2 / 3 jarige longeren

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

charissaijff

2 / 3 jarige longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 15:31

Hallo allemaal!

Ik heb een 2 jarige die bijna 3 jaar is. Ben al een tijdje bezig aan de hand stappen met 'ho' en 'stap' dit snap ze, maar ik wil nu ook gaan beginnen met longeren (gewoon met een halster nog). Ze wilt soms wel eens omdraaien aan 1 kant en ik wil haar gaan leren om meer op mij te letten en op me stem. Als ik naast der loop let ze wel goed op me, maar aan de longe nog niet.

Heb wel ervaring met paarden, maar niet zo veel met jonge paarden.
Heb jij wat tips voor me? Ik hoor het graag!

Groetjes Charissa

Stal Qlincy / http://www.charissaijff.nl/
Een wedstrijd win je thuis

NH_trainer

Re: 2 / 3 jarige longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:07

Met jonge paarden ben ik zelf altijd voorzichtig, omdat je tenslotte maar 1x de kans krijgt om het goed te doen ;) Ik zou je aanraden om er een professioneel iemand bij te halen die je hierin kan begeleiden. Ik ben gediplomeerd freestyle instructeur en zou je hierbij kunnen helpen. De opbouw van het Freestyle Systeem is zeer waardevol om een jong paard tot rijpaard op te leiden.
Op mijn site vind je meer info, ik woon namelijk niet ver bij je vandaan.

Gediplomeerde instructrice freestyle, obstakeltrainingen, werken aan de lange teugel, trailerladen, rijlessen (ook voor mensen met een beperking) http://www.paardenfreestyletraining.nl
http://www.facebook.com/#!/Paardenfreestyletraining

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:13

Zulke jonge paarden laat ik liever nog even staan. Sowieso longeren zo lang mogelijk uitstellen, die rondjes zijn heel erg belastend voor zo'n jong ding. Wat ik hier altijd doe is eerst lange teugelwerk om de stemcommando's er extra in te bevestigen. Daarbij leren ze gelijk met teugeldruk om te gaan.
Maar voor alles geldt: goede begeleiding is uitermate belangrijk!

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:09

Kan je dat ho en stap ook buiten?
Voeg ook achteruit en draf toe. Ga lekker wandelen overal en doe van alles wat later handig zou kunnen zijn onderweg. Voetjes geven, beide kanten leiden, ergens even ontspannen staan wachten, andere plek dan normaal vast staan, etc. Al die dingen die niet voor ieder paard makkelijk zijn om ook op een andere plek dan ze al geleerd hebben te doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:14

Hoe jonger des te korter de spanningsboog van het beestje.
Met 2 kun je niet zo veel van het diertje verwachten, eind 3 is een betere tijd om aandacht te eisen.

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:12

Ik zou heel rustig aan starten in het freestylesysteem en dan met het loswerken. Daarin kun je de hulpen voor richting en snelheid afstemmen en dit later gebruiken aan de longeerlijn.
Maar echt longeren vind ik voor een 2 jarige nog veel te vroeg.

Instructie zou ik inderdaad ook wel aanraden.

Vanaf nu ben ik Fibra verdeelpunt en heb zowel het voer als de crème op voorraad. Afhalen kan bij mij in Leeuwarden.
Voor meer informatie/afspraak maken: info@holistischtrainer.nl

charissaijff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 00:31

Dankjewel allemaal voor jullie reactie!

Ze kent alle stem hulpen goed aan de hand zoals: ho, stap, draf, alles van het poetsen en achteruit met behulp van me handen natuurlijk. We hebben een grote longeer-bak daar 'longeer' ik haar met een halster max. 5 min en max. 3 p.w. dit snap ze nu redelijk goed (alleen stap en ongeveer 2 keer een overgang na draf en gelijk weer terug). Voor en na het longeren loop ik ong 10 min. Daarnaast ben ik lekker met haar aan het tutten en laat ik haar alles zien van het terrein bijv. hooibalen, trailer, tractor enz. Het is een jong paard die al goed ontwikkeld is. Ik denk dat dit niet te veel is, maar ik ga het zeker niet overhaasten. Hoofdstel en alle andere zooi blijft sowieso voor een paar maanden in de kast!

Stal Qlincy / http://www.charissaijff.nl/
Een wedstrijd win je thuis

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie