Paardlief wordt opdringerig van voerbeloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Paardlief wordt opdringerig van voerbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:22

Gezien ik mijn paard nog niet kan rijden op het moment door artrose, ben ik wat bezig met vrijheidsdressuur. Puur de basis, paar jaar terug ook wel eens wat mee gedaan, maar nu ik zo terugdenk, gestopt vanwege het zelfde 'probleem' als nu.
Paardlief is érg food-orientated. Zonder voerbeloning doet hij niets, maar dan ook niets :D Draak :D En met voerbeloning wil hij maar al te graag laten zien wat hij goed kan en dat is een kusje geven.
Heb dat al even achterwege gelaten en begonnen met targetten en voetjes optillen op commando. Maar zodra ik hem ook maar heel even laat wachten, heb ik al een natte kwijlneus op mijn wang of neus en dan een heel lief puppy hoofd wat me trots aan staat te kijken van, goed he vrouw, dat was een kusje, krijg ik nu een snoepie, alsjeblieeeeeef :') En als ik dan niet meteen reageer/corrigeer of wat dan ook, krijg ik er nog 1 met daarna weer hetzelfde hoofd.
Ik moet er stiekem erg hard om lachen, maar tegelijk wordt het inmiddels wel een beetje irritant dat ik nog geen 2 sec niks kan vragen, omdat meneer op mijn hoofd kwijlt.
Ook met het meelopen, stoppen, achterwaarts bijvoorbeeld, zit hij continue in mijn handen met zijn neus, hoe vaak ik ook corrigeer, hij is zó georiënteerd op die beloning dat het gewoon irritant wordt.

Wie heeft dé tip om toch lekker bezig te kunnen zijn met wat oefeningen zonder dat je paard mega opdringerig wordt?

420BlazeIt

Re: Paardlief wordt opdringerig van voerbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:24

Grondwerk? Paard moet niet in jouw persoonlijke ruimte komen ...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:25

Voer koppelen aan de clicker is het eerste wat bij mij opkomt.

Dus snoepje en klik tegelijk en dan steeds meer het snoepje achterwege en de klik houden.

Die van mij krijgt absoluut geen snoep meer omdat ze gewoon nijdig wordt als ze denkt er recht op te hebben maar niets krijgt. Dus rigoreus mee gestopt. Stem of clicker beloning werkt vaak prima maar is even wennen.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:22

Ik ben het met Emily eens; je moet je paard duidelijk maken dat hij niet in jouw ruimte mag komen.
bv door hem met je hand of zweepje een tikje op de borst te geven net zolang tot hij een pas terug doet, en dan pas de beloning geven.

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:23

je moet hem idd duidelijk maken dat hij buiten 'jouwn' ruimte moet blijven :j

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:28

herkenbaar..
die van mij gaat tegenwoordig zelfs snoepjes bedelen bij mensen die voorbij lopen als ik met haar rond stap. terwijl ze van mij niet eens wat krijgt.. ze is ook heel zielig 8)7

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:35

ten eerste: voerbeloning en correcties gaan niet samen. Ten tweede; als je paard zonder commando truukjes laat zien en daar eten voor opeist ben jij hem niet aan het opvoeden maar hij jou; pas op want dat kan gevaarlijk worden als je truukjes gaat aanleren die bijvoorbeeld inhouden dat er zwaaiende benen aan te pas komen.

Ik zou beginnen met oefenen met 'wachten op eten', online kun je wel manieren vinden met hoe je dat doet. Daarna ga je met de oefeningen die je kent weer terug naar de basis, met de nadruk op het commando. Dat betekent dat je (zodra het gedrag bevestigd is en hij het doet op jouw commando) alléén een voedselbeloning geeft als jij dat commando gegeven hebt; eigen initiatief negeer je dus helemaal.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:28

Hier precies hetzelfde probleem! Hij geeft geen kusjes maar is wel erg gericht op eten.
Deze site heeft me erg geholpen: http://www.nalanta.nl/ en dan bij "voer weigeren". Na een oefening doet hij nu (bijna altijd) keurig z'n hoofd opzij en pas dan beloon ik hem!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:23

Voerbeloning en correctie gaat prima samen, maar het is wel een kwestie van goed timen met je correctie.

