[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:51

Arm paard, zwaar mishandelt :))
Wanneer ben je van plan om te gaan rijden? 3,5 jaar? (Puur interesse)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:54

Als hij zomer 2014 er wat beter volgroeid uit ziet misschien dan, of het najaar. Sws is het dan in de winter weer winterstop. Hij is nu nog goed overbouwd dus dat moet er eerst af!

RyantJ
Berichten: 466
Geregistreerd: 03-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:54

Jij hebt een gewaagd topic hier op bokt ;)

Vind dat je het netjes aanpakt! Hij ziet er goed uit op de foto's!
Succes verder met 'm en het beleren

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:56

Bedankt!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:57

Wat een heerlijk relaxte foto's zo! :) wat fijn dat jij je paard op deze rustig vertrouwd maakt met alles :)

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:02

Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 10-10-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:04

Het is veel verstandiger om je paard al van jongsaf opvoeding te geven, dan met 3,5 jaar uit de wei trekken op stal zetten en het dier is bang vooralles. Dat is veel triester dan dat Ts af en toe een kwartier met haar paard om tut.

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:07

mijn andere pony is dit ook mee gebeurt op die leeftijd, kon niet los in de bak, dus zijn we begonnen met longeren ... longeren is voor mij dan niet belasten met verschillende rare hulpmiddelen, maar gewoon rennen aan een lijn... gaat erg goed, en zo leren ze makkelijker stap draf en galop leren... verder wandel en fiets ik natuurlijk ook wel met ze,, zoveel mogelijk afwisseling.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:09

Wat leuk dat hij zo goed op die enge dingen reageert, daar heb je straks geen paard meer aan! :)

Ik vind dit soort foto's 10 keer beter meevallen dan diegenen die denken dat ze al met 2,5 jaar moeten beginnen met longeren. Wat zijn jullie in godsnaam over groeischijven bezig, ze kruipt er niet op? En een zadel gaat de boel echt niet belasten.

Ikzelf vind 4, 5 de ideale leeftijd om met inrijden, longeren etc. te beginnen. Zadelmak en een beetje desensibiliseren kan makkelijk als ze wat jonger zijn, zolang je maar niet te lang bezig bent vinden ze het nog leuk ook. Maar kortom, zolang ze longeerd of er niet op kruipt als ie net 3 jaar is, is er toch niets aan de hand?

Als er foto's van een zeer bekende bokker worden getoond waarin een 3 jarig paard in oprichting word gereden houd iedereen zijn mond, maar als iemand anders laat zien hoe fijn zijn 2,5 jarige nieuwe dingen oppakt word die zonder enige schaamte open getrokken. Hypocriet.

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:14

Zo je paardje is wel veranderd zo in de jaren, leuk om te zien!
En ik zeg goed bezig hoor, lekker laten wennen aan eea en door te
wandelen okk aan andere omgevingen.
Door zo nu en dan uit de wei te halen en in de hand te hebben leren ze veel.
En af en toe de wei in lopen met wat lekkers of om te aaien zodat ze weten dat ze niet
altijd mee hoeven.
Veel plezier ermee verder!

liana_shet
Berichten: 321
Geregistreerd: 10-02-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:17

mooi paard!!
goed bezig!!

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:19

Leuk paardje hoor en alleen maar goed dat je hem aan van alles laat wennen, is alleen maar mooi meegenomen.

Mijn 2.5 jarige heeft ook al is een zadeltje opgehad en een hoofdstelletje in gehad.
En gaat af en toe mee wandelen buiten of een keer los laten rennen in de bak.
En wordt ze er slechter van? Nee hoor vind ik van niet. Spelenderwijs rustig overal aan laten wennen vind ik niks mis mee. Of ben ik nu ook een dierenmishandelaar :') :Y)

Lara_Silver schreef:
Wat leuk dat hij zo goed op die enge dingen reageert, daar heb je straks geen paard meer aan! :)

Ik vind dit soort foto's 10 keer beter meevallen dan diegenen die denken dat ze al met 2,5 jaar moeten beginnen met longeren. Wat zijn jullie in godsnaam over groeischijven bezig, ze kruipt er niet op? En een zadel gaat de boel echt niet belasten.

Ikzelf vind 4, 5 de ideale leeftijd om met inrijden, longeren etc. te beginnen. Zadelmak en een beetje desensibiliseren kan makkelijk als ze wat jonger zijn, zolang je maar niet te lang bezig bent vinden ze het nog leuk ook. Maar kortom, zolang ze longeerd of er niet op kruipt als ie net 3 jaar is, is er toch niets aan de hand?

Als er foto's van een zeer bekende bokker worden getoond waarin een 3 jarig paard in oprichting word gereden houd iedereen zijn mond, maar als iemand anders laat zien hoe fijn zijn 2,5 jarige nieuwe dingen oppakt word die zonder enige schaamte open getrokken. Hypocriet.

Helemaal waar. Want dan kan alles op zulke manieren wel allemaal en is het alleen maar goed hoe netjes ze al dressuurmatig lopen. Maar spelenderwijs dingen leren kan echt niet hoor :+

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:29

Batlow schreef:
Percy schreef:
Longeren is inderdaad heel erg slecht, kan je beter niet doen. Wat betreft de rest: dat lijkt mij prima. Ik ga ook wel eens wandelen met het jonkie. Laatst dekentje gepast, daar is allemaal niets mis mee.

Het wordt een heel ander verhaal als iemand elke dag intensief met zo'n jonkie aan het werk is maar dit kan echt geen kwaad. Alle paarden/pony's die ik had/heb zijn evenwichtige dieren geworden.

Leuk dier. Ben jij het baasje van pony Bartje? Zo ja, dan ken ik je van vroeger op stal Beekdal.

