[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:11

Anouk_17 schreef:
Die opmerking; " Hij heeft zelfs nog een veulenstaart" maakte me trouwens enorm aan het lachen hahah. Mijn dochter haar haren zijn op 1, 5 jarig leeftijd al even lang als het haar van menig 4 jarige. Tijd om naar school te gaan dus!! Wahaha *proest*

Ja nou ja, echt veulen staart kan ik het eigenlijk niet noemen als ik zijn staart vergelijk met de staart van het 5 maanden oude veulen :+

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:12

Giolli jij hebt je punt wel gemaakt onderhand ;)
Jij doet het anders dan zij het doet, klaar.

Vind het zelf ook prima om ze langzaamaan aan verschillende dingen te laten wennen, je kan ze natuurlijk ook de eerste drie jaar met een kudde op het land zetten en er niet naar om kijken, ook een optie.
Iedereen pakt het weer anders aan, maar kan dit nou echt niet zielig noemen ofzo :') Ga lekker zo door TS.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:12

Dus volgens jou, Giolli, moeten we allemaal ons paard in de wei laten staan tot 3,5. Want er uit halen en een kwartiertje stappen 2x per week is geestelijk te zwaar voor ze. Hm, dan moeten we de keuringen en de hoefsmid ook maar afschaffen. Beter nog, laten we allemaal onze drachtige merries naar Rusland of Polen sturen, ze laten bevallen in een natuurgebied, en dan met 3,5 jaar totaal verwilderde, onhandelbare en respectloze paarden weer ophalen. En dan vol in het werk want dat kunnen ze dan geestelijk wel aan!

lourdian1999
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:13

Kitty1985 schreef:
Batlow trek je niks aan van het gezever van bokkers.

Je bent goed bezig, beter jong beginnen en niet teveel in 1 keer dan dat hij alles in 1 keer moet leren zoals menig bokker doet.

Wij leren onze kinderen ook al van alles aan op jonge leeftijd.

En puppy's gaan toch ook mee naar cursus.

Zie dus niet in waarom het met een paard niet kan

Hoe jonger je begint, hoe beter ze leren



Hier ben ik het helemaal mee eens.
TS is in mijn ogen spelenderwijs bezig om haar paard vast te laten wennen aan zaken waar het op een later moment toch aan moet wennen.
Ik vind ook dat je zoiets beter spelenderwijs kan doen dan wachten tot hij 3 is en dan ineens met het zogenoemde "donder en geweld" gaan beleren...
Hoe minder stress, hoe beter.

Hoeveel paarden worden er niet beleerd met 2,5 -3 jaar, vervolgens gaan ze een jaar de wei in en worden ze later weer opgepakt?

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:13

Giolli schreef:
Haarbal schreef:
Zo, die is groot geworden!

Ik zie liever een paard waarbij alles spelenderwijs geintroduceerd wordt zonder dwang, dan een paard dat in een paar weken overdonderd wordt en ineens van alles moet. Ik heb destijds mijn 2,5 jarige op dezelfde manier heeeeel langzaaaaam leren wennen aan van alles en nog wat, en dat is een superbraaf dier geworden. Dus ik ben het met TS eens en ik vind het een beetje jammer dat ze deze negatieve reacties krijgt!

Besides, je kind leert in groep 1/2 toch ook al netjes stil zitten, vinger opsteken enzo? Die hoeft toch ook niet ineens in groep 3 alles meteen te kunnen? TS belast haar paard lichamelijk niet, voor zover wij weten longeert ze hem niet. En vaststaan met een bitje in en af en toe een wandeling aan de hand maken, daar gaan die groeischijven niet van kapot.


Nee. En daarom stuur je een baby ook nog niet naar school. ;)



Nee, niet naar school. Maar thuis worden ook dingen aangeleerd...
Wat dacht je van voelboekjes, boekjes met geluiden. babygym.

Allemaal dingen waar baby's vanalles mee leren. spelenderwijs.

En dat is wat ts ook doet

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:14

Ik ben me er van bewust dat iedereen anders denkt en had ook zeker kritiek verwacht. Maar gelukkig kan ik dat mentaal goed handelen :D

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:18

Batlow schreef:
Ik ben me er van bewust dat iedereen anders denkt en had ook zeker kritiek verwacht. Maar gelukkig kan ik dat mentaal goed handelen :D


+:)+ laat die boktmoraalridders maar zwetsen hoor.

Lekker doen waar jij je goed bij voelt!

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:19

tja.......eigenlijk ben ik het wel wat met ts eens. Stapje voor stapje dingen doen over een lange periode, ipv strax in 1 x beleren en dan maar rijden. Ze laat het paard kennis maken met vreemde dingen die hij later weer gaat tegenkomen, en blijft in mijn ogen het paard respecteren. Een kind wat nog niet de leeftijd heeft om naar school te gaan, wordt hopelijk thuis al wel opgevoed

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:19

Gelukkig maar Batlow ;) Je bent duidelijk niet de enigste die vind dat dit wel kan.

