Vragen over conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Vragen over conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:41

Ik wil de conditie van mijn pony opbouwen, maakt niet uit onder het zadel of aan de longeerlijn. Of allebei.
Hebben jullie tips? Of een bepaalde training met uitleg ofzo?

Ook: Als ik mijn pony aan het longeren ben hijgt ze best wel snel. Ik vraag me af of ik dan moet doorgaan om zo haar conditie te verbeteren. (ik weet niet of dat zo werkt) Of moet ik dan even pauze nemen en haar laten stappen om haar op adem te laten komen? Ik zou het echt niet weten. Jullie wel?

Angela

Re: Vragen over conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:48

Wat doet je pony nu aan werk?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:50

Naast de fiets meenemen. Eerst korte stukjes, kijken wat de pony aan kan en dat langzaam uitbouwen.
Longeren kan best zwaar zijn, dat ligt aan de zwaarte van je bak, het weer, het lopen op een volte. Even tussendoor een rondje stappen kan geen kwaad, maar niet direct als de pony wat begint te hijgen. Tandjes op elkaar, nog even een paar rondjes draven en dan even stappen als beloning.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:59

Angela schreef:

Ik train voor dressuur L1 en B springen.
Of bedoel je dat niet?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:03

Misty12 schreef:
Naast de fiets meenemen. Eerst korte stukjes, kijken wat de pony aan kan en dat langzaam uitbouwen.
Longeren kan best zwaar zijn, dat ligt aan de zwaarte van je bak, het weer, het lopen op een volte. Even tussendoor een rondje stappen kan geen kwaad, maar niet direct als de pony wat begint te hijgen. Tandjes op elkaar, nog even een paar rondjes draven en dan even stappen als beloning.

Ik longeer in de wei (kort gras), in de zomer alleen s avonds als het wat is afgekoeld, nooit als het regend ik weet niet of dat belangrijke informatie is? ;)

Weten jullie misschien ook trainingen onder het zadel?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:13

Kan je er mee naar buiten, het bos in? Anders lekker naar buiten, lange stukken rechtuit. Ook dat rustig opbouwen. Steeds langer achter elkaar draven.
Wat doe je normaal met je pony? Hoe vaak rij je per week en hoe lang? Wat doe je dan? Wat doe je als je niet rijdt. Loopt de pony in de wei en hoeveel uur?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:20

joeluna schreef:
Angela schreef:

Of bedoel je dat niet?

Ik bedoel wat nu je trainingsschema is. Dus hoeveel dagen in de week aan het werk, welke dagen, en wat je dan hoe lang doet.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:21

* trainen dressuur en springen
* rij ong 3/4 keer per week. Soms meer soms minder ligt eraan
* ik rij tussen een half uur en een uur
* soms longeren, soms vrijspringen
* pony loopt elke dag in de wei, ong 10 uur

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:22

joeluna schreef:
Angela schreef:

Of bedoel je dat niet?

Ik bedoel wat nu je trainingsschema is. Dus hoeveel dagen in de week aan het werk, welke dagen, en wat je dan hoe lang doet.[/quote]

Ik heb nog niet echt een training ofzoo

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:24

Dan zou ik in eerste instantie niet vaker of langer gaan rijden, maar de intensiteit van de training op gaan voeren. Als je merkt dat je paard moe wordt, nog net dat rondje erbij vragen. Op adem laten stappen, en dan weer doorgaan tot net over waar je paard moe wordt.

Zorg dat je met een plan gaat rijden, en dat dit plan ook haalbaar is. Dat kan zijn dat normaal gesproken 5 minuten draf net kan, ga dan voor 5,5 minuut draf. Kan normaal 1 rondje galop, zet door op anderhalf.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:29

Het hijgen ging over het longeren. Tijdens het rijden heb ik het nog nooit gemerkt, terwijl ik toch lange stukken draaf. Hooguit tijdens het springen. Mijn pony is ook heel lui, is miet vooruit te branden XD

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:32

ik volg even

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:32

joeluna schreef:
Het hijgen ging over het longeren. Tijdens het rijden heb ik het nog nooit gemerkt, terwijl ik toch lange stukken draaf. Hooguit tijdens het springen. Mijn pony is ook heel lui, is miet vooruit te branden XD

Misschien eerst een actief voor het been krijgen?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:34

Tjaa zo is haar karakter.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:38

nee hoor is hoe jij er mee omgaat.

Dat had ik met mijn haflinger eerst ook.
Toen ik les kreeg bleek echter dat ze gewoon zo slim is dat ze zich lui voor doet en gewoon niet reageerd op mijn been terwijl ze dat prima kan.
Ik geloof er niet in dat een paard lui is van karacter. Een paard kan wel heel koel zijn van karacter en daardoor heel relax zijn

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:43

Tips dan ?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:49

jup heb ik.

je gaat rijden en heel consequent wezen.
Eerst geef je been door kuit druk reageerd die niet binnen 2 sec dan meteen wat feller been. Reageert die dan weer niet na 2 sec een tik met de zweep zodanig dat je paard de correcte reactie geeft.
En dan ook van " ok ik wil weg draven" niet is een sukkel drafje. Nee meteen in een actieve draf.

Heeft bij mijn paardje een les geduurd en hij snapte het. Na 1,5 week had hij even een terug val maar ik ben streng gebleven en me aan de 2sec regel gehouden zoals mijn instructrice me geleerd had.

dus kuitdruk - 2sec - feller been - 2sec - zweep.

En belangrijk tussentijds goed opletten dat je je been stil ligt. Dus geen onnodig been geven. Maar het beste resultaat krijg je als je les gaat nemen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:57

Gezien je laatste post sluit ik me aan bij haffylover. Zorg eerst dat je paard op je been reageert. Een paard dat niet op je been reageert en dus "lui" loopt is niet op conditie te krijgen omdat het paard al loopt te sloffen voordat het moe is.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:47

Ik heb al les ;)
Bedankt voor de tips, ga het zeker proberen.

Tips zijn nog altijd welkom over conditie opbouwen onder het zadel en aan longeerlijn.