galop aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 12:04

hoi bokkers :wave:

ik verzorg mijn fjordje nu al 3 jaar, en sinds kort is hij van mij.
sindsdien ben ik hem vaker gaan longeren. (grotendeels omdat mijn zadelmaker op zich laat wachten)

3 jaar geleden kon ik hem totaal niet longeren.. hij had bang, maar echt véél bang dat ik hem pijn ging doen. hij is in de periode van 0-3jaar mishandelt geweest, wat er daar allemaal gebeurt is weet ik niet, en wil ik misschien ook helemaal niet weten :)

sinds een klein jaar doe ik grondwerk met hem. ik heb ook 1x een initiatiedag meegedaan, en daarmee ben ik al een hele stap vooruit gekomen. de grootste angst hadden we toen overwonnen; ik kon hem op de cirkel zetten! volledig in vertrouwen en heel zacht en aardig..
sinds toen ben ik hem af en toe gaan longeren, zomaar. ik vond er ook niks aan dus was het ook snel gedaan :)

bij de uitverkoop van ooteman een longeersingel en pessoa gekocht, maar laten liggen.. vanaf mijn zadel opgevuld moest worden ben ik met hem gestart met intensief longeren. mét pessoa.
hij pakt dit heel goed op! heel veel stappen, draven, overgangen, halthouden, van kant veranderen lukt allemaal prima (linksom is nog moeilijk)
maar vanaf ik hem aanspoor om hem in galop te zetten blokkeert hij weer. ik praat rustig tegen hem, geef hem een stemcommando en moedig hem dan aan.
vanaf een paar passen galop (of zelfs gewoon vlak voor hij zou aanspringen) is die angst er weer. hij stopt, stapt achteruit en wil het liefst van al wegrennen..

heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken dat hij het niet meer eng vind? verder lukt alles aan de longe wél zonder problemen..
alvast bedankt :)

de tip om de pessoa en longe anders te bevesigen heb ik al gekregen ;p
'slechte' kant
Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:17

Stapje voor stapje... ;)

Laat em eerst eens galopperen met alleen de broek achter zijn kont, dus de touwtjes opknopen (dus niet aan het bit vastmaken).
Als dat goed gaat zou ik de pessoa wel vast gaan maken, maar wel met een stuk meer lengte aan de voorkant.
Als dat eenmaal gaat, kan je ze voorzichtig in gaan korten naar normale lengte.

En zorg ervoor dat de touwtjes aan de zijkant niet te laag kunnen hangen; haal ze desnoods door de onderste ring (aan de zijkant) vd singel ;)
Ook is het handig om een cirkel af te zetten, zodat je zelf bijna niet in hoeft te werken om em op de cirkel te houden..

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 13:10

Casarell schreef:
Stapje voor stapje... ;)

Laat em eerst eens galopperen met alleen de broek achter zijn kont, dus de touwtjes opknopen (dus niet aan het bit vastmaken).
Als dat goed gaat zou ik de pessoa wel vast gaan maken, maar wel met een stuk meer lengte aan de voorkant.
Als dat eenmaal gaat, kan je ze voorzichtig in gaan korten naar normale lengte.

En zorg ervoor dat de touwtjes aan de zijkant niet te laag kunnen hangen; haal ze desnoods door de onderste ring (aan de zijkant) vd singel ;)
Ook is het handig om een cirkel af te zetten, zodat je zelf bijna niet in hoeft te werken om em op de cirkel te houden..

zonder pessoa heb ik hetzelfde probleem.. ook als ik een bepaald stuk afzet.

ik kan hem dus niet laten galopperen met alleen de broek aan, want 'naakt' heeft hij alsnog dezelfde angst. ook zonder longeerzweep

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:18

Hoe oud is hij?

Ik zou trouwens als eerste stap eens al die toeters en bellen eraf halen, nergens voor nodig als hij nog niet eens netjes een rondje kan galopperen aan de longe.

