'Volgen' is mission impossible.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:05

Hoi :wave:

Ik ben sinds 1 augustus eigenaar van een prachtige 1,5 jarige Barock Pinto: Byoux. Omdat we vanwege zijn leeftijd nog niet veel kunnen doen wandel ik veel en doe ik wat grondwerk. En als vervolg op grondwerk, wat simpele vrijheidsdressuur kunstjes. (maar dat volgt pas veel later).
Nu zit ik met een probleem, Byoux volgt mij zodra er een touwtje aan zijn halster zit. Of als ik zijn neckrope vast heb. Maar dit doet hij enkel in stap. Bij draf moet ik hem eerst vreselijk vooruit trekken, maar zodra hij eenmaal de smaak te pakken heeft gaat hij wel mee. Een galopje doet hij enkel bij speciale gelegenheden en is nog maar twee keer gelukt. Hoe krijg ik hem vooruit zonder echt te pushen?

Nou is dit niet het volledige probleem. Zodra we in de bak werken wil Byoux mij wel volgen in stap, zonder leidtouw. Maar ik moet wel zijn aandacht behouden door soms zijn naam te zeggen of te knippen met mijn vingers (is voor hem het signaal om op te letten). Bij fluiten en zijn naam roepen komt hij 9 van de 10 keer naar me toe.
Maar nu wil ik draven en galopperen met hem naast mij. Of op zijn minst spelen en rafotten. Hij hoeft niet perse bij mij te blijven, maar zolang ik hem wel kan aansporen ertoe zonder hem op te jagen.
Dit is dus een kwestie van volgen wat niet lukt.. en dit hoort wel tot de 7 benodigdheden van grondwerk.

Een kwestie van vertrouwen is het niet. Byoux vertrouwd mij volledig en we zijn maatjes. Ik ken hem vanaf zijn geboorte en heb vroeger zijn moeder verzorgd. Maar ik wil echt verder met Byoux. Dit is gewoon een deel van zijn opvoeding.
Dus alle hulp is welkom.

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:11

ik herken het echt volledig in mijn paard!! Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en veel moet belonen bij het minste dat hij goed doet :) heeft wel even geduur bij mij maar eens ze het doorhad ging het geweldig :D

OdessaMajorr
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-10-13

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:28

Ik weet niet of je dit al hebt gedaan van te voren maar zo niet dan kan je een join-up proberen. Want het volgen is iets wat dasrna komt. Eerst moet het paard naar je toe komen voordat hij met je mee zal lopen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:56

OdessaMajorr schreef:
Ik weet niet of je dit al hebt gedaan van te voren maar zo niet dan kan je een join-up proberen. Want het volgen is iets wat dasrna komt. Eerst moet het paard naar je toe komen voordat hij met je mee zal lopen.

:n 8)7
Join-up is helemaal niet aan te raden. :n Dat moeten alleen ervaren personen uitvoeren en dan alleen met paarden die dat echt nodig hebben en niet omdat een paard niet volgt. %)

Heb je al geprobeerd met voedselbeloning te werken of met een clicker? Dat creëert meestal wat meer enthousiasme.
Sommige paarden durven ook geen eigen initiatief te tonen en zullen dit dus ook niet snel doen, misschien is dat het bij hem?

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:57

Misschien eens te proberen vanuit targetten?

Steeds een stukje weglopen en op je af laten komen om te targetten?


(join up inderdaad niet aan beginnen, nergens voor nodig)

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 11:33

Ik ga geen join-up doen! Byoux is daar niet het paard voor, hij heeft het niet nodig. Word hij alleen maar verpest van. Vanaf dag 1 is hij in handen van mensen, dit heeft hij niet nodig.

Dat targetteren is handig, dat ga ik vandaag even uitzoeken en proberen :j

Ik werk met voedselbeloningen en stem beloningen omdat hij dit beter oppakt. Clicker is niet echt iets wat hij snapt.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:46

Je moet zijn aandacht erbij houden zeg je? Na hoe lang en hoe vaak doe je dit soort dingen?
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo slim idee om met hem te gaan galopperen naast je, dit hou je nooit bij dus dan komt het er op neer dat hij jou voorbij gaat, wat dus niet zo'n goed idee is omdat jij de leider moet zijn. Wandelen en en kleine dingetjes doen is prima, ik zou niet met hem gaan ravotten of galopperen in de bak. Spelen moet hij met vriendjes doen in de wei, als je hem gaat uitdagen of met gaat rennen zit een ongeluk in een klein hoekje.
Verder is hij gewoon nog heel jong en moet je niet teveel van hem verwachten, twee keer per week tien minuten is echt meer dan genoeg.
Wat ik doe met mijn jaarlinger is er eerst voor zorgen dat de basis goed is. Hij kan netjes volgen en blijft daarbij achter mij, hij respecteert mijn ruimte. Ik probeer er nu al stemcommando's bij de gangen te gebruiken. Als hij stilstaat en we gaan lopen zeg ik: stap, als we een heel klein stukje gaan draven:draaf en bij stilstand: hoooo. Dit heel consequent, en altijd, mijn jaarlinger luistert er goed naar ondertussen.

