Spieren trainen zonder bereiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Spieren trainen zonder bereiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:38

Hallo allemaal , eerst even een kennismakingsschetsje ;

Het betreft een pony van 4 jaar een welsh pony , ze kan voor de koets en wordt nu terug opnieuw wat vrijheidsdressuur mee gedaan. Heeft lang eigenlijk niets uitgevoerd alleen op de weide gestaan wegens verschillende redenen jammer genoeg, maar heeft niets met haar gezondheid te maken , ze kan alles dus gewoon doen.

Mijn vraag; Hoe kan ik haar spieren trainen ? , ze wordt niet bereden , zou eventueel mogen van dierenarts maar ik vind mezelf te groot voor haar dus daarom doe ik het niet , en ze heeft al een tijdje niet meer voor de koets gestaan (een sulky)
Ze heeft 0 spieren wel een beetje conditie , we longeren momenteel terug aan het halster ,
3 kwartier tot een uur , is ze helemaal niet moe van zou in principe meer aankunnen.
Waar moet ik opletten , ik weet dat je haar voeten moet controleren of die niet te warm zijn enz.
Maar ik wil haar niet overvragen.

Ik zou graag zien dat ze heel wat soepeler en gespierder wordt

RAP2004

Re: Spieren trainen zonder bereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:40

Longeren met bijzet is wellicht een goede optie?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:41

Bereiden? Das het koken van je pony :p

Je kunt gewoon longeren, wandelen, grondwerk, je kunt haar beleren voor de koets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:43

Persoonlijk vind ik zo lang longeren helemaal geen goed idee. Veel te belastend, op zo'n cirkel.
Ik zou liever de intensiteit van de training opvoeren ipv de lengte. Bv door met dubbele longe te gaan werken en/of bij te zetten.

Punz

Ehm.. je longeert toch niet echt drie kwartier tot een uur? Want dat is veel te lang: steeds op een volte lopen is een enorme belasting voor de pezen. Longeren moet je daarom max 20 minuten/ half uur doen!
Misschien gaan lange teugelen?

Sjolvir

Ook al kan je er niet op, je kan haar natuurlijk voor de koets weer opbouwen.
Ook mennend kan je dressuur matig best je paard aan het werk zetten, om weer conditie en spieren op te bouwen.

Lees je titel nog een keer...
Ik zou inderdaad je paard nog niet bereiden... :D ;) :Y)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:44

3 kwartier tot een uur longeren aan het halster vind ik trouwens ook vrij nutteloos. Niet verkeerd bedoeld overigens! Maar aan het halster longeren train je ze niet echt, en dan is zo lang longeren wel beetje nutteloos en niet fijn voor je pony op de volte.
Wellicht is een bijzet tijdens longeren een idee, zoals pessoa of de dubbele lijnen. Dan kun je ze echt aan het werk zetten. Dan alsnog zou ik 20 min/max 30 min aan houden, en geen 3 kwartier/uur..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:48

aan de fiets een buitenritje lopen lijkt me nog beter als zo lang longeren idd.
je zou een vrije sprong kunnen doen , of balkjes lopen.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 01:19

Oei zie nu de titel :P ik ga mijn paard idd niet koken :P

Longeren 3 kwartier is wel met in en uitstappen dus blijft miss idd maar 20 tot 30 min. over nog niet waarschijnlijk , ik laat ze heel lang in en uitstappen omdat ik nogal nare verhalen hoor over spierscheuren en overbelaste pezen ed. stappen kan geen kwaad werd mij verteld , instappen en uitstappen gebeurd dan ook niet enkel op een volte , ik laat ze eigenlijk hoefslag volgen op dat moment. sorry voor de verwarring ;)
Ik laat haar ook niet alleen maar aan een halsterlopen , ik vraag heeeeel veel overgangen om de achterhand te activeren en haar ''fris'' te houden. Ik durf ook met bijzet te longeren en dubbele lijnen zoals hier al geantwoord stond .

Ik had mijn vraag iets anders moeten fomulieren en duidelijker moeten zijn, sorry hiervoor ;
even uitgebreid en hopelijk beter uitgelegd dus.
Mijn pony is beleerd voor de koets en ik zou over een paar jaar (we zien wel hoe het komt) me meer willen verdiepen in die wereld (als ik het zo mag zeggen)
Op dit moment wil ik gewoon dat mijn pony een goede conditie heeft en de juiste spieren opbouwd.
Ik wil dus eigenlijk weten ;

Welke spieren moet je dan trainen ? Waarom en Hoe (zonder te berijden dan)
En graag had ik een voorbeeldschema gehad , ik weet dat het van pony tot pony afhangt maar dan heb ik een indicatie omdat ik dus terug van het begin moet beginnen in principe ,

ze heeft geen moeite met het longeren zoals nu uitgelegt maar dit is momenteel ook maar 2x per week , met elke keer 3 dagen rust dus , tijdens die rust durf ik wel vrijheidsdressuur te beoefenen met haar en ze staat 24/24 op een weide van 3ha dus stil staat ze nu ook weer niet echt.
Ik hoop dat dit wat duidelijker is . Super bedankt al voor de reacties , ik lees ze stuk voor stuk na en ik hoop er veel van te leren :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:21

Dressuur aan de lange teugel gaan doen is een goede als je dressuurmatig wilt gaan trainen. Maar als je het goed wilt doen voor je paard is het wel noodzakelijk dat je er zelf ervaring mee hebt of direct les neemt daarin.
Er is een heel topic over [TVG] Dressuur aan de lange teugel

