Sinds kort ben ik weer wat meer bezig met het longeren van mijn paard. Omdat ze te dik is heeft ze meer beweging nodig en ik heb niet altijd te tijd om te rijden, longeren is daarom makkelijker.
Omdat ik nog nooit echt had gelongeerd heb ik eerst een les gekregen. Wat basis dingen geleerd dus kon ik verder met gewoon simpel longeren (stap, draf en galop).
Nu valt het mij elke keer op dat als ik mijn paard vraag te versnellen ze schudt met haar hoofd. Net alsof er een vlieg op zit. Ze doet dan haar hoofd naar de grond en schudt dan even. Daarna is klaar.
Ze doet dit als ze van stap naar draf moet, draf naar galop, sneller in draf of sneller in stap (galop werken we nog aan

Laten versnellen doe ik door te klikken (hier regeert ze heel goed op) of door met de zweep een klap geluid maken. Luistert ze echt niet dan raak haar met de zweep. Als ik niet duidelijk ben krijg ik namelijk een heel vervelend paard.
Weet iemand waar dit hoofdschudden vandaan komt? Is dit simpelweg gebrek aan evenwicht of is het iets anders?
Alvast bedankt!