[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:02

Leuk paard, fijn als ze zo nuchter zijn hè?
Ik heb zelf een jonkie, die was nog jonger toen ik er een keer een zadeltje opgelegd heb, was ook 2,5 toen ik wat schriktraining met hem deed, was net 3 toen ik hem 2 à 3 keer per week longeerde voor de keuring...
Inmiddels is meneer ruim 4 en is hij nog niet ingereden en heeft telkens maanden rust gehad tussendoor.
Lekker mak maken heb je alleen maar profijt van straks, dat gezever over jong laten zijn enz, maar als ze 3,5 zijn moeten de meesten al netjes in de krul door de baan gaan.
Liever dit, beetje tutten en gek doen zodat het echte zadelmak maken straks niet rauw op z'n dak komt, dan met 3/3,5jr ineens alles moeten.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:02

Ik zeg ook niet dat het extreme tegenovergestelde wel de juiste manier is, maar ik snap gewoon niet waarom TS het geduld niet heeft om haar paard nog even lekker een jaar op de wei te laten en dan pas beginnen en lekker rustig aan doen. Aan dit paard te zien, is hij dan ook nog jong genoeg.
En dat heeft niets te maken met "hoe goed je je eigen paard kent" maar met dat het een jong paard is en die hoort in de wei.
Hij heeft nog een veulen staart... kom op zeg.

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:02

Ik vind het beter dat je je jonge paard overal rustig aan laat wennen.
Uit pure interesse vraag ik mijzelf wel af waarom je hebt besloten de eerste keer met zadel op hem gelijk aan het werk te zetten?
Hoe ben je van plan het verder aan te pakken?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:03

xDenies schreef:
Gossie toch ...

Wat een leuk dier zeg! Lekker zo kalm aan door gaan :D Lekker genieten samen met je diertje :)
Leuke paspoortnaam heeft ie ook ;)

Als ik de laatste foto zie mag ie volgens mij nog wel wat vetjes erbij krijgen? Maar goed, dat is vaak met die jong dieren die lekker aan t groeien zijn.

Heel veel succes samen!

ja klopt, hij is wat opgevoerd in het voer, ook omdat hij zijn wintervacht nu moet aanmaken. Kwam omdat het gras allemaal wat minder wordt, krijgen 's nachts buiten grote ruif kuil bijgevoerd. Foto is al een tijd geleden, hij is alweer wat boller!

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Oh en de groei van een staart gaat nu bepalen wanneer je iets met je dier kan doen??

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Zo, die is groot geworden!

Ik zie liever een paard waarbij alles spelenderwijs geintroduceerd wordt zonder dwang, dan een paard dat in een paar weken overdonderd wordt en ineens van alles moet. Ik heb destijds mijn 2,5 jarige op dezelfde manier heeeeel langzaaaaam leren wennen aan van alles en nog wat, en dat is een superbraaf dier geworden. Dus ik ben het met TS eens en ik vind het een beetje jammer dat ze deze negatieve reacties krijgt!

Besides, je kind leert in groep 1/2 toch ook al netjes stil zitten, vinger opsteken enzo? Die hoeft toch ook niet ineens in groep 3 alles meteen te kunnen? TS belast haar paard lichamelijk niet, voor zover wij weten longeert ze hem niet. En vaststaan met een bitje in en af en toe een wandeling aan de hand maken, daar gaan die groeischijven niet van kapot.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Batlow schreef:
xDenies schreef:
Gossie toch ...

Wat een leuk dier zeg! Lekker zo kalm aan door gaan :D Lekker genieten samen met je diertje :)
Leuke paspoortnaam heeft ie ook ;)

Als ik de laatste foto zie mag ie volgens mij nog wel wat vetjes erbij krijgen? Maar goed, dat is vaak met die jong dieren die lekker aan t groeien zijn.

Heel veel succes samen!

ja klopt, hij is wat opgevoerd in het voer, ook omdat hij zijn wintervacht nu moet aanmaken. Kwam omdat het gras allemaal wat minder wordt, krijgen 's nachts buiten grote ruif kuil bijgevoerd. Foto is al een tijd geleden, hij is alweer wat boller!