Begin met het aanleren van wat de clicker betekend en dus ook het voerweigeren. Wat dan belangrijk is dat JIJ als TRAINER consequent gaat blijven. Word je paard opdringerig, stuur hem even weg, neem een time out. Pas wanneer jij clickt krijgt je paard eten. Dat hebben ze snel genoeg door :)

Corrigeren kun je het best doen door je paard te negeren, achterwaarts te zetten of even weg te sturen. Pas als een paard jou hard/lomp aanraakt mag jij corrigeren in de vorm van een tik. Maar bedenk wel of het eerlijk blijft naar je paard. Laat je hem bijvoorbeeld jambette doen terwijl je recht voor hem staat binnen beenbereik, dan is corrigeren niet op zijn plaats en is het juist de trainer die even moet nadenken wat er mis ging.

Wat mensen ook noemen: clicker als beloning: dat is geen beloning. De clicker is ALTIJD de BRIDGE naar de beloning, dus de aankondiging dat er iets aan komt.

En houd in je achterhoofd: corrigeren is OOK het geven van aandacht aan je paard. Negatieve aandacht blijft aandacht :) Stuur je paard weg of negeer, werkt op ten duur veel beter :j

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:28

Thanx voor de tips!

@visibreteam: hele goede tips, dank! Moet alleen wel eerst nog aan grondwerk gaan werken denk ik, want wegsturen? Dat lukt niet. Achteruit zetten wel, maar echt wegsturen, hij blijft me dan gewoon sullig aan staan te staren, maar verzet geen stap :S :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:35

cruesli schreef:
Thanx voor de tips!

@visibreteam: hele goede tips, dank! Moet alleen wel eerst nog aan grondwerk gaan werken denk ik, want wegsturen? Dat lukt niet. Achteruit zetten wel, maar echt wegsturen, hij blijft me dan gewoon sullig aan staan te staren, maar verzet geen stap :S :D

Dan denk ik toch dat je een keer moet doorpakken! Echt wegjagen. Grondwerk klinkt als een heel goed idee. Hij ziet jou nu niet als baasje, maar als speeltje waar voer uitkomt als hij 'op de juiste knop drukt'. Ongewenst gedrag negeren en het kunstje 'kusje' voorlopig niet meer vragen. Voor hem niet zo geschikt. Oefening voer weigeren is wel een hele geode. Succes.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:52

Ik zou helemaal niet met voer belonen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:02

VisibreTeam schreef:
Voerbeloning en correctie gaat prima samen, maar het is wel een kwestie van goed timen met je correctie.

Niet zonder compromissen te moeten sluiten, beide methoden sluiten elkaar in principe namelijk uit. Als je een dier puur dmv positieve bekrachtiging wilt trainen heb je een dier nodig dat experimenteert om te 'zoeken' naar wat je wilt zien. Als je de correctie methode gebruikt zal een dier juist afwachten en niet meer experimenteren.

Lees dit maar eens: http://www.clickertraining.com/node/164

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:05

Voerbeloning en correctie gaan juist altijd samen, omdat het geven van een beloning (positive reinforcement) bij goed gedrag automatisch samengaat met het niet-geven van een beloning die een paard wel verwacht als hij het verkeerd doet (negative punishment).

Zelfs al wil je niet corrigeren, onbedoeld doe je het altijd, alleen al doordat je op een gegeven moment de click af gaat bouwen en meer van bepaald gedrag wilt zien dan het paard tot nu toe toont; twee Spaanse passen ipv één bijvoorbeeld. Wij zien dat niet-geven niet als correctie, maar voor het paard is het dat wel, het zorgt vaak ook voor een hoop frustratie bij paarden omdat ze uit het click-niemandsland proberen te komen om weer een click+voer te krijgen.

