hoe een jong paard galop aan leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

hoe een jong paard galop aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:41

aan gezien wel mijn paard aan het inrijden zijn en dit in longeren en er op best wel goed gaat
willen we em nu de galop aan gaan leren maar om eerlijk te zijn weet ik niet echt de goede manier
zo dat hij het dus begrijpt
we hebben het gister geprobeert maar dan raakt hij de kluts kwijt
hoe hebben jullie ze het geleert

Dobel

Re: hoe een jong paard galop aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:41

hoe heb je draf geleerd?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:42

Dobel schreef:
hoe heb je draf geleerd?

hem harder laten lopen met de zweep (met longeren he )
en dan gelijk draf er bij zeggen met mijn stem

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:43

TS. gaat het om de galop tijdens het longeren of tijdens het rijden?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:44

Poess91 schreef:

het liefst allebij maar eerst tijdens longeren dan zien we wel verder

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:48

Eerst zorgen dat er een stuur en een rem op zit. Verder nam ik de jonge paarden zo snel mogelijk mee naar buiten met een ervaren paard. Niets beters om balans een kracht te ontwikkelen (er is immers geen bakrand) en zo krijg je de voorwaartse drang er goed in. In dezelfde situatie profiteer je dan gelijk door een paar galopjes mee te pakken en meestal lukt het dan in de bak ook veel beter. Als ik er zo over nadenk laat ik de galop vrij lang voor wat het is. Het is voor een jong paard heel moeilijk en zwaar, zeker in de bak. En ze kennen de gang wel hoor. Galop in de bak neem ik pas mee als ik al een tijdje in draf gewerkt heb en ik merk dat het paard wat meer kracht en balans heeft gekregen. Veel mensen laten ze sneller draven met overdreven veel binnenstelling (zo bevorder je verkeerd aanspringen) tot ze vanzelf in galop vallen, ikzelf ben daar niet zo'n fan van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:49

Probeer het eerst eens los in de bak zonder longeerlijn met 2 opdrijvers zodat je niet zelf heen en weer gaat lopen rennen.
Misschien hij zijn evenwicht nog niet genoeg houden op een volte.

Lara, volgens mij zijn ze nog niet aan rijden toe (of ik begrijp het verkeerd).

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:49

Ik heb het gewoon aangeleerd op dezelfde manier als jij draf hebt aangeleerd :D
Dus opjagen en als ze in galop springt, "Galop" zeggen :) En natuurlijk ook met de stem belonen als ze het goed doen.
In het begin moest ik wel even blijven opjagen om ze in galop te houden. Zodra ze een rondje had gelopen, stopte ik met opjagen en zei ik "hooo, draf" ook al vertraagde ze van zichzelf al.
Na enkele malen oefenen snapte ze het plaatje wel hoor :j

Nu galoppeert ze zelfs al op enkel handgebaren en lichaamstaal :D Vertragen zit er nog niet echt in op enkel handgebaren, daar moet nog een "hooo, draf/stap" bij :)

Ik longeer mijn paard nog niet, ik gooi ze gewoon 10min los in de paddock (dus niet op een cirkel). Mijn merrie is nu 2.5 jaar.
Ik heb niet echt geoefend op commando's, ik zei ze er gewoon bij als ze in de juiste gang zat. Het duurde niet lang voor ze het doorhad hoor.
En als ze het aan de longe snappen, dan gaan ze het ook aan de longe snappen als er een persoon op zit. En zo opbouwen tot je alleen kan rijden hé :)
Laatst bijgewerkt door xLIESSSx op 18-08-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:50

Nagano schreef:
Poess91 schreef:

het liefst allebij maar eerst tijdens longeren dan zien we wel verder

Met het longeren ging het bij ons goed door veel galop te roepen en de zweep erbij.
Zodra ze dan 'per ongeluk' in de galop springen dan flink veel complimenten geven.
Ook wel eens als ze er zelf soort van vandoor sprong in de galop veel galop blijven zeggen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:53

Sizzle schreef:
Probeer het eerst eens los in de bak zonder longeerlijn met 2 opdrijvers zodat je niet zelf heen en weer gaat lopen rennen.