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:22

Heb je wel eens gekijken naar het werken aan de hand en aan de lange teugel? :)

Mits op de goede manier gedaan, is dit een fantastische manier om het paard toch de dressuurmatige oefeningen te laten doen en dus spieren, soepelheid en balans te krijgen :)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 01:23

Sjolvir schreef:
Ook mennend kan je dressuur matig best je paard aan het werk zetten, om weer conditie en spieren op te bouwen.

graag had ik dus een voorbeeldje gehad van hoe ik dit het beste kan opbouwen omdat ze dus best lang stil heeft gestaan. Ik weet dat ik niet direct elke dag 2 uur aan een stuk moet gaan galloperen met een koets erachter maar ik ben ook niet zeker of bvb elke dag 10 min met de koets erachter te draven iets uithaald en welke spieren daarmee getraint worden.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 01:25

HippoLogic schreef:
Dressuur aan de lange teugel gaan doen is een goede als je dressuurmatig wilt gaan trainen. Maar als je het goed wilt doen voor je paard is het wel noodzakelijk dat je er zelf ervaring mee hebt of direct les neemt daarin.

Nirvana_ schreef:

Mits op de goede manier gedaan, is dit een fantastische manier om het paard toch de dressuurmatige oefeningen te laten doen en dus spieren, soepelheid en balans te krijgen :)

Hier ga ik me alvast wat meer in verdiepen! dankjewel

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:28

Shrliii schreef:
HippoLogic schreef:

Nirvana_ schreef:

Hier ga ik me alvast wat meer in verdiepen! dankjewel

Als je vragen hebt stuur je maar een pb. :) Ik werk (onder toezicht) zowel aan de hand als aan de lange teugel, hoewel aan de hand mijn hele sterke voorkeur heeft haha. Maar dat verschilt per persoon :P

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 01:42

[/quote]

Als je vragen hebt stuur je maar een pb. :) Ik werk (onder toezicht) zowel aan de hand als aan de lange teugel, hoewel aan de hand mijn hele sterke voorkeur heeft haha. Maar dat verschilt per persoon :P[/quote]

Een pb is verstuurd :P
Met aan de hand versta je VD en grondwerk neem ik aan ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:52

Je wordt geen bodybuilder van hardlopen ;)

Neem eens een kijkje bij de klassieke dressuur, dit is voornamelijk trainen aan de hand, dus het ' lange teugelen'.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:59

Rookvlees met ei

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:01

Dressuur/rechtrichten aan de hand? :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:11

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 23:27

Jammer dat het hier stilvalt , heb al goede dingen en tips :)
maar nog niet echt welke spieren voor wat en waarom , dus alles is nog welkom hoor !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:34

je kunt VD'en, dubbele longe, langelijnen, lange teugelen, traillen (of hoe noem je dat .. youtube eens op trailles). of verdiep je eens in Marijke de Jong.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:37

Of samen gaan wandelen/hardlopen? niet echt om de spieren te trainen, maar voor de conditie, en meestal vinden ze het ook wel eens leuk vanalles te zien :)
Of Horse Agility? http://www.thehorseagilityclub.com/

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:41

Wadh is geen VD he...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:09

NeverGiveUp schreef:
Wadh is geen VD he...

Wadh? :P Werken aan de hand I guess?

Werken aan de hand KAN ook VD zijn, VD hoeft geen werken aan de hand te zijn :)

Een aantal VD oefeningen zijn absoluut wel geschikt om spieren op te bouwen en sterker te maken overigens :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:49

Shrliii schreef:
Sjolvir schreef:

graag had ik dus een voorbeeldje gehad van hoe ik dit het beste kan opbouwen omdat ze dus best lang stil heeft gestaan. Ik weet dat ik niet direct elke dag 2 uur aan een stuk moet gaan galloperen met een koets erachter maar ik ben ook niet zeker of bvb elke dag 10 min met de koets erachter te draven iets uithaald en welke spieren daarmee getraint worden.

Zelfde als andere bokker, met alleen draven wordt je niet veel sterker.
Het zit hem dan in het dressuurmatig rijden voor de wagen, dus net zoals onder de man tempowisselingen, overgangen etc.
Dus domweg 10 minuten draven gaat niet helpen, je moet dan wel iets meer doen dan dat.

En ja, ja kan beginnen met 20 minuutjes mennen om de dag of zo, dat is dan incl. in en uitstappen.
En andere dagen bv wandelen, longeren en zo langzaam opbouwen.

Als mijn paarden stil hebben gestaan begin ik meestal met naar de vereniging gaan (10 minuten) daar iets doen 10 minuten
(kan lange leidselen zijn, mennen, of rijden) en terug stappen (10 minuten).
Moet er wel bij zeggen dat die van mij gewoon weidegang hebben en ik ga dan uit van niet geblesseerd paard, maar gewoon
een die niets gedaan heeft om andere redenen.
En dat dan weer langzaam opbouwen in tijd, maar vooral ook in intensiteit....
Half uur kan soms veel effectiever zijn dan een uur, als je je paard echt aan het werk zet.

Onder het zadel gaat bij jou niet, dus lange leidselen en lange teugelen is dan wel leuk om mee te beginnen.
Dan jezelf menlessen cadeau doen (begreep vaag dat je niet kon mennen, maar je paard wel), dan leer je meteen
hoe het goed moet.