Jong paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Jong paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:05

Ik heb een 3,5 jarige AV merrie. Ik ben haar nu aan het inrijden en dit gaat goed. Ik zit er 2 keer per week op en heb nu ook 2 keer los gereden. Tijdens het rijden doe ik stappen en draven. Ze is nog niet erg voorwaarts wat vaak leidt tot een sukkeldrafje. Het gaat wel steeds beter. Sturen oefen ik in stap en dit gaat ook steeds beter. Ik longeer hiernaast ook nog 2 keer per week maar mijn paard gaat dit saai vinden. De commando's stap, draf en HO zitten er nu wel op zeg maar! Ze heeft nog een behoorlijke grasbuik en amper bespiering.

Nu mijn vraag:
is het handig om met een bijzet of iets te gaan longeren in mijn situatie? Zijn er dingen die ik kan oefenen om haar voorwaartser te krijgen en sneller bespiering te krijgen? Hoe zorg ik er voor dat ze lekker ontspannen gaat lopen, zowel tijdens longeren en rijden?

Ik heb les maar ik wil graag jullie mening weten. Dus kom maar op met die tips!

En ik hoef geen commentaar over de leeftijd van het inrijden etc. Ik doe alles rustig aan en als ik merk dat het teveel word, krijgt ze pauze. Zo werkt het nu prima. Alles spelenderwijs en geen haast!

Deliana1993

Re: Jong paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:10

Ik heb geleerd om het paard aan de longeerlijn harder te laten lopen dan normaal. Aagezien dat wanneer jij er op gaat het paard automatisch in snelheid mindert.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:14

Veel overgangen doen, eventueel aan een dubbele longe/los slofje gaan werken zodat ze leert te ontspannen en de juiste spieren te kweken.
Van hard lopen is nog nooit een paard voorwaarts geworden, van juiste timing wel.
Zacht draven in een ontspannen houding is niet verkeerd om spieren op te bouwen, mits ze reageert op je been wat je dus weer oefent door veel overgangen te rijden/longeren.
Een stukje galop meepakken kan best al wel aan de longe.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:15

Als je genoeg vertrouwen hebt nu met een ander paard mee naar buiten rijden en daar lekker aanplakken. Heb ik ook gedaan. IS afwisseling en vaak zijn ze onder de indruk en doen niet veel. Leren ze veel van:)

En voor het voorwaarts je mag gerust een keer doorvragen naar doordraven eventueel met klein tikje van de zweep achter de kuit om wakker te maken dat je iets vraagt aan haar om direct op te reageren. Valt ze terug meteen weer bij drijven 1x en 2de keer bij geen reactie eerste keer tik bij het drijven bij:) Nu duidelijke taal spreken en consequent zijn in actie/reactie is later fijner paard. Van voren nog niets willen vragen want dan lopen ze toch op voorhand aan de teugel dat doen jonge paarden makkelijk omdat ze druk in mond nog makkelijk ervaren.

Eerst voorwaarts en dan de rest! Dus gooi je teugels weg want ze kan in de bak toch nergens heen en door rijden naar voren. Een paar keer een overgang maken en eis direct reactie op wat je vraagt of een schijnovergang en schakelen dus naar voren en weer terug en naar voren en weer terug. Zo maak je ze wakker. Eis wel dat het direct reageren is. Ook al valt ze dan per ongeluk in galop..niet bang worden gewoon liften en door rijden. Scherp maken dus. En soms is het buiten zonder te moeten sturen op lange stukken makkelijker voor elkaar te krijgen zeker als het andere paard wat mee is tempo bepalen goed in de hand heeft vaak plakken ze dan wel aan;)

Spieren komen van zelf 2x per week is niet veel voor spier opbouw. Maak je daar nog niet druk om:) Dat ontwikkeld wel tijdens de opbouw dat is ook niet in een week er terug op of op;)

En inderdaad geef afentoe een pauze om alles te vewerken dat je niet gaat rijden of longeren maar aan de hand gaat wandelen buiten of doe eens in de bak een paraplu leggen of voetballen als afwisseling..zou houd je ze ook wakker. Afwisseling!

