Achterhand longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Achterhand longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 22:59

Hallo! Een tijdje geleden had ik dit topic geopend.
Nou de osteo is eindelijk langs geweest, en ja hoor, het zat 'm in de achterhand. Er was iets met zijn heiligbeen, dat hij het niet op een correcte manier gebruikte, en omdat paarden in de galop de achterhand het meest moeten gebruiken had hij hier last van, daarom dat ie zo steeds met zijn hoofd deed.
Maar nu mag ie dus 10 dagen niet draven of galopperen, wel stappen, dus we gaan elke dag wandelen. Na die 10 dagen mag ik het werk stilaan terug opbouwen en moet ie leren om op een correcte manier zijn achterhand te gebruiken.
Voordat de osteo was langs geweest was ik een tijdje bezig om met pessoa te longeren, maar nu zei de osteo dus dat de pessoa niet goed is om een paard correct te leren lopen op de achterhand. Ze heeft me toen een systeem van bandages laten zien dat om de nek gaat en via de achthand verder loopt zoals de pessoa, het enige verschil is dat ze niet aan het hoofd worden vast gemaakt. De osteo zei dat paarden op deze manier net veel beter hun achterhand leren gebruiken omdat ze dan niet vastgemaakt zijn aan hun hoofd. Ze heeft me ook ng een systeem laten zien om de buikspieren te versterken, ook met bandages, maar die dan gekruist onder de buik komen (ik zal morgen een foto proberen te uploaden van hoe 't eruit ziet).

Maar nu wou ik toch even jullie mening hierover weten, vooral ik zomaar alles klakkeloos aanneem, want zelfs de beste osteo's kunnen fouten maken natuurlijk.
Dus heeft iemand hier ervaring mee? Mening? Tips?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:05

ik moet zeggen dat ik nog nooit van deze manier gehoord heb... maar dat betekend natuurlijk niet dat het niet werkt ;) ik longeer mijn paard gewoon met pessoa en dat doet ze super! achterhand erbij en netjes over de rug, maar dat verschild natuurlijk per paard, je kan denk ik wel proberen of dit bij jou paard werkt? werkt het niet, zoek je een andere oplossing :o
maar zou graag een foto willen zien ja!

Elles

Re: Achterhand longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:15

RT-V >> TVG

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:00

Ik ben heel benieuwd naar de foto's, want kan er zo geen beeld bij krijgen hoe je het precies bedoeld.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:04

Ik denk dat deze techniek bedoeld word:

Afbeelding

Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 00:55

@Lara_Silver de bovenste foto klopt wel ongeveer, alleen dat zij het dan niet op de rug maar aan de zijkant van het paard vastbond, zoals bij de pessoa met de singel.
De onderste foto klopt niet, er komt geen singel aan te pas en ze worden ook nergens aan het hoofd vastgemaakt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:00

Dus in principe voor de borst langs, en dan om de achterkant een gesloten 'rondje' om het paard? Zolang het van voren niet naar onder glijdt op de voorbenen moet het hetzelfde resultaat bereiken, maar ik denk dat het veiliger is het zoals op de foto te bevestigen. Ik heb in ieder geval goede verhalen gehoord over deze methode, ik denk zelfs dat ik het zelf ook ga proberen, maar dan icm met singel, bijzet en kaptoom.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 01:02

Ik zie niet in hoe ze naar voren kunnen glijden aangezien ze aan de zijkanten zijn vastgemaakt met de achterste bandage.. Maar ik denk dat beiden gewoon hetzelfde systeem zijn, gewoon iets anders.
Ik zal morgen even een foto uploaden van de methode voor de buikspieren :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:04

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 01:07

@Lise81 oh ja dat is het!

Osteo zei trouwens dat ze op verschillende soorten paarden van alle soorten rassen/lichaamsbouw studies hebben uitgevoerd met allerlei hulpteugels. Van pessoa, tot slofteugel, tot bijzetteugel etc, en dat van alle uitgeprobeerde hulpteugels de paarden het beste resultaat vertoonden wanneer je ze gewoon vrij liet lopen op de voorhand..