Stiekum ineens van hand veranderen bij longeren

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Brendaaaa

Stiekum ineens van hand veranderen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 22:25

Mijn paard heeft nogal de neiging om op zn favoriete kant te willen lopen tijdens het longeren. Hij wisselt soms heel onverwacht van kant, zo snel dat ik het nét niet voor ben. Ik longeer met kaptoom zonder andere hulpmiddelen. Wat is de meest effectieve manier om dit af te leren?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:29

Heel goed opletten en proberen hem voor te zijn.

Mijn paard doet dat ook en ik ben toch wel eens te laat moet ik eerlijk zeggen.
Die van doet het vooral als ik haar vraag om te gaan stappen, dan stopt ze en draait zich razendsnel naar mij toe met haar hoofd. Ik probeer dit te voorkomen door als ze stapt mijn hand waar ik de longeerlijn vast heb in de richting te houden waar zij naartoe loopt en met de andere hand de zweep een beetje richting haar achterhand te wijzen (niet te veel want dan gaat ze weer draven).

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:30

Hem 1 keer net op het moment dat hij zich omdraait keihard op z'n donder geven. Klinkt hard, maar dan ben je er waarschijnlijk wel vanaf :)

En verder wel consequent blijven, jij wil dat hij op de rechterhand loopt dan lopen we daar. Dus elke keer wel weer terugzetten op de goede hand.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:32

Die van mij doet hetzelfde als veersche en zoals ze verteld los ik het ook op.
Je moet ze proberen 1 stapje voor te zijn en góed opletten.
Ik klap meestal een paar keer met de zweep ( niet raak ) en dan schiet ze een keer op hol en is het weer goed, even wakker houden noem ik het maar.
Die van mij draait ook weleens de andere kant op en das lastiger :')
Kom je in de knoop

[o] Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:34

Achter de drijfvlak blijven.

Veel paarden laten merken doormiddel van een oogtrek of naar binnen kijken dat ze iets in hun schild gaan voeren. Ken ook een jong paard die dat doet, en eigenaresse was te lief "Is toch lief dat ze dat doet?" Nee, want jij vraagt het niet.

Jij met je lichaam achter het drijfvlak blijven van het paard, en het paard tussen jou lijn en de zweep "opsluiten".
Het vergt enig ervaring om te zien wanneer het paard wil gaan draaien. Maar ervaring met een snuggere henkie heb je zo :D

Poging om, om te draaien, maak je met de zweep een geluid.
En blijft ze/ hij het doen, je hoort het officieel niet te doen, maar een tik geven.
Officieel mag je een paard niet raken met een longeerzweep, en hoor je alleen te "dreigen"

Ik maak er geen punt van. Nee, zeker niet! Maar een komma.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:35

Ook longeren is een kunst op zich. Blijf zelf op de goede plek staan: de lijn is dan een verlengde van je hand en de longeerzweep een verlengde van je andere hand. Zo kun je je paard opsluiten. Let wel een longeerzweep is voor aanwijzingen. Als je je paard op deze manier opsluit kan hij niet omdraaien.
Neem een keer les in longeren of kijk bij iemand die weet hoe het moet. Als je het goed doet, moet je paard wel (zonder dwang) gehoorzamen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:36

Je paard zal altijd kiezen voor de weg van de minste weerstand, als hij snel draait moet je dus nóg sneller zijn. Maar je kunt ook een tijdje dubbele longe werk doen en dan wat meer rondjes op de slechtere kant zodat de slechtere kant beter wordt (en het paard rechter) met een dubbele longe kan hij niet draaien omdat hij dan tegen de lijn oploopt. Wie weet probeert hij het dan later al niet meer omdat hij geleerd heeft dat omdraaien niet werkt én omdat hij rechter/sterker is.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:05

Hoe is jou houding/positie tijdens het longeren? Als je te ver in het leidend gebied staat of met je leidende schouder ingedraaid, geef je zelf al het sein voor van hand veranderen. In dat geval is je paard dus heel gehoorzaam, ondanks dat je dat zelf niet in de gaten hebt.

Vanaf nu ben ik Fibra verdeelpunt en heb zowel het voer als de crème op voorraad. Afhalen kan bij mij in Leeuwarden.
Voor meer informatie/afspraak maken: info@holistischtrainer.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie