(deze blijkt in mijn handen niet zo succesvol te zijn en ik weet dat dit wel te leren valt, maar dat is niet zo handig als je een pony vanalles wil bijbrengen qua correct lopen... ).Pony in kwestie is 17 jaar en heel zijn leven boshobbelpony geweest.
Doel is om toch wat meer dressuurmatig/rechtrichtend met hem te gaan werken, om hem nog een aantal jaren goed & sterk te houden.
Pony is rechtsgebogen en heeft achteraan knie-problemen (rechts meer dan links dacht ik, waarschijnlijk omdat hij dat been meer belast??).
Deze zijn niet van die aard dat hij niet meer kan werken (door DA bevestigd) maar hij heeft wel opwarmtijd nodig en misschien dat het hem toch hier en daar wel hindert. Dit laatste merk ik niet zo meteen, en hij zou er al heel zijn leven mee lopen (waarschijnlijk vroeger losse knieën gehad maar nooit wat van gemerkt) maar is toch iets om in het achterhoofd te houden.
Pony heeft verder nogal de neiging om opgekropt te gaan lopen en probeert dingen te ontwijken door met de kin op de borst te gaan lopen.
Dus, wat zou jullie plan van aanpak zijn? Tussen het ontspannen boshobbelen door?
Qua longeren gaat mijn voorkeur uit naar gewoon los longeren, dus hem laten lopen met een hulpteugeltje en zonder dat ik zelf een verkeerde invloed kan uitoefenen. Maar wat voor hulpteugel? En hoe toegepast? Of is een andere manier toch beter?
Ben eens benieuwd

). Hij ging niet zo opkroppen als dat ik van hem gewend ben, maar leek heel fijn naar voren te schuiven vanuit de schoft, en de neus was tussen borst & knie, lijkt me ook wel een fijne hoogte..
)
). Is lange lijnen gericht op het mennen, maar loop er ook wel af en toe naast en doe ook wat cirkels enzo (dus dan is het meer lange teugelen/dubbele longe). Zijn daar nog leuke oefeningen voor om mee te nemen? Ik neem aan veel cirkels en ook dingen als 8'tjes enzo?
. Of dat nou de achterbenen (passoa) of de voorbenen (longeerhulp) zijn. Ze krijgen dan inderdaad altijd om en om rukjes in de mond, hoe los je zo'n ding ook omdoet. Je ziet dat ook op de getoonde foto's. Als het voorbeen naar achter gaat, dan staat de ene kant strak en de andere kant hangt los.
).. en tja, heb gewoon schrik dat ik hem (nog verder) kapot maak als ik nu er niet serieus werk van maak. Wat niet wil zeggen dat ik hem in houdingen wil dwingen of dergelijke, maar als er iets is om wat te helpen dan sta ik daar wel voor open.
Zijn gewoon letterlijk touwtjes van het bit naar de longeersingel?
En dan verder lange lijnen (dat gaat gek genoeg wel, ook met cirkels