Ja klopt heb bartje nog! Ga nu toevallig rijden :D jij bent van die grote tinker geloof ik? Die mooie bonte!


Dat was er inderdaad één van ja :D Daar heb ik heel wat kilometers mee gemaakt toen hij 2,5 jaar was, wel aan de hand natuurlijk ;) Leuk dat Bartje er nog steeds is.

Stolz
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:32

:D weer typisch bokt reacties hoor...

Zolang je er niet op rijd en hem niet echt laat werken aan de longe zie ik het probleem niet ....
Ik denk alleen dat de band er beter door kan worden.
Alleen een tip; neem je tijd om te beginnen rijden,....
:)

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:34

Welia schreef:
Ik maak mij juist zorgen om de paarden die 4 jaar lekker paard mogen zijn en daarna binnen een paar maanden opeens rijpaard moeten worden en meer dan hun halve leven op stal door brengen in hun uppie...

Ik ben blij om te zien dat je paard lekker rustig en geleidelijk overal aan mag wennen Batlow. Leuk paard ook! Ik ben benieuwd hoe licht hij gaat worden! :)


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! Heerlijk dat je het zo rustig oppakt en dat ie lekker op zijn gemakje kan wennen. Alleen maar fijn voor later!

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:37

Wat een zeikerds in dit topic zeg! |(

Als het paard de aandacht leuk vind, lekker doorgaan meid.
Man wat maakt die 5 minuten met een zadel op nou uit zeg?!

Op de springstal waar ik werkte gingen ze als 4 jarige al mee
op concours en dan sprongen ze echt geen B meer!

Daarbij worden dravers met hun 2,5 jaar al voor de wagen
gespannen om zo hard mogelijk door de baan te gaan!

Man man man, jullie zijn de heilige boontjes van het forum
zekers hier! :n

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:37

Ts, ik ben benieuwd of hij nog witter word.
Is het trouwens nog een Hij of is het al een
Het?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:47

Hmmm, ja dan is het een hetje... Afgelopen sinterklaas was het hakkie takkie! Bedankt iedereen voor de leuke reacties!

ullie2001

Berichten: 230
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:51

Ik vind dat je goed bezig bent, en je hebt nu een nuchter, rustig en meewerkend paard top toch!!
Niks mis mee om een keer een zadel op te doen maar nu hij het kent heeft het geen meerwaarde op het te blijven doen 2 keer in de week. Ga wel lekker met je paard wandelen even weg en alleen weg van andere paarden, dit moet ie ook over een jaar kunnen, allemaal pluspunten om straks in de zomer je paard goed en rustig ruitermak/ zadelmak te maken.
Ik denk dat je paard over een paar jaar toch echt wit wordt, maakt niks uit het blijft een knap paard.
Veel plezier ermee!!

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:56

Jeetje wat een gezever. Ik heb 't veulen van mijn verzorgpaard ook al een dekje op gelegd. Oh wat erg. Worden ze mak van.

Ik zie hier niets belastend aan. Alleen het wennen aan iets om zijn buik heen en het gevoel in de mond. Dit gebeurd allemaal spelenderwijs, ik zie hier niets onder dwang.

Leuke paard ts. veel succes in de toekomst :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:57

Heb pagina 1 en de laatste gelezen maar hoef niet te vragen wat er op 2 en 3 allemaal staat :=
Ik vind je goed bezig ts, bij mij worden er op die leeftijd ook al zulke dingen mee gedaan.
Waarom? Omdat dat fijner is en ze al wat kennen en niet ineens alles te verduren krijgen.
Ja en ow ow wat een schande, eventjes een zadel op je rug op je 2,5 :o
Ja die ene groeischijf zal er spontaan verder open van gaan staan, of nee zijn rug breekt :')
Schei toch uit, Mijn haflinger is 4,5 en op haar derde beleerd.
met 2,5 heeft ze het zadel weleens opgehad en het hoofdstel in en daarvoor soms weleens aan de lijn en wandelen en het is een prima, superbrave pony waar niets mis mee is en kerngezond is.
Tuurlijk rijd ik geen 100 uur per week en pas ik me wel aan maar ze loopt graag en voor de rest vertoeft ze in de wei.
Word ik nu aangeklaagd voor mishandeling trouwens want met mijn shetje van 1,5 wandel ik ook ......

janneke_S

Berichten: 335
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:14

Batlow schreef:
Heb jij een speciaal zadel aangeschaft, of wat voor een? Ik wil volgende zomer denk ik de zadelmaker laten komen met wat 2de hands zadels en kijken welke past..


Ik denk dat die vraag naar mij gericht was? xD

Een vriend van mij is paarden fysiotherapeut en zijn vriendin is bezig met een cursus zadelmaker.
Hun zijn bezig met een zadelfabrikant in Engeland die zadels hebben waarvan het kopijzer aan te passen is. Dus als mijn paardje wat meer spier opbouw krijgt over een tijd kunnen ze dat heel makkelijk aanpassen. Zo kan het zadel dus mee "groeien" :p
Het merk van het zadel is Thorowgood ;)

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:26

Batlow schreef:
Ga nu toevallig rijden :D


Jaaaaaaaa hoor! Op die 2,5 jarige zeker? :D :+ :D

Maxilya2010
Berichten: 114
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:44

Ik zeg; ga zo door ;-) Ben zelf met mijn oooo zo moeilijke arabier (zeggen ze altijd) begonnen op 2 jarige leeftijd, nu straks 4 jaar.. top paard wat nergens bang voor is!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:50

Ja heb anderhalf uur lang gedressuurd en daarna nog paar keer 1,50 gesprongen 8-)