Voerbeloning en correctie gaan juist altijd samen, omdat het geven van een beloning (positive reinforcement) bij goed gedrag automatisch samengaat met het niet-geven van een beloning die een paard wel verwacht als hij het verkeerd doet (negative punishment).
Zelfs al wil je niet corrigeren, onbedoeld doe je het altijd, alleen al doordat je op een gegeven moment de click af gaat bouwen en meer van bepaald gedrag wilt zien dan het paard tot nu toe toont; twee Spaanse passen ipv één bijvoorbeeld. Wij zien dat niet-geven niet als correctie, maar voor het paard is het dat wel, het zorgt vaak ook voor een hoop frustratie bij paarden omdat ze uit het click-niemandsland proberen te komen om weer een click+voer te krijgen.
In dat opzicht klopt het stuk van Karen Pryor ook niet; je corrigeert hoe dan ook, of je nou wilt of niet, stomweg doordat je iets positiefs inzet als leerhulpmiddel en dat ook regelmatig weg moet laten om te zorgen dat het paard iets leert. Ik denk dat zij het in haar stuk specifiek heeft over het gebruik van positive punishment als belangrijkste motivator naast positive reinforcement. En daar ben ik het wel helemaal mee eens: als je je paard weliswaar traint met voer, maar tegelijkertijd bv a la Parelli of traditionele systemen steeds harder aan een touw trekt/tegen het paard duwt/enz, dan heeft hij geen echte vrije keus meer. En zo'n paard schiet dan ook vanzelf van de experimenteerstand naar de 'ik volg gewoon blind de hulpen, dan kan me in elk geval niets gebeuren'-stand. Maar ik zie het niet zo negatief als zij: op clinics was de helft van de paarden traditioneel/met druk volgens NH getraind en stonden redelijk in de hersens-uit-stand, maar binnen een half uur waren die ook helemaal uit hun schulp. Dus als je als mens de fout maakt om weer in het traditionele systeem van straf, druk, en dwang te gaan denken als je iets nieuws aanleert, dan kun je het wel weer repareren - alleen moet je het dan natuurlijk wel echt positief houden, anders bevestig je je paard alleen maar in het idee dat clickertraining voor hem in feite net zo onveilig is als druktraining.
Maar dat is ook waarom ik alles in vrijheid aanleer, juist omdat de beesten dan weg kunnen lopen als ik toch teveel druk gebruik. Natuurlijk wel altijd weer even een deukje voor je ego.