[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:52

Jolindaa_ schreef:
Leuk hoor, Batlow! Je bent lekker met hem bezig, scheelt hem later veel stress als het echte werk begint. Mooi paard :-)

Dankje!

Daihyo

Berichten: 88071
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:52

Ik vind het juist super dat je spelenderwijs de wereld laat zien. Ik heb beide kanten meegemaakt (3 jaar opfok en dan meteen van alles doen + van veulen af aan in handen en spelenderwijs dingen doen) en ik merk dat de paarden die van veulen af aan in mensenhanden zijn geweest, later het meest stabiel zijn.

En met in handen bedoel ik dan niet vroeg inrijden, maar wat wandelen, poetsen, zeiltje, paraplu, skippybal in de bak, vastzetten, grondwerk, dekentje op, enz. Wereldwijs maken.
Dat is veel minder ingrijpend dan een paard dat 3 jaar amper een mens heeft gezien bij zijn maatjes uit de wei plukken, op stal zetten en 3/4x per week met een zadel op in een zandbak te lopen.
Dit kun je ook opbouwen en je kunt daar vroeg mee beginnen, met beleid.
Lichamelijk belasten is een heel ander verhaal. Dat mag wat mij betreft pas met 3,5/4 jaar beginnen.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:53

Mooi beestje hoor, en ziet er erg braaf uit ;)
Je bent zo mooi een band met met hem aan 't opbouwen ,waar je later alleen maar meer profijt van hebt, ga gewoon zo lekker door met hem zo op een speelse manier.
Zelf heb ik ook zo'n jonkie gehad van bijna 3 jaar,en was er ook lekker mee bezig, wandelen, over zeilen heenlopen, eronderdoor,laten wennen aan grote machine's e.d en kon wel merken dat ze 't erg leuk vond,maar voor de rest lekker alles op zijn tijd :j

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:57

Batlow schreef:
Het is zowat gevaarlijk op bokt om een topic aan te maken over een jong paard :Y)



Ja pas maar op straks bellen ze nog 144 }>

Ach een keertje zo'n zadeltje erop, beetje oefenen met enge dingen is echt niet verkeerd hoor is nog nooit een paard van doodgegaan.
Ik legde destijds al kleedjes, handoeken, plastig zakken en borstel op mijn veulen. met 1,5 stond hij onder een plastic zeil en gaf hij geen bal om dichtklappende klikobakken. Vrachtwagens waren intressant en hij liep af en toe een stukje mee over straat. Hij leeft nog steeds is nu 15 jaar oud en poepie mak.

Gewoon basis opvoeding waar je later zoveel profijt van hebt.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:58

Hahaha wát een dramaverhaal wordt er gelijk weer gemaakt van dit topic. }:0 }:0 }:0

Ik vind dat je goed bezig bent! Mijn 2,5 jarige fungeerde vorige winter (en de winter ervoor ook) als kapstok voor schabrakjes en een zweetdeken. En in december vorig jaar heb ik mijn springzadel eens (los) op haar rug gelegd toen ze in de stal stond. De foto's staan in m'n profiel, kun je gelijk zien hoe ongelofelijk veel stress dat opleverde :+

Daarnaast stond ik haar staart te wassen, haar kootholtes uit te scheren (mok) en droogde ik haar benen met een handdoek terwijl ze los in de stal stond.

Inmiddels kent ze de afpuitplaats, wandelen en stappen over een balkje dat op de grond ligt. Ook ik word voor gek verklaard, maar het zal me een rotzorg zijn. :D De mijne is straks niet overdonderd als we haar gaan beleren (op een nader te bepalen moment).

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:59

Amanda schreef:
Ik vind het juist super dat je spelenderwijs de wereld laat zien. Ik heb beide kanten meegemaakt (3 jaar opfok en dan meteen van alles doen + van veulen af aan in handen en spelenderwijs dingen doen) en ik merk dat de paarden die van veulen af aan in mensenhanden zijn geweest, later het meest stabiel zijn.