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:59

xDAINY schreef:
Ik ga geen join-up doen! Byoux is daar niet het paard voor, hij heeft het niet nodig. Word hij alleen maar verpest van. Vanaf dag 1 is hij in handen van mensen, dit heeft hij niet nodig.

Dat targetteren is handig, dat ga ik vandaag even uitzoeken en proberen :j

Ik werk met voedselbeloningen en stem beloningen omdat hij dit beter oppakt. Clicker is niet echt iets wat hij snapt.


Clicker is iets wat je moet aanleren, dat snapt een paard niet 1 2 3 :)

Stukje over het clickeren:
https://www.facebook.com/notes/visibret ... 7882973503

En over het targetten:
https://www.facebook.com/notes/visibret ... 6316556326

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:06

IK denk dat dit een probleem is dat zich vanzelf oplost als hij ouder wordt. Zulke jonge paarden zijn zo snel afgeleid dat het nu oplossen je veel moeite gaat kosten terwijl hij het over een jaar (of twee) waarschijnlijk helemaal uit zichzelf gaat doen omdat hij dan geestelijk verder ontwikkeld is.

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:34

Het is niet dat hij clicker niet snapt, dat was een fout van mij. Maar we vinden het beide niet werken. Hij wacht al keurig op zijn voedel dus die tussenstap is niet nodig. En daarbij ben ik een chaoot dus is het erg onhandig :=

Dat kan zo zijn, toch pakt hij meer op dan je denkt. Hij is ook zeker slimmer dan mensen denken.
Hij kent zijn basis er al goed door en die herhalingen we altijd 1 keer per week. Gewoon zodat het vers blijft zitten. Toen ik hem van zijn eigenares overnam kon hij niks, niet stilstaan, niet meelopen, hij wist wat het halster was en that's it. En in een aantal maandjes heb ik hem dus al flink opgeknapt.

Ik denk dat spelen best kan, zolang er maar grenzen zijn. En dat met er naast galoperen, in draf als we even turbo gaan blijft hij ook keurig achter me. Hij let op mijn tempo, hij gaat nooit sneller als mij. Want hij weet dat er consequenties zijn als dat wel gebeurd. ;)

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:40

Een basis van volgen in alle gangen is juist ideaal meegenomen, maar hou wel je paard in de gaten, spelen met een paard moet je namelijk nooit doen want een paard die met zijn soortgenoten 'speelt' kan nog wel eens een mep uitdelen. (misschien het filmpje wel eens gezien, Hempfling heeft daar een erg interessant stuk over op youtube gezet)

Het clickeren is in een verder stadium voor eventuele vrijheidsdressuur wel mooi meegenomen omdat je kunt timen en shapen op de kleinste beweging :j

een paard van 1,5 kun je makkelijk de basis al mee pakken :j Alleen maar goed :D


*edit* net even in je profiel gespiekt, wat een prachtig paard :D

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:42

snapt hij meedraven wel? Hier ook een jaarling die er niets van snapte (die zag je denken; je moest toch stappen aan een touwtje en harder gaan werd afgestraft als klein ukje die je stuiterend voorbij kwam.)

Bij haar hielp het om toch even echt met 2 personen 1 loopt en ander jaagt door te puchen (of soms echt even jagen dat ze gaan) zodat ze harder gaan en dan in het begin al blij zijn met een paar spastische drafpassen. Maar dat wordt snel beter.

Mijn dame had het binnen 4 a 5 sessies van 5 minuten door dat ze ook mag draven aan de hand :D

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:44

Ik zie hierboven iemand zijn leeftijd opperen, daar dacht ik eigenlijk meteen aan.
Ik heb geen ervaring met training van zulke jonge paarden, maar het brein is nog erg jong en wellicht vraag je te 'volwassen' dingen van hem.

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:44

Draven snapt hij op zich zelf. Moet hem alleen net iets teveel pushen, dat het mij gaat irriteren. Hij weet wat hij moet doen, maar hij kijkt me dan echt aan van : ''moet dit nou??''
Het galloperen aan het touwtje kan hij wel! Is me 2 x gelukt voor enkele meters, maar daarna vielen we beide terug. Ik vanwege mijn conditie en hij omdat hij gewoon inhield. Daarna is het mij niet meer gelukt om hem zover te krijgen.

Ik denk dat meelopen aan een touwtje niet erg moeilijk moet zijn? In welke gang dan ook, daar is geen volwassen brein voor nodig hoop ik :P

Ergens denk ik dat mijn spelen niet helemaal begrepen word.. ik bedoel het dus met zo'n grote bal bijvoorbeeld. Daar krijg ik hem ook niet gemotiveerd bij. En het volgen, behoord ook zegmaar bij het spelen. Want als ik ga rennen, blijft ie als een lammetje stilstaan alsof het eens mijn beurt is om te moeten rennen.. dus tja.

