Schudden met hoofd bij versnellen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Schudden met hoofd bij versnellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:34

Hoi,

Sinds kort ben ik weer wat meer bezig met het longeren van mijn paard. Omdat ze te dik is heeft ze meer beweging nodig en ik heb niet altijd te tijd om te rijden, longeren is daarom makkelijker.
Omdat ik nog nooit echt had gelongeerd heb ik eerst een les gekregen. Wat basis dingen geleerd dus kon ik verder met gewoon simpel longeren (stap, draf en galop).
Nu valt het mij elke keer op dat als ik mijn paard vraag te versnellen ze schudt met haar hoofd. Net alsof er een vlieg op zit. Ze doet dan haar hoofd naar de grond en schudt dan even. Daarna is klaar.
Ze doet dit als ze van stap naar draf moet, draf naar galop, sneller in draf of sneller in stap (galop werken we nog aan :P ). Als ze geschud heeft is het klaar, dan loopt ze weer braaf haar rondje.
Laten versnellen doe ik door te klikken (hier regeert ze heel goed op) of door met de zweep een klap geluid maken. Luistert ze echt niet dan raak haar met de zweep. Als ik niet duidelijk ben krijg ik namelijk een heel vervelend paard.

Weet iemand waar dit hoofdschudden vandaan komt? Is dit simpelweg gebrek aan evenwicht of is het iets anders?
Alvast bedankt!

Kaus

Re: Schudden met hoofd bij versnellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:27

Niemand..?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:30

Hoe longeer je? Enkele of dubbele lijn? Hulpteugels?

Het kan verschillende oorzaken hebben maar dan is meer info nodig :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:38

Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk info te geven, ik weet niet precies wat ik nog meer moet geven.

Ik longeer gewoon met een longeerlijn en een halster. Niks eraan verder, wil eerst het stappen draven en galopperen goed hebben voor ik er iets aan hang (longeerhulp).
Ik schud overigens niet met mijn hand/arm als ik haar laat versnellen, het is dus ook geen reactie daarop.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:46

mijn shetlander schudt ook altijd even als ze moet aandraven of aangalloperen, doet ze ook als ze gewoon in de wei staat en aan komt draven of soms als ze gewoon stapt richting het hek, is bij haar meestal een vorm van irritatie of soms gewoon als ze blij is, in plaats van een bok schudt ze heen en weer haha... misschien doet die van jou het daarom ook? doet ze het ook gewoon als ze los is en aandraaft?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:47

Longeerlijn aan de ring aan de onderkant van het halster? Valt je paard naar buiten als ze versnelt?

Dan zou het kunnen dat het halster richting het oog getrokken wordt en dan hindert. Vaak wordt ook afgeraden om met halster te longeren, hoofdstel of kaptoom schuift veel minder. Het kan inderdaad ook balans zijn, longeer je in een cirkel of in een bak?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:58

Nee ik heb de longeerlijn aan de zijkant van het halster vast.
Ze gaat wel meer naar buiten als ze van gang versnelt, maar dat is meer omdat ze dan meer ruimte nodig heeft. Met alleen wat harder draven of stappen niet.
Ik longeer in een bak.

Als het wel het halster in het oog zou zijn, zou dat dan ook niet moeten gebeuren als ze trekt? Ze heeft namelijk wel momenten dat ze vergeet dat ze in een cirkel loopt en dan word ik helemaal mee gesleurd, dan trekt zou het halster in principe ook in het oog kunnen komen toch?

Ik ga sowieso dan denk ik met hoofdstel longeren, omdat met halster wordt afgeraden. Bedankt voor de tip!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:05

Dat kan allemaal goed hoor :j Ik zie het niet en het kan heel veel zijn, maar het kunnen wel dingen zijn die je uit kan sluiten.

Heb je de mogelijkheid om de bak een stuk af te zetten? Dan heeft ze steun aan de buitenkant en zou je een balans probleem eventueel ook uit kunnen sluiten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:14

Nee dat kan helaas niet... Ik longeer in een paddock van ongeveer 15 bij 15, al iets kleiner dan een normale bak dus.
Ik ga haar zondag waarschijnlijk weer longeren, ik zal dan ook even proberen een filmpje te maken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:18

Shetlander hier deed/doet dat ook altijd, bij het aandraven of aan galopperen gaat die ook met zijn hoofd laag 'dribbelen' en gaat erna weer normaal verder, zo ver ik weet een kwestie van balans zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:25

Hoe ziet het eruit qua uitdrukking?
De hengst schudt zijn hoofd wel eens om aan te geven dat hij het er eigenlijk niet mee eens is. Hij gaat dan eigenlijk subtiel tegen me in en heeft dan een correctie nodig om aan te geven dat hij niet mag tegensputteren als ik hem vooruit zet. Maar dat hoofdschudden heeft ook een 'opstandige uitdrukking' zeg maar.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:43

Een rustig klikje zorgt er al voor dat ze doorloopt. Ze doet het ook niet met haar oren in de nek.
Tegensputteren zou in principe wel kunnen, ze is namelijk wel héél eigenwijs en heeft ook een hele sterke eigen wil. Ze weet dat ze moet luisteren, anders komt de zweep er bij. (Niet dat ze bang is als ik een klikje geef hoor! Ze heeft het alleen heel goed door.)

Ook geeft ze vaak een zwiep met de staart als ze met haar hoofd schudt. En dat is dan niet bedoelt om vliegen weg te jagen.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:46

Zwiepen met de staart is bij de gene die ik rij altijd spanning, of als hij iets moeilijk vindt.

Verder zou ik het ook niet weten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:54

ZoeyDercks schreef:
Zwiepen met de staart is bij de gene die ik rij altijd spanning, of als hij iets moeilijk vindt.

Hier dus ook, denk echt dat het nog balans zoeken is.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:10

xSlvna schreef:
ZoeyDercks schreef:

Hier dus ook, denk echt dat het nog balans zoeken is.

Is het paard in kwestie nog aan de jonge kant?

Die van mij is 4 namelijk en nog niet zo heel lang onder het zadel e.d.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:51

Ik heb het filmpje gemaakt:

Sorry voor de slechte kwaliteit, heel moeilijk om te filmen met een zweep en een longeerlijn in je hand...
Ik hoop dat het toch duidelijk te zien is dat ze schudt met haar hoofd. Op het einde ging het wat mis ja, normaal gaat dit beter als ik geen mobiel in mijn hand heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:36

Oh dát schudden is meer protest (wat ook door pijn kan komen, ja ja, is ze 'helemaal' gecontroleerd?), ik dacht hoofd láág (als bij lang en laag) en dan schudden, dat is namelijk balans zoeken.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:27

lijkt me ook meer een protest :) Die van mij doet het ook op die manier als hij echt driftig wordt nog erger haha

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:50

Ze kunnen het soms ook doen omdat ze vrolijk zijn. Maar misschien is het wel iets anders.
Doet ze het ook onder het rijden?