En met in handen bedoel ik dan niet vroeg inrijden, maar wat wandelen, poetsen, zeiltje, paraplu, skippybal in de bak, vastzetten, grondwerk, dekentje op, enz. Wereldwijs maken.
Dat is veel minder ingrijpend dan een paard dat 3 jaar amper een mens heeft gezien bij zijn maatjes uit de wei plukken, op stal zetten en 3/4x per week met een zadel op in een zandbak te lopen.
Dit kun je ook opbouwen en je kunt daar vroeg mee beginnen, met beleid.
Lichamelijk belasten is een heel ander verhaal. Dat mag wat mij betreft pas met 3,5/4 jaar beginnen.


Ik vind die opfok paarden altijd maar zielig. Die zijn niks gewend en zien de rest van hun leven vaak niet meer als de binnenbak en met een beetje mazzel de buitenbak.
Daarnaast vind ik het voor de ruiter ook erg gevaarlijk om ee 3 jarige nog verkeersmak te moeten maken.
Begin daar gelijk mee als veulen zijnde....heb je zoveel profijt van later.

Daihyo

Berichten: 88071
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:04

Ja precies :j
Ik baal er nog steeds van dat dat met die van mij nooit is gebeurd. Ik kon hem op 3,5 jarige leeftijd nog aan van alles laten wennen. Dat duurde én veel langer én hij kende zijn eigen kracht heel goed. Ik heb wat achter hem aan geskied :=
Inmiddels zijn we 5 jaar verder en is hij goed mak. Maar hij zal altijd met een bepaald wantrouwen naar nieuwe dingen kijken, wat de meeste paarden die vanaf jongs af aan dingen gezien hebben veel minder doen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:12

Ik doe het ook alleen maar om er later profijt van te hebben. Zoals vooral buiten lopen. Wij hebben het bos aan stal zitten, dus ik wil straks vaak het bos in kunnen. En via een viaduct ga je een veel groter bos in, dus ga nog met een stalgenoot een keer aan de wandel met haar bomproof fjord en dan met die van mij :j

BLAF
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:23

Wat een mooi paard TS! Ik hou van schimmels :Y)

Ook ik zie het probleem niet zo van nu alvast het paard aan een aantal objecten enz. te laten kennismaken. Een paard kan er ook zelfverzekerder door raken. En TS heeft er later ook veel meer aan.

TS misschien ook nog wel leuk om te doen: trailer laden. (Als hij dit nog niet kan tenminste.)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:24

BLAF schreef:
Wat een mooi paard TS! Ik hou van schimmels :Y)

Ook ik zie het probleem niet zo van nu alvast het paard aan een aantal objecten enz. te laten kennismaken. Een paard kan er ook zelfverzekerder door raken. En TS heeft er later ook veel meer aan.

TS misschien ook nog wel leuk om te doen: trailer laden. (Als hij dit nog niet kan tenminste.)

Heb ik ook al keer geoefend. Stalgenoot ging op keuring met haar pony en veulen dus er was toen een trailer aanwezig. 2 x gedaan, hij liep er zo op........ Fijn beest is het ook :D

Schimmels vind ik ook leuk, heb nog een schimmel :))

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:34

Ik vind het een prima manier van doen wat je doet. Zeker omdat je zegt dat je er voorlopig nog niet opgaat. Aan al die dingen wennen is alleen maar handig voor later. Zo ga ik t ook doen met die van mij. Die is nu 1'5 en ga 1 X in de 2 weken wandelen. Om haar verkeersmak te maken. Dan gaat een oude shet mee. Met 2,5 ga ik beginne om dr aan de longe te laten lopen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:43

Dat doe ik dan nog niet, omdat de groeischijven in de benen dan nog niet gesloten zijn is het niet goed om kleine rondes te lopen.. De groeischijven in de carpus (knie)

Yaka

Berichten: 1221
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:45

Welia schreef:
Ik maak mij juist zorgen om de paarden die 4 jaar lekker paard mogen zijn en daarna binnen een paar maanden opeens rijpaard moeten worden


:j _/-\o_

Mukkietje
Berichten: 746
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:46