Ik vind het trouwens nogal naief om een 2,5 jarige met een mensenbaby te vergelijken qua niveau. Een 2,5 jarig paard is geen baby meer maar een peuter/kleuter. Dat wij ze een 'babyface' noemen en een 'puppy-paard' wil niet zeggen dat het nog babies zijn. Op 2,5 jarige leeftijd loopt een hengst niet meer bij de kudde in het wild, en zal een merrie misschien al wel drachtig zijn.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:22

Het is goed om bezig te zijn met een jong paard, absoluut :j
Maar persoonlijk vind ik je paard nog wel erg jeugdig, moet nog zien of hij er volgend jaar klaar voor is om zadelmak gemaakt te worden. Mijn eigen nu 3,5 jarige merrie heb ik deze zomer nog op de wei gedaan, veels te jeugdig om aan de slag te gaan.

Quillemette

Berichten: 187
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:24

Leuk om een verhaal van iemand anders te lezen!
Ik heb ook een 2,5 jarige! Deze staat nog lekker elke dag op de wei.
Poets hem een aantal keer in de week op de poetsplaats dus vast staan is al geen probleem meer! :)
Verder wandelen we heel af en toe is wat rondjes over het erf. Vind hij allemaal erg leuk!
Mijne is nog wat meer puppy en overbouwt als die van jouw.

Leuk dat je zo lekker bezig bent maar inderdaad jij weet wat je paard aan kan. Je kent hem het best!
Ik zeg alleen.. rustig aan! :)

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:24

Pfffy wat een gezeur..... ik ben ook niet voor het overvragen van jonge dieren. Maar ik heb mijn nu drieeneenhalf jaar oude jonkie ook gewoon met tweeneenhalf heel voorzichtig 2x per week een kwartier laten wennen aan van alles. Hij vond vooral de aandacht leuk en toen ie van de zomer met ruim drie voorzichtig aangereden werd maakte ie nergens wat van.

Geen paniek, geen stress en geen terugval. Ik ben er van overtuigd dat dat van de voorbereiding komt. Hij word nu 2x per week een kwartier gereden en gaat van het voorjaar weer een tijdje het land op. Geloof me, ik geef hem alle tijd om volwassen te worden.

Iedereen zijn eigen mening, maar om dan meteen zo fel te reageren op TS vind ik een beetje overdreven.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:25

Haarbal schreef:
Gelukkig maar Batlow ;) Je bent duidelijk niet de enigste die vind dat dit wel kan.

Ik vind het trouwens nogal naief om een 2,5 jarige met een mensenbaby te vergelijken qua niveau. Een 2,5 jarig paard is geen baby meer maar een peuter/kleuter. Dat wij ze een 'babyface' noemen en een 'puppy-paard' wil niet zeggen dat het nog babies zijn. Op 2,5 jarige leeftijd loopt een hengst niet meer bij de kudde in het wild, en zal een merrie misschien al wel drachtig zijn.



Ik vergelijk een 2,5 jarig paard ook zeker niet met een baby.

Maar bedoel ermee dat mensen zo mekkeren over dat ts zo jong begint.

Terwijl wij met mensenbaby's nog veel eerder beginnen met dingen leren. En dat is schijnbaar niet zielig

En puppy's worden ook met 8/9 week meegesleept naar cursus, en dat is schijnbaar ook niet zielig
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 10-10-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:25

Ach joh, in de vrije natuur worden ze op een "jonge" leeftijd gespeend en mogen ze meestal zelf een bachelorgroep opzoeken,want de merrie is dan alweer bezig met t volgende veulen.
Maar de gedomesticeerde paarden zijn van suiker en ook nog eens geestelijk niet helemaal 100% want alles wat je ze wilt leren is traumatisch tot een leeftijd van 3,5/4jr.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:26

Moratoetje schreef:
Het is goed om bezig te zijn met een jong paard, absoluut :j
Maar persoonlijk vind ik je paard nog wel erg jeugdig, moet nog zien of hij er volgend jaar klaar voor is om zadelmak gemaakt te worden. Mijn eigen nu 3,5 jarige merrie heb ik deze zomer nog op de wei gedaan, veels te jeugdig om aan de slag te gaan.

Ik zeg inderdaad wel volgende zomer ruitermak, maar het is inderdaad maar hoe hij de winter uit komt en van de zomer er uit ziet. Ben zelf erg benieuwd hoe veel hij nog zal groeien. Hij is momenteel 1,60..

