat hij toch zijn energie kwijt kan.

Iedereen : toch bedankt voor de tips.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:28

Natural Horsemanship houdt in dat je hem leert wijken voor druk. Op ieder plekje van zijn lichaam. Wil je weten wat je met een jaarling kunt doen, dan kan ik je het boek adviseren van John Lyons, Bringing up Baby.

En wat je nog meer kunt doen aan grondwerk kun je zien in het filmpje van Clinton Anderson. Je ziet hem aan het werk met een tweejarige, groen uit het wild gevangen Mustang met de naam Boomerang.

http://www.youtube.com/watch?v=0YWrC4erZ-o
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-13 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:29

RianneH schreef:
Persoonlijk ben ik wel van het 'jong paard hoort in de groep, hoort veel ruimte te hebben, hoort geen werk te doen en alleen de basis aan opvoeding te krijgen in de eerste drie jaar'. Dit kan je natuurlijk invullen op verschillende manieren. Ben ook totaal niet tegen het wandelen en daarmee grenzen aangeven, zeker bij een hengst van 1,5 geeft dat voordelen wanneer hij uiteindelijk drie jaar is.
Maar ben absoluut tegen het longeren. Dit is altijd belastend omdat het paard én na moet denken (jonge paarden hebben korte concentratieboog) en moeten werken terwijl hun pezen en botten daar nog lang niet klaar voor zijn.
Daarnaast vraag ik mij af hoe vaak dit paard met een ander paard los staat? Kan hij wel sociaal contact maken met andere paarden? En dan niet door een tralies, maar echt los samen rennen, kriebelen, spelen? Dit is essentieel voor een gelukkig paard, en helemaal voor een gelukkig jong paard.

Al met al, zou ik als ik jou was gaan kijken hoe je dit paard meer vrijheid kan geven (maar let op jouw grenzen want het blijft een hengst), meer sociaal contact en vooral, meer beweging.

Zoals ik al vaker zeg, wij hebben een redelijk ronde bak. Deze is ook niet zo groot als een rijbak. Hij loopt precies dezelfde rondjes als hij zelf los staat in de bak. Als ik hem longeer, is dat niet op een volte zoals we longeren kennen, maar loop ik met hem mee de hele bak door.

Hij staat genoeg samen met leeftijdsgenootjes en met oudere paarden in de bak, en als het kan op de wei.
Het nadeel is gewoon dat ze nu niet op de weide kunnen. Maar zodra ze kunnen, gaan ze ook het land op. En zodra hij het land weer op gaat, wil ik hem zelf ook zoveel mogelijk laten staan. Maar het is puur en alleen voor nu deze winter

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:29

Sorry ik vond het een beetje onduidelijk wat je nou wel of niet deed, ik postte gewoon mijn mening :) Goed bezig dus, veel succes verder!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:30