Hoi TS,

Ten eerste, pff wat vermoeiend altijd al die meningen.. Ten tweede, onwijs leuk paard, goed bezig, je kan zien dat hij je vertrouwt en er rustig onder is. Maak je geen zorgen over de groeischijven of whatever. Een paard van 2 jaar oud kan echt wel 5 minuutjes een zadeltje ophebben. Als ze op de wei spelen en ze springen op elkaars kont moeten ze tenslotte 300 kg of meer mee tillen :+ . Ik vind het goed dat je je paardje langzaam aan een andere wereld laat wennen, zodat straks, als hij ouder is het doodnormaal vindt, en het geen schok voor hem is dat er ineens een mens aan hem zit en dat er ineens iets raars op zijn rug wordt gelegd en dat er allemaal rare dingen van hem verwacht worden.
Hij zal dan denken; oh dit ken ik al, en ik vind het prima want mijn baasje heeft mij rustig de tijd gegeven om eraan te wennen :(:). Ik zou willen dat meer mensen dit zouden doen met hun paard, het geeft namelijk hele goede resultaten. Jammer dat mensen niet inzien en begrijpen waarom dit juist goed is voor een paard. Het paard wordt zo gedomesticeerd door ons als mens, dat het niet eerlijk is als je hem de eerste 4 jaar niks laat doen waar hij uiteindelijk wel aan zal moeten wennen. Daarom, als je het geleidelijk aanpakt zoals jij zal het een 2de natuur voor hem worden.
Heel veel succes ermee verder, je zult hier een heel fijn paard aan krijgen. Ik vind iig dat je goed bezig bent :j *D Over rijden ben ik wel van mening dat je daarmee langer moet wachten, zeker tot een jaar of 4/5. Maar je geeft ook aan dat je dit nog niet doet
Laatst bijgewerkt door Mukkietje op 10-10-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mukkietje
Berichten: 746
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:47

Jumpie schreef:
Welia schreef:
Ik maak mij juist zorgen om de paarden die 4 jaar lekker paard mogen zijn en daarna binnen een paar maanden opeens rijpaard moeten worden


:j _/-\o_


_/-\o_ :j

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:48

TS leuke foto's, knapperd is het geworden <3

En lekker zo door gaan! Heb precies hetzelfde gedaan met mijn paard. Die is inmiddels 4, rij ik rustig aan, loopt nu op L1 niveau, kan tijdens de spits op buitenrit, naar het bos, de staleigenaar kan gerust gaan lassen/zagen/op z'n kop gaan staan en meneer vind het allemaal prima.

Ga zo door, krijg je alleen maar profijt van!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:48

Bedankt iedereen! Ben ook erg trots op mijn paardje!

Mukkietje
Berichten: 746
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:49

Cowgirl schreef:
Amanda schreef:
Ik vind het juist super dat je spelenderwijs de wereld laat zien. Ik heb beide kanten meegemaakt (3 jaar opfok en dan meteen van alles doen + van veulen af aan in handen en spelenderwijs dingen doen) en ik merk dat de paarden die van veulen af aan in mensenhanden zijn geweest, later het meest stabiel zijn.

En met in handen bedoel ik dan niet vroeg inrijden, maar wat wandelen, poetsen, zeiltje, paraplu, skippybal in de bak, vastzetten, grondwerk, dekentje op, enz. Wereldwijs maken.
Dat is veel minder ingrijpend dan een paard dat 3 jaar amper een mens heeft gezien bij zijn maatjes uit de wei plukken, op stal zetten en 3/4x per week met een zadel op in een zandbak te lopen.
Dit kun je ook opbouwen en je kunt daar vroeg mee beginnen, met beleid.
Lichamelijk belasten is een heel ander verhaal. Dat mag wat mij betreft pas met 3,5/4 jaar beginnen.


Ik vind die opfok paarden altijd maar zielig. Die zijn niks gewend en zien de rest van hun leven vaak niet meer als de binnenbak en met een beetje mazzel de buitenbak.
Daarnaast vind ik het voor de ruiter ook erg gevaarlijk om ee 3 jarige nog verkeersmak te moeten maken.
Begin daar gelijk mee als veulen zijnde....heb je zoveel profijt van later.