Schaam je nergens voor hoor. Ben ook hard bezig om mijn jonkie bij te voeren! ;)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:04

Giolli schreef:
Ik zeg ook niet dat het extreme tegenovergestelde wel de juiste manier is, maar ik snap gewoon niet waarom TS het geduld niet heeft om haar paard nog even lekker een jaar op de wei te laten en dan pas beginnen en lekker rustig aan doen. Aan dit paard te zien, is hij dan ook nog jong genoeg.
En dat heeft niets te maken met "hoe goed je je eigen paard kent" maar met dat het een jong paard is en die hoort in de wei.
Hij heeft nog een veulen staart... kom op zeg.

Nee hoor, die heeft geen veulenstaart meer :Y)

LiefsteIwan

Berichten: 3078
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Daar ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Maar.. het gaat hier om een zadeltje opleggen en een hoofdstelletje in, en dat 1 of 2 keer... ken zat mensen die er al op gaan zitten met 2,5 jaar en Dat vind ik schandalig... dit is toch gewoon leuk met je paard bezig zijn en hem er al vast aan laten wennen zodat het als hij ruitermak wordt gemaakt niet allemaal in 1 keer op hem afkomt?!
Vind dit persoonlijk een hele mooie en speelse manier, waarop alles geleidelijk aan aangeboden wordt. Super! :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

xDenies schreef:
Oh en de groei van een staart gaat nu bepalen wanneer je iets met je dier kan doen??



Nee hoor. Dat was slechts een voorbeeld, maar ik blijf het onzin vinden om een paard op 2,5 jarige leeftijd al zulke dingen te laten doen.
Als je kijkt naar de laatste foto zie je dat paard lief écht nog wel heel erg puppy is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Mijn mening: met de juiste rust en opbouwende(!) Training zal een paard niet fel reageren op een zadel. Hem door de angst 'jagen' is voor mij niet de juiste manier. Maar zoals je al aangaf, ieder zijn eigen manier.

Buiten dat: leuk dat je wel aandacht aan hem besteed! Mooi paard!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:05

eline1991 schreef:
Ik vind het beter dat je je jonge paard overal rustig aan laat wennen.
Uit pure interesse vraag ik mijzelf wel af waarom je hebt besloten de eerste keer met zadel op hem gelijk aan het werk te zetten?
Hoe ben je van plan het verder aan te pakken?

Nou aan het werk zetten niet per se, maar als hij stil blijft staan went hij er natuurlijk niet aan. Maar ik hoefde de zweep er alleen bij te halen en hij liep al. Nadat hij had gelopen gelijk zadel eraf omdat het goed ging :) 2e keer zadel er op gelegd en aan het touw vast mee gaan lopen. hij liep gewoon rustig mee, daarna het zadel er weer afgehaald omdat hij zo braaf was!
Laatst bijgewerkt door Batlow op 10-10-13 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:05

Haarbal schreef:
Zo, die is groot geworden!

Ik zie liever een paard waarbij alles spelenderwijs geintroduceerd wordt zonder dwang, dan een paard dat in een paar weken overdonderd wordt en ineens van alles moet. Ik heb destijds mijn 2,5 jarige op dezelfde manier heeeeel langzaaaaam leren wennen aan van alles en nog wat, en dat is een superbraaf dier geworden. Dus ik ben het met TS eens en ik vind het een beetje jammer dat ze deze negatieve reacties krijgt!

Besides, je kind leert in groep 1/2 toch ook al netjes stil zitten, vinger opsteken enzo? Die hoeft toch ook niet ineens in groep 3 alles meteen te kunnen? TS belast haar paard lichamelijk niet, voor zover wij weten longeert ze hem niet. En vaststaan met een bitje in en af en toe een wandeling aan de hand maken, daar gaan die groeischijven niet van kapot.


Nee. En daarom stuur je een baby ook nog niet naar school. ;)

Lisanne1988

Berichten: 99
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:05

Daarom geef ik ook aan dat je fotos erg leuk zijn maar vind hem persoonlijk nog zon guppie. Het blijft emotioneel toch wel wat voor zon paard maar leuk voor je dat het zo goed gaat. Ik ben dus wel een van die mensen die mijn paard lekker liet uitgroeien. iedereen zijn eigen mening!

