Beginnen met vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:09

(Haha, maak ik weer een topic aan, maar ik heb gewoon veel te veel vragen :D )
Ik mag met mijn verzorgpaard beginnen aan vrijheidsdressuur. Ik wil het rustig aan doen, zodat het iets leuks voor 'tussendoor' wordt. Nu had ik het idee om het zo te doen:
Eerst even longeren. (Weet niet of dit wel goed is.. Maar hierdoor heb ik zijn aandacht beter, anders is hij erg onrustig zonder andere paarden erbij)
Dan beginnen met het volgen aan het halstertouw, halthouden, staan blijven en kijken of hij me zonder touw volgt ook al maak ik onverwachtse bochten enzo. (Dit doet hij normaal ook al) Het meedraven, kan ik misschien beter de volgende keer doen. (Of is wat ik hier heb staan al te vele in één keer?)
En ik wou misschien al een beetje oefenen op het voer weigeren.
Zou dit een beetje gaan voor de eerste keer? Dingenz oals volgen en stilstaan kent hij wel al.

Ook vroeg ik me af hoe ik het moest doen met de beloning. Ik denk dat ik appels of wortels in stukje smoet snijden, maar hoe groot moeten die dan minimaal en maximum zijn? En wanneer moet ik belonen? Ik snap dat ik moet belonen als de oefening goed wordt uitgevoerd. Maar stel ik laat hem mij volgen, moet ik dan na een tijdje stilstaan, hem een stembeloning geven en dan de voerbeloning? Ik snap nog niet echt hoe je het met beloningen moet doen als je met de basis bezig bent.

Alvast bedankt voor de hulp!

PaardjesFan1

Re: Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:15

je kan hem na elke oefening een klein stukje appel ofzo geven.
je hebt ook speciale klikkers, als hij het goed uitvoerd klik je op de klikker en geef je hem een stukje appel ofzo.
na een tijdje weet hij als je op de klikker klikt dat hij dan braaf is en hoef je niet altijd meer iets te geven!
maar af en toe kan je nog wel iets geven

succes!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:19

Oké, maar wanneer moet ik dan een beloning geven tijdens het begin? Met het meevolgen en stilstaan enzo? Want dat snap ik niet zo goed. Clicker zak ik een kijken of ik die bij de dierenspeciaalzaak kan vinden. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:24

Je kan ook een paar biksbrokjes geven (twee of drie per oefening) en dan misschien vragen of hij wat minder biks krijgt tijden ze voerbeurt?
Je kan ook kleine stukjes wortel op appel geven (wortel echt in brokjes, niet in plakjes!) maar ik vind biks altijd het handigst. Clickertraining raad ik ook aan, als je je goed inleest kan je daar veel mee bereiken!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:40

Ik denk dat ik het dan met appel en wortel ga proberen, daar is altijd een overschot aan, haha.
Maar hoe groot moeten de stukjes dan zijn? Klein ja, maar te klein is ook weer niet goed toch? Hoeveel centimeter bij hoeveel ongeveer? Ik kan dat niet zo goed inschatten wat er met 'klein' bedoeld word.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:58

Ik weet niet precies... Iets kleiner dan een paardensnoepje, zoiets?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:03

Oké, dan leg ik er een paardensnoepje bij ter vergelijking. :)

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:50

Stukjes appel en wortel in het formaat van paardensnoepjes is inderdaad goed te doen.
Ik ben begonnen met achteruitlopen en opzij lopen.
En de kleine kunsjes zoals 'nee schudden' en zweepje aanraken.
Ik werk altijd met stemcommando. Stel voor je zelf 1 bepaald woordje dat je direct zegt als hij het goed doet. en geef daarna de voerbeloning. Dan zal het later makkelijker voor je worden als je het woordje gebruikt dat hij weet dat hij voer krijgt en hoef je het niet binnen 1 seconde te geven zonder dat ze zich opdringen. Wel goed idee van je om eerst een beetje te longeren enzo ;)
Veel plezier :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:55

Oké. :)
Hoe zorgen jullie er eigenlijk voor dat je paard niet opdringerig word? Hij is vroeger blijkbaar altijd erg vertroeteld geweest en is graag dicht bij je, maar hij heeft dan ook niet echt besef van iemands ruimte, dingen zoals meedraven laat ik dan ook nog even zitten, want (hij let wel op natuurlijk) het kan zijn dat ie niet snel genoeg kan stoppen. Ook wil ik voedsel weigeren leren. Ik heb er vandaag wat mee geoefend. Maar hij blijft knabbelen aan mijn vonger, ookal 'stoot' ik eens met mijn vuist tegen zijn lippen. Wat doen jullie daaraan?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:54

Ik gebruik altijd bixjes :)

om een paard niet opdringerig te krijgen is het handig om een clicker er bij te pakken en vanaf het begin te beginnen. Dus voedselweigeren (voer komt pas na de click, clicken als het paard dus van je hand af blijft en hij mag het aannemen) en het targetten om je paard te bevestigen in natuurlijk gedrag dat word uitgelokt :)

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:06

ik vindt de filmpjes van Eva Roemaat erg handig.

hier bijvoorbeeld een filmpje over de basis dingen van het vrijheidsdressuur

http://www.youtube.com/watch?v=hNu8BHbJhhw

kijk maar op haar youtube pagina, over de meeste kunsten heeft ze een filmpje gemaakt!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:20

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:16

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:21

Je kunt leuk beginnen door je paardje mee te nemen naar de bak/paddock of wei, neem wat snoepjes mee en begin gewoon met leuke kleine dingen; Shaken bijvoorbeeld, je raakt met het zweepje zachtjes het oor aan en dan gaat hij waarschijnlijk schudden, zet hier het commando Shake achter en beloon hem een tikkeltje overdreven (hoge stem en snoepjes) daarna gewoon blijven herhalen, dit zijn kleine commando's, die je later kunt uitbreiden naar meer, flemen of voetjes geven is ook een leuk begin.

voor vragen mag je altijd pben! :D succes!!