[FOTO]Jaja.. Ook aan de longe moet Dora aan de slag!

Moderators: Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

RachelleV

[FOTO]Jaja.. Ook aan de longe moet Dora aan de slag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 21:27

Het was even zoeken, maar volgens mij staat ie zo goed.. :')

Ik heb zelf besloten om Dora voorlopig niet actief zelf meer te rijden.
Ik heb daar zelf gewoonweg de energie niet voor, en kan daardoor ook weinig motivatie meer vinden om te rijden. Dat maakt het voor Dora ook niet leuk, want ik kan dan niet van haar verwachten dat zij braaf en goed d'r rondje loopt als ik haar niet volledig actief kan rijden. Dat zorgde voor toch wel wat frustraties en daar komt niemand verder mee. Ze heeft een hele lieve bijrijdster die haar wel 2x per week oppakt onder het zadel, dus ze blijft gelukkig wel gewend aan het zadel en aan de arbeid die daarbij hoort, en ik stap d'r af en toe nog wel even uit zonder zadel, maar verder ga en wil ik nu niet actief rijden.

Ik heb Dora eigenlijk in die twee jaar nooit echt gelongeerd met een daadwerkelijk doel. Ja, een beetje energie kwijtraken, basisgangen oefenen en een ho knop erop zetten.. Maar verder eigenlijk zeer weinig, behalve een beetje zonder lijn slingeren zodat ze op mijn slechte dagen toch een soort van beweging had.

Onlangs hebben we een longeerkoord gekocht van HH en de eerste keren ben ik hier begeleid mee aan de slag gegaan, dus geen paniek! We hebben uitgezocht wat nou het eerlijkst was voor m'n pony om mee te beginnen. Ik kan niet van haar verwachten dat ze meteen in de meest briljante oprichting gaat lopen, omdat ik haar qua spier en "longeerniveau" moet vergelijken met een jong dier, ook omdat ze pas een jaar alles bij elkaar echt onder het zadel dus ze is ook nog gewoon een beetje puppy.
Dit alles bij elkaar is de reden om ervoor te kiezen het longeerkoord te gebruiken en toe te passen als een soort longeerhulp.
De eerste paar keren vonden Dora en ik dat best moeilijk, maar inmiddels zijn we 10x verder en wordt het voor ons beiden een stuk makkelijker en prettiger!
Ons "longeerschema" ziet er als volgt uit:

Het eerste kwartier /20 minuten even aan een losse lijn longeren: Warmstappen, dan een beetje draven beide kanten op en d'r even d'r sprintje laten trekken zonder dat ze bijgezet staat, zodat ze eerst even d'r eigen ding kan doen. Waar ze in het begin nog echt als een mislukte giraffe erbij liep continu, merk ik nu wel dat ze ook uit zichzelf al veel beter d'r lichaam gaat gebruiken!
Vervolgens gaan we om en om aan de bijzet longeren, waarvan stap, draf, en galop, beide kanten op. Hier ben ik ongeveer een kwartier mee bezig, dat vind ik ook even de max voor nu omdat het best even wennen is voor haar. Daarna gaan de touwtjes eraf, mag ze nog even uitdraven en daarna uitstappen met d'r zweetdekentje erover.

Ik heb, zoals jullie zien, het touw niet extreem strak staan. Ik wil namelijk niet dat ze naar beneden getrokken wordt in een rare krul, ik wil dat ze uitgenodigd wordt om te zakken met het hoofd, en zelf een beetje uit te zoeken (en te ervaren) hoe ze haar hoofd het prettigst kan houden en haar lichaam het fijnste kan gebruiken. Naarmate de training vordert zullen we in de loop van tijd de uitdaging opzoeken. Uiteraard is het doel om d'r uiteindelijk mooi opgericht te laten lopen, maar ik trek hier zelf wel een jaar of 2 voor uit.
Dora wordt nu 3x per week gelongeerd, 2x per week gereden en heeft 2 dagen in de week vrij, dus vandaar dat ik hier goed de tijd voor neem. Ik heb er niks aan om m'n pony nu in een houding te trekken, daarbij komt ook dat het voor haar leuk en uitnodigend moet blijven.
Ik heb wel ontdekt dat ik het zelf veel leuker vind om vanaf de grond met haar te werken, haar reactie en haar lichaam te kunnen zien veranderen en ontspannen en onze verstandhouding is er een heel stuk op vooruit gegaan nu we consequent longeren. Ze luistert naar de meest lichte stemhulpen, als ze iets naar binnen valt hoef ik alleen maar te zeggen dat ze een pasje naar buiten moet en dan stapt ze weer keurig opzij naar buiten. Dus ondanks de omstandigheden kan ik alleen maar zeggen dat dit een ontzettend goede eye opener is geweest voor ons.