In dat opzicht klopt het stuk van Karen Pryor ook niet; je corrigeert hoe dan ook, of je nou wilt of niet, stomweg doordat je iets positiefs inzet als leerhulpmiddel en dat ook regelmatig weg moet laten om te zorgen dat het paard iets leert. Ik denk dat zij het in haar stuk specifiek heeft over het gebruik van positive punishment als belangrijkste motivator naast positive reinforcement. En daar ben ik het wel helemaal mee eens: als je je paard weliswaar traint met voer, maar tegelijkertijd bv a la Parelli of traditionele systemen steeds harder aan een touw trekt/tegen het paard duwt/enz, dan heeft hij geen echte vrije keus meer. En zo'n paard schiet dan ook vanzelf van de experimenteerstand naar de 'ik volg gewoon blind de hulpen, dan kan me in elk geval niets gebeuren'-stand. Maar ik zie het niet zo negatief als zij: op clinics was de helft van de paarden traditioneel/met druk volgens NH getraind en stonden redelijk in de hersens-uit-stand, maar binnen een half uur waren die ook helemaal uit hun schulp. Dus als je als mens de fout maakt om weer in het traditionele systeem van straf, druk, en dwang te gaan denken als je iets nieuws aanleert, dan kun je het wel weer repareren - alleen moet je het dan natuurlijk wel echt positief houden, anders bevestig je je paard alleen maar in het idee dat clickertraining voor hem in feite net zo onveilig is als druktraining.
Maar dat is ook waarom ik alles in vrijheid aanleer, juist omdat de beesten dan weg kunnen lopen als ik toch teveel druk gebruik. Natuurlijk wel altijd weer even een deukje voor je ego. :o

Back on topic: ;)
Geen voer geven bij slecht gedrag zie ik dan ook als een noodzakelijke correctie - eentje die heel erg goed werkt, als de mens tenminste maar consequent genoeg is en niet denkt 'Ahh, maar hij doet het nu zo schattig.... <3' (en dat leest ik stiekem een beetje in de beginpost terug. ;)
Consequent zijn dus:

- even weer terug naar alleen belonen als jij een hulp voor een oefening gegeven hebt
- bij illegale kunstjes: negeer je paard tot hij stopt - en zodra hij stopt clicken en belonen! Nietsdoen moet namelijk aangeleerd worden als nieuwe oefening.
- kies voor de positieve benadering: verander problemen in oefeningen. Daardoor denk je meteen positiever en creatiever. Paard staat niet stil? Belonen zodra hij een keer wel stilstaat. Paard schraapt? Belonen als hij stopt met schrapen.
- leer contragedrag aan: Spaanse pas en jambette gaan niet samen met hoofd laag houden #) :D dus leer je hem om zijn hoofd in stilstand laag te houden.
- als je een erg opgefokt paard hebt, geef hem dan altijd iets te doen. Saai stilstaan is nu waarschijnljik teveel, maar je kunt hem wel leren om vijf minuten lang met zijn neus op een target of op de grond te staan.
- Wat het bedelen/aan je hand snuffelen betreft: zeg 'nee' als hij dat doet en click&beloon zodra hij zijn hoofd even wegdraait. Al heel snel leert hij dat snuffelen 0% kans geeft op voer en dan stopt het bedelen ook meteen. En voor de extra veiligheid raad ik altijd aan om je paard het niet-eten/voer weigeren aan te leren, dan weet je zeker dat het bedelen voorbij is - maar goed, om nou m'n hele boek over te gaan schrijven. ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:19

Ik sluit me aan bij de tips van xyzutu2. Ik wil nog toevoegen dat ik uit het boek van inge teblick geleerd heb om de voerbeloning met gestrekte arm te geven zodat je paard een stapje naar achteren moet om zijn beloning te pakken. Als je dit consequent doet zal hij vanzelf naar achteren gaan als hij een beloning verwacht, het wordt een automatisme. Heel simpel en effectief, maar je gaat er veel plezier (en veiligheid) van hebben tijdens de rest van je trainingscarriere :).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:21

xyzutu2 schreef:
Voerbeloning en correctie gaan juist altijd samen, omdat het geven van een beloning (positive reinforcement) bij goed gedrag automatisch samengaat met het niet-geven van een beloning die een paard wel verwacht als hij het verkeerd doet (negative punishment).