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:28

Jammer van de negatieve reacties...

Ik vind dat je goed bezig bent,
Dit is geen belasting voor het paard, hier wordt hij mooi mak van,
Leuk paard, hier ga je veel plezier aan beleven :)

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:30

Mijn merrie was begin van de zomer tussen de 1.60-1.63m maar ik schat haar nu boven de 1.65m en ze lijkt nog te groeien.

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:30

Leuk paard.
Lekker toch als ie alles al een beetje heeft gezien voor je er op gaat.
Sommige vinden die aandacht ook gewoon leuk.
Heb er zelf 1 (is inmiddels al wel 6) die al bij het lint gaat staan als ze ons ziet lopen met spullen.
Als je dan 1 van de andere pakt is ze zwaar teleurgesteld.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:31

Wat een verschrikking TS, arm beest, zet hem snel terug in z'n wei en alleen maar kijken komende twee jaar! Ik ben ook zon mishandelaar, die vooral leuke dingen doet met z'n jonkie. Beetje wandelen, beetje zeiltje neerleggen. Niks mis mee, vind ik. Beter dan menig miep die z'n paard in de opfok heeft staan tot 3 jaar en hem er dan uithaalt en zes keer per week gaat rijden. Vind het maar raar altijd, eerst mogen ze 3 jaar kleuteren dan moeten ze vaak in ene aan het werk. Ik doe dan zo af en toe wat met paardlief, maar wacht wel rustig met rijden tot hij er aan toe is, en hij komt buiten met vriendjes. Vind dat persoonlijk een stuk belangrijker. Zou er niet met een zweep achter aan gaan zitten nog met dat zadel erop. Mja ieder z'n eigen ding.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:34

Ik ging er ook niet achteraan hoor, denk dat jullie dat verkeerd inbeelden. Het was voor hem natuurlijk wennen, dat ding dat vast zit, dus hij ging stil staan en wilde niet meer lopen :+ maar vanaf de zijkant kreeg ik hem weer aan het lopen en na een halve minuut het zadel eraf omdat hij zo braaf was :))

SamanthaIJ

Berichten: 284
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:36

Leuk paard TS! Ik heb ook een 2,5 jarige (althans over een maand 2,5) schimmel, ben ook heel benieuwd hoe snel ze zal veranderen!

Ik wou dat ik er af en toe eens uit kon halen voor een "schriktraining" en/of wandelen maar mag er niet uit de groep halen. Dus kan er alleen poetsen op de dagen dat de andere lekker blijven eten, hahaha. Die van mij wordt beleerd in April en Mei en gaat dan weer even het land op. En diegenen die haar beleerd wil ook het liefste dat er nog helemaal niks mee gedaan is, dus dat komt dan wel weer goed uit. Hij doet het d.m.v. een combi van natural horsemanship, free style, paardenfluisteren en is erg goed. Dus ben heel benieuwd.

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:41

Wat een leukerd! <3

Ja je moet inderdaad stevig in je schoenen staan wil je een topic aanmaken over een jong paard. :')
Ik snap je volkomen dat je dit al doet, ik had een ooit ook een jong paard en die longeerde ik al een keer per week toen, in de zomer. Daarna ging ze weer terug naar de opfok, maar ik deed daar wel me voordeel mee een jaar later. Het lijkt mij ook een stuk beter om zo een paard wat te leren dan binnen 2 maanden van niets naar compleet ingereden, dat is een stuk zwaarder voor ze denk ik! En je bouwt natuurlijk ook gelijk een band op. :) Jij kent het paard nog altijd het beste, en weet waar je goed aan doet.

Heel veel plezier met deze knapperd verder!

janneke_S

Berichten: 335
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Leuk paardje ^^

Ik heb zelf ook een 3 jarige staan. Heb net een zadel aangeschaft voor haar en leg die er nu ook af en toe op voor 10 minuutjes. Mevrouw geeft er niks om en stapt gewoon braaf achter me aan en loopt braaf haar rondje als ik dat vraag.
die van mij is juist blij als ik haar af en toe uit de wei haal om wat dingetjes te doen.

Ik ben van mening dat het helemaal niet slecht is om af en toe al wat dingetjes te doen. Zo wennen jullie alleen maar aan elkaar.
Beter dan dat je hem 3 jaar in de opfok zet en er dan opeens intensief mee gaat oefenen.
Zolang hij het fysiek aankan is er niks mis mee. :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:51

Heb jij een speciaal zadel aangeschaft, of wat voor een? Ik wil volgende zomer denk ik de zadelmaker laten komen met wat 2de hands zadels en kijken welke past..

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:51

Leuk hoor, Batlow! Je bent lekker met hem bezig, scheelt hem later veel stress als het echte werk begint. Mooi paard :-)