Ik loop nu op een echt supergezellige stal. Daar staat sinds een korte tijd een 1,5 jarige Friese hengst , Bentley. Hij is ontzettend lief, groot voor zijn leeftijd, maar qua gedrag is hij ook absoluut niet meer zo puppy.
Tegelijk met Bentley is er nog een 1,5 jarige Fries merrie meegekomen. Diegene die haar doet, heeft er na 2 weken al een hoofdstel aangedaan. Gaat geregeld wandelen met haar, en gooit haar geregeld los in de bak ( binnenbak). Af en toe laat ze haar ook al wel eens vrijspringen, dat heeft ze nu 2 x gedaan. Ze wordt ook al gelongeerd, dit ook best geregeld.
Met Bentley doe ik nu eigenlijk alleen lekker poetsen. Elke dag wel losgooien in de bak, zodat hij zijn energie kwijt kan en even kan rennen. Ik heb hem nu in de 1,5 maand dat hij bij ons op stal staat. 3 x gelongeerd. Denk dan aan een longeerlijn aan zijn halster klikken, rustig warmstappen, klein stukje draf en klaar. Dit zijn dan rondes dat ik met hem meeloop door de bak ( geen normale bak, iets kleiner)
Ik wandel af en toe een klein stukje over het terrein, of rond om het asiel waar wij vlak bij zitten. Hij is ontzettend braaf, maar houd wel zijn streken natuurlijk.
Ik heb laatst een hindernisje in de bak gezet, waarbij de balk op het allerlaagste gaatje zat. Heb hem er zelf niet overheen gehaald, maar is er zelf wel een aantal keer over geweest. Ik ben eergister een klein rondje gaan wandelen met hem, samen met nog 2 andere paarden, en hij deed alles heel lief, ookal dramt hij nog een beetje.
Maar nu mijn vraag.
Wat kan een paard van 1,5 jaar hendelen ? Wat mag hij allemaal al doen? Hoelang mag hij het doen?
Ik heb ruim ervaring met jonge paarden, maar heb er nog nooit zo 1 gehad die zo energiek was. Meestal stonden de veulens bij opfok, of kreeg ik te maken met een paard rond de leeftijd dat ze al wat meer mochten.
Overigens weet ik waar bij Bentley de grens zit. Ik merk het ontzettend goed als hij iets niet fijn vind. Ik zal ook nooit of te nimmer over zijn grens heen gaan, of iets doen wat hij absoluut nog niet mag. Zijn welzijn gaat voorop.
Ik hoef overigens geen commentaar op het feit dat ook jonge paarden gewoon bij ons op stal staan en niet in een opfok. Het is zoals het is hier bij ons op stal. Reactie's dat je beter je jonge paard in een opfok kan zetten, kan je dan ook achterwegen laten, omdat dat niet gaat veranderen bij ons. Zelfs al zou ik dat zelf wel of niet willen.