Maar los van het feit dat je er later zelf profijt van hebt, weet ik zeker dat dit ook prettiger voor het paard is :j

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:58

Hier met zijn kleine vriend!!
Afbeelding

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:00

Zoveel gezichten hebben ook evenveel meningen en inzichten. In mijn ogen is TS goed bezig door rustig aan te doen met alles en nog wat zodat haar paar gewend is voordat ze hem gaat inrijden.

Zelf hebben zijn wij ook zo nu meer dan een jaar bezig met Genghis. Hij is nu 3,5 een wordt nu en dan eens gereden aan de loge. Deze week gaan we naar buiten het bos verkennen als handpaard.

Mukkietje
Berichten: 746
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:14

Giolli schreef:
Maar TS. Waarom dan? Omdat jij te ongeduldig bent om hem nog een jaar te laten staan of?
Prima dat dit jou manier van aanpak is en als ik het daar niet mee eens ben, dan is dat ook prima. Maar ik vraag gewoon waarom? Wat heeft jou doen beslissen dat je hem op 2 jarige leeftijd al uit de wei te plukken en er mee aan de slag te gaan?
Waarom kon dat niet gewoon een jaartje wachten.

Ik snap echt helemaal niets van mensen zoals jij. :n


Sorry, maar ik vind dit best wel een heftige reactie. Het komt nu over alsof TS een dierenmishandelaar is, terwijl ze juist heel goed nadenkt over wat ze doet met haar paardje..

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:18

Mukkietje schreef:
Giolli schreef:
Maar TS. Waarom dan? Omdat jij te ongeduldig bent om hem nog een jaar te laten staan of?
Prima dat dit jou manier van aanpak is en als ik het daar niet mee eens ben, dan is dat ook prima. Maar ik vraag gewoon waarom? Wat heeft jou doen beslissen dat je hem op 2 jarige leeftijd al uit de wei te plukken en er mee aan de slag te gaan?
Waarom kon dat niet gewoon een jaartje wachten.

Ik snap echt helemaal niets van mensen zoals jij. :n


Sorry, maar ik vind dit best wel een heftige reactie. Het komt nu over alsof TS een dierenmishandelaar is, terwijl ze juist heel goed nadenkt over wat ze doet met haar paardje..

inderdaad over bot gesproken :D .
Maar goed de meningen zijn verdeeld hierover maar ik snap best dat als je je ukkie zo dicht bij je hebt en je de mogelijkheid hebt om iets te doen, dat ook doet. Ik weet niet of ik hetzelfde zou doen, maakt ook niet uit. Het gaat spelenderwijs en volgens mij kan ie het in zijn koppie best handelen. Ik kwam laatst ergens waar paarden zo uit het "wild"geplukt worden en dan op een stal gedaan om vervolgens verkocht te worden, tja dat is zeker een manier waar je niet happy van wordt.
En leuk paard trouwens.

Mukkietje
Berichten: 746
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:18

pimaude schreef:
Mijn mening: met de juiste rust en opbouwende(!) Training zal een paard niet fel reageren op een zadel. Hem door de angst 'jagen' is voor mij niet de juiste manier. Maar zoals je al aangaf, ieder zijn eigen manier.

Buiten dat: leuk dat je wel aandacht aan hem besteed! Mooi paard!


Ben ik het op zich ook wel mee eens.. dat van het zadel :j

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:25

Bij mij was de redenering, als hij stilstaat, dan went hij er natuurlijk niet aan. Hij moet er mee bewegen en als ik hem er af haalde terwijl hij stil stond, had hij eigenlijk 'gewonnen'. Daarom omdat hij niet wilde lopen, eerst dat ding eraf! leek wel alsof hij dat dacht.. Dus een stuk je laten lopen hem kort daarna zelf laten stoppen en het zadel eraf halen :j

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:33

*heeft topic niet gelezen*

Sluit me volledig aan bij de eerste reactie. Paard is te veel puber, laat hem lekker genieten. Ik zou nu nog andere dingetjes doen, een half jaartje wachten is toch niet zo lang?