Verkeerde galop aan de longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Verkeerde galop aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:04

Mijn kleine boskaubouter Lars is nu 3 jaar en 4 maanden oud. Hij loopt sinds een maand of 3 1 tot 2 keer een half uurtje of 3 kwartier voor de wagen, en nu vind ik dat hij een mooie leeftijd heeft om te beginnen met longeren. Ik dacht zo één keertje per week, een kwartiertje of 20 minuten.
Vandaag dus voor het eerst een poging gewaagd. Gewoon aan alleen een halstertje, zweep en gaaf met die banaan. Longeren heb ik al vaker gedaan, en ben ik onderhand best behendig in.

MAAR... Dit waren allemaal paarden die het al kende. Maar nu moet ik het mijn kabouter allemaal leren. Wonderbaarlijk genoeg loopt hij netjes zijn rondjes en luistert perfect naar de stemcommandos. Ik dacht probeer vandaag alle gangen eens. Stap draf en galop gingen prima linksom. Maar rechtsom springt hij constant aan in de verkeerde galop. Of ja, constant, na 2 rondjes overgangen van draf naar galop konden we afsluiten met een goede aansprong, maar toch.

Mijn vraag: hoe kan ik hem hier het beste in begeleiden? Hij zal het sowieso moeten leren, gewoon omdat ik denk dat het goed voor hem is om het allebei de kanten op goed te kunnen. En ik weet dat zijn voorkeurskant linksom is, misschien zou het ook daar aan kunnen liggen?
Het heeft allemaal geen haast, dit longeren is puur voor de afwisseling, en ooit wil ik hem met dubbele longe kunnen pakken, voor de oefening.

MarlindeRooz

Re: Verkeerde galop aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:55

je moet zorgen dat hij stelling heeft met aanspringen, dat kan je met lichaamstaal, dubbele longé oid.
En als hij dan goed aan sprint dat direct belonen en terug gaan naar draf. En het zo steeds uitbouwen. Want waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van spierkracht / evenwicht.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:01

Ik zou de eerste paar keer alleen stap en draf doen. op die manier bouwt je paard aan allebei de kanten spieren op. Paarden zijn van nature scheef, waarschijnlijk mist hij nog de spieren om rechtsom op de volte te kunnen galopperen?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:42

oefenen, oefenen, oefenen.
en goed belonen als hij wel juist aan springt.
hij zal inderdaad spieren moeten opbouwen, waardoor het uiteindelijk waarschijnlijk steeds makkelijker gaat.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:55

Het is niet heel gek dat het niet gelijk de 1e keer lukt, de volgende keer goed stelling en zorgen dat ze gelijk in arbeidsgalop zit :)