Zelfs al wil je niet corrigeren, onbedoeld doe je het altijd, alleen al doordat je op een gegeven moment de click af gaat bouwen en meer van bepaald gedrag wilt zien dan het paard tot nu toe toont; twee Spaanse passen ipv één bijvoorbeeld. Wij zien dat niet-geven niet als correctie, maar voor het paard is het dat wel, het zorgt vaak ook voor een hoop frustratie bij paarden omdat ze uit het click-niemandsland proberen te komen om weer een click+voer te krijgen.

In dat opzicht klopt het stuk van Karen Pryor ook niet; je corrigeert hoe dan ook, of je nou wilt of niet, stomweg doordat je iets positiefs inzet als leerhulpmiddel en dat ook regelmatig weg moet laten om te zorgen dat het paard iets leert. Ik denk dat zij het in haar stuk specifiek heeft over het gebruik van positive punishment als belangrijkste motivator naast positive reinforcement. En daar ben ik het wel helemaal mee eens: als je je paard weliswaar traint met voer, maar tegelijkertijd bv a la Parelli of traditionele systemen steeds harder aan een touw trekt/tegen het paard duwt/enz, dan heeft hij geen echte vrije keus meer. En zo'n paard schiet dan ook vanzelf van de experimenteerstand naar de 'ik volg gewoon blind de hulpen, dan kan me in elk geval niets gebeuren'-stand. Maar ik zie het niet zo negatief als zij: op clinics was de helft van de paarden traditioneel/met druk volgens NH getraind en stonden redelijk in de hersens-uit-stand, maar binnen een half uur waren die ook helemaal uit hun schulp. Dus als je als mens de fout maakt om weer in het traditionele systeem van straf, druk, en dwang te gaan denken als je iets nieuws aanleert, dan kun je het wel weer repareren - alleen moet je het dan natuurlijk wel echt positief houden, anders bevestig je je paard alleen maar in het idee dat clickertraining voor hem in feite net zo onveilig is als druktraining.
Maar dat is ook waarom ik alles in vrijheid aanleer, juist omdat de beesten dan weg kunnen lopen als ik toch teveel druk gebruik. Natuurlijk wel altijd weer even een deukje voor je ego. :o

Als een dier het uitblijven van de klik als negative punishment ervaart, dan is de klik niet goed aangeleerd; in het begin -na het aanleren- moet je meteen af en toe niet bekrachtigen om te zorgen dat dat geen frustratie geeft. Als je dat niet zou doen zou shaping bij andere dieren dan paarden en honden amper mogelijk zijn. Die frustratie die je beschrijft is een gevolg van tegelijkertijd trainen met positieve als ook aversieve technieken; precies wat ik eerder al aangaf dus, het dier durft niet goed te experimenteren omdat het ook een straf wil voorkomen. Ik vind het ook nogal wat dat je het stuk van Karen Pryor niet vindt kloppen; betekent dat dat je de onderzoeksresultaten van bijv Rosales-Ruiz naar het fenomeen ook onzin vindt?