Goed, dat's wel een hele hoop tekst voor die 6 foto's maar ik vind het wel zo prettig om eerst alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat eventuele tips hier ook op aan kunnen sluiten.

Dit is namelijk hoe Dora erg graag door de bak heen vliegt, en heeft gevlogen de afgelopen 2 jaar aan de longe:
Afbeelding
Harses in de lucht, rug wegdrukken, geen concentratie, en alles in de gaten willen houden.
En ze is overigens voordat we zo aan het werk gingen nog nagekeken door een osteopate en sportmasseuse en d'r lichaam en rug is in orde verklaard door haar, geen knopen of andere ellende dus dit doet ze puur uit.. joligheid, frisheid, you name it, dus niet uit pijn!

Afbeelding
Baas. Baas. Wat is dat zwarte ding die klikt. Baas? :')

En daarna dus de touwtjes eran, en aan de arbeid.
Ze is op allebei de kanten even lang gelongeerd (timer erbij!) maar m'n vriend heeft niet van allebei de kanten even handig foto's kunnen maken :+

Afbeelding
Tevens zie je hier d'r mooie krullies van het vlechten :')

Afbeelding

Afbeelding
We zijn er nog lang niet, maar ik ben wel blij met dit galopbeeld. Nu namelijk een keer niet met een extreem weggedrukte rug. En zoals je ziet staat er geen spanning op de touwtjes. Goed, er zijn stalgenootjes die me voor gek verklaren, want wat hebben ze nu voor nut? Nuja, dusdanig nut dat ik verschil zie, ook in haar doen en laten en ik ga pas wat aan de touwtjes veranderen als m'n begeleiding zegt dat dit verantwoord en eerlijk is naar haar toe.

Afbeelding
Hier loopt ze voor mij te diep, en dit moedig ik dan ook niet aan. Ik moedig haar dan aan met m'n stem om d'r hoofd omhoog te doen, vaak helpt dit wel. (pony, draag je hoofdje eens zelf! en dan gaat ze weer meer zelf dragen. Dit omdat ik met het rijden eigenlijk alles wat ik doe en vraag van d'r, met stem erbij doe dus ze koppelt een hele hoop aan elkaar gelukkig!)

Het was helaas al vrij donker, dus ik zal van de week proberen om in het licht een stukje te (laten) filmen, zodat ik een iets duidelijker beeld kan geven.

Uiteindelijk zal er ook een pessoa longeerhulp aan gaan, maar voor nu accepteert ze helaas nog niks achter d'r benen langs. Dit hebben we al eens geprobeerd maar dat was niet aan haar besteed. Ik hoop wel dat ze hier in de loop der tijd aan went, omdat ik haar toch ook erg graag voor de kar wil gaan zetten, maar ik praat hier echt over een meerjarenplan, ponylief staat er toch en ik heb geen haast!

Zo.. Meer tekst dan foto's :') Maar wilde het toch even kwijt! :)

Ik heb geen paard meer. Daarom ben ik maar moeder geworden ;) Kaboutermama.nl

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:53

Dora <3 Wie ben ik nu om hier kritiek op te geven, weet er niet zoveel van... maar ik ga er roch iets over zeggen! :P ik vind het er inderdaad nog niet helemaal goed uitzien maar ik denk dat dat wel goedkomt met jullie! :D Ik vind het in ieder geval een leuk plaatje!

RachelleV

Re: [FOTO]Jaja.. Ook aan de longe moet Dora aan de slag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 13:06

Kwestie van tijd haha! Tis nu nog even wennen ennhard werken!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:43

Ziet er al een stuk beter uit zeg!

Volg mijn hamstergekte:
@Hoardinghamsters

RachelleV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 20:19

Dankjewel! :)

Zal eens foto's opzoeken van toen we echt net waren begonnen met longeren. Dus zonder touwtjes, poespas en goed, eerlijk ook, zonder te weten waarom we het eigenlijk deden.. :+ Totaal geen balans, en ook geen respect voor m'n ruimte trouwens.. Goddank zijn we een stukje verder nu :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie