[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:03

Ik heb in mijn bezit een mooie 2,5 jarige schimmel, die nu nog zwart is :+
Afstamming: Double trouble x al pacino w x centurion montfort
Naam: Bailey (paspoortnaam: Good as Gold H.

Dit beestje heb ik nu een klein tijdje. Het begon met niks, lekker in de wei, spelen met het veulen.. 1 x in de week eruit voor een poetsbeurtje en daarna weer terug de wei op. Nadat hij 2 werd heb ik besloten wat kleine dingetjes te gaan doen. Zoals dekentjes op, lichte schriktraining, later het hoofdstel en zelfs ook het zadel al op gehad... Ik kan hem beschrijven als een braaf en nuchter typ. Bij angst/enge dingen deinst hij niet terug, kijkt op en snuift wat, maar gaat er altijd langs. Als eenmaal het touwtje aan hem is vastgeklikt volgt hij me overal. Trekt niet, loopt me niet voorbij maar blijft lichtjes wat achter me.

Hier begon het allemaal....... <3
Afbeelding

In februari nog in dikke vacht. Het is een schatje, als hij ging liggen kon ik er rustig bij komen, hem overal aanraken zonder dat hij ook maar 'zei' dat dat niet mocht :Y)
Afbeelding

Na het uit de vacht komen begonnen met met het opdoen van een zweetdeken. Af en toe nog een beetje happen naar dat ding met de vraag waarom hij dat op zijn rug had... Makkelijk dat hij was. Het begon met rustig opleggen, wat na 1 min eindigde waarbij ik de deken zo tegen zijn gezicht kon aangooien (bij wijze van natuurlijk :)) ) zonder enige schrikreactie..
Afbeelding

Daarna begon het met wat lichtelijke schriktraining. Ook plastic moet wennen... Waar hij eerst voor wegrende kon ik het na 5 minuten overal op zijn lichaam wegleggen. Van kop tot kont tot benen. En dat met geduld. Geduld beloont wel erg goed *\%/* ook kan ik hem er hardhandig mee aaien.. Hoe hard het ook kraakt, hij blijft lekker staan!
Afbeelding

Pas geleden, voor het eerst hoofdstelletje in. Aangezien deze meneer alles in zijn mond stopt (bij het poetsen alles bij hem vandaan, want hij pakt alles op en gaat er op staan kauwen..) was het bit erg gemakkelijk er in te krijgen B-) Het was eerst natuurlijk wat kauwen en knauwen maar na enige tijd, wel gewend. Ik heb hier alleen nog maar mee geoefend met halster. Druk op het bit kent hij nog niet, dit zal later ook weer iets nieuws zijn om hem aan te laten wennen. Blij kijken op foto's blijft alleen soms wat lastig....
Afbeelding

en last best... Het zadel. Poeh dat was wel wennen. Na het opdoen meneer los geklikt en volgensmij solliciteerde hij voor stier. Want daar leek het op. Op een bepaald punt stil staan en niet meer willen lopen totdat dat ding eraf was... Maar helaas, hij moet wennen... Dus gemene baas kwam met longeerzweep om hem te laten lopen. Er kwamen nog enkele bokjes maar daarna liep hij braaf draf en galop zonder bokjes. Hij heeft het zadel nu 2 x op gehad. Brave vent is het ook!
Afbeelding

Zo en dat waren de bezigheden met hem tot nu toe... Ik haal hem nu 2 tot 3 x per week uit de wei. Of we gaan weer met plastic aan de gang, of we maken een kleine wandeling buiten. Ben erg tevreden met deze man, hij is zo ontzettend braaf, had ik niet kunnen dromen. Om het af te leren, nog een plaatje na een kwartiertje 'hard werk'

Afbeelding

Zeker respect als je dit allemaal hebt gelezen... Bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door Kaula op 18-11-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aan titel toegevoegd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:41

Waarom? Gewoon omdat je geen zin hebt om te wachten?
Niet dat een 2,5 jarige geen bit in kan en geen zadel op kan, maar ik vraag me serieus af; Waarom?
Omdat hij "aangaf dat hij aan het werk wilde" ?

Ik vind hem veel te iel en te puppy om er nu al vrij intensief mee aan de slag te gaan. (Want dat is 2/3 dagen in de week nu eenmaal.)

Lisanne1988

Berichten: 99
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:45

Geef je beestje de tijd om lekker uit te groeien. verder erg leuke foto's !! maar laat hem nog ff lekker jong zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:47

Giolli schreef:
Waarom? Gewoon omdat je geen zin hebt om te wachten?
Niet dat een 2,5 jarige geen bit in kan en geen zadel op kan, maar ik vraag me serieus af; Waarom?
Omdat hij "aangaf dat hij aan het werk wilde" ?

Ik vind hem veel te iel en te puppy om er nu al vrij intensief mee aan de slag te gaan. (Want dat is 2/3 dagen in de week nu eenmaal.)


Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Wat is de meerwaarde om hem op 2,5 al 2x een zadel op te hebben gehad en een bit in te hebben gehad? 't is nog een pukkie, laat 'm nog heel even baby zijn. Tijd zat om er straks een zadel op te leggen en 'm in draf en galop door de bak te laten gaan. Kan ook als ie 3 of 3,5 is..

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:48

Giolli schreef:
Waarom? Gewoon omdat je geen zin hebt om te wachten?
Niet dat een 2,5 jarige geen bit in kan en geen zadel op kan, maar ik vraag me serieus af; Waarom?
Omdat hij "aangaf dat hij aan het werk wilde" ?

Ik vind hem veel te iel en te puppy om er nu al vrij intensief mee aan de slag te gaan. (Want dat is 2/3 dagen in de week nu eenmaal.)

Dat staat er niet, omdat hij dat aangaf. Beetje jammer dat er dan weer reacties komen dat hij te jong is. Je kan zeggen wat je wilt, maar dit is mijn manier hoe we het doen en het werkt goed. Hij heeft 2 x een zadel op gehad 1 x hoofdstel aan gehad. 2 a 3 x in de week een kwartiertje de wei uit, wat is dat nou ten opzichte van de rest van de week 24/7 buiten? hij heeft zelf ook genoeg tijd om jong te blijven.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:50

chelle_dora schreef:
Giolli schreef:
Waarom? Gewoon omdat je geen zin hebt om te wachten?
Niet dat een 2,5 jarige geen bit in kan en geen zadel op kan, maar ik vraag me serieus af; Waarom?
Omdat hij "aangaf dat hij aan het werk wilde" ?

Ik vind hem veel te iel en te puppy om er nu al vrij intensief mee aan de slag te gaan. (Want dat is 2/3 dagen in de week nu eenmaal.)


Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Wat is de meerwaarde om hem op 2,5 al 2x een zadel op te hebben gehad en een bit in te hebben gehad? 't is nog een pukkie, laat 'm nog heel even baby zijn. Tijd zat om er straks een zadel op te leggen en 'm in draf en galop door de bak te laten gaan. Kan ook als ie 3 of 3,5 is..

Tja, omdat ik het zo aanpak. Genoeg mensen die dat zo doen, het is maar hoe je het zelf wilt. Hij pakt het prima op en heeft daarnaast genoeg tijd om jong te blijven. Als je het er niet mee eens bent, erg jammer. Ik weet dat er mensen zijn die dat vinden, maar als je dat vind, kan je beter niet reageren want ik weet zelf ook dat er mensen zijn die pas met 5 jaar wat doen. Ik vraag niet alleen om positief commentaar. Als je kritiek hebt dat ik het wat anders moet doen, ok, maar niet dat ik hem moet laten staan tot 3,5 jaar, dat vraag ik niet.

De winter komt er aan, de hele winter doe ik dan niks met hem. Als de winter voorbij is pak ik hem lichtjes op. Van mei tot juli zit ik in het buitenland en in de zomer wordt hij ruitermak gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 10-10-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:50

Leuke foto's ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

Tis een vrij forum dus een ieder is vrij om zijn mening over te geven. Ik vind het vrij jong ja, dat er genoeg zijn die het anders doen dat klopt helemaal en het zal voor sommigen best werken. Vind de opmerking 'hij heeft daarnaast tijd genoeg om jong te blijven' een beetje naar. Een volwassen paard rijd je ook geen 7 uur per dag omdat ie naast die 7 uur nog 17 uur over heeft om uit te rusten.