De poisoned cue bestaat echt, sterker nog: je kunt aan een dier heel makkelijk zien of een gedraging alleen met positieve bekrachtiging is bewerkstelligt of door een combinatie van aversieve en positieve technieken, daarom duurt het ook langer om een eerder traditioneel beleerd paard met de clicker aan het werk te zetten. Sommige 'overstap' paarden weigeren zelfs nog naar de traditioneel aangeleerde 'hulpen' te luisteren als ze eenmaal clicker wise zijn. Probeer maar eens een dergelijke ambivalente gedraging te chainen, dat lukt je niet; wedden?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:26

Inderdaad gaan werken met de clicker. Eerst leren dat click = beloning betekent. En dan dat click = je doet het goed = beloning oplevert. Dat doe je dus door iets te vragen wat het paard al kent (zoals voetje optillen). Timing is hierbij essentieel.

Daarna ga je dus verder om die rust een beetje terug te vinden door oefeningen als: back up, voedsel weigeren, head-down etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:06

sallandval schreef:
Als een dier het uitblijven van de klik als negative punishment ervaart, dan is de klik niet goed aangeleerd.

Zeker wel, kijk maar naar het fenomeen van de extinction burst: als je een dier 100x click&beloont voor het aanraken van een target en dan stopt met clicken&belonen, dan zie je eerst een enorme opbouw van frustratie (dier gaat steeds feller, heftiger, zwaarder of agressiever targetten), en daarna sterft het targetten als targetten als aangeleerd gedrag weg.
Die frustratiefase is de negative punishment in actie; dat is wat je gebruikt als je gedrag niet beloont (of om het af te leren, of om je paard uit te dagen om meer gedrag te laten zien voor je clickt), het paard niet de beloning krijgt waar hij recht op meent te hebben (daar komt de frustratie vandaan; controleverlies).

Zoals ik ook al schreef: Karen Pryor scheert in haar stuk alle vormen van punishment over een kam en dat is onhandig, omdat bij elke vorm van reinfocement ook altijd de bijbehorende vorm van punishment hoort en andersom - het is een ying-yang situatie:

- clicks & voedselbeloningen hebben alleen trainingswaarde als je ze slechts uitdeelt op leerzame momenten en de rest van de momenten Negeert - dat houdt in dat je paard ze op alle andere momenten niet krijgt en dat kan erg frustrerend zijn, een frustratie die je zelfs gebruikt om je paard gedrag aan te leren (van kijken naar een pion naar de pion targetten): en iedereen weet dat negeren een van de zwaarste correctiemiddelen is, dus je paard voelt dat hoe dan ook, zelfs als je hem niet bewust wilt corrigeren. Hoe dan ook; trainen is clicken voor het juiste moment en het negeren van de niet juiste momenten. negeren = vorm van correctie, namelijk negative punishment, dus zelfs een clickertrainer die denkt alleen maar te belonen, corrigeert toch continu.
- werken op basis van actieve correcties/druk/positive punishment werkt alleen als je je paard ook steeds weer 'beloont' door die druk/zweep/irritatie weg te halen. Zelfs hypertraditionele ruiters die zeggen niet te belonen omdat hun paard alles voor hen zelf doet belonen zich dus helemaal te pletter. ;)

En waarom zou ik geen kritiek op een Karen Pryor mogen hebben? Vind het wel een grappige vraag. Ze is geen heilige. Ik ben erg fan van haar boeken en haar systeem, maar in dit stukje gebruikt ze de term punishment terwijl ze als je leest wat ze als voorbeelden geeft ze het specifiek over positive punishment (druk) heeft. Dan klopt het.

Citaat:
Die frustratie die je beschrijft is een gevolg van tegelijkertijd trainen met positieve als ook aversieve technieken; precies wat ik eerder al aangaf dus, het dier durft niet goed te experimenteren omdat het ook een straf wil voorkomen.

Naast dat elk beloningsgetraind paard onbewust ook moet dealen met de frustraties/correcties van geen voer op de momenten dat de trainer niet clickt, zijn er natuurlijk de echte aversieve technieken; als je positive reinforcement (voer) gaat mengen met positive punishment (druk/dwang). Dan valt de keuzevrijheid weg en het plezier dat het paard in het aanleren en uiteindelijk de oefening zelf ook. Het is het verschil tussen een taart bakken en stofzuigen: allebei een eindeloos karwij, maar we hebben in onze jeugd door de aanleermethodes ;) geleerd dat stofzuigen irritant is en een taart bakken leuk. Terwijl het resultaat in beide gevallen positief is!

