Rugspieren opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:35

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag en wel de volgende:
Mijn paard heeft EMND (een zenuw-spierziekte) waardoor hij eigenlijk al zijn bespiering is kwijtgeraakt. Een paar maanden geleden heeft hij de diagnose gekregen en sindsdien is hij met behulp van medicijnen, ander voer en andere huisvesting sterk verbeterd. Zijn bespiering begint terug te komen.

Nou mag ik van de DA (Utrecht) er al wel weer op. Nou ja, om te beginnen 5 minuutjes stappen. Maar eigenlijk vind ik zijn rugbespiering nog te slecht om dat te doen. Zijn zadel past nu ook niet. Nou kan ik dat wel proberen op te lossen met pads, of door het lenen van een ander zadel, maar eigenlijk wil ik die rugspieren gewoon beter hebben voor ik erop ga.

Dus mijn vraag is: Hoe kan ik met oefeningen aan de hand de rugspieren versterken? En dan bedoel ik dus niet bijgezet longeren oid, want dat is nog te zwaar voor hem. Dan is hij te veel energie kwijt aan het draven.

Ik ken wel een aantal oefeningen aan de hand, zoals bijvoorbeeld schouder binnenwaarts en de berggeit, maar ik weet eigenlijk niet welke nou specifiek goed zijn voor versterking van de rug.
Wie o wie kan mij helpen?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:46

Wij hebben ook een paard met deze ziekte gehad, die is er redelijk bovenop gekomen. Het opbouwen van de spieren heeft jaren geduurd, al die tijd hebben we het paard laten vertellen of rijden ging of niet. Ze liet het duidelijk genoeg merken. Ze had veel plezier in het werken en werd erg depressief als er niks gedaan kon worden. We hebben het "ontbrekende" stukje paard opgevuld met een prolite tripad. De vullingen deden we erin waar nodig, dat wisselde ook regelmatig toen ze weer wat spier ging opbouwen.

Wat heel goed kan helpen is cavaletti's stappen aan de hand. Blijf altijd kijken naar je paard, en pas je trainingen daarop aan. Als het even te zwaar is echt gas terug nemen. Bijzetten ben ik geen voorstander van, daarmee bereik je vaak het tegenovergestelde, dat ie toch iets tegen de druk in gaat en dan zullen de spieren er niet op komen helaas. Je mag me ook een pb sturen als je meer wil weten.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:58

Ah, dankjewel! Dat is fijn om te lezen dat iemand al eens het hele proces al heeft doorgemaakt, in precies dezelfde situatie.
Cavaletti is inderdaad een goed idee. Dat kun je mooi langzaam opbouwen in aantal en hoogte.

Ik hoop maar dat mijn paard het net zo goed gaat aangeven wanneer het genoeg is als die van jou. Dat vind ik nog het moeilijkst van alles, want hij is altijd aan de luie kant geweest, en ik weet niet in hoeverre dat veroorzaakt werd door zijn ziekte. Dus ja, wanneer moet je nou nét even doorvragen en wanneer niet?

Maargoed, de praktijk zal het leren. Gelukkig hebben we een weegschaal op stal dus ik kan het heel precies zien als het werk te zwaar voor hem is.

Nogmaals bedankt, en het zou zomaar kunnen dat ik je eens een PB stuur. :D

EDIT: Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom! Variatie is nooit verkeerd.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:41

Er zijn een aantal VD oefeningen die wel rugspieren activeren en zelfs trainen, maar daar zou ik heel ontspannen mee gaan beginnen, omdat zeker een paard met weinig bespiering extra goed moet opletten dat hij zichzelf niet overvraagt.

Neem bijvoorbeeld de jambette, lijkt een simpele oefening, maar houd zelf eens je been stil voor je lichaam, dan voel je de rugspieren aanspannen om hem daar stil te kunnen houden. Zou een mooie oefening zijn om de spieren op de rug weer wat sterker te gaan maken.

Ook de spagaat en klassieke buiging zouden kunnen helpen, mits je enorm langzaam opbouwt en heel goed oplet dat je de oefeningen correct en rustig uitvoert.

De berggeit is alleen goed voor de rug als je het hoofd ook echt laag vraagt, als je het hoofd omhoog gaat vragen drukt hij juist alles weg :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 15:14

Dankjewel! Ik wil in ieder geval de Jambette gaan proberen.

Weet jij misschien een goede bron waar ik kan zien/lezen hoe je die aanleert? Want ik heb echt geen idee.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:17

Ik weet dat je niet naar longeeroefeningen vraagt maar wil je er toch op wijze dat je met correct longeren enorm goed aan de bespiering kan werken. Je moet niet meteen draven en galoperen. Begin met een actieve stap. Langzaam opbouwen zodat zowel spieren als conditie zich kunnen opbouwen.

Je zou versteld staan hoe goed het werk indien het correct en opbouwend wordt uitgevoerd.
Dit is mijn paard op 2 maand tijd waarvan 1maand volledige rust en 1 kleine maand gelongeerd met longeerhulp. Ik longeer 4x week, er wordt momenteel niet mee gereden ohz omdat ik wacht op mijn nieuw zadel. Zo kan hij zijn spieren, balans en conditie opbouwen onder het nadeel van gewicht en tegenwerking van de ruiter.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/1186697_673017346054864_1364355901_n.jpg

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:52

Mijn paard heeft na voor het eerst in een kudde op de wei in de zomer en een blessure in de hals behoorlijk wat bespiering verloren mn. In de rug. Ik ben inmiddels al wel weer volop aan het rijden maar ik ben benieuwd wat ik nog aan oefeningen extra mee kan pakken. Ik weet eraf gaat heel snel en erop een stuk langzamer.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:08

Ik heb bij mijn vorige paard aan de hand rugspieren getraind door veel shouderbinnenwaarts te laten lopen.
Iedere ochtend en avond een aantal rondjes, na een week of 4 gingen we al verschil zien!

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:22

Als je de mogelijk hebt, door de branding stappen na een goede opwarming.
Een training waar veel verschillende bodems voorkomen: mul, hard, zacht, hobbelig,..

Balkjes op verschillende afstanden leggen zodat hij moet nadenken waar hij zijn voeten moet neerzetten.
Veel stapoefeningen (onder het zadel)

Dit zijn tips die ik van de dierenarts gekregen heb toen ik er ooit eens achter vroeg ;)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Rugspieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 14:42

Bedankt voor alle tips. Ze zijn allemaal bruikbaar, maar echt pas in een latere fase. Alles wat energie kost is op dit moment nog uit den boze, en ook in de toekomst zal ik er voorzichtig mee moeten zijn.