Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VD_juulsa
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-10-13

Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:42

Heyyhoii!
Heeft er iemand hier ervaring in het lopend steigeren?
Of een link ofzo!
Juulsa kan al heel goed steigeren maar het lopen begrijp ik zelf zegmaar niet kwa wat ik moet doen!
Ik kan niks vinden op internet helaas.

Groetjes!

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:36

Staat je paard al goed in balans tijdens het steigeren? :) Kun jij beslissen hoelang je paard omhoog blijft en bepalen wanneer hij weer naar beneden komt? Pas vandaaruit kun je gaan werken aan het lopend steigeren.

Begin met je paard vanuit een rustige stap al omhoog te vragen: dan zit de voorwaartse drang er al in en zal een pasje voorwaarts al sneller worden gemaakt. Beloon in het begin elk pasje al!

Lopend steigeren is een pittige oefening dus overvraag het niet :)

VD_juulsa
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-10-13

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 17:10

Dankjewel! Ik heb het vanuit stap geleerd en het is ons gelukt!! Heel erg bedankt !

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:17

wow doe je snel in 1 dag haha !

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:26

Dat is idd vrij snel vanuit 1 dag... Let je wel op dat je het goed afrond? Anders kun je nooit werken naar meerdere stappen, een pirouette of andere oefeningen vanuit het steigeren :)

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:28

Is lopend steigeren vergelijkbaar met op je handen lopen?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:29

Nee want je loopt normaal niet voor 30% van je gewicht op je handen toch ?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:35

Ik vind het erg onverantwoord om dat op zo'n jonge leeftijd al te doen TS. Het steigeren alleen al vind ik onverantwoord voor als je zelf nog zo jong bent.

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:39

Hoe leer je je pony steigeren dan?

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:40

Maartje1990 schreef:
Ik vind het erg onverantwoord om dat op zo'n jonge leeftijd al te doen TS. Het steigeren alleen al vind ik onverantwoord voor als je zelf nog zo jong bent.


Wat weet jij van haar kennis van paarden...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:44

Maartje1990 schreef:
Ik vind het erg onverantwoord om dat op zo'n jonge leeftijd al te doen TS. Het steigeren alleen al vind ik onverantwoord voor als je zelf nog zo jong bent.


Dat vind ik nogal snel geoordeeld. :) Op die leeftijd, nouja 15/16 heb ik ook verschillende pony's steigeren aangeleerd nooit mis gegaan hoor. ;) Als je goed kan trainen en jong bent kun je het nog beter doen dan dat je 30 bent ofzo en niet begrijpt hoe trainen//leren werkt. :)

elle108030

Berichten: 831
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:46

Maartje1990 schreef:
Ik vind het erg onverantwoord om dat op zo'n jonge leeftijd al te doen TS. Het steigeren alleen al vind ik onverantwoord voor als je zelf nog zo jong bent.


als ik haar onderschrift zie neem ik aan dat ze vd doet met haar shet. ik vind het dan niet zo gevaarlijk als dat je het doet met een groot paard. ze is jong maar jong geleerd is oud gedaan.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:46

Grace schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind het erg onverantwoord om dat op zo'n jonge leeftijd al te doen TS. Het steigeren alleen al vind ik onverantwoord voor als je zelf nog zo jong bent.


Wat weet jij van haar kennis van paarden...


Wie zegt dat het daar over gaat? Het inschattingsvermogen van een puber over o.a. gevaar is nog niet zo ver ontwikkeld dan. Dus ja, ik vind het onverantwoord.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:54

Wat weet jij van haar kennis van paarden...[/quote]

Wie zegt dat het daar over gaat? Het inschattingsvermogen van een puber over o.a. gevaar is nog niet zo ver ontwikkeld dan. Dus ja, ik vind het onverantwoord.[/quote]

Sorry maar zo onverantwoord is het niet hoor, met mijn shetlanders deed ik het ook het ligt eraan hoe je pony in elkaar zit :j Het is wel haar eigen risico maar om nou gelijk te zeggen onverantwoord?

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:07

Dat ze er hier naar vraagt bewijst al van voldoende ervaring en kennis. Anders was ts zelf aan het klooien gegaan en was het wellicht wel mis gegaan. Scheer niet alle pubers over 1 kam. Er zijn er bij die meer verantwoordingsgevoel hebben dan een 20+er. TS succes maar probeer niet te snel te veel meters te maken.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:07

Ik ben ook op mn 13e begonnen met VD trouwens :) had op mn 15e al twee paarden rondwandelen op de achterbenen. de ene jonge meid is de andere niet. net zoals er bij volwassenen ook veel verschil in kan zitten toch? :)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:34

Orchidee21 schreef:
Dat ze er hier naar vraagt bewijst al van voldoende ervaring en kennis. Anders was ts zelf aan het klooien gegaan en was het wellicht wel mis gegaan. Scheer niet alle pubers over 1 kam. Er zijn er bij die meer verantwoordingsgevoel hebben dan een 20+er. TS succes maar probeer niet te snel te veel meters te maken.


Maar bij elke puber is het brein nog onderontwikkeld, wat anders is bij mensen boven de 23 (bij vrouwen, mannen iets ouder).

Veel pubers vragen zoveel hier op bokt, betekend nog niet dat ze de ervaring en kennis in pacht hebben om dit uit te voeren.

Als TS dit in haar eentje doet, zonder een ervaren volwassen, vind ik het onverantwoord. Pubers kunnen het gevaar nog niet zo goed inschatten zoals volwassenen dat wel kunnen.

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:37

En daarom mogen ze ook op brommers rijden en tegenwoordig ook al in een auto met ervaren chauffeur erbij, omdat ze die gevaren niet in kunnen schatten.. Jong geleerd, oud gedaan is hier wel toepasselijk. Als ze het nu niet doet wil het dan zeggen dat het over 3 jaar veiliger is?

Maar dit topic gaat niet over leeftijd en verantwoordelijkheid maar TS vraagt advies. Laten we daar vrede mee hebben en als je het niet verantwoordelijk vind, reageer dan gewoon niet hier maar open een topic over pubers en VD-kunsten.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:49

Niks mis met VD hoor op die leeftijd, maar denk wel dat (gezien de leeftijd) er grenzen zijn met wat verantwoord is om je pony/paard wel of niet aan te leren. Ik raad TS aan om dit voorlopig nog te laten voor wat het is, of er voor te zorgen dat er een ervaren volwassenen bij is :)

Ik mag gewoon mijn mening/feiten geven en hier gewoon reageren ;) hoef ik geen apart topic voor te openen :)

Sabrina_80
Berichten: 305
Geregistreerd: 24-07-08
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe moet ik lopend leren steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:54