Citaat:
De poisoned cue bestaat echt, sterker nog: je kunt aan een dier heel makkelijk zien of een gedraging alleen met positieve bekrachtiging is bewerkstelligt of door een combinatie van aversieve en positieve technieken, daarom duurt het ook langer om een eerder traditioneel beleerd paard met de clicker aan het werk te zetten. Sommige 'overstap' paarden weigeren zelfs nog naar de traditioneel aangeleerde 'hulpen' te luisteren als ze eenmaal clicker wise zijn. Probeer maar eens een dergelijke ambivalente gedraging te chainen, dat lukt je niet; wedden?

Natuurlijk bestaat de poisoned cue - daar heb ik er ook veel te veel van aangeleerd. :o Maar die cues werden vergiftigd door het gebruik van extra druk 'ter motivatie', :o en niet doordat ik clickte op de juiste momenten en de onjuiste momenten negeerde (negative punishment).

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar jouw negatieve ervaringen met traditioneel beleerde paarden omscholen naar clickeren? Kun je een specifiek voorbeeld geven?
Naar mijn ervaring is het omscholen vooral een kwestie van creativiteit gebruiken + vertrouwen krijgen. Bij een paard dat schurft heeft gekregen aan rijden zou ik bijvoorbeeld niet de allereerste clickerles op zijn rug springen om aan de draf te gaan werken. :D Maar dan ben je ook verkeerd bezig en snap je ook niet waar clickertraining om gaat; dan mis je het concept van kleine stappen, aanleren op basis van freeshaping en via die weg vertrouwen opbouwen - genoeg vertrouwen zodat je paard je uiteindelijk ook weer als het om druk gaat vertrouwt.

Maar goed, voorbeeld dan van mijn kant:
Laatst werkte ik met een warmbloed die met grondwerk echt helemaal uitgekeken is op draf/tempo enz. Hij is volledig met positive punishment/negative reinforcement getraind (Parelli) en daar alleen wat voer doorheen gooien had in elk geval op de draf (die natuurlijk flink gepusht is in het verleden) geen enkel effect. Wat ik dan doe is in elk geval eerst de longeerlijn er afhalen en helemaal terug naar de basis: lopen = leuk! :D
Dus in plaats van longeren ging ik targetten, liep steeds verder voor hem uit terwijl ik hem vroeg mijn hand te targetten. Na een minuut of vijf liep mij steeds geinteresseerder naar mijn handtarget, kon ik ook clicken voor 'ho' (omdat hij steeds mee wilde lopen ;)) en doordat ik dus steeds grotere afstanden opbouwde en ook wegrende, begon hij op een gegeven moment mee te draven, achter me aan te draven, sprong zelfs over hindernissen tussen ons in. En doordat ik steeds als hij uit zichzelf aandraafde dat begeleidde met de stemhulp 'draf', kon ik het oude plaatje in zijn hoofd ('draf' is het commando voor een ***oefening 8-) ) vervangen voor iets speels en positiefs.
Volgende oefening (ik was inmiddels bekaf, hij was net op stoom) was dat ik naast zijn schouder stond op de hoefslag (geen happy place), hem weer vroeg om mijn hand aan te raken maar dan meteen wegsprintte. Dat een paar keer herhalen en toen sprong hij steeds tegelijk met mij aan in draf/galop en werd het een soort wedstrijdje lichaamstaal-kijken.
Aan het eind van die sessie (we hebben denk ik twintig minuten gespeeld) liep ik een grote volte door de bak, zei 'en drrrraf!' en hij draafde los aan in cirkels om me heen en over de hoefslag. Terwijl dat hetzelfde commando was als altijd.

