Nieuwkomer in het werken met lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanky

Nieuwkomer in het werken met lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:18

Hoi bokkers!

Ik weet niet zeker of ik dit op de juiste plek plaats, maar ik probeer het toch even :)

Mijn lieve vuilnisbakkenras Shet Kaatje heeft problemen met haar kniebandjes, helaas een bekend probleem bij Shetters. Ze is 2,5 jaar oud, in mei wordt ze 3, en dient vooral als bff voor mijn minishet x falabella waar ze al twee jaar een weitje mee deelt. Kaatje loopt dus niet voor de kar en is (uiteraard vanwege haar leeftijd) ook niet beleerd onder het zadel. Af en toe ga ik met ze wandelen, maar helaas veel te weinig omdat dat toch een hele klus is met twee puberende Shetjes.

Omdat ze nog vrij jong is heb ik haar, op advies van de DA, binnendoor laten bekappen waardoor ze beter gaat staan. Ik moet haar meer beweging geven om haar spieren sterker te maken, zodat de spieren in principe de functie van de kniebandjes over kunnen nemen. Ze mag daarbij verder niet te zwaar belast worden, dus een karretje erachter is geen optie. Wandelen is ook geen optie, omdat dit bijna onmogelijk is met twee Shetjes en de andere breekt de wei en stal af als ze alleen achter blijft :P Dus de beste optie is om haar te beleren aan de lange lijnen! Leuke manier voor haar en voor mij, en mijn andere Shet wordt niet eenzaam omdat ze in de wei ernaast kan blijven staan tijdens het trainen.

Helaas heb ik zelf 0 verstand hiervan. Heeft iemand goede tips, trucs en aanraders?! Zijn hier interessante boeken over verschenen of iets dergelijks? Ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-10-13 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verplaatst van RT-P naar TVG.

Amable

Re: Nieuwkomer in het werken met lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:33

Er is de dvd van Piet Bakker en verder is er nog wat duits dvd materiaal. Wellicht is een keer les nemen de snelste oplossing om goed te leren hoe het werkt. Ik weet niet in welke regio je woont?

Chantal_lipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:40

Kijk eens op www.langeteugelen.com daar vind je een stap voor stap uitleg met foto's en je kan evt. ook lessen volgen (zowel met een geschoold paard als met je eigen pony). Ik teugel ook met mijn lipi, heeel erg leuk :)

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:45

Ik woon in Noord-Oost Brabant. Kwam er toevallig vanmiddag achter dat mijn buurvrouw vroeger ook veel met lange lijnen heeft gewerkt, dus zij kan me gelukkig ook op weg helpen! Lijkt me voor mij en mijn pony toch leuker dan suf rondjes lopen in de wei :)