Tis wel een leuk beestje, ik hoop dan ook van harte dat je er veel plezier van gaat beleven :)

Edit: Niemand zegt ook dat je hem móét laten staan tot 3,5. De vraag is alleen puur uit interesse, waarom zo vroeg al, waarom juist niet wachten ook i.v.m. groeischijven?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

leuke foto's fijn dat hij het al zo goed doet

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

Maar TS. Waarom dan? Omdat jij te ongeduldig bent om hem nog een jaar te laten staan of?
Prima dat dit jou manier van aanpak is en als ik het daar niet mee eens ben, dan is dat ook prima. Maar ik vraag gewoon waarom? Wat heeft jou doen beslissen dat je hem op 2 jarige leeftijd al uit de wei te plukken en er mee aan de slag te gaan?
Waarom kon dat niet gewoon een jaartje wachten.

Ik snap echt helemaal niets van mensen zoals jij. :n

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:53

Het is zowat gevaarlijk op bokt om een topic aan te maken over een jong paard :Y)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:55

chelle_dora schreef:
Tis een vrij forum dus een ieder is vrij om zijn mening over te geven. Ik vind het vrij jong ja, dat er genoeg zijn die het anders doen dat klopt helemaal en het zal voor sommigen best werken. Vind de opmerking 'hij heeft daarnaast tijd genoeg om jong te blijven' een beetje naar. Een volwassen paard rijd je ook geen 7 uur per dag omdat ie naast die 7 uur nog 17 uur over heeft om uit te rusten.

Tis wel een leuk beestje, ik hoop dan ook van harte dat je er veel plezier van gaat beleven :)

Edit: Niemand zegt ook dat je hem móét laten staan tot 3,5. De vraag is alleen puur uit interesse, waarom zo vroeg al, waarom juist niet wachten ook i.v.m. groeischijven?

Wat is nou die 3 a 5 min dat hij een zadel op heeft? Dat kwartiertje dat ik buiten ga lopen? Voor mij alleen maar beter later als hij aan alles al gewend is. Ik neem geruime tijd om hem hier aan te laten wennen, het betekent niet dat als hij morgen 3 is ik er dan op zit. Het is zo af en toe, even weer oefenen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:55

Giolli schreef:
Maar TS. Waarom dan? Omdat jij te ongeduldig bent om hem nog een jaar te laten staan of?
Prima dat dit jou manier van aanpak is en als ik het daar niet mee eens ben, dan is dat ook prima. Maar ik vraag gewoon waarom? Wat heeft jou doen beslissen dat je hem op 2 jarige leeftijd al uit de wei te plukken en er mee aan de slag te gaan?
Waarom kon dat niet gewoon een jaartje wachten.

Ik snap echt helemaal niets van mensen zoals jij. :n

Je hoeft me ook niet te begrijpen, als je jezelf maar begrijpt :)

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:55

ik denk dat ts haar paard goed genoeg kent om te weten wat het paard wel of niet aankunt.! dat is iets wat ts kan beoordelen en niet heel bokt afhankelijk van een verhaal en paar foto's

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:56

miszblueeyes schreef:
ik denk dat ts haar paard goed genoeg kent om te weten wat het paard wel of niet aankunt.! dat is iets wat ts kan beoordelen en niet heel bokt afhankelijk van een verhaal en paar foto's

Ach, ik had het toch al verwacht, maar ik weet dat het zo gaat op bokt met een jong paard, terwijl 50% zowat hetzelfde uitvoert maar het niet laten weten.

Welia
Berichten: 117
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:57

Ik maak mij juist zorgen om de paarden die 4 jaar lekker paard mogen zijn en daarna binnen een paar maanden opeens rijpaard moeten worden en meer dan hun halve leven op stal door brengen in hun uppie...

Ik ben blij om te zien dat je paard lekker rustig en geleidelijk overal aan mag wennen Batlow. Leuk paard ook! Ik ben benieuwd hoe licht hij gaat worden! :)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:57

beter nu al weten wat een zadel is door zo 2x te hebben gezien dan als ie 3.5jaar is alles in een keer vind ik :Y)
Ts rijd er niet mee, is gewoon kennis maken en hopelijk zoveel mogelijk spelenderwijs. Een kwartier uithalen is idd best vermoeiend, maar schriktraining en wandelingen aan de hand komen een paard ten goede, niet ten slechte.

Hou het lekker op het gemak Ts, hij ziet er idd zeer puppy uit, maar als jij gewoon verder doet met kennismaken met dingen zonder echt fysiek iets te vragen, komt dat zeker goed :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:58

De groeischijven gaan overigens pas dicht op 6/7 jarige leeftijd. Niemand gaat dan pas zijn paard in rijden? Een klein groepje die dat doet.

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:58

Batlow schreef:
miszblueeyes schreef:
ik denk dat ts haar paard goed genoeg kent om te weten wat het paard wel of niet aankunt.! dat is iets wat ts kan beoordelen en niet heel bokt afhankelijk van een verhaal en paar foto's

Ach, ik had het toch al verwacht, maar ik weet dat het zo gaat op bokt met een jong paard, terwijl 50% zowat hetzelfde uitvoert maar het niet laten weten.


inderdaad, trek je er niks van aan.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:58

Wat een onzin zeg. Heeft niks te maken met 50% die hetzelfde uitvoert, tis wel een manier om je erachter te verschuilen ja.

Ik kan er ook met mijn verstand niet bij maar als het voor jou werkt, dan werkt het. Was er puur benieuwd naar, maar je verdedigd je wel erg hard en nors, zo houdt je de negatieve reacties wel behoorlijk in stand.

Maar wat ik al zei, ik hoop wel dat er veel plezier van komt, tis een leukerd.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:59

Welia schreef:
Ik maak mij juist zorgen om de paarden die 4 jaar lekker paard mogen zijn en daarna binnen een paar maanden opeens rijpaard moeten worden en meer dan hun halve leven op stal door brengen in hun uppie...

Ik ben blij om te zien dat je paard lekker rustig en geleidelijk overal aan mag wennen Batlow. Leuk paard ook! Ik ben benieuwd hoe licht hij gaat worden! :)

Bedankt!
Ben ook erg benieuwd wat voor kleur er uit komt... Of hij donker blijft of echt meer richting het grijs wit gaat!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:59

chelle_dora schreef:
Wat een onzin zeg. Heeft niks te maken met 50% die hetzelfde uitvoert, tis wel een manier om je erachter te verschuilen ja.

Ik kan er ook met mijn verstand niet bij maar als het voor jou werkt, dan werkt het. Was er puur benieuwd naar, maar je verdedigd je wel erg hard en nors, zo houdt je de negatieve reacties wel behoorlijk in stand.

Maar wat ik al zei, ik hoop wel dat er veel plezier van komt, tis een leukerd.

Hard en nors? Jullie vragen waarom, ik leg het uit. Volgensmij valt dat allemaal wel mee hoor :D

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:01

Wat een leuk paardje, ben benieuwd hoe hij er volgend jaar weer uitziet! Ik ga niet meediscussiëren over het wel of niet te jong oppakken. Het is lekker dat je zo rustig aan ook al een beetje ziet welk karakter je paardje heeft. Een leuk vooruitzicht voor als je hem volgend jaar gaat beleren! Veel plezier met hem

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:01

Gossie toch ...

Wat een leuk dier zeg! Lekker zo kalm aan door gaan :D Lekker genieten samen met je diertje :)
Leuke paspoortnaam heeft ie ook ;)

Als ik de laatste foto zie mag ie volgens mij nog wel wat vetjes erbij krijgen? Maar goed, dat is vaak met die jong dieren die lekker aan t groeien zijn.

Heel veel succes samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:01

Batlow schreef:
chelle_dora schreef:
Wat een onzin zeg. Heeft niks te maken met 50% die hetzelfde uitvoert, tis wel een manier om je erachter te verschuilen ja.

Ik kan er ook met mijn verstand niet bij maar als het voor jou werkt, dan werkt het. Was er puur benieuwd naar, maar je verdedigd je wel erg hard en nors, zo houdt je de negatieve reacties wel behoorlijk in stand.

Maar wat ik al zei, ik hoop wel dat er veel plezier van komt, tis een leukerd.

Hard en nors? Jullie vragen waarom, ik leg het uit. Volgensmij valt dat allemaal wel mee hoor :D


"Als je het er niet mee eens bent, erg jammer. Ik weet dat er mensen zijn die dat vinden, maar als je dat vind, kan je beter niet reageren"

Vind ik onder nors vallen ja, uitnodigend om me in jouw werkwijze te verdiepen is het in ieder geval niet voor mij :)