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:19

Je zit nog echt in het hele begin van het rijden met haar. Zorg er eerst voor dat je lekker je rondjes kan rijden. Hang er echt geen slof o.i.d. aan! Nergens voor nodig, paardje gaat vanzelf zakken als jij ontspant en als zij wat meer vertrouwen , ervaring en bespiering heeft. Het sukkeldrafje duidt erop dat ze het wat vreemd vind, dus spant zij aan. Kijk of je haar wat kan aanmoedigen met je stem. Dit kan je ook met longeren doen. Mijn jonkie heeft geleerd dat Huphup sneller is en Hooooo langzamer. Als je verder bent met doorrijden ga je minder stemhulpen gebruiken.
Succes met je pony

Dorpsmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:32

Hai,

Ik ben mijn nu 4 jarige ook aan t inrijden, om de afwisseling er een beetje voor hem in te houden ( en voor mezelf :-) ) doe ik 1 keer in de week los longeren, 1 keer met longeersingel en elastiek ( zodat hij kan wennen aan de druk in zijn mond en een beetje kan leren los laten in de rug ), een keer met zadel en een keer balkjes lopen of klein sprongetje doen. Heb het idee dat ie t zo wel leuk vind en komen al wat spieren op.

Succes verder met inrijden :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:12

Bedankt voor jullie reacties!

Kostolany: ik zou graag al naar buiten willen maar ik ben net verhuisd van stal dus ken hier nog niet veel mensen waarmee ik naar buiten zou kunnen! Ik moet er echt op letten dat ik niet blijf drijven als ze niet gelijk reageert. Zweepje werkt gelukkig wel! En ik moet wel contact blijven houden he verder?

Ik hou me zeker nog niet bezig met het nagevelijk lopen. Dat komt wel inderdaad.

Lauralarissa: bedankt! Ja ze is nog best onzeker en wankel dus ik laat haar sinds ik los rij ook haar eigen balans zoeken en af en toe pakt ze zelf de volte want dat kent ze van het longeren. Ik doe nog heel veel met me stem en vooral het tongklikkeb werkt om dr ff wakker te maken.

Dorpsmeisje: ik doe ook 1 x in de week balkje(s) draven aangezien ze ook sloft met linksvoor. De hoef slijt recht af en ik denk haar zo actiever te maken. Hoefsmid zegt ook dat het vanzelf wel over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:43

kellaxy schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Kostolany: ik zou graag al naar buiten willen maar ik ben net verhuisd van stal dus ken hier nog niet veel mensen waarmee ik naar buiten zou kunnen! Ik moet er echt op letten dat ik niet blijf drijven als ze niet gelijk reageert. Zweepje werkt gelukkig wel! En ik moet wel contact blijven houden he verder?

Zie je, daarom had je gewoon bij ons op stal moeten blijven :D

Nee maar alle gekheid op een stokje..
Dat ze nog niet heel voorwaarts is.. Ze is nog jong, en d'r hadden twee dingen kunnen gebeuren.. Ze ging heel traag of ze ging héél snel :+

Probeer inderdaad juist te timen, en aan te leren aan haar dat stap ook gewoon echt een actieve stap is. Evenals met draf. Draf is dan ook gewoon doordraven en niet sukkelen tenzij jij aangeeft dat het tempo omlaag mag. Dit is aan de longe makkelijk aan te leren en daarna onder het zadel makkelijker op te pakken. Probeer met het longeren ook veel met je stem te doen, dus als ze voorwaartser moet, bijvoorbeeld met het meer aandrijven woorden te gebruiken als 'pasje voorwaarts' of 'doorlopen' o.i.d.
Ik merk dat ik daar met Dora veel profijt van heb dat ik d'r dit in de longeerbak heb aangeleerd. Zo 'moedig' je ze een beetje aan en als je dit net zo erop krijgt als de stemcommando's voor stappen, draven en remmen, dan is dit gemakkelijk te gebruiken onder het zadel en daarna ook weer makkelijk af te bouwen wanneer het niet meer nodig is :)
Ik kom van de week even spieken bij d'r :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:58

Haha chel, jij ook hier! Ik heb net les gehad en het ging echt super!! Heerlijk voorwaarts laten lopen en op me zit sturen geoefend. Zeg maar je lichaam de kant op draaien die je wilt zodat je op de ene zitknobbel komt te zitten. Dit had ze heel snel door dus heb al wat voltes geoefend en van hand veranderd. Het voorwaartse ging eerst niet maar na veel overgangen maken en schakelen werd ze een stuk actiever waardoor ze daarna zonder hulp van instructrice of mijn zweep, puur op been, gelijk actief aandraafde. Super trots op me schatje! Ze was zo braaf!! Ze had zelfs een beetje gezweet! Instructrice vond haar super koel in dr koppie en erg leergierig!