Weet ik, maar ik persoonlijk begin pas aan de galop te denken als het paard een minimum aan kracht heeft om ook daadwerkelijk een beetje fatsoenlijk te kunnen galopperen. En dat volgt meestal na enkele sessies aan de longe, eens een paar kleine buitenritten met galop. Want als het andere paard vertrekt dan heeft zo'n jonkie het al heen snel door, zet daar een commando op en plotseling gaat het in de bak ook goed. Maar zoals ik al zei laat ik het vrij lang voor wat het is omdat het zo zwaar is. Als je ze slungelig en zonder kracht in galop laat vallen, persoonlijk vind ik dat niets toevoegen aan de opleiding..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:55

Sizzle schreef:

we rijden wel al hor draf en stap gaan dan ook best goed
maar we hebben geen bak helaas dus moeten we het in een wei doen die kort van gras staat
en oja ik sta alleen met mijn hafinger en shet op een wei dus geen nander paard beschikbaar om op buitenrit te gaan mee

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

Hier wordt ook pas met de galop begonnen als ze sterker zijn en de draf goed beheersen. Natuurlijk straffen wij ze niet als ze een keer per ongeluk in galop aangaan. Dan belonen wij ze ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:02

Jammer TS.. Probeer ook eens vaker in het 'vrije' te longeren, dus zonder steun van het hek. In de bak of een wei maakt niet uit hoor, je moet roeien met de riemen die je hebt. :) Natuurlijk is dat wat ik schrijf mijn persoonlijke methode, ik verplicht niemand het ook zo aan te pakken. Sommigen vinden het fijner als vanaf het begin alle gangen netjes op hulp staan. Mijn gedachtegang is dan gewoon dat het trainen van een bepaalde gang makkelijker gaat met een wat sterker paard en dat het dan pas wat toevoegt aan de training. In jou situatie zou ik dus gewoon lekker doorgaan met longeren en tegen de tijd dat hij het ook goed doet onder het zadel in stap en draf (ook al wat ruime figuren meepakken) eens uit te nodigen tot een galopje als je daar genoeg ruimte voor hebt. Zoals ik al zei, pik er de tips uit die je wat lijken, ik deel enkel mijn methode en ervaringen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:08

Een jong paard aan de longe op het gras leren galopperen is sowieso vragen om problemen (glijden, verekkingen etc). Wacht dan voorlopig gewoon nog maar tot hij het zelf aanbiedt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:19

Op een kleine volte in galop aanspringen is totaal niet logisch voor een paard. Ik ben gewoon op een open vlakte gaan galopperen (weiland). En ja, dat gaat hard, maar het is wel logischer voor je paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:25

en ik heb het mijn paard aangeleerd in het bos :+ tenminste ze ging uit zichzelf, en vanaf toen ben ik het vaker gaan doen.
met longeren zat het commando er wel op, gewoon simpelweg 'galop' roepen, dan nog een x, als ie nog niet reageert (vrij logisch in het begin :')) jaag je hem in galop. en dan goedzoooo ... kun je het commando met rijden ook gaan gebruiken als het er goed in zit.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:49

Nagano schreef:
aan gezien wel mijn paard aan het inrijden zijn en dit in longeren en er op best wel goed gaat
willen we em nu de galop aan gaan leren maar om eerlijk te zijn weet ik niet echt de goede manier
zo dat hij het dus begrijpt
we hebben het gister geprobeert maar dan raakt hij de kluts kwijt
hoe hebben jullie ze het geleert

Kan ze wel springen? De meeste paarden die (net) springen, raken na de sprong hun balans kwijt en gaan galopperen!