Hoe weet je dat het angst is? Het kan ook zijn dat hij blokkeert omdat hij lichamelijk moeite heeft met galop op de volte, vooral als hij aan alle kanten ingesnoerd zit met een pesso. Hoe reageert hij als je hem zonder bit longeert? Waar sta jij t.o.v je paard als je hem vraagt aan te springen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:28

Het klinkt mij een beetje als balans..
Als een paard bij het aangaloperen volledig op de binnenschouder valt, is het voor het paard nagenoeg onmogelijk om te galopperen. Hij blokkeert dan letterlijk en kan niet verder bewegen.

Haal inderdaad de hulpteugel eraf en ga dan op zoek naar de juiste balans. Wat heb je nodig? Iets meer binnenachterbeen of juist wat meer gewicht van de binnenschouder af?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 13:44

rider schreef:
Hoe oud is hij?

Ik zou trouwens als eerste stap eens al die toeters en bellen eraf halen, nergens voor nodig als hij nog niet eens netjes een rondje kan galopperen aan de longe.

Hoe weet je dat het angst is? Het kan ook zijn dat hij blokkeert omdat hij lichamelijk moeite heeft met galop op de volte, vooral als hij aan alle kanten ingesnoerd zit met een pesso. Hoe reageert hij als je hem zonder bit longeert? Waar sta jij t.o.v je paard als je hem vraagt aan te springen?

10 jaar :)
ik ben zowizo al van plan om de osteopaat te laten langskomen, maar dat pas als hij gewend is op zijn nieuwe thuis (verhuisd deze week)

ik dénk dat het angst is, omdat hij op dezelfde manier reageert als toen in het begin dat ik hem begon te longeren. tijdens het rijden kan ik hem wel op de volte laten galopperen. zonder bit is het hetzelfde, maar dan trekt hij meer en staat wat te 'koekeloeren'

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:00

Chelinka schreef:
ik kan hem dus niet laten galopperen met alleen de broek aan, want 'naakt' heeft hij alsnog dezelfde angst. ook zonder longeerzweep

Als je em al niet gewoon kan laten galopperen zonder poespas, zou ik daar eerst eens mee aan de slag gaan..

Jimbo

Re: galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:08

Ik denk dat het hem al heel veel zou helpen als je een (ruime) cirkel voor hem afzet. gewoon omdat hij dan behalve de longeerlijn ook steun aan de afzetting heeft in de galop.
dan de volgende keer laten galopperen zonder bijzet en niet zomaar laten stilvallen (dus blijf in de drijvende positie), hij zal best wat vliegen ofzo, maar omdat de ruimte dan rond is (en afgesloten) moet het zoiezo makkelijker zijn om hem bij je te houden, laat maar lopen, de galop wordt vanzelf rustiger en minder angstig als hij door heeft wat je vraagt.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:35

ik heb een vraagje : hoe leer je je paard longeren ??? Ik wil dit dolgraag aan Sachem leren. Maar hoe ???

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:49

Jimbo schreef:
Ik denk dat het hem al heel veel zou helpen als je een (ruime) cirkel voor hem afzet. gewoon omdat hij dan behalve de longeerlijn ook steun aan de afzetting heeft in de galop.
dan de volgende keer laten galopperen zonder bijzet en niet zomaar laten stilvallen (dus blijf in de drijvende positie), hij zal best wat vliegen ofzo, maar omdat de ruimte dan rond is (en afgesloten) moet het zoiezo makkelijker zijn om hem bij je te houden, laat maar lopen, de galop wordt vanzelf rustiger en minder angstig als hij door heeft wat je vraagt.

Juist. In een begrensde omgeving. Zo in het land, kan eigenlijk niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:53

Ik zie dat je hem in de wei longeert... kan het zijn dat hij hier niet goed durft te galopperen omdat hij bang is uit te glijden? Sommige paarden zijn hier zeer voorzichtig in... zeker als ze al wat mee hebben gemaakt.
Kun je het ergens op zand proberen?