paard uitglijden en trekken tijdens longeren

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lunalover62

paard uitglijden en trekken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:18

Ik heb een fjord van 19 en als ik met haar longeer ( in de wei ik heb geen bak) dan glijd ze best snel uit ookal is het weiland niet nat of glad. Ook trekt ze heel erg hard met longeren. Weet iemand welke hulpteugels ik nodig heb voor het longeren? Zodat ze niet meer trekt en niet meer zo heel vaal uitglijd.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:21

Ik zou eerder kijken dat je een cirkel uitzet met prikpaaltjes, zodat je op die manier voorkomt dat ze over de schouder de bocht uitvliegt.

Life begins at the end of your comfortzone.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:32

gaucho schreef:
Ik zou eerder kijken dat je een cirkel uitzet met prikpaaltjes, zodat je op die manier voorkomt dat ze over de schouder de bocht uitvliegt.

Oke bedankt!

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:34

gebruik je wel een hoofdstel met bit, ipv.halster ,dan zal het trekken ook al stuk minder zijn

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:36

finally schreef:
gebruik je wel een hoofdstel met bit, ipv.halster ,dan zal het trekken ook al stuk minder zijn

Ja ik gebruik een hoofdstel maar ze trekt dan net zo hard. Ik had wel ergens gehoort dat een slofteugel helpt ofzo. Maar ik weet niet of day werkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:38

Voor je naar hulpmiddelen (hulpteugels) grijpt kun je misschien beter hulp vragen van een instructeur of ervaren longeur. Jouw houding en plaats waar jij staat ten opzichte van het paard kan je al helpen om het paard op bij je op de cirkel te houden. Daarnaast lijkt het me ook slim dat iemand anders met je meekijkt waarom jouw paard steeds uitglijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:39

Niet laten trekken,goed van achter naar voor laten lopen en zelf niks geven waaraan ze trekken kan.

*edit* dat gaat waarschijnlijk niet in een gladde wei,probeer het ergens in een bak/longeerbak te gaan doen.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:39

Jessix schreef:
Voor je naar hulpmiddelen (hulpteugels) grijpt kun je misschien beter hulp vragen van een instructeur of ervaren longeur. Jouw houding en plaats waar jij staat ten opzichte van het paard kan je al helpen om het paard op bij je op de cirkel te houden. Daarnaast lijkt het me ook slim dat iemand anders met je meekijkt waarom jouw paard steeds uitglijd.

Okee!

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:40

Elisa2 schreef:
Niet laten trekken,goed van achter naar voor laten lopen en zelf niks geven waaraan ze trekken kan.

*edit* dat gaat waarschijnlijk niet in een gladde wei,probeer het ergens in een bak/longeerbak te gaan doen.

Ja 1 probleem ik heb geen bak. Alleen een wei waar ik alles in doe

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:41

Longeren met bit vind ik altijd zo sneu; symptoom bestrijding ipv oplossen van de oorzaak.
Touwhalster proberen en 'm leren op eigen benen te lopen. Is t een jong paard? Miss heeft ie weinig controle over zn achterhand om dat ie in de groei is. Of je staat niet juist in de circel, dat kan ook. Of proberen zonder zweep. Of longeren in een hoek zodat het paard de helft van de circel steun heeft aan de omheining. Er zijn veel mogelijke oorzaken en oplossingen denkbaar voordat je een bit gaat gebruiken.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 20:43

bonny123 schreef:
Longeren met bit vind ik altijd zo sneu; symptoom bestrijding ipv oplossen van de oorzaak.
Touwhalster proberen en 'm leren op eigen benen te lopen. Is t een jong paard? Miss heeft ie weinig controle over zn achterhand om dat ie in de groei is. Of je staat niet juist in de circel, dat kan ook. Of proberen zonder zweep. Of longeren in een hoek zodat het paard de helft van de circel steun heeft aan de omheining. Er zijn veel mogelijke oorzaken en oplossingen denkbaar voordat je een bit gaat gebruiken.

Okee bedankt! Ja ik longeer ook meer met halster dan met bit maar soms ook met bit

Elisa2

Re: paard uitglijden en trekken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:56

Bonny:er is niks mis met een bit,maar vaak wel hoe er met dat bit omgegaan wordt. Ik zou eigenlijk niet gaan longeren in een wei in de winter/herfst...veel te nat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie