Ik loopt waar het mij net uitkomt, meestal loop ik bij de voorbenen van het paard, vaak zelfs parallel ermee, heb ik me ooit aangeleerd als 'spelletje' voor mij en ben ik blijven doen, is ook veiliger vind ik, want zodra een paard schrikt, schrikt het meestal naar voren (enkele keer schuin naar voren) en dan sta ik liever niet bij zijn hoofd, de plek waar een schrikkend paard zijn benen neer gaat zetten. Heb op zulke momenten liever zijn romp tegen me dan zijn voorbenen of hoofd.
Even ingaand op mijn eerste regel en jou laatste vraag, nee, verwarrend is het, als het goed is, niet. In ieder geval hier niet. Ik loop op de hof meestal ver van het paard af, zover het touw toelaat, als het paard iets versneld corrigeer ik dit, ik wil schouder, hals of hoofd naast me hebben, paard moet aan de kant blijven waar die loopt en hij moet gewoon rechtdoor lopen zolang ik niet verander van positie/looprichting, dus geen gesnuffel, gegraas etc.
Maar soms ga ik ook met haar lopen (vaak heeft ze dan het bit in) naast het hoofd, hierbij het ik de teugels dicht bij het bit vast maar zonder druk, paard blijft netjes met zijn hoofd naast me.
Ik heb dan wel een enorm mak paard, als ik met veulens en kleuters aan de gang ben loop ik sowieso op afstand, hier kan ik én sterker corrigeren én sta ik veiliger, maar wederom liever naast de schouder/hals dan bij het hoofd.
Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.
Be free and be happy.