Als je creatief bent, kun je in relatief weinig tijd zelfs 'verzuurde' paarden leren om onfavoriet gedrag op verpeste hulpen weer als iets leuks en nieuws te zien. Maar vrijheid is daarbij wel absoluut het kernwoord, net als echt even volledig werken zonder druk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:38

Pfoeh wat een lang stuk, ik ga niet op alles reageren hoor. :)

Van mij mag je uiteraard kritiek hebben, ik reageerde ook niet op het feit dat je kritiek gaf, maar dat je onjuiste kritiek gaf. Je geeft aan dat het niet klikken per definitie frustratie oproept, maar dan gaat er in mijn optiek dus iets fout. Je gebruikt in je verhaal ook 'niet klikken tijdens het on cue zetten van gedrag' en wat ik een 'time out' noem ook door elkaar heen. Inderdaad is de 'time out' (=3 seconden iets weglopen en 'actief' negeren) frustrerend, maar dat gebruik ik persoonlijk ook zelden; alleen bij gevaarlijk gedrag zoals bijten. De tijd tussen clicks is veel te kort om veel frustratie op te wekken tijdens een normale trainingssessie, als er te veel tijd zit tussen clicks wordt het inderdaad vervelend; maar dat is logisch (en ook niet de bedoeling).

En wat mij betreft mag je ook best zeggen en vinden dat wegsturen (in mijn opinie een aversieve techniek) qua 'straf'niveau gelijk staat aan de momenten tussen clicks tijdens het on cue zetten van gedrag. Maar voor mij is het net zoiets als zeggen dat 'geen sticker krijgen op je huiswerk' gelijk staat aan 'de klas uitgestuurd worden'. Vandaar dat ik zeg dat het van een andere orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:29

Als je het zo zegt, zijn we het eens, want wegsturen en momenten tussen clicks als je op iets beters wacht zijn absoluut niet van hetzelfde 'strafniveau' of frustratieniveau. Maar ze zorgen allebei voor frustratie (in verschillende mate) en worden allebei door de mens (vaak onbewust) ingezet als hulpmiddel om het paard iets te leren.

Een correctie is niet alleen een correctie als de mens een correctie wil geven - paarden trainen is veel subtieler dan dat. Clickertrainers willen graag geloven dat ze alleen maar belonen, maar het gebruik van positive reinforcement gaat automatisch samen met (of je het nou wil of niet) negative punishment - ook als je het nooit actief inzet. Maar iedereen die in de praktijk clickertraint kent de momenten waarop je allebei iets anders wilt - en zelfs zonder dat je jouw time-out geeft, is er dan een moment waarop jij niet beloont (bijvoorbeeld omdat je paard ongevraagd gaat liggen), of omdat hij gewoon stapt na jouw hulp en niet in de Spaanse pas gaat. Dat zijn geen dingen waar ik bewust voor corrigeer of een time-out geef, maar ik beloon ook niet omdat het niet het juiste gedrag is. En daarmee is het voor het paard wel een correctie van het gedrag dat op dat moment getoond wordt, of je dat als mens nou zo wilt zien of niet. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:30

xyzutu2 schreef:
Als je het zo zegt, zijn we het eens, want wegsturen en momenten tussen clicks als je op iets beters wacht zijn absoluut niet van hetzelfde 'strafniveau' of frustratieniveau. Maar ze zorgen allebei voor frustratie (in verschillende mate) en worden allebei door de mens (vaak onbewust) ingezet als hulpmiddel om het paard iets te leren.