Anouk_17
Berichten: 1276
Geregistreerd: 02-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:06

Ppffff typische bokt dit, vreselijk. Wat maakt het uit dat dit paard 2 a 3 keer per week uit zijn wei wordt gehaald?
Menig pony/paard in nederland wordt rond deze leeftijd van het land geplukt. Rustig kennismaken kan heus geen kwaad en ik vermoed dat ts heus wel weet dat ze dit paard niet een uur lang intensief aan de gang kan zetten. ;)

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:06

Batlow trek je niks aan van het gezever van bokkers.

Je bent goed bezig, beter jong beginnen en niet teveel in 1 keer dan dat hij alles in 1 keer moet leren zoals menig bokker doet.

Wij leren onze kinderen ook al van alles aan op jonge leeftijd.

En puppy's gaan toch ook mee naar cursus.

Zie dus niet in waarom het met een paard niet kan

Hoe jonger je begint, hoe beter ze leren

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:07

Aan het werk zetten had ik inderdaad beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten ;)
Ik heb ook een 2,5 jarige. Vandaar de vraag.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:07

Giolli schreef:
xDenies schreef:
Oh en de groei van een staart gaat nu bepalen wanneer je iets met je dier kan doen??



Nee hoor. Dat was slechts een voorbeeld, maar ik blijf het onzin vinden om een paard op 2,5 jarige leeftijd al zulke dingen te laten doen.
Als je kijkt naar de laatste foto zie je dat paard lief écht nog wel heel erg puppy is.


Het zit je wel hoog he? Gelukkig is het jouw mening, en weet TS dat na 6 of 7 posts ook wel hoor... Ze heeft zelf een hele andere mening.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:07

Het blijft inderdaad emotioneel en mentaal zwaar, daarom komt hij ook maar een kwartier per keer de wei uit. Ik longeer hem inderdaad nog niet nee, dat ga ik met 3 jaar pas doen

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:08

Lisanne1988 schreef:
Daarom geef ik ook aan dat je fotos erg leuk zijn maar vind hem persoonlijk nog zon guppie. Het blijft emotioneel toch wel wat voor zon paard maar leuk voor je dat het zo goed gaat. Ik ben dus wel een van die mensen die mijn paard lekker liet uitgroeien. iedereen zijn eigen mening!



Inderdaad. Het gaat er om dat paardlief in zijn koppie van dat ene kwartiertje dat jij hem allerlei nieuwe dingen aanleert, ook al behoorlijk overstuur kan zijn. En geloof me, dat zie je er niet aan af maar het is behoorlijk wat om te verwerken voor zo'n jonkie.
Ik heb het nog niet eens over de groei, want ben van mening dat een goed passend zadel op een jonge rug wel moet kunnen (mits zonder ruiter!) en een bitje kan heus ook geen kwaad zolang je hem er niet volledig aan gaat longeren.
Maar volgens mij heeft TS geen idee wat het mentaal met zo'n dier doet.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:09

Ziet er goed uit!
Ik vind je alleen wel wat aan de late kant eigenlijk. Ik begon met mijn jaarling al met kleine schriktrainingen. Worden ze heerlijk laconiek van!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:10

Mentaal aan hem niks op te merken. Hij lijkt niet gefrustreerd en ik stop op tijd. Hij is altijd braaf gebleven.

Anouk_17
Berichten: 1276
Geregistreerd: 02-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:10

Die opmerking; " Hij heeft zelfs nog een veulenstaart" maakte me trouwens enorm aan het lachen hahah. Mijn dochter haar haren zijn op 1, 5 jarig leeftijd al even lang als het haar van menig 4 jarige. Tijd om naar school te gaan dus!! Wahaha *proest*

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:10

troi schreef:
Ziet er goed uit!
Ik vind je alleen wel wat aan de late kant eigenlijk. Ik begon met mijn jaarling al met kleine schriktrainingen. Worden ze heerlijk laconiek van!

Ja ach, dat plastic en paraplu pakte hij zo makkelijk op! Ik moet nog wat dingetjes verzinnen om aan te wennen. Ben van plan om met staanders zo'n sliertengordijn te maken. Kijken wat hij daar van vindt....

JeaDH

Berichten: 2170
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:11

Leuk bezig met je paard hij geniet vast van je aandacht!