De clicker is idd wel handig, maar hij doet nu nog niet echt kunstjes. Ik denk dat ik de clicker in de loop van het jaar/maand/week/ooit moet gaan opbouwen, zowel voor mezelf als Byoux.


Dankje VisibreTeam, ik ben zeer trots op de uk <3

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:47

Targetten is dan je key :P Dan kun je hem de lol leren inzien van dingen aanraken op commando (dus het bal aanraken, je hand aanraken op commando terwijl je wegrent) zelfs een belgisch trekpaard dat normaal sloft komt in volle galop mee om mijn hand te komen targetten :Y)

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:52

Oke, heel erg bedankt :D Dan ga k dat deze middag nog lekker uitzoeken en er vanavond mee beginnen :)

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:56

xDAINY schreef:
Ik denk dat meelopen aan een touwtje niet erg moeilijk moet zijn? In welke gang dan ook, daar is geen volwassen brein voor nodig hoop ik :P

Ook dat moet een paard leren ;) Mijn veulen, nu bijna zes maanden, loopt keurig mee aan een touwtje - hij blijft netjes naast me, stopt als ik stop, luistert naar 'kom' en 'ho'. Maar zodra ik harder ga lopen/rennen, zodat hij in draf moet om bij te blijven, dan zet hij zijn hoefjes in het zand en verzet geen stap meer. Hij snapt gewoon nog niet dat meelopen óók in draf kan.

Ik denk dat het bij je paard een combinatie van dingen is. Hij is natuurlijk nog hardstikke jong, en dus snel afgeleid, sommige dingen kent of snapt hij (nog) niet. En misschien vindt hij jouw spelletjes niet leuk genoeg, of hij weet nog niet dat ze leuk zijn. Dus laat hem zien hoe leuk jij bent, door hem uitvoerig te belonen als hij iets wel goed doet. Targetten is daar denk ik heel geschikt voor.

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 16:20

Ik kan met trots zeggen dat de eerste stappen voor los draven zijn gemaakt, hij snapt het nu redelijk. Ene keer is hij gemotiveerder als de ander, maar hij doet het nu wel. Niet consequent, maar dat komt nog wel. Het is een begin.

Tips zijn altijd nog welkom *\o/*

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:29

Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je in je methode hebt veranderd?

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:34

Dat is het hem nou juist, ik denk vrij weinig. Ik rende naar de ingang van de bak (weg van hem) om daar even mn telefoon te pakken en zoef hij ging achter me aan. Direct belonen natuurlijk.
Ergens denk ik dus dat het gewoon een kwestie van vertrouwen en leiderschap was. Want ik moet zeggen, tot nu toe heb ik meer dingen met hem bereikt dan de vorige eigenaresse zou kunnen. En ik kan meer met hem dan andere, want bij andere weigerd hij dus mee te rennen :=

Maar vandaag ook weer, gewoon even los in de bak. Ik hem proberen op te jagen maar meneer zag het niet zitten. Totaal niet onder de indruk. Dus ik rennen en hij mee. We hadden beide ons sport rondje gehad _O-

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: 'Volgen' is mission impossible.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:54

Dan moet je dus minder denken. Ik zag eens hoe een meisje haar paard met zich mee wilde laten draven (controle kreupelheid), maar die richtte haar aandacht zo op het paard dat ze die energie tegen hem aanduwde zeg maar. Door de manier waarop ze focuste zei ze dus tegen het paard: Ga niet naar voren. Paard luisterde heel goed, hihi, maar dat was niet wat ze wilde.
Mijn ervaring is ook dat het goed is uit te stralen: hups ik ga nu daarheen. Dat is de leiding nemen. Wanneer je te afwachtend van je paard bent stel je hem in feite de vraag: wat gaan we doen? En dat is nu net niet de bedoeling.

Ik weet dat het allemaal wat complexer in elkaar kan steken, maar het viel me op dat je paard wel volgde toen je niet op hem lette/wachtte maar gewoon onafhankelijk je weg ging.

Leuk toch zo'n beetje aanklooien met je paard :-).

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:50

Een leider vraagt niet en een speelmaatje ook niet. Die doen gewoon. Ze vragen niet: wil jij met mij spelen? Of: wil je me volgen? Nee ze zeggen: ik wil spelen! Of: ik ga daarheen!

Door te vragen draai je vaak je lichaam en een vraag komt op een paard over als twijfel, onduidelijk dus. Een dingetje waar je ook op kan letten zijn je overgangen. Paarden hebben altijd een soort tussenstap. Als jij die ook maakt is het voor je paard duidelijk dat je gaat 'draven' voordat je echt draaft.

Een spelletje wat mijn paard leuk vond (bijrijdster had haar dit geleerd): in starthouding gaan staan en dan tellen: éééén, tweeeeee, DRIE! en dan keihard rennen. Een racewedstrijdje dus. En daarbij kijk je ook niet of de ander wel mee racet, daar ga je vanuit anders is het geen wedstrijd ;)