Een correctie is niet alleen een correctie als de mens een correctie wil geven - paarden trainen is veel subtieler dan dat. Clickertrainers willen graag geloven dat ze alleen maar belonen, maar het gebruik van positive reinforcement gaat automatisch samen met (of je het nou wil of niet) negative punishment - ook als je het nooit actief inzet. Maar iedereen die in de praktijk clickertraint kent de momenten waarop je allebei iets anders wilt - en zelfs zonder dat je jouw time-out geeft, is er dan een moment waarop jij niet beloont (bijvoorbeeld omdat je paard ongevraagd gaat liggen), of omdat hij gewoon stapt na jouw hulp en niet in de Spaanse pas gaat. Dat zijn geen dingen waar ik bewust voor corrigeer of een time-out geef, maar ik beloon ook niet omdat het niet het juiste gedrag is. En daarmee is het voor het paard wel een correctie van het gedrag dat op dat moment getoond wordt, of je dat als mens nou zo wilt zien of niet. ;)

Helemaal mee eens :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:58

crosmuller schreef:
Ik sluit me aan bij de tips van xyzutu2. Ik wil nog toevoegen dat ik uit het boek van inge teblick geleerd heb om de voerbeloning met gestrekte arm te geven zodat je paard een stapje naar achteren moet om zijn beloning te pakken. Als je dit consequent doet zal hij vanzelf naar achteren gaan als hij een beloning verwacht, het wordt een automatisme. Heel simpel en effectief, maar je gaat er veel plezier (en veiligheid) van hebben tijdens de rest van je trainingscarriere :).

Dit is een goede tip.

Ik zou er nog aan toe willen voegen om in de beginfase met een barrière tussen jou en je paard te werken: het hek van de bak of een touw in de deuropening van de stal of desnoods het paard achter wat hindernissen zetten. Zo kun je voorkomen dat hij zichzelf beloond door toch in je ruimte te komen. Op het moment dat hij snapt dat hij achteruit moet stappen en zijn hoofd wat lager moet doen omdat daar de beloning is kun je zonder barriere gaan werken. Het kan zijn dat je dan wel eerst even een terugval hebt, maar laat je paard consequent weten dat het voer niet in jouw persoonlijke cirkel te halen is, maar dat jij het hem komt brengen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:40

Niets mis met voedselbeloning, op de goede manier en het goede moment.

zelf werk ik niet met clicker, maar vooral met de parelli-manier. Voor mijn ene paard is dit een uitbreiding/verfijning op wat hij al kende geweest, maar voor mijn jongste paard is het alles wat ze kent.

Ik werk heel veel met stembeloningen en aanmoedigingen, en snoep is de onverwachte jackpot. Op die manier werkt het perfect!
Mijn ene paard wordt bij het leren van nieuwe dingen soms wat onzeker, dan trekt hij vanalles uit de kast dat ik niet vraag, in de hoop dat het goed is. Een extra snoep op het goede moment geeft hem dan net de bevestiging dat dát is wat ik vraag.
Bij mijn guppy moet ik júist niet tijdens het aanleren met snoep aankomen, dan wordt het een soort haai die direct de goede link legt en bij iedere try ook snoep verwacht. Bij haar werkt snoep goed als verbetering, als ze een vraag extreem goed uitvoert, en ik geheel onverwacht ineens een snoepje in haar mond stop. Dan zit dat gevraagde er ineens héél goed in zeg.

Allebei mijn paarden weten prima waar dat snoep zich bevindt. Mijn volwassen paard weet heel goed dat hij het zonder vragen niet krijgt en zoekt er niet naar, het guppy doet heel afentoe nog wel eens een zakkenrolpoging. Ik doe dan gewoon net of ik op dat moment heel erg graag heel erg met mijn handen wil flapperen. Heel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 01:10

Waar ik dan nog aan toe wil voeren: ;)
op filmpjes zie ik om de een of andere reden dat veel mensen het met gestrekte hand voeren opgevat hebben als je arm opzij steken. Maar het is veel duidelijker en ook logischer voor het paard als je je hand met voer uitstrekt richting zijn borst.
Dan moet hij namelijk echt een stapje achteruit zetten om erbij te kunnen en leert hij automatisch om netjes op afstand te blijven (kost namelijk minder moeite dan steeds achteruit stappen ;)) en een paard dat netjes op afstand staat kan jou nooit bijten.